Gå til innhold
Hundesonen.no

bur eller ikke bur i bil?


teresemor

Recommended Posts

BUR ELLER HA HUNDEN LØS I BILEN?

min mening er bur i bilen.

for da er hunden beskyttet mot å slå seg fordervet ved å fly rundt omkring i bilen!

bur helt klart eller hundesele for den sags skyld, bare man sikrer hunden. både for hundens del som slipper å fyke rundt i bilen og skade seg og slå seg hver gang det er en liten bråstopp og også for resten av familien, det er trossalt direkte farlig å ha hunden helt løs i bilen, en skikkelig bråstopp og hunden fyker fram i huet på den som kjører eller rett ut vindusruta liksom. nei, sikre hunden må man bare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for alle svarene koselig å høre de forskjellige meningene.

konklusjonen her inne blir vel at ;

dere her inne på sonen er glad i dyrene deres og det tilsier at dere gjør alt for at de skal være trygg mot kollisjoner og bråstopp...

stå på:) :lærer: ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nja... Jeg er selvsagt får bur i bil osv... Selv så har jeg/(Vi) bare gitter mellom baksetene og der bikjene sitter, med to så store hunder så er det rett og slett ikke plass til to bur i en stasjonsvogn.

Samme her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er for bur, men har ikke plass til det i bilene vi har nå.

Ellers så vil jeg bare si at det er viktig å feste buret skikkelig i bilen også! Faren min havnet på taket med den gamle bilen i januar og da var buret heldigvis skikkelig festet slik at Timon bare hang oppe i gulvet(eller taket) i buret og ikke hadde blitt slengt rundt i rundkastet! Bilen ble forøvrig så skadet at den ble kondemnert, mens min far(med bilbelte) og Timon(i bur) var like hele! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg vet er det ikke noen spesiell påbud vedr hunder, de går som usikret last i såfall, som ikke er tillatt.

Derfor: gitter mellom lasterom og seter, er godkjent sikring av hunden.

Om det ikke er skjedd endringer, så er det mennesker som skal beskyttes mot "flyvende hunder", påbudet sier ingenting om at hunden skal sikres for hunden sin del...

Du har helt rett, Molly. Jeg ringte, og spurte politiet, i Moss. Han, jeg snakket med, sammenlignet hunden, med en tung bag. "Flyvende hunder" og "flygende bagger", er farlig, for føreren, ved bråstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes bur er den beste løsningen i bil. (Hvis buret står fast vel og merke) Da kan ikke hunden fyke veggemellom i bilen ved brå stans, og skader ikke seg selv og andre på samme måte. Den kan jo selvfølgelig bli skadet i bur også, men det er bedre enn om den går gjennom frontruta for å si det sånn. Dessuten som tidligere nevnt, vet man aldri hvordan en skadet hund i sjokk ville reagert på evnt. redningsmanskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...