Gå til innhold
Hundesonen.no

Nyttår..2007...hva med hunden?

janne&kenny

Recommended Posts

• Svar 127
  • Created
  • Siste svar

Ble skikkelig stolt av Tjorven i fjor, hennes førte nyttårsaften, da hun vågde seg utenfor ytterdøra for å se. Tydelig usikker på alle de høye og nye lydene og sånn, men tøff var hun. :wub:

Så satser på at det blir omtrent likt i år, nå når hun har vært gjennom det en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og deco fikk en hyler rett over hauet på oss da vi gikk tur i fjor på formiddagen, og den satte sine spor. Han reagerte ikke så mye før etter det, men hvem vet, har merket at han er mye sterkere i år enn i fjor på mange områder, så vi krysser fingrene. :wub:

Aner ikke hvordan Rajah er, så det får vi ta som det kommer.

En ting er sikkert, jeg er hjemme og vi står IKKE ute klokken tolv (jeg har aldri likt dem spesielt selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldar bryr seg ikke om rakettene. Hvis vi drar bort er Eldar med, men så drar vi alltid tidlig hjem for å legge barn. Skyter opp litt kl8 så unga kan få se. Vi er jo alltid hjemme lenge før kl12 så bor vi jo langt unna andre så her er det ikke mye smell. Ingen reaksjoner fra kattene heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er, ikke overaskende, redd. Vi trente mye med rakett cd i fjor uten at det hjalp overhodet. Han får ikke panikk, men han lå vel på badet og prøvde å gjemme seg bak pus hele kvelden..imens jeg satt ved pc og fjåsa med nyttårschat for folk med redde hunder :wub: Det var et dritbra tiltak egentlig! Tar vi den i år og?? I år har vi lille Lyra og jeg tenker endel på at han kan prege henne... Han får som sagt ikke panikk så ser jeg han begynner å stresse seg opp så putter jeg han i utstillingsburet og legger teppe over så hun ikke ser han. Det er ikke synd på han fordet, mest sannsynlig vil han søke tilflukt inn dit uansett. Medikamenter tø jeg ikke la han gå på :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er av den erfaringen at hvis man begynner å skape problemer, så selvsagt blir det et problem ut av det...

Veldig enig med deg, mange som er hysteriske før nyttårs aften og da blir jo hundene det også.

Har alltid oppført oss normalt på nyttårsaften og har aldri hatt hunder (31år) som har vært redd for raketter.

Chicka er veldig rolig, hun er ikke ute nåe rakettene skytes opp, men inne sammen med meg, jeg er pyse når det gjelder raketter så jeg holder meg helst inne når klokken er 24.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oscar kunne ikke brydd seg mindre. Han var med ut på trappa og så på i fjor. Det blir Tequilas første gang, spennende å se hvordan hun reagerer, men jeg regner ikke med at det blir noe problem egentlig.

Jeg skal være hjemme med dyrene slik som jeg har vært de siste årene. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er, ikke overaskende, redd. Vi trente mye med rakett cd i fjor uten at det hjalp overhodet. Han får ikke panikk, men han lå vel på badet og prøvde å gjemme seg bak pus hele kvelden..imens jeg satt ved pc og fjåsa med nyttårschat for folk med redde hunder :wub: Det var et dritbra tiltak egentlig! Tar vi den i år og?? I år har vi lille Lyra og jeg tenker endel på at han kan prege henne... Han får som sagt ikke panikk så ser jeg han begynner å stresse seg opp så putter jeg han i utstillingsburet og legger teppe over så hun ikke ser han. Det er ikke synd på han fordet, mest sannsynlig vil han søke tilflukt inn dit uansett. Medikamenter tø jeg ikke la han gå på :unsure:

Tviler på at du trenger å tenke på det - du kan da umulig høre raketter i ytre gokk? :P

Minnie er ikke stor fan, hun skal bjeffe dem i hjel, Ace fikk en skummel opplevelse med dem i sommer (noen som avfyrte et kanonskudd av en rakett 10 meter fra oss), men Mia bryr seg ikke. Jeg blir vel sittende og gjespe meg gjennom nyttårsaften tenker jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at du trenger å tenke på det - du kan da umulig høre raketter i ytre gokk? :P

Minnie er ikke stor fan, hun skal bjeffe dem i hjel, Ace fikk en skummel opplevelse med dem i sommer (noen som avfyrte et kanonskudd av en rakett 10 meter fra oss), men Mia bryr seg ikke. Jeg blir vel sittende og gjespe meg gjennom nyttårsaften tenker jeg :wub:

Akkurat det tenkte jeg og tenk! Helt til naboen fortalte at det var ekstremt mange raketter akkurat i krysset der jeg bor :P

Dere som mener at "det blir hva man gjør det til"... Flott! Da kan jo jeg bruke min eminente hannhund i avl til tross for at han er skuddredd og bare si "det blir hva du gjør det til" til potensielle valpekjøpere?.. At folk ikke har tenkt på det før..all den tiden man har brukt på å teste hunder for skudd og skuddtilvenne brukshunder. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er av den erfaringen at hvis man begynner å skape problemer, så selvsagt blir det et problem ut av det... Hva er det da å bry seg om?

Jøss, det var stas. Rare greier da, jeg som er født, oppvokst og eid kun trygge og skuddfaste hunder og brått får jeg en som er totalt nervevrak... Det er jammen meg rart, for jeg tenkte ikke på nyttårsrakettene før året etter jeg! Nei kjære deg, så enkelt er det nok ikke. For problemet er veldig mye mer enn det. Klart du kan skape den type frykt, men det skal mye til hos en hund som faktisk i utgangspunktet ikke har den svakheten. Jeg har fortsatt en trygg og en utrygg hund i huset.

Og ja jeg gruer meg til nyttårsaften, siden jeg vet jeg får første delen av min sesong ødlagt på grunn av de fordømte greiene og jeg vet at Z har det forferdelig vondt i disse dagene. I år har vi lagt opp planene alt. Han har flyttet inn på vaskerommet, for å gjøre det som en naturlig greie og ikke noe som skjer brått i det rakketene fyker i været. Tøyvask blir spart til romjula :P Så noen fordeler er det ved å ha hund som er skuddredd, får vasket skrekklig mye tøy. Døren inn står åpen og han kan tasse ut og inn om han vil. Dagen prøver jeg så godt jeg kan å lufte på dagtid. Ikke for tidlig og ikke for sent, og i skogen. Frem til nyttår og dagene etter lufter jeg kun i dagslys. Dette for å unngå deler av bråket ute. Han er en jævel på å generalisere slike ting og klarer jeg å unngå smell på andre steder enn hjemme har vi greid oss bra. Det eneste dopet jeg kjører er DAP. Liker ikke å dope ned dyret da jeg ikke vet hvordan han har det inne i seg. Hvor redd er han egentlig? Det sløver ned og jeg ser ikke reaksjoner om det skulle gå for langt.

Loke er, ikke overaskende, redd. Vi trente mye med rakett cd i fjor uten at det hjalp overhodet. Han får ikke panikk, men han lå vel på badet og prøvde å gjemme seg bak pus hele kvelden..imens jeg satt ved pc og fjåsa med nyttårschat for folk med redde hunder :wub: Det var et dritbra tiltak egentlig! Tar vi den i år og??

Jeg er med på nyttårs chatt i år som i fjor! Faro å, han synes det var kos å ligge i sofaen med meg og titte på rakettene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes virkelig synd på de hundene som blir dopa ned av en hel haug sovetabletter!Synes virkelig de som gjør det burde skamme seg! :wub:

Du uttaler deg som du har vett til..... <_<

Min hund er hjerteskjærende redd for raketter, og jeg har gitt han Xanor på nyttårsaften de siste 2 årene, og det har gjort nyttårsaften levelig for hans del, det er jeg hellig overbevist om. I tillegg til å gi Xanor (angstdempende), plugger jeg DAP i kontakten tidlig på høsten, og jeg intensiverer lyd-desensiviterings treningen med cd. Vi bruker cd´n fra Canis, som har torden og fyrverkerilyder, og det har hjulpet en hel del, men vi har også holdt på med det leeenge.. Vi er uansett ikke i mål og jeg kommer derfor til å gi Xanor denne nyttårsaftenen også. Sophus blir også veldig redd av lysglimtene og det er det desverre praktisk vanskelig å trene bort.

Jeg er svært skeptisk til å gi beroligende/sløvende til hund da jeg har hørt om alt for mange skrekkehistorier over hunder som har mistet kontrollen over kroppsfunksjoner, og som da har blitt vettaskremt. Men angstempende medisin som Xanor skal hjelpe hunden med å glemme en angstreaksjon (fobi), eller det kan gi en beroligende effekt. Ved riktig dosering (som blir målt etter vekt og en testdosering), skal hunden ikke oppleve muskelavslapning, slik at den verken tisser, bæsjer, blir ustø eller utrygg fordi den ikke har kontroll over kroppen sin. Fyrverkeri generelt - spesielt på nyttårsaften gjør min normalt lykkelige tulling om til en angstball som skjelver slik at han rister, han peser og blokker ut alt, og han er limt inn til beinet mitt uten ro i kroppen mens han venter på neste smell...

Men medisiner kan han spise, leke litt(!) og legge seg ned for en hvil.

Om jeg skammer meg for å gi han "dop".. slettes ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hera er skeptisk til allt som skjer utenfor. Men det er bare snakk om en dag så det overlever hun. Vi bryr oss ikke og oppfører oss normalt. Eneste forskjell er av vi må sitte inne å se ut av vinduet istedet for å være ute <_< HAdde henne litt ute ifjor men da begynte naboene og skyte opp sånn plutselig, og da viste hun redsel. Hadde halen mellom beina og sånn. så da gikk vi inn. Er jo alt for mye for sarte hundeører å være ute uansett!. Hun står for det meste under databordet /stuebordet, alt ettersom hvor jeg sitter :wub:

Hun bryr seg ikke om skudd og smell ellers, men når det blir mye blinkelys og sånn i tillegg, blir hun forvirra og ser opp i taket og blir litt urolig. Heligvis har jeg ikke et nervevrak av en hund! Så slipper å grue meg til den dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tidligere hund var veldig redd.. begynte alrede i romjulen. Og nyttårsaften var alt annet en trivelig for han, stresset rundt og peset... Fikk tips av en bekjent som er vetrinær om en "dings" som man kan sette i stikkontaken, som skulle være beroligende. Men fikk aldri prøvd den. Noen som har prøvd denne "dingsen"? Var noen "kunder" av henne som hadde brukte denne med god virkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermanntispa vår som nettopp døde var veldig redd på nyttår, hun ble dopet ned og vi var alltid hjemme med henne... Gd tispa vår er ikke redd når hun er inne, men synes det er skummelt når hun må ut på do, men hun doper vi ikke i det hele tatt... den andre GDen er ok på nyttår...

Vi har innfunnet oss med at på nyttår så holder vi oss hjemme, vi ikke overlate dem til noen andre på en sånn dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår tidligere hund var veldig redd.. begynte alrede i romjulen. Og nyttårsaften var alt annet en trivelig for han, stresset rundt og peset... Fikk tips av en bekjent som er vetrinær om en "dings" som man kan sette i stikkontaken, som skulle være beroligende. Men fikk aldri prøvd den. Noen som har prøvd denne "dingsen"? Var noen "kunder" av henne som hadde brukte denne med god virkning.

Jeg har prøvd den. Jada den virket, på feil hund :barfy: Den skuddredde var like redd og urolig, den skuddfaste lå med snuta i stikkontakten hele kvelden og sov. Savnet mammaen sin han..

Produktet jeg kjøpte ble kjøpt hos veterinæren:

Dog Appeasing Pheromone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke er, ikke overaskende, redd. Vi trente mye med rakett cd i fjor uten at det hjalp overhodet. Han får ikke panikk, men han lå vel på badet og prøvde å gjemme seg bak pus hele kvelden..imens jeg satt ved pc og fjåsa med nyttårschat for folk med redde hunder :barfy: Det var et dritbra tiltak egentlig! Tar vi den i år og?? I år har vi lille Lyra og jeg tenker endel på at han kan prege henne... Han får som sagt ikke panikk så ser jeg han begynner å stresse seg opp så putter jeg han i utstillingsburet og legger teppe over så hun ikke ser han. Det er ikke synd på han fordet, mest sannsynlig vil han søke tilflukt inn dit uansett. Medikamenter tø jeg ikke la han gå på :unsure:

Vil være med å chatte! :D Fibi var helt fin i fjor, hun, helt til noen idioter fyrte av en rakett i en hage vi gikk forbi klokka tre om ettermiddagen! Vips så var hun skuddredd! Inne bryr hun seg ikke i det hele tatt, så medisinering er ikke nødvendig, men det er uaktuellt å gå fra henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Timon var ikke høy i hatten i fjord.. han prøvde å komme seg høyest mulig opp :barfy: når det roet seg så la han seg ved siden av mor sin hund som ikke reagerte.. så jeg skal være hjemme i år og se hvordan det går dette året. han var jo bare såvidt 3 mnd i fjord så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er ikke redde på nyttårsaften, men de reagerer selvfølgelig når skytingen starter kl 24:00. Da er det jo som de fleste vet og hører, smelling rundt hvert ett eneste hushjørne. :barfy: Tror det er viktig å ikke lage så veldig mye styr om de viser at de ikke er/ er redde. Viser de tegn til angst, prater vi rolig til de. Mine hunder vet at "inne er vi rolige" Synes ikke det passer seg at hunder er ute når rakettene skytes opp. Det kan fort gå galt...Tenk hvordan samvittigheten hadde vært om det gikk galt??? :D Vi er hjemme med hundene våre selv. Tror det også er viktig for dyrene at de har eierene sine rundt seg. Tenker ofte på hundene som er redde om nyttårsaften. Vi har valgt å IKKE skyte opp raketter...alle hundeeiere har jo i grunn et valg selv å ta...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elwira er ikke så veldig redd. Det første året når hun bare var 9 mnd. brydde hun seg ikke i det hele tatt. Jeg og noen venniner satt og snakka og lata som ingen ting. I fjord var hun mer skeptisk selom vi gjorde akuratt det samme. Hun så opp når rakkettene ble fyrt av, og gikk krypende bort til meg og la seg ned, hun var veldig skvetten da. Men ikke voldsomt ille. Jeg er spendt på hvordan det blir i år, håper det går bra. Jeg tror ikke hun vil bli hysterisk, men litt skeptisk og redd tror jeg nok. Jeg skal i hvertfall sitte inne med henne, og høre på musikk og bare late som ingen ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hugolille var heller ikke redd for raketter, frem til en idiot sendte opp en rakett tyve meter fra snuta hans en uke etter nyttårsaften. Etter det har alt smell vært farlig, tordenvær og skudd også, og skatten har funnet ut at det er tryggest å sitte høyt.. oppi senga eller oppi sofaen. Han får egentlig ikke lov til å være i sofaen, men er det raketter så skal han, og sitter rett som en engel og skjelver.

Stakkars lille.

Så på nyttårsaften så sitter vi i sofaen og ser på film og spiser lammestek. Middagen er klar halv tolv, så konsentrerer han seg forhåpentligvis om den.

(ellers er han veldig glad i vaskemasinen i slike usikre tider, han står gjerne å snakker med den hvis vi ikke er der.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...