Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte parres ei avlstispe?


Kiara06

Recommended Posts

Satt og kikket litt rundt på nett da jeg kom over en oppdretter som solgte en valp på 4-5 mnd.

Det jeg stusset på var at samme tispe som hadde født den valpen, nå hadde nyfødte valper igjen!

Er det mulig da? Eller kan det være en skrivefeil?

Parres de så kjapt etter hver kull?

Føler meg litt dum nå, men lurer man så spør man.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro det var en annen mor. Vanligvis (ser du det nå Lotta, jeg skriver vanligvis og ikke alltid så ikke heng meg) går det jo ca 6 måneder mellom hver løpetid, så selv om denne oppdretteren hadde parret på to påfølgende løpetider hadde det blitt knapt med tid for dette.

Vanligvis for hvem?

Jeg har hatt tisper med løpetid hver 4 mnd, tisper med løpetid hver 9 mnd og tisper med løpetid hver 8 mnd... Jeg har hatt tisper som har fått løpetid 6 mnd gamle og tisper som har fått løpetid når de har vært 3...

Ingen av dem har fått hver 6 mnd, altså - men hva vet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender seg at tisper får løpetid rett etter de har hatt valpekull, så det kan skje at de blir parret på kommende løpetid. Men dette er forbannet useriøst! Det skal minst gå en løpetid i mellom. Tispa trenger å komme seg til hektene igjen, for det tar utrolig på å ha valpekull.

En oppdretter på Sørlandet har satt på tispa si nå og har unghunder på 7mnd. Påstod det var et uhell, men hvor mye uhell er det når du avtaler med hannhundeier at du skal komme og parre tispa di?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En tispe med løpetidsintervall på 6 mndr, vil kunne få valper når den forrige gjengen er så unge som 6 mndr, da løpetidsintervallene ofte ikke rokkes noe særlig av et kull.

Noen tisper har løpetider oftere enn det (ikke så vanlig, men..) - hadde en skye terriertispe som løp ca 3 ganger i året, jeg. HUN kunne teoretisk sett fått nye valper (føde) når forrige kullet var 4 mndr gamle.

Så det ER mulig - men særlig heldig/bra for tispen er det helt sikkert ikke. Men tisper henter seg jo inn fra et valpekull forskjellig, og det avhenger også hvor mange valper det var i kullet.

Jeg har sett tisper med en/to valper som definitivt ikke hadde tatt noen skade av å parres på neste løpetid - men det hører jo til sjeldenhetene, da. Som regel trenger de klart bedre tid å komme seg etter noe slikt.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanligvis for hvem?

Jeg har hatt tisper med løpetid hver 4 mnd, tisper med løpetid hver 9 mnd og tisper med løpetid hver 8 mnd... Jeg har hatt tisper som har fått løpetid 6 mnd gamle og tisper som har fått løpetid når de har vært 3...

Og jeg har bare hatt kontakt med tisper som løper ca hver 6. mnd. Det er klart det er individuelle forskjeller, og det har jeg sagt hele tiden.

Red av vipsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skal komme med mitt også - har 14 års erfaring med tisper - og jeg har kun hatt EN tispe som løper hver 6. måned og den har jeg nå - ei groenendael tispe. Vi venter løpetid på henne nå, dvs. det er om en ukes tid 6 måneder siden hun løp sist og ble paret - vi venter nytt løp og teoretisk sett så vil hun kunne ha nytt kull igjen nå før de andre valpene runder 6 måneder faktisk.

Ellers har mine tisper løpt hver 4. måned, hver 8. måned, hver 9. måned og sånn en gang annethvert år cirka - det vanlige her i huset har vært 9 måneders sykluser.

Red. av vipsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk sett er det mulig å få valper på en tispe som har 4 mnd gml valper i hus, men dette er som sagt meget uansvarlig (etter min mening iallefall) Arrester meg om jeg tar feil, men sier ikke NKK's etiske retningslinjer for avl at tispen må ha hatt minst en løpetid siden siste kull før hun igjen settes valper på? Dersom dette ikke blir overholdt kan de nekte kullet registrering?

Dette er ikke helt svart/hvitt, men..

Min rase, Basenjien, får som oftest kun løpetid kun en gang i året, og da får samtlige tisper den omtrent samtidig- i september/oktober. Med andre ord får vi en skikkelig valpeboom i desember, mens det er forholdsvist stille resten av året. Når løpetidene drøyer såpass lenge synes jeg det er mer forsvarlig å parre på to påfølgende løpetider (uten at jeg har gjort det selv alikevel)

Hvor mange kull synes dere det er ansvarlig at en tispe får- totalt sett? Selv synes jeg 2-3 er et OK antall på en god tispe som har vist deg (når man bedømmer det første og event andre) kullet å gi gode avkom. 4 kull kan i enkelte tilfeller aksepteres, men der går også grensen for min del. Personlig kommer jeg nok aldri til å ta mer enn 2-3 kull på mine tisper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet jo ikke hvor ofte andre parer sine tisper. Det er jo også forskjellig fra rase til rase. Selv har jeg tisper som stort sett løper bare en gang i året, så da går det iallefall ca. ett år mellom hver gang. Er ikke noe for overproduksjon, så min eldste avlstispe er nå pensjonert etter 3 kull :-))))))))))) Hun blir 7 år i januar.

Hun hadde sitt første kull da hun var 2 år og 1 dag gammel. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...