Gå til innhold
Hundesonen.no

Rutiner rundt foring?

JailyTina

Recommended Posts

Har du noen spesiell rutine rundt foringen av hunden? Mener ikke om dere har fast tidspunkt for foring o.l., men har dere f.eks. en "regel" på at hunden må sitte og vente til du sier vær så god eller lignende?

Fra dag 1 innførte jeg "sitt-bli-vær så god"-rutine fordi Mikey er en veldig matgal og rimelig vilter gutt. Jeg velger å gjøre det sånn fordi vesle gutten trenger veldig klare rammer og regler å gå etter på det meste. Etter bare et par uker slutta han å stresse mye rundt foringa. (Min teori: fordi han visste han fikk mat så fort han satt stille) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tinka sitter og venter og sikler til hun får "værsågod". De første par ukene vi hadde henne, plystret vi og satte matskåla rett ned for å få inn plystring som et svært sikkert innkallingssignal. Signalet tapte seg, men nå i dag fungerer plystringa godt. Plystrer jeg, så veit hun at hun får belønning og kommer løpende i stor fart.

Etter et par uker at Tinka kom i hus, bestemte jeg meg for å lære henne å sitte og vente på maten. Det var lært inn på kun ett måltid det, og nå kan hun sitte lenge samt jobbe før hun får værsågod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme som vi har med Mikey, det... Glemte vel å skrive at det mer er "på plass-bli-vær så god" enn bare sitt og bli.. ;) Det blir jo litt "gratis trening" samtidig ved å ha et par komandoer rundt foringa.. Han er veldig flink på "på plass" for å si det sånn.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte med sitt og bli på den første hunden, men det har blitt temmelig utvannet etterhvert. Så lenge de ikke forsøker å hoppe opp og spise fra skåla mens jeg holder den så er det greit for meg.

Det jeg imidlertid er nøye på er at hundene får mat i en bestemt rekkefølge. Jeg setter ned skåla til eldstemann først, så til den nesteldste osv, og ingen har lov til å "snike i køen". Hjemme har matskålene faste plasser så der står/sitter gjerne hundene ved hver sin plass og venter, men også når vi er borte vet de at de ikke får mat før de(n) eldre hunden(e) har fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, hvorfor ikke? Bare å møte rasen og se om du liker egenskapene deres ☺️ Det ble plutselig ikke like moro å ta oppstillingsbilde hver måned når han ikke gikk igjennom slike store forandringer 😂 Så det falt litt fra.    Vi har fullført agilitykurset og Tempo var så flink ☺️ Vi gleder oss til å fortsette treningen på nyåret da vi skal på agility handling kurs. Ellers trener vi litt rally lydighet, og der har han også vært flink, gått baner hvor jeg har hatt han løs også med andre hunder på banen. Så flink ☺️  Nå har vi tatt juleferie og ønsker alle en god jul 🎅🎄  
    • Koselig oppdatering og så mange fine bilder 😍
    • Vår er vant til å være alene. I år er vi hjemme.  Blir nok noe med oss, og noe i buret sitt i underetasjen.
    • Noen som har tips til hundefører jakker med lomme bak til barn/junior, eventuelt noen som selger i mindre størrelser enn xs, eller har en kort modell, eller kan skreddersys? Vet Canelana sine jakker kan bestilles på mål, men noen andre? Pinewood sine er fine, men de har selger ingen hundeførerjakker til barn, og deres xs er veldig stor/lang. Trenger ikke være butikker i Norge, hvis noen vet om noen utenlands å, gjerne kommenter lenke😊    
    • Ja, hvis han aldri har lært å være alene på andre tider av døgnet så er det faktisk en ting. En "fordel" med å være ufør og ikke ha med hundene overalt er at de lærer å være alene på helt random tidspunkter.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...