Gå til innhold
Hundesonen.no

2007 - Mål?

MarieR

Recommended Posts

hvilke mål og ambisjoner har dere satt for deg og hunden til det tilkommende året? :wub:

Planen her var å starte LP klasse 1, men jeg fikk til slutt overtalt meg selv til at jeg har langt viktigere ting å ta tak i når det gjelder Ask enn selve treningen før vi kan konkurere. Så før vi får bukt med de problemene, blir det ikke konkuranser på oss. Men 07 skal da bli gøy uansett! Vi skal på en del utstillinger, og forhåpentligvis lært inn mye nytt! :P Ting jeg har tenkt å holde på en del med:

- Rundering/spor/søk innlæring. Ikke minst å lære meg selv å legge gode spor!

- Vannarbeid. Jobbe opp selvtilitten i vannet og få til noe utav det.

- LP. Vi har enda øvelser som skal læres, selv om vi ikke skal konkurere enda.

- Agility kurs. Håper jeg. innføring i agility, og å se hvordan han gjør det der hadde vert gøy.

Og om jeg nå får tak i hva det er som utgjør adferden til ask mht andre hunder, og det er det jeg så inderlig håper der er, blir det kaaanskje, et veldig stort kanskje valpekull med Ask som far i løpet av året også. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for oss:

- Sykkelturer to-tre ganger i uka i sommerhalvåret.

- Debut i LP1 på NKK Trondheim.

- Gå lydighet på Steinkjer og NKK Hamar.

- Trene mer konkurransetrening, bli tryggere på å trene løs på steder med utfordringer (i byen, sammen med andre hunder osv).

- Gå et kurs i løpet av året. Apporteringskurs og/eller spesialsøkkurs og/eller sporkurs.

- Trene mer apportering.

- Begynne på klasse 2- og 3-øvelser i lydighet.

- Prøve agility på NKKU-leiren en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for Nadia:

har ikke satt noen mål for henne egentlig.

Mål for Cindy:

Håper og starte klasse 1 i Lp med henne.

Lære noen klasse 2 øvelser.

Gå mer spor

Mål for Nova:

Valpeshow

Prøve og få et cert på utstilling

debutere i Lp klasse 1 ( er jo lov og drømme)

Agilitykurs

Mål for valpen ( som jeg enda ikka har :P )

Delta på noen valpeshow

bli en god samfunsborger..:wub:

Har ikke satt noen store mål egentlig, målet er og ha det gøy :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

- Bronsemerket i lp

- Mer agility

- Stille han i Sverige en eller annen gang

- Kjøpe valp

-Hundeleir med. NKKU

Ellers så har vi ikke så mange mål. Har lagt av oss diverse mål, pga jeg vet vi ikke kommer til å klare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke så mange mål, men i løpet av 2007 skal vi ihvertfall:

- Lære inn alle øvelsene til bronsemerket (skal gå et konkurranselydighets kurs i januar, og forhåpentligvis bronsemerke- eller videregående kurs med OODK til våren/høsten)

- Gå et eller to blodsporkurs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange mål enda. Må se ting litt an også. Spesielt ryggen til Vida...

Nirm:

- Få N S LCH tittel

- Ferdselsprøve

Vida:

- Ferdelsprøve

- Debutere i LP1 og få opprykk til LP2.

- Få minimum 2AK på utstilling

Bogar:

- Bli enda mer bortskjemt, og holde seg frisk og rask lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke: debutere kl 1..kanskje få tittelen Nuch BH Skuldh Av Nangijala..

Lyra: skal debutere på valpeshow 18 februar og få tittelen NV07 Lyra Vår Letsager i november*fnis* Hun skal lekes opp og lære å være hund...

Lotte: slanke seg enda mer...

Lillith: bli voksen og sterilisert.

Annette: bli voksen. (Yeah right! B) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felix: Debutere kl. 1 lydighet, holde seg noenlunde myk og fin og smertefri. Hvis han blir kjempebra- starte med trening på sau.

Ny valp: bli husren, bli en god samfunnsborger, eh.

Ingvild: Flytte til et nytt sted, fortsette å like å studere (kremt, kremt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for Ari (og meg da):

- delta på unghunkurs

- delta på bronsemerkekurs og forhåpentligvis ta bronsemerket i lp i løpet av 2007

- delta på jaktkurs for retrievere

- slutte å hoppe opp og slikke i ansiktet på ALLE!

- få 100% innkalling

- gå masse turer i skog og mark

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke:

Begynne på kokurransegruppa!

Debutere i LP klasse 1 (Bronsemerkeprøven til tirsdag.. hjelp..! :wub:)

Prøve å stille ut en gang!

Rita:

Begynne på grunnkurs (Lydighet)

Begynne på kurs i agility!

Prøve å få tittelen Nuch! (mangler bare storcertet)

Begge:

Ha masse morro og lære nye triks! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mål for Buster:

-Være stille på trening med andre hunder. Tja thats it :wub: . Klarer han det iløpet av ganske grei tid så kan det hende jeg satser på bronsjemerket mot slutten av året. Han har vist store forbedringer bare på de få treningene Tore har vært på (nettopp kommet oss inn i en aktiv klubb).

Vi har også planer om å få valp på vårparten, som skal trenes konkurranserettet lydighet med og muligens spor og agility. Ikke helt lagt planer der, tispen må da tross alt parres først hihi .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Trene minst en gang for dag

- Vere med på videregående kurs

- Bronsemerkert i Lp

- Hundeleiren til NKKU?

- Vere med på Ag nybegynnerkurs på høsten

- Få slutt på all bitinga og hoppinga

- Valp?? (blir sikkert ikke, men skal aldri si aldri :wub: )

- + noe små rusk

- Finner på noe mer også kan jeg tenke meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke noe sånn kjempemål for Willis, men burde kanskje hatt det.

I løpet av 2007 vil jeg gjerne:

Lære mer om agility og forhåpentligvis trene en del agility med mål om å en gang starte i den laveste klassen.

Lære mer om lydighet, kanskje ta bronsemerket - tror det var det vi måtte ha for å kunne trene lydighet med klubben.

Så har jeg veldig lyst på storcertet til Willis + et til lite.

1. AK på jaktprøve.

At Willis skal kunne apportere alle gjenstander, nå vil han kun apportere fugl..

Kjøpe gronnistott? Hvis jeg får kontakt med oppdretter da, det ser dårlig ut så langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Debutere i LP klasse 1

- Opprykk til klasse 2 (jeg er såpass perfeksjonist at jeg neppe kommer til å tørre å melde oss på før vi har en god poengsum inne uansett... <_< )

- Få Molly til å bli en nøye og avbalansert sporhund igjen, etter at vi har kommet helt ut på viddene etter masse feillæring.

- Bli mer aktiv i hundeklubben - delta mer på fellestreninger. Sunt for oss begge.

- Så hadde det vært stilig å få gjennomført en MH, om enn bare for "moro" skyld og for å lære Molly å kjenne enda bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen spesielle mål for Raja i konkurranse, det jeg vil ha er en hund

som oppfører seg og fungerer litt bedre i hverdagen.

- Få henne til å gå pent bånd med andre hunder/der det er hunder

- Få henne til å hilse på mindre barn på en bedre måte (de blir jo selvfølgelig

kjemperedd når Raja kommer hoppende og glad oppå de)

- Få Raja til å la vær å hilse på alle hunder vi går forbi, og få en god inkalling

selvom hun ser andre hunder eller leker med andre hunder

- Trene litt på Lydighet klasse 1 øvelser

Ellers er det ikke så mye mer egentlig. Men jeg tror selv at det kommer til å bli vanskelig å oppnå de 3 første punktene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donny:

1 Komme oss opp i ag klasse 2, og muligens hopp 3.

2 Prøve å få trent nok til å ta gjeterprøve i høst

3 fortsette med lp trening, siden dette er noe han ikke liker så prøver vi oss fram

4 Kanskje prøve å gå et spor/runderings kurs

Emma:

1 Prøve å trene vekk litt usikkerhet i hus og slikt

2 Gå lydighet, kanskje opprykk til kl2?

3 Prøve agility, og kanskje få henne konkuranse klar

4 muligens spor/runderings kurs på henne også

Begge:

1 Leke mye med andre hunder

2 Leke mye sammen de to

3 kanskje lære dem triks som de må sammarbeide på(hoppe over hverandre osv)

Henriettte:

1 Ta lappen så jeg kan komme meg mer på stevner

2 Få bedre selvtillit når det gjelder hund, vise mer hva jeg kan, til ikke bare de som kjenner meg godt

3 MElde på de kursene jeg har råd til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så mange målene jeg da...

Sonny:

slanking slanking slanking

Aika:

tja, hun er som hun er - ubrukelig til det meste unntatt kos så da blir det enda mer kos

Amigo:

få tittelen Nvch som den første i sin rase her i Norge

trene jevnlig blodspor (minst 1 gang i måneden som vedlikehold)

delta på blodsporprøver

holde ryggen sin frisk og rask

Drøm: delta i NM blodspor..... :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tassa:

- Begynne i klasse 1 i lydighet (det skal vi i februar).

- Opprykk til klasse 2

- Trene mer rundering med redningshundene.

- Trene mer spor.

- Gå på kurs hos Terje Østlie

- Trene mer gjeting

- Sterilisere henne.

Gobben:

- Debutere i klasse 1 i lydighet.

- Prøve han på sau?

- Starte i rundering og spor, hvis han blir flink nok, så konkurrerer vi.

Malle trollet (navnet er hemmelig):

- Miljøtrening, miljøtrening og miljøtrening

- Masse sosialisering

- Mye brukstrening og lydighet

- Valpekurs

- Bruks kurs/ Terje Østlie?

- Blir nok noen utstillinger også

Marthe:

- Begynne å konkurrere med hundene (slutte å være så nervøs) :D

- Gå flere kurs :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Dra på masse valpeshow :barfy:

- Få en knallbra inkalling

- Begynne å trene litt på apportering

- Lære de fleste øvelsene til bronsemerket/kl 1 i lydighet =) (kan ganske mange, men kunne dem kjempebra)

- Lære nye saker og ting :D

- Dra på masse kurs+ handlerkurs/utstillingskurs(Veldig Viktig! ;) )

Det er nok målene til Sara, og mitt mål er å slutte å være så nervøs når jeg skal stille henne ut ol. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elwira:

- Starte på konkurransekurs i lp. Starter i januar

- kanskje vi skal debutere i kl.1 i løpet av året (?)

- trener mer på å apportere i vann og på land, få en bedre avlevering

- bli raskere og sikrere på ag banen

- trene rundering med drammen brukshund klubb en gang i uka

- bli tryggere på fremmede mennesker og hunder

- få en knall innkalling

Heidi:

- bli flinkere til å legge spor

- tjene penger så jeg kan gå bl.a jaktkurs for retrievere i løpet av 07/08

- bli mer aktiv i hundeklubben

- stole mer på elwira og meg selv

- tørre å melde oss på stevne i kl. 1 lp når vi er klare for det

- gå lange turer med elwira og prince når jeg ikke har så mye lekser

- tenke positivt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine mål

- Bli "kjempe gode" i ekte klikkertrening :barfy:

- Trene meir konk. trening

- Gå lp. klasse 1 noen ganger og gjøre det bedre enn forrige gang

- Trene meir enkle grunnferdigheter i agility

- Gå meir spor

- Komme oss i utstillingsringen en gang eller to

- Lære inn fleire triks

Blir litt moro om vi på slutten av 2007 kan lese gjennom denne tråden og faktisk finne ut hva vi har oppnådd :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
    • Hei! Vi har nå fått svar fra dyrlegen - han hadde ikke kronisk betennelse i bukspyttkjertelen. Rart med det, for jeg ble nesten litt skuffet. Nå vet vi jo ikke hvorfor han stadig har slimete avføring, men kan kanskje utelukke at det har noe med fettinnholdet i maten å gjøre.  Skal snakke med dyrlege om vi kanskje kan sjekke for IBD. Vil jo i alle fall prøve å ha mest riktig tørrfor. Han har jo ikke hatt noen "alvorlige" hendelser med tørrforet han går på nå (gastrointestinal low fat), men det er stadig ganske løs og slimete avføring. Kanskje vi skulle forsøkt å bytte...
    • Noterer en nydelig dag med no stress. Virker som lysterapi, magnesium og lakseolje begynner virke. Ble bekymret da han begynte trekke i selen i forrigårs. Han har gått så naturlig pent i bånd hele tiden, som om programvaren var preinstallert da han kom ut av esken. I forrigårs begynte han plutselig trekke med viten og vilje. Flaks da, at vi hadde en privattime i går.  Hjemmeleksen vi fikk, med metoden for å reinforce krav om å holde seg bak skotuppene mine, den er litt i konflikt med stress-ned-prosjektet vårt, fordi Ede går høyt i stress når hans autonomitet blir utfordret. Peser og får virkelig vondt av det. Å bli stilt absolutte krav til er noe annet for ham å forholde seg til enn å bli tilbudt frivillige oppgaver mot god betaling.  Fordi jeg måtte ta en selvstendig avgjørelse i hva jeg oppfatter som et dilemma: belaste det nevroendokrine stressystemet ved å kreve disiplin i halsbånd, eller prioritere stress-ned-prosjektet, så valgte jeg utsette hjemmeleksene og gå rolig tur med "ikke trekke" og "ikke gå i veien for meg" som eneste krav, og så være veldig bevisst på å bare belønne når han selvstendig gjør de riktige valgene uten å bli bedt, uten godbit i hånda eller hånda i lomma.  Jeg har nemlig ikke nok erfaring til å føle meg sikker på å klare gjennomføre hjemmeleksene fra privattimen alene uten å forårsake mer stress på det endokrine systemet hans enn godt er.  Det viste seg å være en god vurdering. Foruten noen få barnlige byks av glede som i korte øyeblikk strammet båndet mer enn akseptabelt, så var Ede SÅ flink og rooolig og grei hele veien. Naturlig slak line. Når han vimser bytter han i de aller fleste tilfellene side bak meg. Kun noen få uakseptable avskjæringer rett foran meg, og de kom helt på slutten av turen, tett på hverandre, antakelig fordi han er sliten og i bakhodet husker at det der var måten å få bli plukket opp i bæreslynge på. Han velger å gå pent og pyntelig på min venstre side mesteparten av tiden, uten å forvente belønning for det. Det går nå an å hale tiden ganske lenge uten at det stresser ham når han selv velger å gå fot for å se om det kommer en utbetaling. Selv hjemveien gikk rolig og avslappet. Først 10 meter fra porten hjemme kom første stressutbrudd med trekking. Gladstress de siste meterne av en timelang spasertur i mitt tempo. En klar forbedring. Han ble skuffa og såret av grensesettingen de siste meterne, for det virket helt sykt autoritært og tyrannisk og uten mål og mening for ham å bli hindret i å gladbykse gjennom porten og døren, inn til godis og myk og varm seng, men han tok det til seg at kravet "ikke trekk" gjelder de siste meterne av turen også. Ingen raptus da vi kom inn heller. Det var en milepæl. Bare la seg rolig og pyntelig til å sove. Perfect day. ..og det er før vi har fått noen CBD i posten.  Vi fikk forøvrig mail om å huske båndtvang fra i dag. Det har Edeward tydeligvis fått med seg.  Snudde seg utålmodig mot lykkeland mens muttern fomlet med kamera:   Oppdaget at muttern begikk en kriminell handling!! Reiste seg og kom inn hver gang muttern forsøkte gå lenger unna enn båndlengden for å få tatt et godt bilde. Her har han til slutt gitt opp å få muttern på rett kjøl og bare håper hun får tatt det ***** bildet før han svimer av i bekymring for å bli tatt og få et kriminelt rulleblad. Genetikk er ingen spøk. Ede identifiserer seg som sikkerhetspersonell og tjenestehund, og han tar de oppgavene alvorlig.   
    • Ja ikke den største oppfinnelsen 😂 Men kanskje noen hadde erfaringer å komme med; kanskje de elsker det kanskje hunden ble dårlig i magen på det. Kanskje det er bløtere enn annen v&h, kanskje noen opplever å måtte fôre dobbelt så mye på det som på en annen variant. Kanskje noen var superfornøyd og andre missfornøyd. I want to know it all 😂
    • Det finnes alltid unntak, men det bør aldri være grunnlag for anbefaling av en rase. Vil man helst ikke ha lyd/røyting/whatever så velger man en rase som vanligvis ikke har tendensene til det. Oppdragelse, trening og miljø kan påvirke, men genetikken kan ikke overstyres. Lyd på riesen er ingen overraskelse for meg, det er jo en hund med mye driv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...