Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor mange timer bruker du på hunden din hver uke?


LillePropell

Recommended Posts

Jeg vurder å skaffe meg en hund på nyåret og spør derfor her er det mulig å være i full jobb og ha hund og samtidig også ha tid til andre ikke hunderelaterte fritidsaktiviteter og venner ;)

Jeg har litt inntrykk av etter å ha kikket litt rundt her inne at mange av her har innen bruker så og si all fritiden sin på hunderelaterte aktiviteter. - Ikke noe galt i det, men jeg ønsker også etter jeg evt har skaffet meg en hund å fortsette å med noe av de fritidssyslene jeg har i dag, f.eks. å synge i kor.

- Så jeg spør kort og godt: Har du andre fritidssysler utenom hund evt. hadde du hatt tid og mulighet til det om det hadde vært aktuelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg går på skole i hverdagene til ca halv 4. Når jeg kommer hjem gjør jeg mye lekser før jeg senere på kvelden trener med hunden, går tur, pelsstell o.s.v.

Jeg har ingen spesiell aktivitet utenom, men jeg pleier å trene på et treningssenter noen ganger i uka. Men jeg mener at jeg hadde aldri hatt tid til enda en aktivitet eller en hund nr. to. Hund er en "aktivitet" som tar tid, men alt avhenger hvilken type hund du velger deg. En hund som trenger mye mosjon og hjernetrim, trenger logisk nok mer i fra deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo litt an på hvor aktiv du har lyst til å være i hundeholdet? Om du vil dra på utstillinger og konkurranser krever jo del endel forberedelser, trening og tid.

Jeg bruker all fritiden min på hund og får snart hund nummer to. Da veit jeg det blir enda "værre" ;D

Mange av vennene mine har også stor interesse for hund, så da er det ikke så vanskelig å kombinere det. Og alle som kjenner meg veit at jeg pleier å ha med meg Mira rundt, så det går jo an å løse det på den måten også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele livet mitt ble forandret etter at jeg kjøpte Mike.

Det kommer kanskje litt ann på hvordan du prioriterer ting, jeg bruker all tid jeg har på han og livet mitt har aldri vært så bra som nå ;)

Jeg har fått mindre tid til venner og fester og sånt.. men det gjør på en måte ikke noe. jeg vil bruke det jeg har av tid på Mike... men jeg har jo hest, og er i stallen nesten hver dag, men da er Mike med, også med på rideturer.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer mye an på hva du gjør det til selv.Så klart, blir en hekta på en aktitivtet så er det utrolig hvordan det blir prioritert.Men det er fordi du har lyst selv.Messer, utstillinger, treninger, felles lufteturer osv.

Folk har hatt hund og familie og jobb til alle tider, så klart det går ann.Jeg tror faktisk flest har det sånn.Her inne og på andre nett fora finner du de virkelig engasjerte .og du verden som driver med hund.Og de har stort sett flere også..

men ja, jeg må innrømme at min hoved interesse er hund.Så får dans komme i annen rekke..

det blir på en måte mer livvstil enn kun hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selvsagt er det mulig å kombinere sitt vanlige liv selv om man får hund, men som regel må det noen justeringer til ;) Når man er kommmet hjem fra jobb er det gjerne en firbent som skal ha turen sin og oppmerksomhet. Etter andre fritidsyssler man måte ha, skal også hunden ha det den trenger. Det være alt i fra vanlige trimmeturer og kos, til trening og innlæring av øvelser for den som trener spesifikke grener. En valp tar MYE tid, man vil jo gjerne at den skal vokse opp som en velfungerende hund, allikevell vil jeg påstå at ingen hund trenger din fulle oppmerksomhet 24/7, så det er fullt mulig å, som deg, fortsette å synge i kor osv, men som sagt over -litt justeringer må til. Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint mulig å ha "et liv" også etter at man har fått hund, samtidig må man være innstilt på ganske omfattende forandringer. Særlig dersom man er singel. Er man to, og begge er innstilt på å ta i et tak, blir jo ting mer fleksibelt.

Valpe- og unghundtiden krever mye av deg, og du bør selvsagt ta ut ferie så lenge du kan når valpen kommer i hus. Når hunden blir voksen og veltilpasset får vel de fleste adskillig større frihet.

Jeg bruker ikke mer enn rundt 2 timer hver dag på hunde-spesifikke ting (turer, trening osv.) men det betyr jo ikke at jeg bare kan la den være alene de resterende 22 timene i døgnet (selv om hun stort sett sover). Hunden har godt av å være sammen med deg, selv om det ikke nødvendigvis skjer noe konkret.

Personlig prøver jeg å begrense kveldsaktivitetene uten hund midt i uka, ettersom jeg allerede har vært borte hele dagen. En kinotur eller lignende i ny og ne og en og annen kveldsaktivitet tåler den jo greit, men jeg gjør det ikke til en vane. Jeg er med på en sånn quiz-greie hver 14. dag som tar 4-5 timer, og da har jeg som regel "barnevakt".

Jeg har ingen kvaler med å dra på besøk eller gå ut på byen i helgene, ettersom jeg har vært sammen med hunden så å si hele dagen, gått lang helgetur osv.

Når det er sagt, blir det jo ofte sånn at man faktisk ØNSKER å være sammen med hunden i stedet for å drive med ting man gjorde før hunden kom i hus. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns hund tar mye tid. Har sluttet med andre hobbyer pga hunden, og de første årene har hunden krev endel. Men så her jeg itillegg hatt en hund som har mislikt å bli forlatt hjemme alene så dette har satt en stopper for mye av mitt sosiale liv. Ser jo i helgene, kan man ikke ta seg en fest hvis man vil og dra på byen, for da må man finne hundepass osv. og jeg er så uheldig at jeg ikke har så mange som vil passe hund.

Er du heldig og har en familie som vil passe hunden, har du litt friere tøyler, og kan gjøre mer. MEn en hund er en livstil og en hobby for meg, så jeg trives med å bruke mye tid på hunden, selv om noen ganger det er kjipt og ikke kunne være med på ditt og datt pga hunden, eller reise på ferie osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i ukedagene bruker jeg ikke så himla mye tid på hunden min egentlig. Han får selvfølgelig turer hver dag, og to kvelder i uke er vi på kurs/trening. Jeg er stort sett sammen med han på en eller annen måte på kveldene, men det er ikke alltid vi "gjør noe". I hvert fall ikke nå som det er så mørkt om kveldene, turene i skogen er liksom ikke så veldig hyggelig...

I helgene derimot sørger jeg for å bruke masse tid på hunden min, og på aktiviteter jeg vet han setter pris på.

Jeg har sluttet med mye annet, etter at hunden kom i hus. Jeg har ved flere anledninger meldt meg inn i feks SATS og endt opp som støttemedlem i et år ;) fordi jeg føler min trening går på bekostning av hunden. Selv om det er mye man forsake når man har hund (særlig når man er alene om ansvaret), så er det som Flash skriver, man ser ikke på det som forsakelse, man ønsker jo å tilbringe tid med hunden... ;)

Jeg har heldigvis foreldre som stiller opp, og som også gjerne "låner" hvis det går lenge mellom hver gang jeg trenger pass til han. Det forenkler ting veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja syns hund tar mye tid. Har sluttet med andre hobbyer pga hunden, og de første årene har hunden krev endel. Men så her jeg itillegg hatt en hund som har mislikt å bli forlatt hjemme alene så dette har satt en stopper for mye av mitt sosiale liv. Ser jo i helgene, kan man ikke ta seg en fest hvis man vil og dra på byen, for da må man finne hundepass osv. og jeg er så uheldig at jeg ikke har så mange som vil passe hund.

Er du heldig og har en familie som vil passe hunden, har du litt friere tøyler, og kan gjøre mer.

Omtrent som å ha barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Så jeg spør kort og godt: Har du andre fritidssysler utenom hund evt. hadde du hatt tid og mulighet til det om det hadde vært aktuelt?

Nei. Utover barn og full jobb har jeg lite tid til annet enn hund - nå har vi flere, driver et lite oppdrett og er "over gjennomsnittlig" interesserte også da ;) - Men jeg vet at det går an, har f eks supre valpekjøpere med "sunne interesser" som er aktive bl a med korpsmusikk på høyt nivå!

Det handler nok mye om livssituasjon (barn/jobb), evnen til å organisere seg - og som alltid PRIORITERINGER!

Lykke til med planleggingen!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Så jeg spør kort og godt: Har du andre fritidssysler utenom hund evt. hadde du hatt tid og mulighet til det om det hadde vært aktuelt?

Aktiviteter som går på ukedager hadde jeg ikke hatt tid til vedsiden av full jobb og hund. Men det er jo ikke alle raser som trenger samme mengden aktiviteter hver dag, så det er jo fult mulig å finne en rase som gjør at du hvertfall kan beholde en aktivitet utenom hundehold. ;) Eller eventuelt finne aktiviteter hunden din kan "være med" på.. Ikke at jeg har noen eksempler på det, men det finnes sikkert! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er forskjell på hvor mye aktivitet de forskjellige rasene trenger, men man må uansett ikke glemme at hunder er flokkdyr og ikke trives med å være alene hjemme "hele tida". Jeg synes i hvert fall det er litt ugreit å reise fra hundene på kveldstid når jeg har vært borte fra dem hele dagen, selv om de strengt tatt har fått den aktiviteten de trenger. En gang i blant er selvsagt OK, men ikke flere ganger i uka synes jeg.

Men en hund trenger neppe å være sammen med eieren 24/7, har de selskap av et annet menneske eller en annen hund (vi har tre hunder så de har jo alltid selskap i hverandre) så er det jo annerledes enn med en hund som er helt alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart det er forskjell på hvor mye aktivitet de forskjellige rasene trenger, men man må uansett ikke glemme at hunder er flokkdyr og ikke trives med å være alene hjemme "hele tida". Jeg synes i hvert fall det er litt ugreit å reise fra hundene på kveldstid når jeg har vært borte fra dem hele dagen, selv om de strengt tatt har fått den aktiviteten de trenger. En gang i blant er selvsagt OK, men ikke flere ganger i uka synes jeg.

Derfor jeg foreslo aktiviteter som ikke nødvendigvis omhandler hunden, men som hunden kan være med på allikevel.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor jeg foreslo aktiviteter som ikke nødvendigvis omhandler hunden, men som hunden kan være med på allikevel.. ;)

Jepp, det er jo det beste selvsagt! Fornøyd hund og fornøyd eier, to fluer i en smekk!

(Av en eller annen grunn begrenser sånne aktiviteter seg for oss, folk synes visst ikke det er så himla gøy å få besøk av tre digre, hyperglade, vimsete, kosete og konstant sultne hunder... Kan ikke skjønne hvorfor ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo selfølgelig ann på hvilken rase en har. Jeg har ingen aktiviteter på fritiden min. Jeg kommer hjem fra skolen og er hjemme.. Har ikke sluttet i noe etter at jeg fikk hund, da jeg skaffet meg hund for å ha noen å vere med. Jeg har ganske lite venner, så å ha selskap av en hund hele tiden liker jeg ;) Men visst jeg skal noe så stiller foreldrene mine opp. Eller så sitter han i buret, men det er kun om han ikke har vert alene tidligere på dagen. Hund tar ganske mye tid, men du får igjen det dobbelte ;) . Tror nok ikke det er noe problem å jobbe full tid og så ha aktiviteter senere, så sant hunden ikke er for mye ålene. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:-)

jeg har ingen spesielle interesser utenom å drive med hund, det måtte i såfall vært å ri, men har ikke noen hest å ri på for tiden, så da går tiden med til hunden. i hverdagen har jeg sjelden tid til annet enn skole og hund. da jeg studerer i oslo, og bruker 1,5 time på bussen hver vei, er jeg som regel ikke er hjemme før fire selv om vi ikke har så lange dager, i tillegg er det mye lesing og eksamener, så da må tiden uten om dette gå til hunden. men i helgene derimot, så lenge det ikke er noen eksamener i nærmeste framtid, så kan jeg godt ta meg en tur på byen, på kino, ut med venner osv. jeg bruker vel ca to timer på hunden med trening og aktivitet i hverdagen, litt mer på onsdager for da har vi studiedag og ca tre timer i helgene..

hvor mye tid man har til andre fritidssyssler utenom hunden, kommer vel mye ann på om man bor alene eller sammen med noen, bor man alene blir det jo veldig feil å dra bort fra hunden igjen på kvelden når den først har vært aleine i åtte timer, men er man flere i familien kan man jo dele på det, det kommer vel også litt ann på rasen du velger, noen trenger mye stimulering, andre igjen mindre, og dette må man jo ta hensyn til når man velger rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesielle interesser utenom hund,så på fritiden er jeg som regel sammen med hunden. Liker ikke å dra ifra han på ukedagene jeg heller,så hvis jeg skal noe spesielt,prøver jeg å få lagt det til helgene. Det tar tid med hund ja,men så er det blitt livsstilen min etter alle disse årene,så jeg ser ikke på det som jobb.Jeg elsker det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man singel er det mer vanskelig enn når man er to/har familie som stiller opp.

Jeg trener kampsport 1-2 dager i uka og da er hunden hos foreldrene mine. Da slipper hun å være hjemme alene. Etter trening går jeg lang tur med henne og sånt.

Hender jo at jeg hjemme sitter på pc'n / ser på tv etc som er ting man ikke gjør sammen med hunden sånn sett ( selv om hun får ligge i sofaen ).

Så jeg tror at om du tilrette legger det så går det helt fint. Om du har noen som kan passe hunden mens du synger, så den slipper å være alene. Jeg får dårlig samvittighet om hunden skal være hjemme alene på dagtid og deretter noen timer på kvelden.

Jeg har en jakthund som er jeg er aktiv med, og hun "dør" ikke av å være hos foreldrene mine 3 timer 1-2 kvelder i uka. Hun får bra med mosjon utenom dette og jeg har overhode ikke dårlig samvittighet.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går turer med hunden min 4 ganger om dagen , så trener jeg også mye med ho:P

Når jeg er på skolen er jeg så heldig at mamma tar en tur med den:P

Men ellrs så tar jeg en tur i 7 halv 8 tia, å så 3-4 tia å igjen kanskje rundt 6-7 å den siste er 9 halv 10 tia ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var alene med hund hadde jeg en koselig nabo som luftet hunden for meg.

Den var aldri mer enn 6 timer alene, ofte bare 4 timer før den fikk en times tur.

Så var den alene til jeg kom hjem. ( de dagene jeg var hjemme etter 6 timer klarte den seg selv, men så var det på tur igjen. Da jeg jobbet nattevakt var jeg så heldig at den fikk bli med)

Skulle jeg ut på kvelden tok jeg den med.

Hvis du skal synge i kor, kan du jo lufte hunden, ha den i bilen om du har mulighet til det, mens du synger, da har det i alle fall skjedd noe. Så evt. lufte den igjen før du drar hjem.

Jeg har ikke bil, så jeg har ikke den muligheten.

Men hund tar mye tid! Alle mine hunder har vært hunder som trenger mye tid og omsorg og trening!

Men det er min hovedhobby, så jeg har aldri angret.

Hadde venner som drev med hund og sosialt var det da! Noen å lufte sammen med, trene sammen med etc.

Men så har jeg giftet meg, flyttet og har ikke så mange venner, men siden jeg har hund blir jeg jo sakte men sikkert kjent med noen.

Og skal jeg reise bort i helgene, eller er syk, så har matfar mulighet til å ha den med på jobb! Så vi er heldige sånn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spørs jo litt å kanskje.. hvor mye tid du vil legge i det! men uansett tar hund mye tid!

Jeg som har valgt å ha tre hunder må jo legge mange timer i det!

Jeg kan gjøre andre ting også, men meste parten av dagen går til hund. trening, kanskje stell, kos, turer osv. Fra jeg våkner går jeg alltid først tur med hundene, en time ellr to, vi går inn igjen og de får maten sin.. deretter sover de. kanskje de må være alene hjemme da jeg skal noe annet!.. Når jeg kommer hjem igjen da går jeg tur i skogen igjen, alt fra 1 til 3timer.. På kvelden er det kanskje kurs ellers så trener jeg selv hjemme med alle tre.. så blir det er tur senere på kvelden også..

men jeg kan gjøre andre ting også.. jeg har et lite liv utennom hund å men jeg vil selv at det bare skal gå til dyr :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fint mulig å ha "et liv" også etter at man har fått hund, samtidig må man være innstilt på ganske omfattende forandringer. Særlig dersom man er singel. Er man to, og begge er innstilt på å ta i et tak, blir jo ting mer fleksibelt.

Valpe- og unghundtiden krever mye av deg, og du bør selvsagt ta ut ferie så lenge du kan når valpen kommer i hus. Når hunden blir voksen og veltilpasset får vel de fleste adskillig større frihet.

Jeg bruker ikke mer enn rundt 2 timer hver dag på hunde-spesifikke ting (turer, trening osv.) men det betyr jo ikke at jeg bare kan la den være alene de resterende 22 timene i døgnet (selv om hun stort sett sover). Hunden har godt av å være sammen med deg, selv om det ikke nødvendigvis skjer noe konkret.

Personlig prøver jeg å begrense kveldsaktivitetene uten hund midt i uka, ettersom jeg allerede har vært borte hele dagen. En kinotur eller lignende i ny og ne og en og annen kveldsaktivitet tåler den jo greit, men jeg gjør det ikke til en vane. Jeg er med på en sånn quiz-greie hver 14. dag som tar 4-5 timer, og da har jeg som regel "barnevakt".

Jeg har ingen kvaler med å dra på besøk eller gå ut på byen i helgene, ettersom jeg har vært sammen med hunden så å si hele dagen, gått lang helgetur osv.

Når det er sagt, blir det jo ofte sånn at man faktisk ØNSKER å være sammen med hunden i stedet for å drive med ting man gjorde før hunden kom i hus. :huh:

Henger meg på her, bortsett fra de quiz - greiene, da. I steden har jeg barn i korps og som korpsleder må jeg være på øvelser og alle arrangementer. Jeg har veldig dårlig samvittighet når jeg kommer hjem fra jobb, lufter hund og sier hadet igjen med en gang. Men det er klart, bor man sammen med noen som kan ta seg av hunden på korpskvelder eller quiz-kvelder, så er det vel greit! Altså, så sant jeg har fri, vil jeg helst være sammen med Fibi, selvom vi ligger på sofaen, eller jeg sitter ved PC`n og hun ligger i sofaen. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge du har venner og bekjente som er glad i hund og slikt så ta med hunden når du eventuelt drar på jobb. Og er du riktig heldig så kanskje du får ha med deg hunden på korøvelse. eller ha med deg hunden for å lufte den før koret starter. også kan du jo stikke ut i pauser for at hunden skal få tisset litt.

Jeg har ikke fått min hund ennå men alle jeg kjenner har hund og ingen syns det er en plage med andres hunder. Her oppe er det normalt å ta med hundene sine, hvis man ikke har de med på besøk så synes jo folk at man er rar... :huh: hehhe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...