Gå til innhold
Hundesonen.no

å henge i dekk og i trær


henrikke

Recommended Posts

kort og godt : noen driver slik trening med sine hunder.Gjerne hunder som er store og sterke fra før.

Er dette skadelig for hunden? Fremelsker det drifter og lyst vi ikke vil ha mer fremelsket?

Mange ugleser å kaste pinner og leke drakamp , men denne aktiviteten har blitt mer stuerein.Kan dette sammenlignes?

Er dekktygingmotstand kun fordommer?

Kjør debatt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Uten særlig erfaring av akkurat DET, i tillegg har jeg en rase som sjelden eller aldri verken bærer ting i munnen - eller liker dra-leker..

MEN - de få hundene jeg har hatt som har vært "trekkere" - ELSKE å leke på den måten - og bare løper rundt for å få noen til å holde i adre enden på leken - så har jeg i hvertfall aldri engang tenkt på at det skulle "vekke" noen uønskede drifter eller lyster på noen som helst måte.

Snarere tvert imot - det må være strålende å ha slik lyst å bruke for å kunne motivere og forsterke under trening, bl.a. Jeg er SÅ misunnelig på alle de som kan bruke kong med snor, filler og slikt på treningene - min ser bare rart på meg når jeg prøver...

Og jeg skulle tro at dette også bygger opp mye muskulatur på de "rette" stedene (for de rette hundene), og for ikke å snakke om at de ser jo ut til å ha det skikkelig moro da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt har med balansen å gjøre. Folk uten kontroll og styring på hunden er ikke de rette til å oppmuntre slik aktivitet på hunden... mens de som er bevisst på virkemidler kan tillate seg mer.

Minsten her er en jævel på drakamp, han brøler og er rene pitbullen - men han slipper på første, lave kommando og "bryter" tvert. Ellers hadde jeg ikke kunnet drive med det, det må kunne styres.

Eldstemann her elsker å rive og slite i gamle sofaer som folk setter fra seg på gata, hun demonterer all stopp og greier og greier; hun kan bli spinnvill av et bildekk også - men helt ærlig så frykter jeg for tenna! Biter de og holder fast, og så river og sliter, så tror jeg ikke hundene "tenker" så mye - derfor holder vi oss til de "mykere" ting.... Men hun er også helt styrbar, og det er JEG som starter aktiviteten stort sett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springpole heter det å henge opp "bildekk" og la hunden drive på med den. Som med pinne/ball kasting er dette noe som KAN være negativ om man ikke vet ka man gjør. Hunden skal ikke stresse og styre her er det DU som bestemmer når leken starter og når det tar slutt. Faktisk tørr eg å skryte på meg at ved hjelp av springpole og riktig trening med denne har eg fått en hund som nesten uansett slipper når eg gir beskjed. Da en løs hund angrep santoz i borestrand fikk min godt grep umiddelbart i det de havnet i slåsskamp og med engang eg sa slipp slapp han. Det samme har han gjort ved 2 andre anledninger.

Når det er sagt så er dette kjempe fin måte å trene opp muskulaturen i ryggen, nakken og lårene samt kjeve naturligvis.

Eg anbefaler ikke bildekk da disse har ståltråder i dekket og disse kan skade hundens tenner. Sykkeldekke er bedre men da må man kutte den ståltråden som sitter på innerst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...vet ikke helt om jeg vil ha en hund som viser en slik sterk hang til å henge i døde ting... For meg betyr dette en hund med naturlig sterk kamp-drift....-eller-hva-det-kalles. Kan være vanskelig å styre slikt, ihvertfall om man har gjeterhund med masse jakt attpåtil <_<

På min hund har jeg vært nødt til å fremelske dra-kamp (som belønning), og jeg har gjennom den opplæringa klart å styre leken, og har den under kontroll. Men med en hund med masse naturligkamp-lyst, hadde jeg trolig slitt en del :) Hund med masse kamp-drift hadde jeg ikke turt å oppmuntre ytterligere, tror jeg. Om jeg ikke hadde hatt særskilt bruk for det i hundesport-sammenheng da...

Siste nummer av Canis tidsskrift hadde forresten en opplysende artikkel som slår ihjel noen myter rundt dette med dra-kamp med hund. Bra lesning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde /har en liten hund med den humoren... vi brukte ikke bildekk vi, men når Jonas kjeder seg så hender det forstatt at xn henger han fra seg i et dørhåndtak.. der henger han... Yndlingsleika er en sånn 8 talls tauknute. Bare å hekte over dørhåndtaket, terrier dyret spretter opp og vips.. dyret storkoser seg. Har aldri vurdert det som "farlig" på noen måte, men nå er jonas en veldig liten hund så da blir inntrykket litt anderledes. Han ser bare dum ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde /har en liten hund med den humoren... vi brukte ikke bildekk vi, men når Jonas kjeder seg så hender det forstatt at xn henger han fra seg i et dørhåndtak.. der henger han... Yndlingsleika er en sånn 8 talls tauknute. Bare å hekte over dørhåndtaket, terrier dyret spretter opp og vips.. dyret storkoser seg. Har aldri vurdert det som "farlig" på noen måte, men nå er jonas en veldig liten hund så da blir inntrykket litt anderledes. Han ser bare dum ut...

Helt OT, Loke. Men HAR du, eller har du HATT den hunden? Jonas mener jeg. Har ikke du Groen da? :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt OT, Loke. Men HAR du, eller har du HATT den hunden? Jonas mener jeg. Har ikke du Groen da? :blush:

Hehe..godt spørsmål... Jonas er "skilsmissebarn" på 10 år.. Vi har hatt "delt omsorg" frem til de siste 2 årene hvor han har vist ufine tendenser i mot hannhunder som er knyttet til meg. Dvs..han går greit med andre hannhunder, men har lett for å begynne å vokte meg når det er andre hannhunder jeg har omsorg for. Min forrige hund tålte ikke en slik "påkjenning" og Loke er ikke tøffeste trynet i gata han heller så jeg har valgt å holde Jonas unna de etter at forrige hund ble "voksen". Kunne sikkert ha ordnet på et vis hvis de to hannhundene var mer selvsikre. Jonas er ikke så stor, men han er såpass tøff at jeg faktisk aldri har opplevd at en annen hund har kødda med han..eller..det var en amstaff/pitbull som prøvde i følge "pappaen", men Jonas jagde den faktisk :) Han er så stor inni seg at andre hunder lar seg overbevise om at han virkelig er enorm virker det som.. Så nå bor Jonas permanent hos pappaen sin i Oslo men han er fortsatt min på papiret og i hjertet mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loke:

Ok, da henger jeg med i svingene :) En liten tøffing altså. Av hvilken rase?

Jack Russel Terrier ;) Uregistrert da han ble kjøpt flere år før rasen ble godkjent... så formellt sett er han derfor en blanding. Men han er en fullblods prins i øynene til oss som kjenner han ;)

Og som den terrieren han er ser han helt klart logikken i å henge i et dørhåndtak og rykke og vrikke på kroppen av all makt.. med mye lyd da selvfølgelig.. lek er ikke morro uten lyd. Lille dyret høres ut som en hel pitbullkamp alene.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...