Gå til innhold
Hundesonen.no

Vg2/3 og valg av fag + språkfag


Ingvild

Recommended Posts

Vi skulle egentlig få informasjon om de forskjellige fagene vi kan velge (hva de inneholder) i forrige uke, men det ble ikke noe av - så da skulle vi få det denne uka i stedet. Hittil har vi kun fått informasjon om biologi og samfunn- og økonomifagene. Vi har tentamen i morgen og på fredag, og forberedelsestid på torsdag, så sannsynligheten for at vi får noe mer faginformasjon denne uka er ikke tilstedeværende, og vi kommer ikke til å få det senere heller. Men så har det seg kanskje sånn at noen av dere jobber i videregående skoler, eller kan en del om kunnskapsløftet og de nye fagene og systemene allikevel, og kan oppklare noen ting for meg?

Jeg har tenkt til å velge programområde samfunnsfag og økonomi, og sosiologi/sosialantropologi og historie og filosofi som de to "obligatoriske" fagene i programområdet i andre (og historie og filosofi 2 og politikk og menneskerettigheter og eventuelt sosialkunnskap i tillegg i tredje). Det siste faget (jeg kan velge fire, men jeg veit ikke om jeg orker det i andre i alle fall) har jeg større problemer med. Jeg har T-matte, og matte R1 er uaktuelt for meg. S1 kunne jeg kanskje ha orket, men jeg bør jo strengt tatt ha hatt P-matte for å gå der. Biologi vurderte jeg egentlig, men tror ikke at jeg kommer til å velge det. Faget teknologi og forskningslære høres nokså spennende ut, men jeg veit overhodet ikke hva det inneholder - men det er det kanskje noen av dere som gjør?

Jeg kunne også tenkt meg å få mer informasjon om faget geofag. Språkfagene har jeg litt mer oversikt over hva inneholder.

Så et annet spørsmål. Jeg hadde ikke språk på ungdomsskolen, og valgte italiensk c-språk da jeg begynte på vgs nå i høst. Dette tilbys ikke som B-språk hverken på min skole eller de to andre byskolene (de samarbeider og har språkfagene på tvers av skolene). Er det slik at jeg kun får i år og neste år med språkundervisning, selv om jeg har c-språk og ikke b? Er det mulig for meg å få italienskundervisning i tredje som da selvfølgelig bygger på det jeg har lært i de to foregående årene? Begrenser det i så fall hvor mange fag jeg kan velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingen svar her bare et råd:

Tenk litt videre på hva du vil etter videregående og i yrkeslivet etter det igjen. Jeg ser du lister opp sos.ant som et alternativ men er det et alternativ fordi det er interessant eller fordi du kunne tenke deg å studere videre innen samfunnsfag/statsvitenskap/sos.ant? I såfall skal du merke deg at jobbmulighetene er veldig begrensede og det er mange som er utdannet innen dette som ikke får seg jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har egentlig ingen svar her bare et råd:

Tenk litt videre på hva du vil etter videregående og i yrkeslivet etter det igjen. Jeg ser du lister opp sos.ant som et alternativ men er det et alternativ fordi det er interessant eller fordi du kunne tenke deg å studere videre innen samfunnsfag/statsvitenskap/sos.ant? I såfall skal du merke deg at jobbmulighetene er veldig begrensede og det er mange som er utdannet innen dette som ikke får seg jobb.

Begge deler forsåvidt. Jeg kunne gjerne tenkt meg å studere videre innenfor sosialantropologi, men er klar over at det ikke er det letteste yrket å få jobb i. Jeg får generell studiekompetanse uansett, så om jeg ikke studerer det videre er jeg sikker på at det er en kjekk erfaring å ha hatt det som fag på vgs. Det er mulig jeg går videre på noe forskning etterhvert, men de forskningsområdene jeg er mest interessert i flyter ikke over av tilbud de heller (jobben til faren min (bygdeforskning) har problemer med å få tak i prosjekter over nyttår, og må antageligvis si opp folk). Den tid, den sorg.

Merker plutselig at det er en stund siden jeg valgte fag på skolen.. Det har i grunn ikke så mye å si hvilke fag du velger så lenge du får generell studiekompetanse. Bare visse studier som krever fag og da kreves det som regel realfag.

Jeg nøyer meg med generell kompetanse. Om jeg skulle trenge et fag jeg ikke har tatt, så får jeg heller ta igjen det etter videregående. Det er ikke så farlig, jeg har god tid.

------

Fant læreplanene for fagene, men læreplaner er jo ikke særlig inspirerende akkurat. Det er mulig jeg velger teknologi og forskningslære.

Det jeg er mest nysgjerrig på å få vite er hvordan det blir med fremmedspråket mitt i tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...