Gå til innhold
Hundesonen.no

Stor rengjøring

millis

Recommended Posts

Jeg er jo helt ny på dette enda å lurer nå på stor rengjøring ;)

Leste at det gjerne blir tatt 1-2ganger i året. Men hvordan er beste måte å gjøre det på?

Skal man bare tørke av akvariet med klut og varmt vann? Skylle steinene og plantene?

Eller er det noe rengjørings middel som brukes til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved god vannhygiene og gode, regelmessige rutiner for delvannsbytter, algefjerning, luking, slamsuging osv. er det ikke nødvendig med storrengjøring - men jeg vet ikke helt hva du tenker på med det... :unsure:

Hos meg lukes planter ved behov, grusen slamsuges ca. 1 gang i mnd., alger fjernes fra steiner, røtter, glass, planter osv. med jevne mellomrom, lysrørene tørkes av ved delvannsbytter og glasset utvendig tørkes for støv, fingermerker og snuteflekker 1 gang i uka og filteret skylles i ei bøtte med akvarievann 1 gang i mnd. - noe mer enn det er ikke nødvendig.

Blir akvariet for rent forstyrres den snille bakteriekulturen og du kan få problemer med å opprettholde balansen i karet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storrengjøring og akvarium er to ting som ikke hører sammen. Som colliegirl skriver så skal ikke dette være nødvendig hvis du har regelmessige vannbytter etc. Noe annet er selvsagt hvis du får en stri sykdom i karet el.l, men det er vel det eneste jeg kan tenke meg som kvalifiserer til storrengjøring. Hyppige vannskift, slamsuging når det trengs og skylling av filtermassen når det trengs er mer enn bra nok. Hvis karet blir for rent så tar man som regel liv av de gode bakteriene som danner balansen i karet og da blir det ofte død og fordervelse ;) Får du mye alger på steiner eller pynt, så kan du jo ta opp disse og skrubbe dem litt. Bruk aldri rengjøringsmidler i akvariet eller ting du bruker til stell av akvariet, da dette er gift for fiskene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha ;)

Bare jeg som trodde at absolutt alt måtte ut å skrubbes (ikke skrubbe fisken da ;) )

Trodde jeg skulle stå der med litt og litt stein/grus i sil eller noe å vaske ;)

Tenkte mest på grusen og akvarieglasset innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusen må du aldri finne på å vaske! ;)

Det er der og i filteret den herlige og gode bakteriekulturen bor. Slamsuging er et must med jevne mellomrom for å ta bort grovdelen av møkka, men litt må faktisk være der.

Eneste gangene man kan vaske (skrubbe eller koke) grusen er dersom du har hatt en skikkelig stygg, stygg sykdom medisinering og vannbytter ikke tar knekken på - men dvs. at du må starte hele karet på nytt igjen.

Akvariegalsset innvendig får du rent ved å bruke en algeskrape og en klut eller svamp som du KUN bruker til akvariet og ikke noe annnet - ever!

Eneste tillatte rengjøringsmiddel i et akvarie er lunkent/ varmt vann. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Jeg vet bare ossen man slamsuger med en slamsuger som du kjøper i butikken.

Det er som et rør med en slange festet på. Da holder du enden av slangen i en bøtte.

Så tar du røret i akvariet og begynner og (hmm hva skal jeg kalle det) ta den opp og ned under vann litt fort slik at du får vann i slanger og da begyner det å på en måte å suge for å si det sånn.

Da tar du bare slamsugeren der som du trenger.

Men jeg lurte på når du sier skylle filteret med akvarievann, ossen gjør du det?

Tar du bare f.eks det vannet som du har slamsuget opp og dyper filteret oppi der???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurte på når du sier skylle filteret med akvarievann, ossen gjør du det?

Tar du bare f.eks det vannet som du har slamsuget opp og dyper filteret oppi der???

Jepp! ;p Den filtermatten du ville skylt under springen renser du i en bøtte akvarievann i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...
Guest Annie

Slamsuget, byttet ca 40% av vannet og tørket av glasset innvendig for alger for noen dager siden. Men allerede nå er det grønt igjen.

Syns det blir utrolig fort alger i vannet. Er det noe spesiellt jeg bør ha oppi vannet? Hadde storrengjøring for litt over en mnd siden, men etter at jeg gjorde det, syns jeg det gror til forferdelig fort.

Håper noen har tips til meg. Kan legge til at det står i et vindu, men det er skjermet for direkte sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er 'storrengjøring'?

Hvor lenge har du lyset på i karet i døgnet?

Mye lys og/eller overskudd av næring i karet kan føre til algeeksplosjon. Overskuddet kan komme av for mye fór til fiskene, for mye fisk for karet, for dårlig filtrering osv osv. En løsning på det er å sette inn hurtigvoksende planter som tar opp mye næring og om mulig redusere det som fører til næringsoverskudd (redusere foring, bedre filtrering, se på besetningen av fisk).

Har du fisk som spiser alger? Evt snegler/reker?

Du kan lese mer om alger her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...