Gå til innhold
Hundesonen.no

Til burbrukere

Voffs

Recommended Posts

I lys av debatten rundt burbruk som har vært her på sonen i det siste, lurer jeg rett og slett på hvor mange timer hunden din er i bur i løpet av et døgn? Hvis dere tør å skrive det da :) Regner med at mange har hundene sine i bur (jf tidligere tråder)

Denne tråden er ikke ment for diskusjon for eller mot burbruk. :)

Voffs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ingen grunn til ikke å tørre det. :) Nå ligger riktignok ikke mine hunder i bur, men har hver sin bås i et eget rom. Og der ligger de når jeg er på jobb. De er der ca 4 timer pr. dag. untatt fredager og helgen for da er her folk hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Senja ligger i bur sånn ca 8 timer om natten! Pluss at hun ligger i bur hvis vi evt er borte! Er vi borte i mange timer bor mamma å pappa i etasjen over, så da passer de henne i stedet for at hun skal ligge i buret så lenge! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle vi ikke turt det :) ?

Mine ligger i bur når de er alene hjemme, men de er sjeldent alene. kanskje tre-fire ganger i mnd!

Nana ligger i bur om natta med døren åpen hjemme men borte er den igjen, loppa ligger med døren igjen og simba i senga..

Ellers går de fri villig inn i bur når de skal sove eller noe, ikke hver gang men nana gjør det ofte..

Bruker bur i bilen når jeg har mulighet til det.. og bur på stevner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg skal svare, fordi jeg har ikke dør til mitt bur.. så egentlig så er vel hele bur poenget borte.. men svarer alike vell :) bajas legger seg i buret når jeg skal legge meg.. er det varmt i rommet, legger han seg ut på gulvet. når han er hjemme alene, ligger han i senga mi! jeg ser det på lakenet.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ero ligger i bur når han ønsker det selv. Deler av natten med burdøra åpen, kanskje 3-5 timer hver natt(?). Skal vi være lenge borte, eller at det er lenge siden han har vært alene hjemme så har han buret inne på rommet han er i, er usikker på hvor mye han bruker det. Bur brukes også i bilen, men kjører ikke så veldig mye med han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Atsu ligger i buret rundt 6timer hver dag når jeg er på skolen, ellers ødelegger han alt som er mykt (puter, madrassen, sofaen) når han begynner å kjede seg alene, selv om han har mye lovlig å tygge på. Tror det vil gå bedre uten buret når han er over unghund stadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. må nesten regne i året jeg da.

Albin ligger kun i bur av og til på utstillinger, hvis han skal slappe av litt. I år har vi vert på ca. 15-16 utstillinger/valpeshow, og på minst 2/3 av de utstillingene er han i en stor valpegård. Så hvis vi overdriver litt å sier at han tilbringer 1 time i bur pr. utstilling så er han i bur ca. 5 timer i året.

Bella(som ødelegger alt hun kommer over) har vel på sine snart 6 mnd. sittet tilsammen maks 1 time i bur(på utstilling).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diego ligger aldri i bur.

Men ettersom jeg har lyst å beholde möbler og bikkje, så ligger Domino i bur om natta og når jeg er på skolen. (Ikke akkurat nå da jeg har henne på det tomme internat rommet og jeg lufter henne hver 80 min.)

Men Buller er kjent for å spise ALT, og kommer hun over ledninger eller andre ting som hun ikke skal spise så kan det gå galt..

Derfor syns jeg forelöpig det er tryggest med bur.

Edit: Og til Siri: Ja, jeg driver å lärer henne å ikke tygge på ting, men det skjer ikke på en dag.

Veit ikke om du sikta til meg, men måtte bare svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I valpegrind hele natten, men jeg tror jeg kan ta den bort snart. Han er omtrent renslig. Max halvtime på dagen, men nå jobber ikke jeg og da blir det jo noe annet..

OT: Hvordan fester du valpegrinden så den ikke sklir bortover gulvet når valpen kommer borti veggene?

Leste noe om å skru fast i gulvet, men DET blir ikke aktuelt! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Phoebe bruker forresten også bur om jeg mener hun trenger fred... Som f.eks da vi var på NKK Hamar. Det er ganske slitsomt for en liten valp, og da vi kom hjem til farmor og farfar var det en flokk med små fettere og kusiner som skulle hilse på valpen.. Etter en stund da så la jeg henne ned på rommet mitt i buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bajas har åpen dør på buret. Hender jeg lukker igjen noen minutter, bare for å markere at det går an at døra lukkes. opp til en halvtime en gang. Men ellers går han å legger seg der opp til flere ganger om dagen. Om natta har han hele leiligheten for seg selv, jeg vet ikke om han bruker bur da, i alle fall ligger han utenfor døra om morgenen. (allergi, kan ikke ha ham på rommet)

Vi har hatt buret en liten uke bare.

Vi kjører mye bil, da bruker vi sikkerhetsbelte, men på sikt, når vi får større bil, skal han bruke buret i bilen.

Men utenom tema;

hva er forskjellen på bur eller en bås? Evt. lukke inn i en bod/lite rom...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace sover i bur om natten, ca. 7,5 time før alle 3 kommer ut fra badet (Mia & Minnie ligger løse der inne) og sløver sammen med meg en times tid. Mia & Minnie sover i bur om natten når de har løpetid, ellers sover de løse på badet. De sitter også i bur i bilen, men det er veldig sjeldent lange strekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dagen i dag var en kontrast til i går. Foruten en biltur til nærmeste bygdesentrum for å handle var vi bare hjemme. Vi hang utenfor mens naboen var inne og handlet. Ede var mer ufokusert og distrahert av de enkle omgivelsene med få mennesker enn han var på de travle stedene i går. Halvhjertede pliktsitter med beina i alle retninger med mange failed cues. Ingen iver av mestring, unntatt i det nyeste han har lært, som er å snurre en runde og rygge inn mellom beina. Den var han ivrig med. Ellers lett distrahert av de få forstyrrelsene som var. Hadde det ikke vært for HD-frykten hadde jeg benyttet "terrenget" til parkour trening, men jeg er livredd for hoftene hans, så den typen trening påbegynnes ikke før han er et godt stykke inn i puberteten. Håper fortsatt vi klarer utvikle god kroppsbevissthet og motorikk.  Gikk tom for godbiter til sladretrening et par minutter før naboen kom ut igjen, så jeg måtte overlate Ede til ham uten godis. Det ble visst konsert, med klimaks da Ede gjennom vinduet så meg stå i kassen. Han hadde fått panikkanfall da jeg gikk inn, på tross av at han har en kjempegod relasjon til naboen. Gjensynsgleden var 🐾💕 Fikk meg til å tenke på et visdomsord: — Lås bikkja og kona/mannen ned i bagasjerommet på en sedan i noen timer. Se hvem av de to som er glad for å se deg når du åpner igjen 😉 Viktig å huske om en noen gang befinner seg i konflikt med en kjæreste som stiller ultimatum om hunden. Aldri sett et eksemplar av den illojale arten homo sapiens over hunden. Det er uteliggere med hund som er lykkeligere enn ektefeller med fine hus.    Vi gikk en tur på kvelden som resulterte i sandyner inne, selv etter en grundig tørk i gangen. Riesen har ikke den mest funksjonelle og praktiske pelsen å ferdes på bygda med. Suger til seg. De MENGDENE størknet gjørmesand..  Første gang jeg har fått bruke ullrake på ham uten å måtte skjerme meg mot drapsforsøk. Som om han forstod at Coat Prince'n var hjelpsom nå. Ubehagelig, though, og klagde litt, men lot meg, uten en eneste godbit i nærheten. Etterpå ble det et bad. Beste så langt. Kun et par anledninger av lyst til å rygge ut av dusjen, ellers helt kewl med å bli sjamponert og skylt keitete med en hånd mens den andre holdt et steady supply av frosne kjøttboller å slikke på. Selv skjegget og barten fikk jeg sjamponere og skylle mens han klarte gomle uten å få såpe i munnen. Vi er et supert team 👍🏼 Måtte pause for å sjekke med Grok om han kunne komme opp med et like catchy navn på frosne råkjøttboller som "Ice Cream". Vi ble enige om Frostballs som er gøy å si, men det var mange kandidater i mange kombinasjoner av synonymer, derfor fikk Ede chillballs i dusjen, mens jeg fikk frostbites av å holde de.  Han klagde ikke. Var kosete og god og helt rolig ved håndkletørking uten bestikkelser etterpå. Helt utrolig hva et helt måltid av bare frostballs gjør med relasjonen 🥰 ..eller kanskje han var kald og frøs 🥶 og ville varme seg på meg. Også en mulighet. Nå sover han søtt og intetanende om at muttern har bestemt seg for å bare gå byturer på så ren asfalt som mulig de nærmeste dagene. Trenger lære ham å overlate husarbeid til husmor før han kan dra inn så mye sand igjen. Ikke helt enkelt når mopp og kost og kluter i bevegelse er de aller gøyeste lekene han vet om. I likhet med håndklær og klær og sengetøy og muttern og ting som dingler og gjenstander som ligger stille og whatever, så er rengjøringsutstyr også de morsomste bitelekene som finnes.  Plan for i morgen: Leave it med distraksjoner  Bli sittende/liggende/stående med distraksjoner  Hold posisjon urørlig (fordi vi skal opp i ansiktet nær øynene med saks snart  Klippe klør og potepels. Se an humøret hans og kanskje prøve med maskin på potene igjen. ...eller saks. Det blir antagelig saks fordi jeg blir utålmodig på et punkt hvor han bare øker i stress. Potene er precious. Veldig cautious om de.  Klippe kropp og bein med maskin Gå tur på tørr asfalt  Whatever vi får av innfall som passer i øyeblikket  Også, Milepæl: Første virkelige vokterbjeff, 14 uker. Det var alvor. Nabo som har vært bortreist en uke kom gående gjennom porten i mørket. Silhuett med stor bag. Det var reelt alvor for Ede. Dypeste vokterbjeffene lød plutselig fra den lille valpen, og han gikk selvstendig til enden av båndet med høy hale for å ta seg av denne trusselen selv. Reagerte på kontaktlyd fra meg og kom inn igjen, men lot ikke guard down før han var i nærkontakt og gjenkjente ham.  Usikker på om det var rett av meg å la ham selvstendig gå frem til naboen med den attituden der. Rådene fra de som driver med Den Typen Hund er å utøve lederskap ved å be ham bak meg. Jeg tenkte at siden han kjenner naboen skulle han få gå frem selv og oppdage at det ikke var noen trussel, men en bekjent. Jeg vet ikke helt hva fasitsvaret er. Antakelig er det at han går bak når jeg ber ham, men jeg trenger ikke be ham hver gang. Om jeg reelt ber ham bak fordi jeg frykter for noens liv og helse, så tror jeg ikke det vil berolige ham ^^ Om jeg ber ham bak fordi jeg ikke ønsker at han skal hilse ivrig på personen er det et annet scenario. Jeg ser ikke noe galt i å være inkonsekvent på det. 
    • Ok, det var bra. Ja det gir mer mening i land med større smitttepress. 
    • Dette med beskyttelse opp til 12 uker er en gammel greie, og mest utbredt i Utlandet, ja. Jeg ville definitivt unngår samvær med ukjente hunder fram til andre vaksine, men ikke noe særlig mer enn det tror jeg. Kanskje det hadde vært annerledes om jeg hadde bodd i et land med mer smittsomme dyresykdommer.
    • Hehe, ja tida går. Pax ble gammel og grå, og litt døv. Men ung til sinns hele livet   Godt å høre at de gamle bøkene gjelder enda. Har ikke glemt alt, men litt oppfrisking må nok til. Holder meg nok fortsatt på den positive delen av spekteret.  Blir ny rase også denne gangen så det blir spennende   Der bekrefter du inntrykket jeg også har fått av det som rører seg på sosiale medier. Mange selvoppnevnte eksperter og mer eller mindre kvalifiserte "trenere". Typisk at det går i pendler. Men som Simira sier så er det jo mye US/UK innhold. der, i hvert fall på mine feeds. Som sagt så holder jeg meg til det positive.  Men når sant skal sies høres det jo ganske kjent ut som for 10-15 år siden. Nye aktører, samme show 😋 Hørte/leste forresten noe om at valper ikke skal settes ned på gress/tas med ut i verden før de er vaksinerte? Må bæres rundt om de skal miljøtrenes og sosialiseres før 12 uker (og det bør de jo). Det er vel en UK/US greie? Har ikke hørt om slikt her før. Mener ikke hilse på alt som rører seg altså, men gå på bakken må da gå an? 
    • @MaskotMen alt det du nevner høres ut som amerikanske og europeiske trender. Selv om det såklart er mange som følger ulike sosiale media internasjonalt, så er det ofte ikke representativt for hva som faktisk beveger seg og skjer i de aktive hundetreningsmiljøene i Norge. Heldigvis. Dessuten, om du søker på begrep som "positive reinforcement" "fearfree" etc, så får du garantert masse innhold da også. Det handler litt om hva man velger å fokusere på, følge, og lytte til. Til en viss grad kan det være nyttig å følge med på hva som beveger seg utenfor egne kretser også, men det kan være greit å være litt bevisst på hvordan algoritmer fungerer i sosiale media. Samt at det du ser på blir også vist til din krets, så det spres ytterligere.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...