Gå til innhold
Hundesonen.no

Enda en burbrukstråd


ida

Recommended Posts

Men hvor blir det av alle de folka som ikke bruker bur til hverdag? Jeg synes alle rundt meg nå bruker bur, kan ikke noen av disse iherdige burmotstanderene på sonen gi et par foreldre en leksjon? Jeg blir så lei av at det er min stemme her hjemme mot andres! Foreldrene mine trodde jo heller ikke at bur var noen vanlig ting før alle andre skal bevise at sånn er det. De hadde jo fått sjokk om noen hadde sagt at vi skulle putte kattene i bur, for det er heldigvis utrolig unormalt. Og sånn kunne jeg ønske det var med hunder også..

Det er dessverre blitt mer og mer vanlig å bruke bur - det er jo derfor bl.a. Lotta bedriver denne kampen mot burbruk - fordi at folk, som dine foreldre, blir fortalt om igjen og om igjen at bur, DET er fantastiske greier det, man kan nesten ikke ha hund uten å ha bur lenger.. Folk prøver jo ikke engang å ha hundene sine løse, buret står klart når valpen kommer i hus, det har blitt en motegreie, og det er mange som har et totalt ubevisst forhold til dette med å ha hunder i bur :)

Det går faktisk an å ha hund uten å måtte ha den i bur mesteparten av døgnet.. Dere VET det jo alt, hunden din har overlevd uten bur en stund nå, det samme har interiøret.. Hvorfor skal den da bo i bur? :P

Kan ikke burdiskusjonene her på sonen være i leksjonen til foreldrene dine da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Created
  • Siste svar

Hyggelig å se at det finnes noen voksne som tenker lenger enn at bur er en finfin løsning på et flekkfritt hjem :)

Mine foreldre er heldigvis ikke de værste. De hadde nok ikke giddet å stille spm. en gang ved å ikke bruke bur hadde det ikke vært for alle andre som må gå rundt å plapre om hvor flott det er! Dessuten har de jo sagt fra starten av at de vil ha en hund som kan gå løst rundt i huset uten noen større problemer, men man får ikke det av å putte den i bur når den er liten. Som jeg skrev ovenfor sa de jo at det ikke var snakk om å stenge den inn i buret, bare la døra stå åpen liksom. Hva er vitsen? Et bur er jo ikke en så trivelig gjenstand at den tar seg godt ut mellom potteplanten og sofaen i stua. Nei, jeg vet altfor godt hvor lett det er at en viss hund tygger på planten. Så er det fyfy, rett inn i buret, og for å gjøre det enkelt lukke det.

Dessuten er vi kommet lang i treningen allerede, mye takket være pappa, og vil ikke ødelegge det med et bur. Hvis man f.eks lærer hunden til å roe seg ned ved å legge seg i senga si, lærer den det. Om man stenger den inn i buret roer den seg kanskje, men ikke fordi den har LÆRT det. Fordi den ikke har noe valg. Tar man vekk buret er man like langt igjen. Roe seg kan den ikke uten at den blir lagt i buret.

Nei, jeg er såpass sta at noe bur blir det ikke her i gården. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at det finnes noen voksne som tenker lenger enn at bur er en finfin løsning på et flekkfritt hjem :P

Mine foreldre er heldigvis ikke de værste. De hadde nok ikke giddet å stille spm. en gang ved å ikke bruke bur hadde det ikke vært for alle andre som må gå rundt å plapre om hvor flott det er! Dessuten har de jo sagt fra starten av at de vil ha en hund som kan gå løst rundt i huset uten noen større problemer, men man får ikke det av å putte den i bur når den er liten. Som jeg skrev ovenfor sa de jo at det ikke var snakk om å stenge den inn i buret, bare la døra stå åpen liksom. Hva er vitsen? Et bur er jo ikke en så trivelig gjenstand at den tar seg godt ut mellom potteplanten og sofaen i stua. Nei, jeg vet altfor godt hvor lett det er at en viss hund tygger på planten. Så er det fyfy, rett inn i buret, og for å gjøre det enkelt lukke det.

Dessuten er vi kommet lang i treningen allerede, mye takket være pappa, og vil ikke ødelegge det med et bur. Hvis man f.eks lærer hunden til å roe seg ned ved å legge seg i senga si, lærer den det. Om man stenger den inn i buret roer den seg kanskje, men ikke fordi den har LÆRT det. Fordi den ikke har noe valg. Tar man vekk buret er man like langt igjen. Roe seg kan den ikke uten at den blir lagt i buret.

Nei, jeg er såpass sta at noe bur blir det ikke her i gården. :)

Bra, Denise! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi så er inne på foreldre her... En venninne av meg ville så gjerne ha hund, det samme ville hennes søster og hennes far, men ikke moren... De var på nippet til å skaffe seg hund også, men det ble heldigvis ikke noe av pga. moren(som f.eks. ikke turde å åpne kaninburet for å gi kaninene mat men heller stappet gulrøttene gjennom nettingen). At de ikke fikk seg hund er jeg glad for, for jeg er veldig redd for at veien til buret hadde blitt kort med et fint hus, en mor som ikke liker hunder og en aktiv hunderase(som var det de ønsket seg)...

Når det gjelder mine foreldre, som jeg må dele husrom med, så har de samme synet på bur som meg. Jeg trooor vi har et gammelt hundebur(til den gamle bilen) i garasjen et sted, men det har aldri vært inne i huset en gang. Synes til og med at det er altfor lite for kaninene mine, og hundeburet er laget for å ha to hunder i bil. Foreldrene mine hadde hund før de fikk meg, for å si det sånn, og det har aldri vært et spørsmål om å bruke bur. Hvorfor i all verden skulle vi det da? Vi har et ganske stort hus og jeg vil ikke si at møblene er veldig stygge(har både flygel og piano innenfor hundetennenes rekkevidde), men vi passer på vi, rydder vekk småting og begrenser valpens område om natten og om dagen når folk er vekke. Og ja, jeg synes at det er forskjell på et bur og et par rom når det gjelder størrelse. Vi har dessuten ett sted i huset hvor hundene ikke får gå, og det er i en annen stue, "finstuen". Det er ikke noe problem, da lærer vi hunden at opp den trappen skal man ikke gå. Stuen blir forøvrig bare brukt et par ganger i året, i besøkssammenheng, så hunden føler det ikke som noe stort tap å ikke få gå opp der.

Jeg er faktisk enig i at "må" du ha hund i bur dag og natt burde du ikke kjøpt hunden, for da ligger ikke forholdene til rette for hund slik det blir beskrevet over. Man skal ikke få lov av sine foreldre til å få seg hund bare fordi man skal stappe den i bur. Tenk å sitte i et lite bur i opp til 16 timer døgnet, man blir fort lei av å sove...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvordan har du tenkt at Archie skal lære å roe seg ned og slutte med hopping og å rive ned ting så lenge dere bare putter ham i bur da ?

Hmmm......... men om en hund aldri lærer å ødelegge fordi den er i bur når den er uten tilsyn, så trenger den vel strengt tatt ikke å lære å ikke ødelegge?

Nei, jeg er ikke for at hunder skal sitte i bur hele dagen og hele natten - har man ikke andre løsninger så bør man kanskje vurdere å ikke skaffe seg hund, men jeg har allikevel enormt store problemer med å forstå at det å bruke bur er ensbetydende med at man gir **** i bikkja og ikke oppdrar den liksom. Hvor tar dere det fra?

Jeg bruker bur når mine er uten tilsyn, dvs. om natten - om dagen har jeg andre løsninger for de som ikke kan gå fritt i huset (les hundegård med tilhørende innebinge - men det betyr da ikke at jeg ikke oppdrar hundene mine. Har vel generelt inntrykk av at de fleste mener jeg har særdeles veloppdragne hunder - tross burbruk - og tross det faktum at jeg slipper å måtte gå å passe på så de ikke ødelegger selv når de er små - ikke mye i alle fall - og jeg mener at det ene og alene kommer av at de ikke får sjansen til å lære å utføre selvforsterkende adferd som f.eks. hvor moro det er å dra stuffingen ut av sofar, spise sko og rive i filler puter - så da slipper jeg jo å lære dem at det er feil.

Men å si at jeg ikke gidder å oppdra hundene - det blir for meg helt på trynet.

Dere må gjerne pusse glorien og forteller dere selv og hele verden hvor mye flinkere dere er som "oppdrar" deres hunder - jiiiihaaaaaaa - men at hunder som ikke er i bur er særlig bedre oppdratt enn hunder som er i bur - det kommer ingen til å klare å overbevise meg om - ei heller at de er så vanvittig mye lykkeligere.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med innlegget over MrsPowers :)

Synes bare det er så synd med mine egne foreldre jeg. Som på de fleste omeråder er greie og snille, hjelper meg mye med Prince, og ikke tenkte tanken på bur før andre folk måtte plapre rundt om den fantastiske burbruken sin <_< Jeg klarer nå i hvert fall overbevise foreldrene mine, men jeg synes det er trist med alle de andre hundene der ute med barn/ungdommer med foreldre som IKKE hører.

Jeg tror også derfor det er viktig at man snakker nøye med foreldrene om slike ting før man får seg hund. Jeg husker jeg sa til foreldrene mine, selv om jeg egentlig ikke hadde lyst å si det, at jeg vil bare at dere skal la meg få hund hvis dere hjelper meg med den, tar seg av den når jeg er syk og ellers er klar over at det blir mye arbeid. Det var jo på en måte "farlig" å si i den forstand at det kanskje hadde vært mer effektivt å si "jeg skal gjøre alt arbeidet, det blir ikke nooe stress for deres del". Men da visste de i hvert fall hva de ga seg ut på da de sa ja. Og de gangene mamma tar kveldsturen i stedet for meg, vet hun at det var noe av det hun sa ja til da vi fikk oss hund. Det samme gjelder med bur. Familien bør bli enig på forhånd om at jo, det blir kanskje mye mer arbeid, men vi skal gjøre vårt beste for at hunden slipper bur. Da vet alle mye mer om hva man går inn på, og hvis foreldrene ikke takler at noe går i stykker, at det blir skitt inne, at hunden i det hele tatt kan sees eller høres eller at den enkleste løsningen (buret) ikke er tillatt. DA bør man vente med hunden, for dens egen skyld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen mellom deg og mange av dem som argumenterer FOR burbruk, Belgerpia, er vel at du faktisk vet HVORFOR du bruker bur - (fordi du har mange hunder, du vil ha ro, du vil så og slik, noe du har skrevet om før) - og at det virker som du også i aller største grad evner å oppdra hundene dine uansett.

Det er ikke fordi du kommer til kort med hunder og være alene hjemme, eller fordi du ikke klarer å lære dem å ligge stille uten bur, etc... slik det later til å være tilfelle med andre som argumenterer varmt for.

Og det er til disse siste, som får tutet ørene fulle - av folk med flere hunder som velger bur ut fra egne, praktiske ønsker, ikke fordi de ikke KLARER et hundehold uten burbruk - som jeg og flere med meg prøver å få til å skjønne at JA, det går å ha hund uten bur.

Fordi lettvinte instruktører, veterinærer uten atferdskunnskap etc "ANBEFALER" bur så varmt, at det høres på nye hundeeiere ut som de gjør HUNDEN sin en tjeneste ved å putte den i bur - og ikke SEG SELV, slik de i realiteten gjør...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, jeg syns det virker som det er mange flinke unge hundesmennesker her! Vil bare si at her i huset er alt levende mitt ansvar. Ingen barn får dyr, hvis ikke jeg er berett til å ta ansvaret. Det skal ikke være noen "krig" mellom barn og foreldre om hundeholdet! Det er jeg som er voksen og bestemmer om og hvilke dyr vi skal ha i huset. Det betyr ikke at barna ikke skal ta ansvar, men å ha ansvar for hundehold er et stort ansvar og det er en trygghet å ha mamma i ryggen når gullet skal oppdras og oppfostres på alle måter. Nå skal det også sies at jeg alltid har vært hundegal, og sugen på kunnskap!

Nei, skjerp dere alle bevisstløse foreldre! Har dere sagt ja til hund, må dere følge opp og innhente nødvendig kunnskap. Jo mer dere innvolverer dere, jo morsommere er det jo å ha hund! Bli med på kurs, meld dere inn i hundesonen, dra på sonetreff :) , drit i et prikkfritt hjem og tenk dere om før dere setter et bur i stua! En hund er da ingen undulat! (Eh, vår undulat har aldri burdøra igjen, men har hele barneværelset til fri disposisjon!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så rart at folk oppfatter det som helt gjengs hunde'oppdragelse' og en must når det gjelder utstyr? På de fleste kurs jeg har vært på (det er en del) med tre forskjellige bikkjer har instruktøren(e) misjonert fra første stund at bur er en nødvendighet. Ok - jeg har evnen til å tenke selv og om jeg bruker bur (jo, jeg er en sånn stygg en) likner det vel på Belgerpias burbruk - men hva med dem som er førstegangs hundeeiere? Hvem skal de stole på om ikke engang instruktørene sier det 'riktige'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Forskjellen mellom deg og mange av dem som argumenterer FOR burbruk, Belgerpia, er vel at du faktisk vet HVORFOR du bruker bur - (fordi du har mange hunder, du vil ha ro, du vil så og slik, noe du har skrevet om før) - og at det virker som du også i aller største grad evner å oppdra hundene dine uansett.

Det er ikke fordi du kommer til kort med hunder og være alene hjemme, eller fordi du ikke klarer å lære dem å ligge stille uten bur, etc... slik det later til å være tilfelle med andre som argumenterer varmt for.

Og det er til disse siste, som får tutet ørene fulle - av folk med flere hunder som velger bur ut fra egne, praktiske ønsker, ikke fordi de ikke KLARER et hundehold uten burbruk - som jeg og flere med meg prøver å få til å skjønne at JA, det går å ha hund uten bur.

Fordi lettvinte instruktører, veterinærer uten atferdskunnskap etc "ANBEFALER" bur så varmt, at det høres på nye hundeeiere ut som de gjør HUNDEN sin en tjeneste ved å putte den i bur - og ikke SEG SELV, slik de i realiteten gjør...

Men er det så mange som bruker bur fordi de kommer til kort?

Jeg har tatt en kjapp opptelling sånn uoffisielt blant valpekjøpere og hundevenner - og det begynner å bli en anseelig mengde mennesker jeg kjenner med hund etterhvert. Jeg har da ikke inkludert "nettkjennskaper" da ville tallene blitt mye høyere - men jeg kom opp i 64 personer som jeg da enten er valpekjøpere eller bekjente/venner - 65 inkludert meg selv - og kun fire av de - inkludert meg selv - bruker bur. Kun 1 av de bruker bur på dagen og natten (hvilket jeg har snakket med vedkommede om, men vedkommede er bittelitt sær så det går trådt) - de andre bruker bur om natten eller om dagen.............

Det er jo selvsagt mulig at min bekjentskapskrets er like uodd i forhold til dette med bur som stedet jeg bor på er i forhold til dette med å møte rabieshunder med rabieseiere uten hjerne - dvs. at det ikke er noen målestokk på hvor utbredt dette er - men i min verden er ikke bur noe utbredt fenomen rett og slett - annet enn til bilbruk (jeg har ikke tatt med dem som bruker bur i bil faktisk).

Bur kan missbrukes og ja, jeg synes at det er drøyt å ha hund i bur 20 timer i døgnet, det fortjener ikke hunden - innrømmer at det har forekommet hos meg også - men det har vært skjeldne unntak - vel, om jeg ikke regner med siste års eskapader i skadeveien hvor bur har vært påkrevd.

Det er jo mulig jeg er særdeles naiv og ikke vil tro så ille om folk at jeg misstenker alle som bruker bur for å være late og udugelige - men kanskje er det fordi jeg håper at det ikke virkelig er sånn ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det så rart at folk oppfatter det som helt gjengs hunde'oppdragelse' og en must når det gjelder utstyr? På de fleste kurs jeg har vært på (det er en del) med tre forskjellige bikkjer har instruktøren(e) misjonert fra første stund at bur er en nødvendighet. Ok - jeg har evnen til å tenke selv og om jeg bruker bur (jo, jeg er en sånn stygg en) likner det vel på Belgerpias burbruk - men hva med dem som er førstegangs hundeeiere? Hvem skal de stole på om ikke engang instruktørene sier det 'riktige'?

Det kurset har ikke jeg vært på! Vi lærte mye om rotrening og det ble vel kanskje nevnt at man kunne bruke bur (nei, jeg tror bare bånd :) ), i den forbindelse... Men da altså i en kontrollert setting av begrenset varighet og som et ledd i en treningssituasjon og ikke som en varig løsning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm......... men om en hund aldri lærer å ødelegge fordi den er i bur når den er uten tilsyn, så trenger den vel strengt tatt ikke å lære å ikke ødelegge?

Så du mener at alt en hund ikke gjør lar den være å gjøre fordi den har blitt "avlært" atferden? Mine hunder klatrer ikke i trær, jeg tror ikke det er fordi de aldri har lært å klatre i trær, jeg, altså...

Nei, jeg er ikke for at hunder skal sitte i bur hele dagen og hele natten - har man ikke andre løsninger så bør man kanskje vurdere å ikke skaffe seg hund, men jeg har allikevel enormt store problemer med å forstå at det å bruke bur er ensbetydende med at man gir **** i bikkja og ikke oppdrar den liksom. Hvor tar dere det fra?

"Vi" har ikke engang sagt at hunder ikke blir oppdratt fordi om de blir puttet i bur - "vi" har sagt at bur er en lettvint løsning for dem som ENTEN ikke gidder å sette hunden i bur, ELLER den som er redd for tisseflekker, "valsing" om natta, "stress" (hva nå det måtte være...), vokting, skitne labber, mas når Tante Olga er på besøk, eller eller eller og/eller en kombinasjon av det over. Ingen skal fortelle meg at du bruker bur for hundenes skyld - du gjør det av egne bekvemmelighets hensyn. Så enkelt - men å så vanvittig vanskelig å innrømme...

Jeg bruker bur når mine er uten tilsyn, dvs. om natten - om dagen har jeg andre løsninger for de som ikke kan gå fritt i huset (les hundegård med tilhørende innebinge - men det betyr da ikke at jeg ikke oppdrar hundene mine. Har vel generelt inntrykk av at de fleste mener jeg har særdeles veloppdragne hunder - tross burbruk - og tross det faktum at jeg slipper å måtte gå å passe på så de ikke ødelegger selv når de er små - ikke mye i alle fall - og jeg mener at det ene og alene kommer av at de ikke får sjansen til å lære å utføre selvforsterkende adferd som f.eks. hvor moro det er å dra stuffingen ut av sofar, spise sko og rive i filler puter - så da slipper jeg jo å lære dem at det er feil.

Men bikkjene dine må iblant ligge i sin egen dritt om natta fordi du ikke hører at de må ut når de har magasjau...

Men å si at jeg ikke gidder å oppdra hundene - det blir for meg helt på trynet.

Neida, du har veldig veloppdragne hunder, har jeg hørt - selv om de - med mine referanser -må være relativt dårlig vant siden de lærer seg å gjøre fra seg i buret fra starten av... Jeg har ALDRI - og jeg gjentar ALDRI - hørt om valper som rutinemessig bæsjer på seg når de blir satt i bur i bilen jeg... Spy og bilsjuke, javisst, men bæsjing - never ever...

Dere må gjerne pusse glorien og forteller dere selv og hele verden hvor mye flinkere dere er som "oppdrar" deres hunder - jiiiihaaaaaaa - men at hunder som ikke er i bur er særlig bedre oppdratt enn hunder som er i bur - det kommer ingen til å klare å overbevise meg om - ei heller at de er så vanvittig mye lykkeligere.........

Neida, lykken måles i antall burtimer pr døgn - jo flere jo bedre, selvsagt...

Jeg har tatt en kjapp opptelling sånn uoffisielt blant valpekjøpere og hundevenner - og det begynner å bli en anseelig mengde mennesker jeg kjenner med hund etterhvert. Jeg har da ikke inkludert "nettkjennskaper" da ville tallene blitt mye høyere - men jeg kom opp i 64 personer som jeg da enten er valpekjøpere eller bekjente/venner - 65 inkludert meg selv - og kun fire av de - inkludert meg selv - bruker bur. Kun 1 av de bruker bur på dagen og natten (hvilket jeg har snakket med vedkommede om, men vedkommede er bittelitt sær så det går trådt) - de andre bruker bur om natten eller om dagen.............

Og hva sier det deg? (Meg sier det en hel del, faktisk - men mest interessant er det kanskje å tenke på at i vårt naboland ville du ikke fått registrert valper hos kennelklubben etter en uanmeldt kennelinspeksjon og påfølgende disiplinærsak... )

Men er det så rart at folk oppfatter det som helt gjengs hunde'oppdragelse' og en must når det gjelder utstyr? På de fleste kurs jeg har vært på (det er en del) med tre forskjellige bikkjer har instruktøren(e) misjonert fra første stund at bur er en nødvendighet. Ok - jeg har evnen til å tenke selv og om jeg bruker bur (jo, jeg er en sånn stygg en) likner det vel på Belgerpias burbruk - men hva med dem som er førstegangs hundeeiere? Hvem skal de stole på om ikke engang instruktørene sier det 'riktige'?

Jeg deltok i høst på et valpekurs arrangert av en lokal veterinærklinikk (spesialist i smådyrsykdommer, faktisk...) - hvor også en av våre ledende hundeskoler (overpositiv sådann) deltok. Her skulle det bl a presenteres nødvendig utstyr til den nye valpen, og høyt oppe på lista sto BUR.

Åhja - sa mannen med den positive kursingen - jeg blir ikke så glad når jeg er på hjemmebesøk og ser buret som en del av møblementet, men det er jo "kjekt å ha" da... Og veterinæren skjønte overhode ikke problemet, hun... Før hun fikk det veldig greit og tydelig forklart - for å si det sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Så du mener at alt en hund ikke gjør lar den være å gjøre fordi den har blitt "avlært" atferden? Mine hunder klatrer ikke i trær, jeg tror ikke det er fordi de aldri har lært å klatre i trær, jeg, altså...

Ehh....... nei, les en gang til......... - en hund som aldri har lært seg at å ødelegge sko er gøy, vil heller ikke behøve å lære at det er feil - den vil rett og slett ikke ha noe forhold til sko - akkurat som at dine hunder ikke har noe forhold til trær - du slipper altså å avlære dem med å drive risikosport som treklatring fordi de aldri har lært å klatre

Men bikkjene dine må iblant ligge i sin egen dritt om natta fordi du ikke hører at de må ut når de har magasjau...

Excuse me? Nå har jeg kanskje i løpet av de 14 årene jeg har brukt bur opplevd bæsjeuhell i buret en fire - tem ganger - altså type sprutbæsj, - og da snakker jeg innendørs om natten i heimen - og de har ALDRI mått ligge i driten til morgenen etter - de har sagt høylydt ifra når uhellet har vært ute, og stort sett så har vi klart å få hundene ut på do FØR uhellet har skjedd, har vi ikke rukket det - eller dyret har sagt ifra etterpå så har buret blitt vasket fri for bæsj umiddelbart uansett tid på døgnet faktisk.......... Har vel hendt en eller to ganger at dyret ikke har sagt noe å vært i buret til morgenen etter.

Neida, du har veldig veloppdragne hunder, har jeg hørt - selv om de - med mine referanser -må være relativt dårlig vant siden de lærer seg å gjøre fra seg i buret fra starten av... Jeg har ALDRI - og jeg gjentar ALDRI - hørt om valper som rutinemessig bæsjer på seg når de blir satt i bur i bilen jeg... Spy og bilsjuke, javisst, men bæsjing - never ever...

Lærer å gjøre fra seg i buret?

Hmm.. nå er Tjukken i bur om natten - og når vi kjører bil da - hver natt, og han har enda ikke bæsja i buret sitt om natta, ei heller tisset -han har forøvrig heller ikke bæsja inne når han går løs - flinke karen - men i bilen har han bæsja 5 ganger faktisk, tross lufting før kjøring - han spyr og sikler også maksimalt - han liker ikke å kjøre bil, og det er faktisk ikke så uvanlig å måtte på do når man ikke liker seg - så akkurat den biten er som den er - forøvrig så må han heller ikke da stå i driten eller spyet sitt - for "mor" stopper umiddelbart og rydder opp når hun kjenner eimen.

Jeg har forøvrig heller aldri hatt valper som har gjort dette tidligere - men en gang må være den første......

Neida, lykken måles i antall burtimer pr døgn - jo flere jo bedre, selvsagt...

Og hva sier det deg? (Meg sier det en hel del, faktisk - men mest interessant er det kanskje å tenke på at i vårt naboland ville du ikke fått registrert valper hos kennelklubben etter en uanmeldt kennelinspeksjon og påfølgende disiplinærsak... )

Ha ha ha ha ha - beklager å måtte skuffe deg........ for hadde jeg bodd i Sverige og fått uanmeldt kennelinspeksjon så hadde de nok reist hefra etter endt inspeksjon med en fornøyd mine - for her er både inne og uteburene helt i tråd med hva den svenske dyrebeskyttelsen krever i forhold til størrelse, så det ville vel heller blitt pluss i boka heller enn disiplinærsak.

Forøvrig så tillater de også bruk av mindre bur når det er hensiktsmessig - og de går ikke bananas om de finner ett bur hjemme hos folk - bare burene i disse tilfellene er store nok til at hunden kan ligge naturlig rett ut........ (hvilket de selvsagt også er her ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Det er dessverre blitt mer og mer vanlig å bruke bur - det er jo derfor bl.a. Lotta bedriver denne kampen mot burbruk - fordi at folk, som dine foreldre, blir fortalt om igjen og om igjen at bur, DET er fantastiske greier det, man kan nesten ikke ha hund uten å ha bur lenger.. Folk prøver jo ikke engang å ha hundene sine løse, buret står klart når valpen kommer i hus, det har blitt en motegreie, og det er mange som har et totalt ubevisst forhold til dette med å ha hunder i bur :)

Det går faktisk an å ha hund uten å måtte ha den i bur mesteparten av døgnet.. Dere VET det jo alt, hunden din har overlevd uten bur en stund nå, det samme har interiøret.. Hvorfor skal den da bo i bur? :P

Kan ikke burdiskusjonene her på sonen være i leksjonen til foreldrene dine da?

Nettopp det har blitt fortalt til faren min, og står så innmari på sitt. Om noen her inne noen ganger treffer på oss på tur/utstilling, kan dere værsåsnill ta en prat med moren min da? :rolleyes:

Bare for å oppklare litt her, jeg tok litt i da jeg sa 13-14 timer. Vanligvis (sett bort i fra 2-3 ganger i måneden) er Archie i buret om natten i ca 7-8 timer.

Ikke misforstå, jeg tar gjerne i mot rådene deres. Men må innrømme at jeg ble ganske såret da noen skriver at jeg absolutt ikke burde ha hund. Foreldrene mine er ikke strenge eller noe sånt, de har bare litt vanskeligheter for å høre på hva jeg sier til dem. Jeg vil ikke at Archie skal bo i buret (jada, jeg har kranglet med moren om det nettopp). Håper ikke dette for konsekvenser for treff og slikt senere da?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh....... nei, les en gang til......... - en hund som aldri har lært seg at å ødelegge sko er gøy, vil heller ikke behøve å lære at det er feil - den vil rett og slett ikke ha noe forhold til sko - akkurat som at dine hunder ikke har noe forhold til trær - du slipper altså å avlære dem med å drive risikosport som treklatring fordi de aldri har lært å klatre

Mine hunder lar være å gjøre en rekke ting - noen av dem fordi jeg forhindrer det - uten å bruke bur, faktisk...

Hva var det du sa i forrige heftige burdebatt da:

Jeg innrømmer det jeg, jeg bruker bur - og ja - jeg gjør det fordi det er enkelt, dvs. jeg gjør det fordi jeg mener det er helt unødvendig å ofre inventaret om jeg kan forhindre det...........

Men rett nok - hadde jeg hatt en hund så hadde jeg kanskje ikke brukt bur, men når vårt yndige lille terrierdyr i sin iver klarer å få gubben til å la seg rive med i makuleringsprosjekter når de var uten tilsyn i 10 minutter her en morgen - ja, da har jeg i alle fall ikke tenkt å slippe henne løs med to ettåringer med stor virketrang....... For det j...la terrierdyret fikk fatt i mine besteste sko (å gå i sånn når man ikke går i lefsete joggesko), og når jeg kom inn igjen etter å ha luftet rehabgjengen så hadde djeveldyret og gubben i fellesskap gjort kål på skoene..... - og da snakker vi om en gammel hund som kun en gang i hele sitt liv har ødelagt noe, også da en sko og det er noe sånt som 9 år siden...........

Bare tanken på å la terrierdyret herje fritt med inventar i selskap med to jyplinger gammelgubben og lilletussa får håra til å reise seg i nakken ......... så sånn for økonomiens del er de i bur........

Dog ikke tjuefiretimer i døgnet........ men når de er uten tilsyn og ikke er ute i hundegårdene........og før noen brøler at man må jo trene dem til å la ting være så skal det nevnes at det ikke er en firfoting i huset her som rører noe som helst når vi er tilstede - da er de særdeles veloppdragne og holder seg til lovlige gjenstander............. men hvem vet hva en lenestol eller to kan bli i nattens mulm og mørke........

Men bikkjene dine må iblant ligge i sin egen dritt om natta fordi du ikke hører at de må ut når de har magasjau...

Excuse me? Nå har jeg kanskje i løpet av de 14 årene jeg har brukt bur opplevd bæsjeuhell i buret en fire - tem ganger - altså type sprutbæsj, - og da snakker jeg innendørs om natten i heimen - og de har ALDRI mått ligge i driten til morgenen etter - de har sagt høylydt ifra når uhellet har vært ute, og stort sett så har vi klart å få hundene ut på do FØR uhellet har skjedd, har vi ikke rukket det - eller dyret har sagt ifra etterpå så har buret blitt vasket fri for bæsj umiddelbart uansett tid på døgnet faktisk.......... Har vel hendt en eller to ganger at dyret ikke har sagt noe å vært i buret til morgenen etter.

Du får ha meg unnskyldt at jeg tar deg på ordet, da Belgerpia; dette er hva du sa i forrige diskusjon om akkurat DEN saken:

Jovisst har det hendt at det både tisses og bæsjes i burene - og joda - det hender de er dårlig i magen også sånn at det er skikkelig ekkelt - mulig de har forsøkt å si ifra også - men jeg har ikke burene på soverommet - ergo så kan det bli vanskelig. Uhell skjer, men det virker ikke som om firfotingene anser det som noe stort traume på noen måte - de er like glad i buret sitt igjen når det er vasket og klargjort etter uhellet........ Faktum er at etter en lang dag så kan de ikke komme fort nok inn i burene sine for natten

Lærer å gjøre fra seg i buret?

Hmm.. nå er Tjukken i bur om natten - og når vi kjører bil da - hver natt, og han har enda ikke bæsja i buret sitt om natta, ei heller tisset -han har forøvrig heller ikke bæsja inne når han går løs - flinke karen - men i bilen har han bæsja 5 ganger faktisk, tross lufting før kjøring - han spyr og sikler også maksimalt - han liker ikke å kjøre bil, og det er faktisk ikke så uvanlig å måtte på do når man ikke liker seg - så akkurat den biten er som den er - forøvrig så må han heller ikke da stå i driten eller spyet sitt - for "mor" stopper umiddelbart og rydder opp når hun kjenner eimen.

Jeg har forøvrig heller aldri hatt valper som har gjort dette tidligere - men en gang må være den første......

En hund som gjør på seg i skrekk er mildt sagt ikke særlig trygg eller komfortabel - kanskje han burde få slippe en stund? Seriøst... (Er det noen her som i det hele tatt har hatt hunder som har bæsja på seg i redsel da?)

Ha ha ha ha ha - beklager å måtte skuffe deg........ for hadde jeg bodd i Sverige og fått uanmeldt kennelinspeksjon så hadde de nok reist hefra etter endt inspeksjon med en fornøyd mine - for her er både inne og uteburene helt i tråd med hva den svenske dyrebeskyttelsen krever i forhold til størrelse, så det ville vel heller blitt pluss i boka heller enn disiplinærsak.

Javel? Så det er ikke hundebur du bruker da? Standard utførelse, Vari, Rosewood eller hva de nå heter nå til dags? I Sverige er det FORBUDT å ha hunder i bur i mer enn 1 time i strekk - og SKK slår hardt ned på slikt...

Forøvrig så tillater de også bruk av mindre bur når det er hensiktsmessig - og de går ikke s om de finner ett bur hjemme hos folk - bare burene i disse tilfellene er store nok til at hunden kan ligge naturlig rett ut........ (hvilket de selvsagt også er her ....)

OK - så hvor store bur har du til en voksen belger? (og hvor høy er den over skuldrene og over panna når han står oppreist, f eks)

Og du - gidder du å henvise meg til et nettsted hvor tillatte burstørrelser står oppgitt - til hjemmebruk?

Takk...

Edit: Og for dem som vil vite mer om lover og regler i Sverige, stortingsmeldinger i Norge og sånt, så kan studiene kanskje starte her:

Dette sier stortingemeldingen om dyrevelferd:

"I løpet av få år har det blitt populært å anskaffe bur til vanlige familiehunder. Buret brukes ikke bare som transportbur i bilen, men plasseres inne i huset som hundens faste hvileplass. De fleste hunder slår seg godt til ro på en beskyttet plass som buret representerer. Faren er at buret brukes ukritisk som oppbevaringsplass og middel for å hindre «ugagn» når hunden etterlates alene i timevis."

http://odin.dep.no/lmd/norsk/dok/regpubl/s...tml#hov6.6.2.19

Dette er de svenske reglene

"Burförvaring

Hundar och katter bör endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Tillfällig burförvaring kan accepteras i vissa situationer. Med tillfällig menas enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Att varje dag en kortare period förvara en hund eller en katt i bur kan således inte betraktas som tillfälligt.

Som en huvudregel bör heller inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än ca en timme. Permanent förvaring av hundar eller katter i bur är absolut inte förenligt med djurskyddslagen. "

http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria...age.aspx?id=111

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det har blitt fortalt til faren min, og står så innmari på sitt. Om noen her inne noen ganger treffer på oss på tur/utstilling, kan dere værsåsnill ta en prat med moren min da? :rolleyes:

Bare for å oppklare litt her, jeg tok litt i da jeg sa 13-14 timer. Vanligvis (sett bort i fra 2-3 ganger i måneden) er Archie i buret om natten i ca 7-8 timer.

Ikke misforstå, jeg tar gjerne i mot rådene deres. Men må innrømme at jeg ble ganske såret da noen skriver at jeg absolutt ikke burde ha hund. Foreldrene mine er ikke strenge eller noe sånt, de har bare litt vanskeligheter for å høre på hva jeg sier til dem. Jeg vil ikke at Archie skal bo i buret (jada, jeg har kranglet med moren om det nettopp). Håper ikke dette for konsekvenser for treff og slikt senere da?..

Beklager veldig vis jeg såret deg,det var absolutt ikke meningen,men ble ganske frustrert når du sa 13-14timer pr. døgn.Tviler sterkt på at det får noen konsekvenser for treff og diverse andre ting.Men jeg beklager virkelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det har blitt fortalt til faren min, og står så innmari på sitt. Om noen her inne noen ganger treffer på oss på tur/utstilling, kan dere værsåsnill ta en prat med moren min da? :rolleyes:

Bare for å oppklare litt her, jeg tok litt i da jeg sa 13-14 timer. Vanligvis (sett bort i fra 2-3 ganger i måneden) er Archie i buret om natten i ca 7-8 timer.

Ikke misforstå, jeg tar gjerne i mot rådene deres. Men må innrømme at jeg ble ganske såret da noen skriver at jeg absolutt ikke burde ha hund. Foreldrene mine er ikke strenge eller noe sånt, de har bare litt vanskeligheter for å høre på hva jeg sier til dem. Jeg vil ikke at Archie skal bo i buret (jada, jeg har kranglet med moren om det nettopp). Håper ikke dette for konsekvenser for treff og slikt senere da?..

Hei,

Ingen her kommer til å være slemme mot deg eller sinte når vi treffes! Det kan du være helt trygg på - men kanskje du kan ta med foreldrene dine på et treff eller en tur engang, så kan de få snakke med flere om burbruk og hunders trivsel. Det er ikke så lett å stå imot presset når man bor hjemme, det vet alle som har prøvd!

Lykke til og stå på!

Lotta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå, jeg tar gjerne i mot rådene deres. Men må innrømme at jeg ble ganske såret da noen skriver at jeg absolutt ikke burde ha hund. Foreldrene mine er ikke strenge eller noe sånt, de har bare litt vanskeligheter for å høre på hva jeg sier til dem. Jeg vil ikke at Archie skal bo i buret (jada, jeg har kranglet med moren om det nettopp). Håper ikke dette for konsekvenser for treff og slikt senere da?..

Det hadde vært veldig koselig om dere kom på et treff! Ta gjerne med deg mamman din også! Eller pappan! :) De aller aller fleste her inne er ikke det minste farlige, men det er mange sterke meninger ute og går!

Dette sier stortingemeldingen om dyrevelferd:

"I løpet av få år har det blitt populært å anskaffe bur til vanlige familiehunder. Buret brukes ikke bare som transportbur i bilen, men plasseres inne i huset som hundens faste hvileplass. De fleste hunder slår seg godt til ro på en beskyttet plass som buret representerer. Faren er at buret brukes ukritisk som oppbevaringsplass og middel for å hindre «ugagn» når hunden etterlates alene i timevis."

http://odin.dep.no/lmd/norsk/dok/regpubl/s...tml#hov6.6.2.19

Sier ikke dette det meste da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig så rart at mange ferske hundeeiere starter med å oppbevare hundene sine i bur? Om man har øra litt oppe i dyrebutikkene, så får man høre ganske ofte at personalet der anbefaler bur på det varmeste. Ofte framlegger de det slik at man ikke kan ha et normalt hundehold om man ikke eier et bur. De er forresten like flinke til å anbefale diverse sammenleggbare bur til bil også, selv om de garantert veit at risikoen for at disse klapper sammen ved en kollisjon er høy. Men ønsket om å selge går langt over hva som er bra for hunden.

Ergo, jo fler mennesker de får til å tru at bur MÅ man ha, jo mer tjener de... Og ferske hundeeiere. Som akkurat har fått sin valp, og som ikke er medlem i noe organisert miljø (og har en oppdretter som enten anbefaler bur eller som ikke er så mye tilstede med tips og råd), vel da er det nok fare for at de hører på personalet i dyrebutikkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det har blitt fortalt til faren min, og står så innmari på sitt. Om noen her inne noen ganger treffer på oss på tur/utstilling, kan dere værsåsnill ta en prat med moren min da? :rolleyes:

Bare for å oppklare litt her, jeg tok litt i da jeg sa 13-14 timer. Vanligvis (sett bort i fra 2-3 ganger i måneden) er Archie i buret om natten i ca 7-8 timer.

Ikke misforstå, jeg tar gjerne i mot rådene deres. Men må innrømme at jeg ble ganske såret da noen skriver at jeg absolutt ikke burde ha hund. Foreldrene mine er ikke strenge eller noe sånt, de har bare litt vanskeligheter for å høre på hva jeg sier til dem. Jeg vil ikke at Archie skal bo i buret (jada, jeg har kranglet med moren om det nettopp). Håper ikke dette for konsekvenser for treff og slikt senere da?..

Jeg skjønner veldig godt hvordan du har det, jeg. Tro du meg <_<

Det er ikke lett å ville det beste for hunden, og vite selv hva som er det beste, uten å få positiv respons på det fra foreldre. De synes kanksje det er greit med hund, men hører de et knys fra andre om en flott og lettvindt løsning, blir det som oftest vanskelig å overbevise dem om noe annet. Typisk noen foreldre :)

Derfor kunne jeg så utrolig gjerne ønske at folk som bruker bur og har dårlig smavittighet for det, lar hver med å gå rundt å skryte av hvor fantastisk det er, slik at enda fler hiver seg på bølgen.

Tror ikke våre foreldre burde møttes, da hadde de vel rotta seg sammen om en idiotisk perfekt burløsning, og mine prosjekter går i knas. :P Neida, satser på at foreldrene dine (og mine for den sagt skyld) tilfeldig støter på Lotta eller Akela en gang så de får banka litt vett i skallen sin.. :P

Selvfølgelig får ikke det du skriver her følger for fremtidige treff. Jeg er da ikke sånn at på grunn av at folk er uenig om ting, vil jeg ikke like dem som personer :P Har veldig lyst til å møte deg en dag jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vipsen har et godt poeng..første gang jeg overhodet hørte om bruk av bur til hund var når instruktøren min på Oslo Hundeskole anbefalte det på det varmeste for snart ti år siden.. Jeg syntes det var helt uhørt og ble oppriktig sjokkert. At enkelte puttet hund i bur hjemme hos seg virket helt uvirkelig..Det minnet meg om hvordan man holdt oppdrettsrev..Fortsatt har jeg og kommer nok alltid til å ha et anstrengt forhold til den tanken.Men jeg vet at familiemedlemmer og venner har blitt anbefalte det på diverse kurs rundt om i landet.. De roer seg bedre da er argumentet og man sammenligner gjerne det å ligge i et stort tomt hus for en hund med det å ligge på en madrass midt på gulvet i valle hovin for et menneske. Det er visst stressende sies det... og for noen hunder er nok det også sant. Men det er nok heller utskuddene det gjelder...

(Jeg har derimot aldri hørt bur blitt anbefalt på noen av de "positive " kursene jeg har gått siden - Oslo hundeskole anno 1997 var ikke særlig positiv sett i etterpåklokskapens lys - og virrevips er da en " Nordenstammer" så jeg antar begge "leire" er ganske så like på det området der :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg har derimot aldri hørt bur blitt anbefalt på noen av de "positive " kursene jeg har gått siden - Oslo hundeskole anno 1997 var ikke særlig positiv sett i etterpåklokskapens lys - og virrevips er da en " Nordenstammer" så jeg antar begge "leire" er ganske så like på det området der :) )

Jeg har hørt det fra 'begge' sider og også dem midt på treet. Nordenstam er ikke verst for å si det sånn, uten å gjøre dette til en filosofidiskusjon. Tvert i mot - det er jo dem som skal 'ignorere', bruke 'time out', hindre at hunden får 'læring' osv som er mest opphengt i burbruk og faktisk utbasunerer at de direkte 'elsker bur'. Nordenstam er vel 'ferdig med den saken' og sånn er det om situasjoner oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg ikke skryte på meg at jeg har leste hele tråden, men jeg trenger vel ikke være rakettforsker for å skjønne omtrent hva som er sagt, så jeg tillater meg å hoppe inn her :)

Jeg synes det er interessant at man sammenlikner "før og nå", siden jeg ikke kan minnes at bur var et tema tidligere. Ingen brukte det, annet enn hundegårder og løpestrenger, og de forsvinner mer og mer. Vi flytter i stedet hunden inn i stua, i bur, der de egentlig ikke kan gjøre stort i forhold! Samtidig later vi som om vi har blitt så mye flinkere med hundene våre fordi vi bare bruker positive metoder i hundetreningen.

Jeg synes det er utrolig interessant å se at denne eksplosjonen av burbruk har økt proposjonalt med at "positivistene" har inntatt hundenorge.

Alt skal være så positivt! Man kunne nesten ta det for å være latskap, og det passer jo veldig godt med manges mening om burbruk. Det å faktisk ta tak i de negative tingene hunden gjør, krever jo faktisk en innsats, hver dag, i månedsvis! Å bare trene morroting med pølsebiter er jo bare gøy, og krever jo egentlig ikke store kapasiteten fra eier. Det er når hunden står med strømpene til mor i munnen at man egentlig får testet seg selv om hundetrener. Da har man hundens fulle oppmerksomhet, og det uten verdens beste kjøttbolle, og hunden har helt klart overtaket. En hundeeier som er proppet full av positive tanker vil kanskje tro at å suge tak i hunden og resolutt ta sokken ut av munnen på hunden er dyremishandling.

En eier som aldri lærer å være streng, men bare lærer å være positiv hele tiden vil kanskje heller ikke lære at det er greit å være myndig overfor en hund i andre situasjoner. Siden mange da gjerne vil ha lettlærte hunder som responderer svært bra på positiv forsterkning vil man da også kanskje få problemer, og sette hunden i bur fordi de ikke vet hvordan de skal takle det.

Vi vil så gjerne være vår hunds beste venn, og bare være snille og greie, men for noen kan kanskje dette bli litt misforstått? Det blir kanskje ikke så positivt alikevel når man ikke klarer å være myndig nok i det daglige slik at hunden faktisk må være i bur for ikke å herpe hele kåken?

Da kan vi kanskje snu det litt på hodet og se på Nordenstam. Han regnes av "positivistene" som selve inkarnasjonen av negativ forsterkning. Jeg tviler faktisk på at han anbefaler bur. Han forfekter vel heller at hunden skal ha sin liggeplass, og der skal den lære å legge seg, og der skal den få være i fred, uten at den trenger en burvegg for å holde småunger og besøkende unna. Denne hunden har lært å være i ro i hjemmet og klarer fint å ligge unna både tapeter og møbler. Da kan man vel også spørre seg om hvilken av de to hundeholdene som egentlig er best for hunden, når alt kommer til alt!

Det å ta tak i hundeholdet sitt og hundetreningen sin, og kanskje noen ganger være både myndig og standhaftig ser ut til å ha fått en svært negativ vinkling. Kan det ha en sammenheng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å ta tak i hundeholdet sitt og hundetreningen sin, og kanskje noen ganger være både myndig og standhaftig ser ut til å ha fått en svært negativ vinkling. Kan det ha en sammenheng?

Ja, jeg tror definitivt også DET aspektet inngår i bureksplosjonen i Norge - og det slår meg mer og mer - jo flere av disse debattene vi har, at problemstillingen er veldig sammensatt og at bur faktisk tilsynelatende tilfredsstiller en lang rekke behov hos en mengde forskjellige hundeeiere... Hvordan vi skal komme uvesenet til livs blir jeg mer usikker på - men jeg er overbevist om at større bevissthet om temaet, flere diskusjoner og masse innspill er av de viktigste tingene vi kan gjøre - i påvente av et forbud a la Sveriges...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet, Yngvil.

Jeg synes også det er utrolig underlig at folk som tror de er så positive, faktisk sterkt forsvarer bur - for meg er de to tingene motstridende hvis man gjør begge deler ut fra HUNDENS behov.

Og enig med Lotta om at bur tydeligvis tilfredsstiller flere behov. Ikke minst hundeeierens... Mange - særlig jenter? - vil visst helst være venn med hunden sin, eller de vil ikke være "slemme", og så oppfatter man grenser såvel som krav på "gamlemåten" som slemt. Men disse to tingene henger mest sammen med EIERENS behov for å være "snill" eller iallfall føle seg som det!

Så det er ikke så veldig hundevennlig likevel... og det kan det jo være greit å innse forskjellen på, også for dem som velger å trene positivt? Se litt på hvorfor, det er alltid lurt; alltid som er det er greit å innrømme at man kanskje HAR hang til å være autoritær, hvis man er det, fordi da kan man prøve å være litt selvkritisk og prøve å se ting ut fra hundens beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...