Gå til innhold
Hundesonen.no

bur eller ikke bur i bil?


teresemor

Recommended Posts

Bur, uten tvil, så sant det er plass til det i bilen... Så lenge vi har hat stasjonsvogn så har vi spesiallaget bur til bilen, så det har gått over hele plassen baki. Da er bikkja sikret, bilen sikret, bakluka kan stå oppe da vi er borte fra bilen i den værste sommer varmen (med hengelås på buret) osv osv.

Kjørte desverre golf det siste året jeg hadde Buffy, og har dette enda, men håper å få plass til bur inni den også etterhvert.

Er liksom tryggere for både bikkje, folk i bilen osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BUR ELLER HA HUNDEN LØS I BILEN?

Vi brukte "bilsele" på vår tidligere hund. Satt og lå så fint i sete som bare det :)

:) ok flott å høre hvor godt alle dere tar vare på hundene deres;)

Syns vi tok godt vare på han selv om vi ikke brukte bur. Like trygt for alle i bilen som bur ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns bur er å anbefale :)

Vi brukte "bilsele" på vår tidligere hund. Satt og lå så fint i sete som bare det ;)

Syns vi tok godt vare på han selv om vi ikke brukte bur. Like trygt for alle i bilen som bur :)

sorry så ikke at du hadde skrevet det med bilsete... hihi

men så lenge man sikrer de så er det jo flott ;);)

*dobbelpost. bruk rediger funksjonen. nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte sele på Buffy da hun var med på Brønnøysund / Fredrikstad tur, men hu surret seg in i selen og tråkket hee tida på utløsern så det var ikke så enkelt. Det var da vi en kort periode IKKE hadde stasjonsvogn. hehe.

Er like viktig å sikre hund som unger i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur er vel det beste. Så lenge det ikke er av disse sammenleggbare typene. De kan vel ha en tendens til å være litt "mindre vennlig" mot bikkja om det smeller.

Sele er bedre enn ingenting, men synes nå likevel bur er beste løsning. Det beskytter bikkja litt bedre, og så beskytter det reddningsmannskapet... En hund som er skadet eller veldig redd, kan reagere ganske uventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg syns bur er å anbefale ;)

sorry så ikke at du hadde skrevet det med bilsete... hihi

men så lenge man sikrer de så er det jo flott ;):)

Sikkert bra med bur i bil... ihverfall så lenge hunden takler bur... noe han ikke gjorde. (Hadde vært altfor mye i bur hos forrige eier) :) Så da må man gjøre det beste ut av situasjonen...

ceccy: Man trenger vel ikke ha bur eller sele hvis man har stasjonsvogn hvor "bagasjen" er lukket av? med gitter eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ceccy: Man trenger vel ikke ha bur eller sele hvis man har stasjonsvogn hvor "bagasjen" er lukket av? med gitter eller lignende?

Jo, de skal være sikret skikkelig i bilen! De skal heller ikke ha for store bur i bilen. Da vil de alikevel bli slengt rundt om hvis man krasjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke ha bur eller sele hvis man har stasjonsvogn hvor "bagasjen" er lukket av? med gitter eller lignende?

Tillater meg å svare.

Om "oppholdsrommet" er sikret alle veier, så bør det vel gå bra. Men jo større det er, jo mer fart mot veggen vil jo bikkja få i en kollisjon. I tillegg bør det være stenglser foran vinduene, slik at det ikke er mulig for bikkja å hoppe ut av et knust vindu (litt dumt om den overlever kollisjonen, for bare å bli påkjørt rett etterpå...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan faktisk få bot hvis hunden ikke er sikret med bur eller sele i bil :)

OT:Men Er du sikker? Jeg ringte nemlig til eeh di som har med sånt å gjøre(nå står det helt stille om hva det heter :) ),da jeg hørte om det i sommer,å di sa at det ikke var noen lov som sa noe om detå derfor kunne man heller ikke få bøter for løse hunder i bil.

Har det kommet en ny lov i løpet av høsten kanskje? jeg har ikke hørt noe om det,men mulig jeg bare har vært litt fjern.

Til valp/unghund har jeg brukt bur i bil,men til voksen hund bruker jeg belte,da bilen min rett og slett ikke har palss til annet en lite bur(beregnet på valp/liten unghund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både bur og sele.

Sele brukes på kortere turer da hun synes det er så digg å stå og kunne se ut vinduet :)

Buret brukes på lengre turer samt når vi skal bort et sted og det er greit å ha med buret inn. Er jo ikke alle som synes det er like greit å ha en hund tassende rundt og under bordet når de har middagsselskap ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sele er bedre enn ingenting, men synes nå likevel bur er beste løsning. Det beskytter bikkja litt bedre, og så beskytter det reddningsmannskapet... En hund som er skadet eller veldig redd, kan reagere ganske uventet.

Er så enig! Må jo være et mareritt hvis man kræsjer og hunden kommer seg løs... Både for folk og hunden(e)!

Jeg gleder meg faktisk til å kjøpe bilbur jeg! :) Skal kjøpe meg bil snart og da gjør det meg ingenting å bruke en del penger på bur i bilen! Alt for "barna"!

EDIT: Må bare legge til at jeg faktisk bruker bur i bil nå å da! Men skal få laget et skikkelig et når jeg får egen bil! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:Men Er du sikker? Jeg ringte nemlig til eeh di som har med sånt å gjøre(nå står det helt stille om hva det heter :) ),da jeg hørte om det i sommer,å di sa at det ikke var noen lov som sa noe om detå derfor kunne man heller ikke få bøter for løse hunder i bil.

Har det kommet en ny lov i løpet av høsten kanskje? jeg har ikke hørt noe om det,men mulig jeg bare har vært litt fjern.

Til valp/unghund har jeg brukt bur i bil,men til voksen hund bruker jeg belte,da bilen min rett og slett ikke har palss til annet en lite bur(beregnet på valp/liten unghund

Så vidt jeg vet er det ikke noen spesiell påbud vedr hunder, de går som usikret last i såfall, som ikke er tillatt.

Derfor: gitter mellom lasterom og seter, er godkjent sikring av hunden.

Om det ikke er skjedd endringer, så er det mennesker som skal beskyttes mot "flyvende hunder", påbudet sier ingenting om at hunden skal sikres for hunden sin del...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...