Gå til innhold
Hundesonen.no

hvor lang tid tok å lære nye kommandoer?


teresemor

Recommended Posts

Jeg har en skikkelig treningsnarkoman så min hund er kanskje ikke så representabel for alle raser.

Hunden vår syns aktivitsering er supermorro, hverdagsøvelser er kjedelig. Så vi bruker ulik tid avhengig av hva slags type øvelse det er.

Aktivisering/hjernetrim lærer hun øvelsen i løpet av 1.dagen. Kommandoen bruker hun alt fra 1 uke til 1 måned avhengig av om vi kombinerer øvelsene.

Hverdagsøvelser som på plass,sitt,stå,bli,dekk etc tar ca 1-2 uker å trene opp kommandoen på, men trener stadig på utholdenheten. Hun blir ganske utålmodig og vi gjerne bryte...

Det er definitivt kommandopåsetting som tar lengst tid. Dersom jeg bruker kroppsspråk for å fortelle henne hva hun skal gjøre (peke, bevege hendene opp ned etc) tar hun det med en gang. Jeg vil gjerne ha kommando på først slik at den sitter uavhengig av kroppspråk ettersom det er lettere å lære hunden kroppspråket etterpå uansett.

Tolleren min er i dag ca 7,5 mnd og vi har lært inn :

*sitte bamse

*død

*hands up - pang (sitte bamse inntil "pang", da skal hun kaste seg ned på rygg)

*opp - opp på nærmeste "høyde", være seg en høy stein, en benk etc

under - under f.eks under benken, borde*nyse

*high five

*klø seg (ganske kjekt å si at hunden har "LOPPER" når det kommer folk som vil hilse og du ikke ønsker det)

*hilse - (bukke med forbeina)

*sette seg (ikke nødvendig med kontakt, kun at hun skal sette seg inntil ny beskjed blir gitt)

*ligg (med kontakt)

*sitt (med kontakt)

*innkalling (fløytelyden sitter 99%, innkallingskommandoen trener vi stadig på)

*rull rundt

*bilrutiner - inn i bilen - ut av bilen

*touch - i hovedsak fingrer/tær/musematte foreløbig

*initiativ - favoritten hennes. Da får hun boltre seg i alt hun har lært og belønnes for noen av dem (hun må *finne ut hvilke jeg har bestemt meg for)

*på plass

*søk (foreløbig kun etter favorittbamsen, godbiter eller familiemedlemmer

*være her (være inntil meg, enten jeg sitter, står eller går. Ved sitt og stå fungerer det, gå jobber vi stadig med)

* tunnell (himmelen er å leke i lekestativene i parken når barna har gått hjem...)

* bane (løpe opp eller ned rutsjebanen i lekestativene)

* slalom

* rygge (jobber med påsetting av kommando nå)

Sikker mye mer, men det var de jeg kom på i farten at hun har innabords allerede.

Ettersom vi visste at vi hadde en hund med mye initiativ har vi vært konsekvent fra dag 1 om at all trening/aktivisering innendørs skjer på mitt eller samboers initiativ. Når hunden trør over dørstokken og inn i leiligheten er det som om noen trykker på avknappen. Da slapper hun av og er bare kosete med mindre jeg er borte i godbitskåla som brukes til trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gud fader for en flink valp.

hmmm... blir sjalu jeg for jeg har ikke fått hunden min enda og jeg vil begynne å øve på kommandoer jeg også. spent på hvor lang tid jeg kommer til å bruke til å lære hunden triks/kommandoer;)

tusen takk for svaret, det var imponerende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja listen begynner å bli lang for en valp. Det viktigste er bare å ikke bli overivrig. Det er av og til vanskelig å begrense treningen. Spesielt når responsen er så god. Det er ikke sunt med overload heller. Vi har ikke trent så veldig mye. egentlig. vi trener en del på hverdagslydighet, men aktivitseringen har stort sett vært belønning på hundens eget initiativ i veldig korte økter noen ganger hver dag. Vi trener mye ro også...det er ekstra viktig med raser som har stor treningsvilje.

I dag kan jeg endelig sette "apport" på lista også :-) Det er definitivt øvelsen som har tatt lengst tid, men vel verd oppbyggingen. Utrolig stas å teste alle modulene sammensatt i dag og få respons på første forsøk. :)

Hva slags hund venter du på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike tok sitt på et par timer, men vi tok mye pauser og lekte mellom øktene... Ligg brukte vi lang tid på, pga jeg måtte sette med ned å legge hånda i bakken, og han skjønte ikke helt at jeg skulle stå og han skulle ligge :icon_redface: Men han kan det nå.

Å "bli" lærte han seg veldig fort..

Rull rundt var en artig øvelse å lære inn, han tok den på 1 time, men virket sjanseløst i begynnelsen.

Han kan sitte bamse, men mister fort balansen.

Han kan ligge på ryggen når jeg sier "på ryggen"

Vi kunne sikkert lært masse mer, men Mike har vært en ulykkesfugl og har hatt litt sykdommer og sånn, så vi har tatt det veldig rolig, han kan det viktigste hvertfall og selvfølgelig innkalling, det er jo alfa omega til alt, syns jeg hvertfall da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag er det 6 mnd siden Bajas kom til oss.

Han har lært sitt, dekk, bli, rulle rundt, inkalling, på plass. Stå, "mat" (da går han til matskåla)

gå å legg deg. kom. nei, hver så god, søk, apport, ikke hoppe og bjeffe på alle han ser. stå i band og være stille. hjemme alene trening. diverse leker med hjernetrim. Gå fri i band, gå fot. "opp" (hoppe opp på noe)

Han kommer seg for hver dag! Tok litt tid å bli kjent siden han var midt i puberteten da han kom til oss!

Han kan mye, lærer fort. Men vil gjerne styre selv.

Men det går fint!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke kunne ikke en eneste komando bortsett fra "Kom!" før jeg hadde hatt han i 6-7 mnd han. Han kunne mange øvelser som utgangstilling, targeting, fot, rygging, sitt, dekk og bli, stå etc.. men jeg la ikke på komando før da jeg bare trente korte momenter og jeg rett og slett ikke hadde noe bruk for det enda. Nå har jeg hatt han i over et år og nå kan han , sitt, dekk, sittopp, fot (betyr både fot og utgangstilling) stå, hopp, apport,bli (betyr frys i den posisjonen du er) søk og runder og vent på komando. Han kan masse annet og, men dette er de jeg har valgt å legge komando på. Nå var ikke Lokeliten en valp i alder når jeg fikk han, men han var en valp i oppdragelsen. Han kunne ingenting (fornuftig) og måtte læres alt fra vanlig hverdagssitt til håndtering til bitehemning så jeg regner han som en litt stor valpis :barfy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vanskelige er som regel ikke å lære hunden nye ting hjemme i stuen men å generalisere det så den kan det alle veier der man ferdes :barfy:

ja det hørtes jo logisk ut fnis...

er så imponerende å se når de kan triksene uansett hvor går og ikke blir plaget av forstyrrelsene rundt dem.

LOKE;

ja da har du jo lært ahn mange triks. det virker som om at så lenge man står på så tar det visst ikke så alt for lang tid før de tar komandoene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...