Gå til innhold
Hundesonen.no

Nervøs valp


Tiv

Recommended Posts

Ja, han igjen..snart 5 mnd. Han er en del nervøs, noe vi har jobbet med siden vi oppdaget det. Han er redd folk og til dels biler, skvetten på lyder og ting. Han reagerer med å ville stikke av. I morges gikk jeg en runde i skogen og hadde ham løs, de andre hundene var i bånd. Kom en elghund som pleier gå i samme område, den var også løs. Mine gamle hilste på den og boffet litt. Elghunden oppdaget valpen som den aldri har sett før, og ville kikke på den. Valpen langet ut og forsvant ned veien med et skrik, kom skrikende tilbake med elghunden travende etter. Eieren dens ville ta kontakt med valpen, men han er redd folk og går aldri bort til noen. Ingen skade skjedd, og den andre var bare nysgjerrig. Men dette er altså min nye hund i et nøtteskall. Det var tidlig og jeg forventet ikke å møte noen andre. Har ham aldri løs hvis det er noen i nærheten, han blir redd og stikker alle veier. Jeg tok ham bare fast, sa til den andre eieren at hun ikke skulle bry seg om det, så gikk vi videre. Gav ham ikke noe oppmerksomhet, det pleier jeg ikke gjøre om hundene blir redde. Å bruke tid der og da på å gjøre ham husvarm gikk ikke, det hadde bare blitt uro av det.

Går mye langs gangstien for å sosialisere ham på folk, går litt i byen også men der er han ganske redd. Ringtrening pleier vi også gå på, men måtte ta 2-3 ukers pause pga utøy. Der er han ok i forhold til andre hunder.

Vet sant og si ikke hvor mye jobb jeg skal legge i dette? Innser at han er ei pyse, og jeg har tatt treningen rolig og uten tanke på at jeg skal få ham 100% bra. Nervøse valper blir som oftest bedre, men helt trygg tror jeg ikke man kan få de. Han er blitt noe bedre, men jeg stoler aldri på at bedringen sitter altfor godt, og det gjør den jo heller ikke. Greit at han ikke vil gå bort til folk, det er egentlig en fordel. Har derfor ikke brukt så mye tid på å lokke og lirke på akkurat dette. Eller blir det feil? Han er grei på ringtrening, men utenom dette er han redd. Tar ham aldri inn på butikker eller inn til andre folk, han blir usikker og tisset renner.

Noen forslag til hva jeg burde gjøre, eller ikke gjøre? Han er snill og grei, myk og undergiven. Gjør for såvidt ikke noe om han er litt pysete, så lenge han ikke blir en angstbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm ja det er vel ikke bare bare dette her nei..

min svigermor fikk hund i fjor og han var også nervøs og hvis hevet stemmen littegrann så tisset han på seg, men de tok bare tiden til hjelp og snakket bare med normalt stemmenivå og etter det er hunden en helt annen, han er helt ok nå :)

får håpe at det ordner seg for deg også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det høres ut som om du gjør det på en helt grei måte. Bra at du ikke diller, og bra at du er litt selektiv med når du går ut med ham. En ting er jo å sosialisere på steder der du har full kontroll, som på ringtreningen, en annen ting er å ta ham med ut et sted der du forventer en hel del løshunder. Greit å unngå det. Ikke for at jeg tror hundene i nabolaget ditt er noe annet enn greie, men dersom det skulle komme en hund du ikke kjenner og denne hunden skulle banket hunden din, ja, da tror jeg han hadde fått bekreftet all sin angst! Vanskeligere å rette opp slik på en hund som i utganspunktet tror verden er farlig :)

Jeg ville også sett det an litt, men virkelig tatt enhver forverring alvorlig. Begynner han å vise aggresjon når han blir eldre, så ville jeg tatt en tenkerunde igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da tror jeg bare jeg fortsetter sånn som jeg har. Han blir vel som han blir uansett, og vi er fullt klar over problemet og hva konsekvensene kan bli. Akkurat nå er han liten og får panikk, og da lystrer han ikke, noe jeg må ha i tankene før jeg slipper ham løs. I dag fikk jeg iallefall se hvordan det kan gå, og det ble akkurat som jeg hadde tenkt. Strengt tatt er en polarhund ikke ment å slippes, og når han blir voksen skal han trenes fysisk på helt andre måter enn å løpe som han vil.

Han er ingen problemhund nå, men jeg vet at nervøse hunder generelt kan ty til angstbiting, i verste fall. Skulle han gjøre det må jeg ta hensyn til andres sikkerhet. Er av den oppfatning at en hund som har bitt èn gang og funnet ut at det gir effekt, vil bite igjen. Men han behøver slett ikke bli sånn, han er veldig trivelig selv om han er ei pingle.

Dessverre for ham, hender det vi møter småskoleunger på skogstur. De er vant til å løpe inn i alle hundene mine og klappe og kose og rope. De gamle hundene godtar det, men han her får panikk. Dette er også en ting jeg har tenkt mye på og må prøve å løse på et eller annet vis. Det beste er nok å holde seg unna skogen i skoletiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...