Gå til innhold
Hundesonen.no

Jul & Kirken

tuppetroll

67 stemmer

1. 1.

• Ja, på julaften
      15
    • Ja, flere dager i løpet av julen
      4
    • Nei
      48

Recommended Posts

Skrevet

Julen handler jo mye om budskap også, og selv om det er mange ikke-kristne som også feirer jul så kommer jo det religiøse budskapet derfra. Er du i kirken i løpet av julen?

Guest Christine
Skrevet

Enkelt å greit: Nei..

Har egentlig aldri vært der i julen før, og kommer ikke til å være det med det første heller..Ja, jeg valgte kristelig konfirmasjon, men jeg vet egentlig ikke hva jeg tror på..Om jeg tror... :S

Skrevet

Jeg går ikke i kirken, har ikke noe der å gjøre :)

Min familie feier tradisjonellt ikke kristen jul, og det er jo greit nok siden jula opprinnelig ikke er noen kristen høytid uansett. :rolleyes:

Skrevet

Jeg er kristen (med visse forbehold- eh), og skulle gjerne gått i kirken på julaften (selv om jeg aldri er der ellers da). Det er utrolig fin stemning der og juleevangeliet er så fint. MEN så er jeg på hytta langt oppå fjellet på julaften, så. eh.

Skrevet

Når jeg var liten dro vi alltid i kirken på juleaften. Syntes det var ganske gøy egentlig!

men etter hvert som vi "barna" ble større så sluttet vi og dra dit...

Skrevet

var i kirken med mamma og pappa når jeg var liten :P har alltid syntes det er så UTROLIG kjedelig å sitte i kirka å tenke på den stakkars vovven som må ligge i buret hjemme alene :P

så familien er i kirka og jeg hjemme med Vanilla, og går tur :)

må gå i kirka med skola da men :P

Skrevet

Julen ble jo feiret lenge før kristendommen kom inn i bildet. Jeg går absolutt ikke i kirken. Snakk om å sløse tid i julen! :P I familien min feirer vi at solen snur vi! :):P

Skrevet

Jeg er kristen og oppvokst i en kristen familie, så vi har alltid gått i kjerka på julaften. Familien går ikke på nyttårsaften, men jeg har de siste årene vært med på et arrangement i ei kjerke (i en annen bydel) der gudstjeneste er en del av arrangementet.

Skrevet

Jeg er på julaften fast. Men i år blir det og 2. juledag. Skal ha dåp så..

Jeg er også døpt andre juledag... :P i 1958 :) ! Sammen med fetteren min. Han er fire dager yngre enn meg. Veslegutten :P

Skrevet

Nei, er ikke i kirka. Der er jeg kun hvis det er dåp, konfirmasjon, bryllup eller begravelse.

Har døpt begge unga, vesla i august i år, men grunnen til dåpen i kirka er mest pga tradisjon. Samme da jeg gifta meg ;)

Skrevet

Vi prøver å komme oss i kirken på julaften ;) Jeg syns det er så fin stemning i kirken på julaften. Vi går aldri i kirken ellers i året.

Guest Just me!!
Skrevet

Ja, på julaften. Farfar pleier i å synge der. Men i år skal han ikke, han er syk. ;)

Skrevet

Nå svarte jeg "ja" her jeg.. Men altså, det er jo ikke akkurat kirken jeg går i. Men til "kirken" til noe som heter Kristen samfunnet...

Men det er kun til jul.. Faktisk min kjære mor som trekker meg med hvert år. Jeg hater ideen, men synes etterpå at det var bra at jeg gikk ;)

Jeg er mao skikkelig "snottis" til tross for min alder, hehe...

Skrevet

Her er det ikke valgfritt, min mor er kristiansander og der er familien gudefanatikere, så det å gå i kirka på julaften er og forblir en tradisjon..

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...