Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor heter hunden din det den gjør?


millis

Recommended Posts

Ja, hvorfor heter hunden din det den gjør? Er den oppkalt etter noen eller noe, i såfall hvem eller hva? Fant du på navnet selv?

Eldar var mitt forslag. Jeg syns det passet så godt til Sankt Bernhard. Da jeg fikk Eldar i armene mine så ligna han en Eldar med en gang. Oppkalt etter Eldar Vågan :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Norsk rase - da "må" navnet være norsk. Så det ble Ask. :wub:

Oppkalt? vel, ikke egentlig, men den tamme ulven på Langedrag hadde vel et lite ul med i saken (sååå deilig å våkne av ulingen hans på langedrag! :P) Og Ask er Norrønt (jeg er glad i norrønt..) for Adam.

Trudde Ask var et vanlig hundenavn, men er egentlig ikke såå mange hunder som heter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke heter Loke fordi han kler det..rett og slett... Han het egentlig Herman når jeg fikk han (det kler han OVERHODET ikke)og jeg var litt usikker på hva jeg skulle kalle han i noen dager før Loke bare falt meg inn og passet perfekt. Jeg er fryktelig glad i mytologi og relgion så det var ikke veldig overaskende at det ble norrønt. I tillegg har han et norrønt navn på stamtavlen (Skuldh) og moren hans (Yggdrasil) og resten av kullet hadde norrøne navn så det kunne like gjerne følges opp..

Lyra er rett og slett oppkalt etter hunden i boka "ut og stjæle hester". Jeg leste det og falt pladask.. Lyra er i tillegg navnet på et stjernebilde.

Jonas er oppkalt etter hovedpersonen i Jens Bjørneboes bok med samme navn :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempo heter med fullt navn Vargfjells C-Il Tempo Gigante og er oppkalt etter bilen i Flåklypa. Han kler det heldigvis godt og er den mest temperementsfulle hunden i kullet. Hadde vært litt snålt med en skikkelig dauing som het Tempo... Hadde kanskje bare omdøpt ham til Gigante...? Vurderte å kalle ham Ben Redik Fy Fasan, men fikk det liksom ikke til å bli noe kult hverdagsnavn :wub:

Min forrige hund het Ludvig, så min neste må vel også hete noe fra Flåklypa. En Soland hadde jo vært fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tempo heter med fullt navn Vargfjells C-Il Tempo Gigante og er oppkalt etter bilen i Flåklypa. Han kler det heldigvis godt og er den mest temperementsfulle hunden i kullet. Hadde vært litt snålt med en skikkelig dauing som het Tempo... Hadde kanskje bare omdøpt ham til Gigante...? Vurderte å kalle ham Ben Redik Fy Fasan, men fikk det liksom ikke til å bli noe kult hverdagsnavn :wub:

Min forrige hund het Ludvig, så min neste må vel også hete noe fra Flåklypa. En Soland hadde jo vært fint!

Hehe.. jeg hadde tenkt å ha Aukrust/Flåklypa navn på kullet, men sleit litt med tispene!

Soline ble for kjedelig..

Stangelføhn Glad var jo greit nok..

..men så sitter man igjen med Oliane Sjulusvangen og Mysil Bergsprekken da, og jeg følte vel det siste ble litt uheldig.......

Dessuten er det laaaange navn og så skal man ha kennelnavnet på det igjen da, så jeg droppa hele greia.

Klumpen som ble igjen fikk navnet Al-Fonzo.. måtte bli noe med Alf..

Han var faktisk tiltenkt Ben Redic Fy Fazan, men Alf hadde det blitt til daglig uansett..

Hvis man kikker på dette og har sett Romvesenet Alf på TV så hersker det vel liten tvil om hvorfor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla heter Vesla fordi hun var den minste i kullet. Det var oppdretter som kalte henne det, et lite kjælenavn egentlig. Planen var å kalle henne Frøya, men da vi fikk henne beholdt vi navnet Vesla. Vi har angret et par ganger, men hun er liksom "Vesla" så det hadde vært litt rart å kalle henne noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvorfor heter hunden din det den gjør? Er den oppkalt etter noen eller noe, i såfall hvem eller hva? Fant du på navnet selv?

Eldar var mitt forslag. Jeg syns det passet så godt til Sankt Bernhard. Da jeg fikk Eldar i armene mine så ligna han en Eldar med en gang. Oppkalt etter Eldar Vågan :wub:

Jeg stemte på Luna og mamma på Cita... Da vi hentet henne var vi begge enige om at dette var ingen Cita, men en Luna :P Så da ble det det da.

Hun er ikke akkurat oppkalt, men i tiden før jeg hentet henne var jeg endel her inne på sonen og tittet og da la merke til noen hunder med navnet Luna. Synes det var så fint :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snorre heter Snorre fordi han ikke er en Odin.

Helt siden jeg var liten ønsket jeg meg en hannhund som skulle hete Odin. Når jeg hadde valgt han ut i kullet, fant jeg ut at han ikke var en Odin, så jeg måtte hjem å tenke på noe nytt.

Jeg måtte spørre en venninne om tillatelse, for sist jeg valgte navn på en hund, valgte jeg navnet min venninne hadde bestemt for sine lille jente hun hadde sett på ultralyd samme dag, og hun ville naturlig nok ikke oppkalle datteren sin etter min hund... :wub:

Jeg hadde en kort liste med alternative navn, og Snorre "vant".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk Deco da det var fotball EM, å siden den ene broren min er allergisk ble vi enige om at det ble et fotballnavn som "plaster på såret". Så på mange navn og bestemte meg ikke før noen dager etter jeg hadde fått han, Deco var vel det letteste navnet og ikke så vanlig som Figo. :barfy:

Rajah er en disney figur. Siden jeg er gal etter disney måtte jeg bare finne noe brukelig som ikke alle har. Rajah er tigeren ti Jasmine i Aladdin. Eneste ulempen er at pappa ikke hele tiden husker navnet og at det ikke uttales "Raja" som mange tror. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg drømte at hund skulle hete vanilla og da ble det det.. husker enda drømmen- plutselig en dag kom det en wheaten terrier glad løpende ut av skogen og hoppet i armene mine.. så kaldte jeg de for vanilla (i drømmen)

da jeg våkna tenkte jeg ikke på annet ;)

det måtte være en Vanilla :D

det er også et navn ikke alle har :barfy:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie heter Blondie fordi hun var så vanvittig lys som valp(hun er lys enda, men var lysere da). Kokos heter Kokos fordi jeg er veldig glad i kokos. Det har ingenting med klin kokos å gjøre, som mange tror, men altså den spiselige varianten. Dog passer klin kokos veldig bra også :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simba er oppkaldt etter Simba i løveneskonge :D

Nana har navnet sitt etter den søte border collien i eventyr i alaska :barfy:

Loppa fant ikke jeg på, eller hun heter Freetains lollipop og de kaldte hun loppis og loppa, så jeg likte Loppa best og da ble det til at vi kaller hun det til daglig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen min klarte ikke å finne et navn som passet og som vi kunne bli enige om. Nevøene min kom for å se valpen og foreslo at han kunne hete Luke skywalker. De hadde akkurat vært på kino og sett starwars. Jeg er ikke noen starwars fan, men vi begge likte navnet Luke. Så nå heter han Luke og av å til er han en Lucky Luke :barfy:

Mannen min hadde en bassethound som barn og den het Duke, så jeg tror han likte Luke fordi det var ganske likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie heter Blondie fordi hun var så vanvittig lys som valp(hun er lys enda, men var lysere da). Kokos heter Kokos fordi jeg er veldig glad i kokos. Det har ingenting med klin kokos å gjøre, som mange tror, men altså den spiselige varianten. Dog passer klin kokos veldig bra også :barfy:

Lille kokosnøtta.......... he he he

Jonas het det når han kom til meg, vet egentlig ikke hvorfor det ble det navnet.

Først katten som kom i hus fikk navnet Noah fordi jeg og Tomas vil ha en sønn som heter Noah, så kom Oskar og han het det når vi fikk han. Så kom da Jonas, Etter dette kom Casper og han måtte ha ett navn som ikke har bokstavene V, T, O, N og J så måtte det være ett navn som passet med våres navn, dermed Casper. Så fikk vi lille Dina, dette fordi svigerfar ville ha ett barnebarn som het dette...

Slik ble det bare..

*dobbelt post. mod nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...