Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det mye arbeid med akvarium?


MegaMarie

Recommended Posts

Som emnetittelen sier... Er det mye arbeid med akvarium???

Syns først at det virket som noe ganske lett som ikke trengte mye arbeid, men etter at jeg leste millis sitt innlegg begynte jeg å tvile litt...

Er det bare mye arbeid til å begynne med og så roer det seg litt???

Og hva bør man tenke på før man skaffer seg akvarium??

Og et til spørsmål... Ossen er det med dere som har akvarium og katt, har katten noen gang klart å løfte opp lokke eller??? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hva du anser som arbeid... ;)

Det som tar tid og er "jobb" er det ukentlige delvannsbyttet kombinert med eventuell luking av planter og skraping av alger - ca. 15 min. tenker jeg. Det avhenger av hvor stort kar du har og ikke minst hvor mange. Jeg har 4 stk. fra 28 liter til 240 liter og bruker ca. en timestid i uken til dette.

Ellers må man jo daglig ta en titt i akvariet for å sjekke at alle fiskene lever (og helst ser sunne ut), at temperaturen er riktig og at filterpumpa virker normalt - ca. 5 min. jobb.

Og en gang i mnd. må man måle vannverdier som PH, GH og Nitritt - tar deg ca. 5 min. det og.

Det man bør tenke på før man starter er hvor stort akvarium man ønsker seg eller har plass til (jo større, jo enklere), hvordan man ønsker at "sluttproduktet" skal se ut og hva slags fisker man skal ha.

Tenker man nøye gjennom dette og samtidig innhenter fakta er halve jobben gjort - ønsker man seg ciklider starter man opp karet med sandbunn, egnede planter (enkelte ciklider er planteelskeres verste fiende...) og røtter/lekshuler med en gang i stedet for å innrede med grus, masse skjøre planter og ingen egnede huler/gjemmseteder for fisken for så å måtte ominnrede hele karet i ettertid - det er JOBB det...

Den verste jobben med å starte med et akvarium er å jobbe med sin egen tålmodighet (vente på modningen av filteret og å sette inn små antall fisk om gangen) og å innhente fakta om fiskene man har på ønskelista. :)

Her er et eldgammelt eksempel på en katts "trusel" mot mitt første akvarium:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg har vell aller mest lyst på guppy da, og vil helst ikke ha et alt for stort akvarium, har ikke så stor plass på rommet mitt med tanke på at det ikke skal være direkte sollys mot akvariumet.

Så hvilken størrelser passer for guppy da???

Kan du si minimum og maks :) eller ikke maks da men ja, en grense. Hehe ;)

Og de vannplantene som de har på ikea, går det ann å ha sånne i et akvarium, da slipper jeg problemer med snegler, har ikke sett en eneste snegl på min nåværende vann plante...

Vell jeg syns det ikke hørtes om alt for mye arbeid nå, ossen er det man skal skifte vann egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kremt... kan jeg få være så "frekk" å spørre om hvorfor alle nybegynnere på død og liv skal ha Guppy av alle ting?

Får du plass vil jeg anbefale deg å starte med minimum 60 liter (helst 100 men... :) ), til nød vil jeg si at du kan ha et på ca. 30 liter men da vil jeg ikke anbefale deg å ha mer enn toppen 2-4 Guppyer.

Starter du med en 60 liter har du også stor nok plass til en Ancistrus (sugemalle) eller 5-6 Corrydoraser (pansermaller) i tillegg til en liten gruppe Guppyer.

De vannplantene fra IKEA er sikkert greie de. Plantene er jo der først og fremst for vannverdienes og vårt syns del. Bare sjekk at de ikke avgir gifter/kjemikalier av noe slag dersom de blir nappet på av fiskene.

Men snegler er jo egentlig ikke noe problem - det er bare å plukke de ut etterhvert som de dukker opp for de er jo harmløse.

Ta ei REN bøtte som du KUN bruker til akvariet og bruk en slange og/eller slamsuger (slange med ei "flaske" på) og bruk heverteffekten til å tappe ut ca. 30% av vannet i akvariet.

Deretter etterfyller du med rent vann, som eventuelt er justert for PH eller GH på forhånd om det trengs, fra den bøtta som du har skrevet med svære, fete bokstaver "KUN TIL AKVARIUM" på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt offer det er så mange nybegynnere som skal ha det, hehe...

Favorit fiskene mine etter utsendet er kampfisk, gullfisk og guppy.

Liker også noen andre sånne store flate fisker men de er for store til et lite kar som jeg vil ha da...

Har en guppy som er hos venninen min, hehe.

Hun fikk unger å spurte om jeg ville ha så hadde jeg tenkt å ta den med meg hjem uten at mamma og pappa viste det og ha den i en bolle, men så bestemte vi hos heller for at den kunne være hos henne.

ja...

Men siden jeg har lest her at gullfisk best går alene (uten andre raser fisk liksom) så syns jeg det er litt kjedelig med bare gullfisk, og kampfisk hanner kan være aggresive og at hunnene kan ha mindre farger så syns jeg det også var litt kjedelig.

Så da er det bare guppy igjen. De kommer i mange farger og de kan gå i lag med flere andre typer fisk osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at Guppyen er veldig utsatt for finnenapping av andre fisker og slik napping ofte resulterer i stress og sykdommer.

Jeg ville nå heller ha satset på Platy hvis jeg skulle ha levendefødende fisker - de er fargeglade fisker som også går sammen med Kampfisk. I en 60 liter ville du fint kunne ha en Kampfiskhan, 1 Ancistrus og noen Platyer.

Ellers er det jo en del tetraer (som f.eks. Kardinal- eller Neontetra) og ciklider (f.eks. Palett- eller Sommerfuglciklider) som er glimrende nybegynnerfisker i mindre kar. Også har en jo Killifisker og Indianer Gobyer da - det er noen av mine favoritter. :)

De store, flate du mener er vel Scalarer? De trenger minst 250 liters kar.

Gullfisk trenger minst 100 liter og bør så absolutt gå alene ja - egentlig passer Gullfisken best i hagedammer og boller er passer best til chips spør du meg... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vi får se når den tid kommer.

Foreløpig holder bare på med å finne ut og være veldig klar på hva jeg skal ha og slikt. Også må jeg på en eller annen måte klare å overtale mamma... Hun sier det er forbudt med dyr i bur i dette huset...

Hun mener det er dyreplageri med fisk og hamster osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff da! Om man vet hva man gjør og legger til rette for mest mulig optimale forhold (slik som rett fisk til rett størrelse på karet med riktige vannverdier) er dyreplageri er drøy påstand.

Men lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, men tenker tanken å kjøpe et selv siden det er noe gale med filteret ditt, selv om det virker da liksom...

Nå har mamma sakt at hun skal tenke på om jeg får fisk eller ei!!

JIPPI!!

Og da skal endelig Dragon Flame hjem vis dette går i boks! Joho!

Så da lurer jeg igjen på dette med siden han kommer fra et akvarium med salt i og colliegirl mener det ikke er vits og slikt, hva skla jeg da gjøre??? ha salt i eller ei??

Gleder meg sykt mye og i dag har jeg ryddet overalt(er nemlig det jeg skal gjøre for å kanskje få fisk)...!

Men jeg gledet meg faktisk til å komme hjem fra skolen å rydde...

Har alleredet tenkt på min andre fisk + navn, blir en guppy hann til som mest sansynelig er blå og svart og skal hete Blue Mountain aka Monti.... Shit jeg er en som tar gleden langt på forskudd, dette er krise :o:unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...