Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette med å vente 1 månde før du tar i fisken?


MegaMarie

Recommended Posts

Venninen min fotalte meg at hun hadde fisk i karret med en gang(venninen min er Twiggi her innpå).

Er usikker på hvilke fisker hun hadde da, men det sier hun vell når hun leser dette.

Hun sa atte alle fiskene overlevde.... :unsure:

Hva er dette nitoritt bombe greiene?? :o

Hvilken fisk er hardføre og tåler dette??

Vis det var akkuratt nå jeg skulle få akvarium så hadde jeg ventet for sikkerhetens skyld, for det skader jo ikke å vente liksom...

Og skal man rense akvariet når det står uten fisk, det kommer jo ingen shit da...?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker på at fisken skal ha det bra og trives i et sunt miljø venter du minst 2-3 uker før du setter inn fisk fordi:

1) selve vannet trenger noen dager på å modnes slik at det blir levelig for fisken

2) bakteriekulturen i filteret som skal bryte ned nitritt bruker ca. 35 dager på å etableres

3) går du for fort frem og overbelaster filtere forgiftes fisken av nitritt

4) ingen fisker er laget av stål og tåler nitrittforgiftning

5) temperatur, GH og PH må være stabilisert og ha vært stabile over tid for å unngå stressykdommer og mistrivsel

Nitritt er sluttproduktet av nedbrutte ekstrementer (på godt norsk - råtten fiskebæsj) - prøv selv å sitte nedi en utedo...

Ikke rengjør akvariet før fisken har gått der en ukestid. Filteret trenger litt fiskemøkk for å kunne etablere bakteriekulturen. Tilsett heller litt bakterier som du får kjøpt i dyrebutikken eller få litt filterguffe av noen med et etablert kar - da kickstarter du filteret.

Ha også gjerne i bitte-litt flakfor som får lov til å råtneden første uka.

Mål nitritten jevnlig de første ukene så ser du når karet er klart.

Begynn forsiktig og sette kun inn svært få fisker om gangen, aller helst en malle eller to etter 14 dager.

Klart det kan gå bra å kaste fisken oppi med en gang - det går helt fint å kjøre bil uten lappen også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Sånn ca hvor mange fisk kan jeg ta opp i og vis jeg har tenkt(er ikke helt sikker om de går sammen men jeg har bare tenkt) å ha platy og guppy og en algeeter og vil begynne å ha i guppy, hvor mange ca??

Selger de måle greier for nitritten i dyrebutikken??

Og hvilken tempratur trenger guppy, platy og algeetere???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange kommer helt an på hvor stort akvariet er og hva slags fisk du skal ha.

Platy, Guppy og malle (Ancistrus eller "Otto") passer fint sammen - krever samme temperatur, GH og PH.

Hold temperaturen på 24-26 C så har du det bra nok for de fleste tropiske fiskene.

Du bør ha følgende tester som du får kjøpt i alle dyrebutikker (men billigst er nettbutikker):

- PH

- Nitritt

I tillegg kan det være kjekt å ha GH tester også men vet du hardheten på kranvannet ditt så er det ikke strengt tatt et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

"Nitrittvekk" kan man ikke bruke som forebyggende, dvs. at man må vente til nitritten kommer etter 2-3 uker og så behandle med dette - men det beste er å kun bytte vann daglig til nitritten har gitt seg.

Det man kan tilsette er biostartbakterier, et middel med kunstige bakterier som skal være naturlig i filteret - men du må fremdeles vente ca. 14 dager ellers risikerer du å overbelaste filteret og da er du like langt.

Den beste snarvegen, hvis man er så utålmodig at naturen ikke får gå sin gang, er å få med seg filtermasse og guffe fra et veletablert og friskt kar som man stapper nedi det nye filteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også kjøpe sånne "kapsler" som inneholder bakterier i dvale. Da tar man oppi den ene samme dagen akvariet settes opp, og den andre dagen etterpå. Da kan man slippe oppi fisk allerede 4 dager etterpå.

Det er det jeg prøvde å forklare, men selv om du har disse oppi bør man så absolutt vente i 14 dager - risikoen ligger i at dette blir en falsk trygghet og mange ovebelaster derfor filteret, for det er jo ikke ferdig innkjørt selv om man tilsetter bakteriene - det gir det bare en "kickstart" som fremskynder prosessen fra ca. 35 dager til 14 dager.

Mange som har brent seg der etter at de får beskjed fra dyrebutikken om at det er fritt frem bare man tilsetter en dose med dette - men den som kan litt grunnleggende kjemi og vet litt om naturens gang vet jo at det ikke er så enkelt å etablere et økosystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...