Gå til innhold
Hundesonen.no

Til burbrukere


Voffs

Recommended Posts

Guest Just me!!

Hvor mange timer i døgnet tror jeg trådstarter spør om... (Det er visst folk her som har fantastisk korte netter og får lite søvn, ser jeg :rolleyes: )

Jaha, det var da svært da. 9 timer om natten, og ca. 4 timer om dagen. Rundt 13-14 timer hvert døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elwira ligger egentlig ikke så mye i bur. Hun er i bur i bilen, men det er sjeldent vi kjører langt. Ellers er hun i bur når jeg er på treninger og utstillinger. Men det er ikke lenge da, på trening er det vel ikke mer en maks 20 min, og på utstillinger og stevner ligger hun somregel mellom beina mine eller går rundt med meg, men hvis hun trenger litt fred fra mas og tjas legger jeg henne i buret. Hun ligger vel der maks 1 time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra ca halv tolv på kvelden til sju om morran (7,5 timer) og når hun er hjemme aleine.

Det hender hun får ligge på rommet mitt om natta i stedet for i bingen, da.

Fra ca halv ni til alt fra to til halv fem, avhengig av når jeg slutter på skolen og om jeg må innom et eller annet i byen før jeg tar bussen hjem. Og eventuelt om alle fire i familien er borte på kvelden, men det skjer så og si aldri.

Tinka ligger riktignok ikke i bur, men i en binge. Der har hun god nok plass til å rusle litt rundt og strekke seg i alle mulige vinkler.

Jeg skulle gjerne latt henne gå løs hele dagen, men så lenge hun klarer å åpne brødskuffer og skap med mat er det uaktuellt, dessverre. Prøv å lære en labrador som har stjelt mat i tre år (om som stadig bedrer teknikken sin) til å slutte med det.

Også ligger hun i bur når vi kjører bil, selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

får vel skrive på nytt jeg da siden jeg ikke skrev hvor mange timer :rolleyes::D

Som sagt ligger de i bur når de er alene hjemme, men som sagt er det sjeldent, 3-4 ganger i mnd, og da kan det være alt fra 1-7 timer.

Om natta sover nana med bur døren åpen men hun sover som regel bare i buret og kommer opp i sengen på morran, da sover hun i buret 8-10timer.. men når vi er borte på natta er buret igjen!

Simba sover ikke i buret han sover i senga.

Loppa sover i bur men vi skal nok kutte det ut etterhvert, må se det ann litt, men da sover hun i bur 6 timer ca, da jeg tar hun ut når når jeg våkner første gang og da sover hun resten i senga.

Ellers er de i bur på stevner, i bilen når jeg har muligheten. I bilen blir det kun små turer da vi nesten aldri reiser langt unntatt når vi skal på stevner.

Også går de i bur når de skal sove, ihvertfall nana går i buret hver gang hun er sliten eller noe sånt, aner ikke hvor mange timer det er, hun velger det jo selv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må kjøre minst i en time for å trene så Loke er masse i bur.. Han er ikke daglig i bur, men på dager vi er på fellestrening blir det fort vekk 3-4 timer iberegnet pausene.. Når vi trener bruks blir det enda lenger selvfølgelig. Jeg har prøvd å ha han løs i bilen i mellom øktene men da står han i vinduet og blir stresset når han ser de andre hundene er på vei opp til feltet. Han er også i bur på utstillinger fordi han ønsker det selv helt enkelt. Jeg får ikke satt opp buret engang før han presser seg inn. Her hjemme er det uaktuellt å bruke lukket bur. Utstillingsburet står i den isolerte og innredede delen av uthuset som han "eier" og har som hundehus, og de gangene han er i hundegård når jeg jobber så innbiller jeg meg at han bruker det noen ganger.. kanskje.. større mulighet for at han ligger på termodynene og madrassene egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet "burbruker" gjelder vel ALLE de som bruker bur, janne&kenny - selv om man ikke bruker det regelmessig?

Så jeg tillater meg også å svare i denne tråden - selv om jeg absolutt ønsker å regnes som en av motstanderne.

Mine hunder er i bur i bilen - et bilbur med plass til jentene mine, og et vanlig metallbur til hannen. På innendørsutstillinger bruker jeg oftest bur til dem, men på sommerutstillingene har jeg som regel med en stor binge (6-7 grønne kompostgitter).

Hvor lenge de ligger i bur avhenger av lengden på bilturen og resultatet på utstillingen (8-10 timer når det har gått bra på utst.).

Har også bygget bur i camp.vognen som noen av hundene er i. Det er ett stort bur under dobbeltsengen bak i vognen (bilder av den geniale løsningen finnes her: http://www.taildown.homestead.com/Caravan.html.

Buret hjemme står alltid åpent, og av og til ligger det en hund i der og kuler'n.. Men det skal ryddes vekk nå for å få mere gulvplass når valpene gjør sin ankomst.

Ved løpetider bruker jeg buret (med lukket dør) til hannen min når jentene må passere igjennom rommet han er i - kjøkken (og utgangsparti). Dvs kanskje en halvtimes tid pr dag.

Da kan jentene også få løpe litt ut/inn som de vil uten at jeg må flytte han videre innover i leiligheten min, mase eller kjefte på han. (Dårlig planløsning på leiligheten, ja..)

Ved ny valp lager jeg en binge på soverommet med aviser i den ene enden, hundeseng i den andre, leker, mat/vannskål etc i midten. Der er valpen på natten fordi jeg våkner ikke av pipende tissetrengt valp likevel... Og en løs valp med 2-3 voksne hunder og full lek midt på natten ville JEG taklet dårlig..

Så jeg renslighetstrener valpen via avis - er nødt til deg da jeg jo jobber på dagtid og forlanger ikke at valpen skal greie å holde seg så lenge.

Valp er ellers løs på kjøkkenet når jeg ikke er hjemme (kjøkkenet er nærmest halve leiligheten). Rydder vekk alt som går - bruker grønne kompostgitter for å dekke til ting som jeg vet valpen vil gnage på (f.eks. knottene på skuffene.. Valpen er da der - de andre i resten av leiligheten (barnegrind imellom).

Det så forresten ganske "teit" ut en periode nylig da kjøkkenbord/stoler (arvegods) var buret inne i en bitteliten binge - valpen raste rundt på resten...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men utenom tema;

hva er forskjellen på bur eller en bås? Evt. lukke inn i en bod/lite rom...

Det er nok størrelsen, i værtfall på våres båser. De er så store at vi kunne hatt flere hunder i hver bås. Og de er ikke bare et avlukke eller lite rom, det er et soverom på ca 9 kvadratmeter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9 timer om natten, om mamma lufter Deco før hun går på jobb er det 4-5(han sover resten under sengen).

Mellom øktene på agility trening. På stevner (han stresser mye og blir fort metalt sliten siden han har vært angrepet flere ganger :D ), kan ikke ha han ute mer enn en-to timer om gangen, når stresset er kommet til en viss høyde blir han gretten og sur, så finner en balanse slik at han kanskje en dag takler en hel dag. :D

I bilen, men skal begynne med sikkerhetsbelte, ikke plass til 2 bur i bilen.

Ellers er jeg hjemme om dagene og om jeg skal noen plass, så er foreldrene mine hjemme. Må vente en stund før jeg tør la Rajah være alene hjemme. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nikita ligger ikkje i bur:PHun ligger enten ute ellr inne i stua ellr på kjøkkenet...

Men ho er nesten bare ute hele tia , å går på tur:)

Siden når jeg står opp, tar jeg en tur med nikita , så går jeg på skolen, så tar mamma en tur når jeg er på skolen, så tar jeg turer når jeg kommer hjem fra skolen;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her.... Dere har lest det første innlegget eller? Var ikke ment å starte en ny burdiskusjon her nå, er nok av andre tråder her inne man kan diskutere bur på. Hadde bare lyst til å se hvor mange timer hunder faktisk ligger i bur.

Men ser ikke ut til at alle klarer å holde seg :D

voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidligere bodde vi i leilighet og da lå hun i bur om natta da hun aldri slo seg til ro pga alle lydene ellers. Nå har vi flyttet og har en stor enebolig og nå ligger hun for det meste løst inne på soverommet vårt. Hun har det desverre fremdeles med å være litt urolig så dersom en av oss skal noe spesielt slik at en natts uforstyrret søvn er påkrevet så ligger hun i buret. Så hun ligger 7 timer i buret en natt i ny og ne og ellers bare ved spesielle anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...