Gå til innhold
Hundesonen.no

Sprute parfyme under nesen

Djervekvinnen

Recommended Posts

Skrevet

Har hørt tidligere om et tips som sa at hvis hunden var veldig besatt av å lukte overalt og være ukonsentrert pga av det, så skulle du ta å sprute parfyme under nesen på hunden, og det ville ødelegge luktesansen en stund. Syns det hørtes helt grusomt ut og tenkte at dette var sånn "gammel lærdom". Men leste en ny bok om lydighet som var fra 05, og der stod det samme tipset. At man kunne sprute parfyme under nesen. Ble litt overrasket. Syns dere det høres ut som en god ide? Har dere sett noen /vet om noen som har prøvd dette ut?

Må jo være grusomt for hunden som har så god luktesans!

Skrevet

Har jeg aldri hørt om :P Men ville uansett ikke gjort det med herremannen her.Kan jo ikke være veldig behagelig. Pluss at jeg tror nå fremdeles de klarer å lukte andre ting å jeg da.

Skrevet

Da ville jeg heller fått tak i sånn krem som ambulansefolk bruker (smører under nesa) når de skal på mindre delikate oppdrag (skal ikke gå inn på det i detalj). Den skal visst blokkere lukt, altså... Den skal være så sterk at ingenting kommer gjennom tror jeg, men den lukter visst "ingenting".

Skrevet

uff, nei det har jeg aldri hørt om. Luke begynner alltid å nyse om han er i samme rom som meg når jeg tar på parfyme. Det må være veldig ubehaglig for hunden.

Skrevet

Uff!

Det høres veldig vondt, ut, for hunden?! Jeg ville aldri, ha gjort det, med noen av mine hunder. Det må da svi? Tenk bare hvor ømfintelig, hundenesa er!

Guest Christine
Skrevet

Hørtes ikke behagelig ut...

Men, i et spill( :P ) som jeg har, så mista hunden luktesansen pga parfyme. Tror det er noe av det samme i virkeligheten.

Skrevet

mye rart! syns ikke dette hører noe bra ut.. det blir da veldig feil å ta fra hunden luktesansen , spesielt med tanke på at det er den sansen de bruker mest og som er viktigst. tenk også på hvor glad hundene er i "å lese avisen" på tur. det må da ta fra hunden mye av gleden ved å være hund? dessuten kan det da umulig være bra eller behagelig for hunden, dette må da bli en veldig sterk og plagsom lukt for den? trodde ikke at hunder tålte partfyme jeg da, hva med allergiske reaksjoner? hadde aldri vært i mine tanker å prøve noe sånt på hunden min uansett hvem rådet skulle komme fra, man trenger da bare litt sunn fornuft for å forstå at at dette ikke er greit, mener jeg da.. hvorfor ikke heller lære å kontrollere hunden og trene kontakt? men noen skal jo ha det enkelt...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...