Gå til innhold
Hundesonen.no

Internett troll


ingar

Recommended Posts

Som en generell sak så er det kanskje på sin plass å se litt på internetttroll og hva som skjer på ulike debattforaer for tiden. Jeg er aktiv på en rekke ulike foraer og trollene er overalt. Jeg vil vel tro at hundesonen ikke er noe unntak i så måte? Det virker som om de bevisst søker til debattforaer for å få spillerom for sine aktiviteter, hvor de kan ligge på lur og stikke fram med sine inspill hvis eneste formål er å manipulere,ironisere og harselere. Uansett hva du sier eller gjør, så blir det vridd og manipulert med slik at det kommer ut i trollets favør. Du vil aldri vinne en debatt med et troll fordi vanlige spilleregler for debatt ikke gjelder for dem og alt du sier blir brukt mot deg. De vokser seg store ved all form for oppmerskomhet. Det eneste de ikke takler er å bli ignorert. Har man vært på nettet en tid..så lærer man seg at de er harmløse..men for nybegynnere kan de være vanskelige å forholde seg til. Her er en link hvor du kan lese mer om dem og hva du bør gjøre om du mistenker at du har med et troll å gjøre.

http://members.aol.com/intwg/trolls.htm#WIAT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg, Ingar - man er ikke et troll fordi man stiller spørsmål DU ikke vil svare på. Kverulerende, kanskje, men det er jaggu ikke så "pent" å si EOD flere ganger i en diskusjon fordi man bare svarer dem man er enig med (og behørig ignorerer de man ikke er enig med, eller klarer å argumentere mot), heller. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmm... hva ER det med gamle gubber og denne redselen for troll ? PO er jo sykelig engstelig - og nå altså også Ingar. Hva er liksom problemet ? At dere kommer til kort i diskusjonene ?

Hehe, veit no ikkje om eg er helt enig i din beskrivelse av desse to personene... Synes begge to er meget oppegående og "up to date" i sine innlegg. :barfy:

Greie og sakelige debutanter som har noen år på baken, men det er ingen grunn til å gi dem karakteristikken som gamle gubber.

Og ja, vi har jo opp gjennom tiden hatt noen "troll" her og, men det har vert ganske bra lenge nå på sonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Hmmmm... hva ER det med gamle gubber og denne redselen for troll ? PO er jo sykelig engstelig - og nå altså også Ingar. Hva er liksom problemet ? At dere kommer til kort i diskusjonene ?
Hvaforno'? Jeg skal ha meg frabedt! Jeg deltar på flere grupper enn du aner både med og uten troll. Et søk på google viser at internett-troll er et faktisk problem på et utall diskusjonsgrupper og det skader ikke å være oppmerksom på at de finns og at den beste kuren er ignorering. Men hvorfor drar du meg inn i denne tråden, Siri?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, veit no ikkje om eg er helt enig i din beskrivelse av desse to personene... Synes begge to er meget oppegående og "up to date" i sine innlegg. :barfy:

Greie og sakelige debutanter som har noen år på baken, men det er ingen grunn til å gi dem karakteristikken som gamle gubber.

Og ja, vi har jo opp gjennom tiden hatt noen "troll" her og, men det har vert ganske bra lenge nå på sonen.

Har jeg nevnt noe som helst om at "gamle gubber" ikke er oppegående eller up to date ? Jeg kan ikke se det... Heg henviser bare til at de to nevnte tydeligvis er veldig redd for disse "trollene" - men det har da ingenting med verken kunnskapsnivå eller debatt-teknikk å gjøre ?

PO: Du ER jo alltid veldig kjapt ute med å advare mot troll på nettet. JEG ser ikke problemet med dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er faktisk også veldig viktig å skille mellom sk. troll og folk med sterke meninger, da.

Man er ikke et troll fordi man for tusende gang svarer negativt i en sak - uansett.

Men med det i tankene så synes jeg det er utrolig sjelden å se noe skikkelig "trolling" akkurat her på Dyresonen, da...

"Mot dumheten kjemper selv gudene forgjeves" heter det jo - og selv om opptil flere av oss burde ta dette til oss, men det er ikke så lett alltid.. Man skal likevel ikke beskyldes å være et troll - det er noe med å rope "ulv, ulv!" også.. (Eller "bur" - "kamphund" her inne..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Kjære deg, Ingar - man er ikke et troll fordi man stiller spørsmål DU ikke vil svare på. Kverulerende, kanskje, men det er jaggu ikke så "pent" å si EOD flere ganger i en diskusjon fordi man bare svarer dem man er enig med (og behørig ignorerer de man ikke er enig med, eller klarer å argumentere mot), heller. :P

Beskrivelsen av Ingar i et nøtteskall! (Kanskje andre også som får assosiasjoner til "fanden i nøtta" :P )

Vet forøvrig ikke om andre enn ham (med mulig unntak av annen forumbruker av samme alder og kjønn, kanskje) som er så hinsides opptatt av å vende fokus FRA sak og MOT andre debattanter, og som i påfallende mangel på fakta i alle tråder stadig beskylder andre for å "trolle" eller være ufine. Utfallene blir kraftigere og hyppigere jo mer de sliter med å svare for seg eller argumentere FOR egen sak. Utrolig lite fruktbart eller lærerikt som annet enn illustrasjoner på patetika magnifika.

Noterer ellers med høvelig interesse at trådstarter har tatt mitt råd om å sjekke hva et nett-troll ER. Det er kanskje på sin plass - som vanlig - å forsøke å be samme trådstarter om å overføre TEORIEN til PRAKSIS. Det pleier å vise seg tilnærmet umulig, har jeg forstått.

Det er det tydeligvis andre som gjør http://tinyurl.com/y6t2ms . Takk for meg i denne tråden.

--

Per Olav

Jada, det er dem som tror verden styres av reptiler også (http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/12/11/485753.html) de tar også seg selv høytidelig ... :P

God jul, og god bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekk måte å "vinne" (legg merke til gåseøynene) en diskusjon på da, det er bare å kalle motdebatanten troll, og derfor gjelder selvsagt ikke dennes argumenter.. Kjekt å rope når man ikke kan svare for seg mer..

Feigt, men sikkert enklere enn å innrømme at man ikke kan svare for seg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...