Gå til innhold
Hundesonen.no

Konsentrasjon


Nirm

Recommended Posts

Hvorfor sier dere konsentrasjon for 'kontakt'/'forsterkere'? Problemstillingene i tråden her har vel mer med dårligere forsterkere/kontakt med bikkjen mer enn konsentrasjon å gjøre vel...

Det er nok flere slags problemer som diskuteres her etter hvert :)

I mange tilfeller kan sikkert manglende kontakt og for dårlige forsterkere føre til adferd som mistolkes som dårlig konsentrasjon...

Når det er sagt er jo god kontakt og gode forsterkere selvsagt en del av grunnmuren for å kunne kreve konsentrasjon og utholdenhet av hunden i neste trinn, selv om det kommer andre ting inn i bildet også...

Konsentrasjon må trenes på mennesker og det er ikke så enkelt som at bare vi har lyst nok så kan vi glatt konsentrere oss om krevende oppgaver over tid. Jeg synes dere forenkler ting veldig her??

Så vidt jeg vet tester politiet konsetrasjonsevnen allerede på små valper for å luke ut hvem av de som er mest intressante da det faktisk er en vesentlig egenskap å ha når man skal jobbe over tid... uansett hvor mye lekelyst eller matlyst man måtte ha...

Selvsagt må konsentrasjonen trenes - men er det noen som sier noe annet? At forsterkeren må være god er jo bare en forutsetning for at du faktisk har redskapet til å kunne trene konsentrasjon med hell - som i all annen hundetrening? At ulike hunder har ulike terskler for kontakt og konsentrasjon er det vel heller ingen som kan være uenig i? Både konsentrasjon og kontakt er jo ferdigheter på lik linje med alle andre, og trenger å trenes på - med ulik styrke fra hund til hund.

At du får enkelte ting billigere i så måte med enkelte raser og individer mener jeg er selvsagt, og der har jo politiet sine tester og rutiner for å finne disse. Men det er vel ikke umulig å få til tilfredsstillende resultater på mer "andresorteringshunder" som våre heller - så lenge treningen er riktig og man har tålmodighet?

Jeg har jobbet mye både med kontakt og konsentrasjon på Molly (fikk det ikke med på kjøpet, for å si det mildt :) ) - og jeg ser jo tydelig på f.eks fellestreninger at hun på sine beste dager jobber enormt mye med seg selv for å holde fokus og gjøre det jeg ønsker. Det er som om du kan se at det ryker ut av øra enkelte ganger. Men hun prøver, og hun vil. Da føler jeg at vi har kommet et stykke. Hun gjør faktisk noe som på et vis strider mot hennes "natur" (snusing, rumpelukting, herjing).

Og selvfølgelig skyldes det trening og atter trening med forsiktig progresjon (samtidig som modenhetsnivå og økt miljøtrygghet selvsagt spiller inn), men uten en god forsterker har jeg jo vært sjanseløs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dere forenkler ting veldig her??

Det er jo virkelig ikke verre, heller. Alt krever trening, og planlagt og god trening også, men å la hundens temperament bli en sovepute og en bortforklaring er jo også en velkjent strategi og en årsak til at enkelte stadig bytter hunder og aldri får det til.

*Furte* Yngvil fikk godis-øvelsen min til å høres helt teit ut jo! :)

Åååååååå... det var slettes ikke min mening, og jeg tror det er nyttig for hunden å lære seg selvbeherskelse på mange plan. Det hjelper også hundefører til å lære å være konsekvent, om hun eller han klarer å overfør det til "den virkelige verden". Det som var poenget mitt, var mer at det er fullt mulig å gjøre nesten det samme, men med mer "matnyttige" ting mer rettet mot konkurranse. Har man ingen ambisjoner om å konkurrere, så spiller det selvfølgelig ingen rolle. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Det må trenes møysommelig opp.. men slik enkelte får det til å høres ut her så er det bare å variere øvelsene og ha bra nok forsterking +å trene litt frivellig fokus og vips..så har du en hund som kan konsentrere seg over tid...Min hund som eksempel: Lokeliten fikk 5 på lekelyst på MHen noe som passer godt med min og andres opplevelse av han som en hund som gjerne skader seg stygt for å få en drakamp, så altså: jeg har en hund som jobber bra for forsterkere , alt jeg trener er frivellig, maskingevær belønning har jeg etterhvert blitt omtrent best på og selvfølgelig varierer vi øvelsene. Vi har påbegynt snart alle øvelsene fra kl 1 til elite..Vi er nå endelig oppe i 20 sekunder fokus i utgangstilling med forstyrrelser.. Det har krevd langt mere jobbing enn å lære inn feks stå under marsj eller å bli kvitt tyggingen på apporten... LANGT mer jobbing og vi er ikke i mål enda. Fri ved foten har vi aldri hatt særlige problemer med at han detter ut av uansett hvor langt jeg går, men det er fordi jeg har gjort selve øvelsen morsom og det har svært lite med konsentrasjonsevnen hans å gjøre. Man kan bare gå så langt før man må vende liksom.Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne la folk få prøve å trene en hund som er krevende på den måten før de fikk lov til å uttale seg så kanskje de ikke var så himla arrogante.

Trådstarter spurte om tips til konsentrasjonsøvelser (altså øvelser som kan hjelpe å øke konsetrasjonen i måten øvelsen blir gjennomført), ikke forsterkning og om hvordan man trener en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngvi:

Jeg tar meg frihet til å sitere noe fra hjemmesida di:

Det som har gjort treningen av Tempo litt vanskelig er at han er så heit i hue, og det har tatt veldig lang tid for meg å innse hva som skal til for å få ham til å konsentrere seg bedre. Det er hans nysgjerrighet som er hovedproblemet. Han skal få med seg absolutt alt, lukte på alt, sjekke alt og ikke la noen gjøre noe uten at han utnevner seg selv til overoppsynsmann.

Hvordan løste du dette? Var det bare å finne en enda bedre forsterker, og så løste det seg? Trente du kun konkurranseøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Det må trenes møysommelig opp.. men slik enkelte får det til å høres ut her så er det bare å variere øvelsene og ha bra nok forsterking +å trene litt frivellig fokus og vips..så har du en hund som kan konsentrere seg over tid...

Vips og vips, fru blom...

At praksis er vanskeligere enn teori er vel noe de de fleste vel kan være enige om. Å ha "bra nok forsterkning" og "trene litt frivillig fokus" kan jo være adskillig vanskeligere i det virkelige liv enn det høres ut på papiret. Men det er vel ikke dermed et feil råd? Tar man med miljøtrening, doggie zen-øvelser og generalisering med i bildet - hva annet kan man gjøre?

Dersom noen f.eks. gir meg rådet å "strekke tiden gradvis slik at hunden ikke mislykkes - og sett kriterier etter forstyrrelsene" når det gjelder fellesdekk, er jo rådet enkelt, men gjennomføringen krevende. Men rådet er jo i seg selv helt kurant selv om det ikke er gjort på ei helg å få det til?

Trådstarter spurte om tips til konsentrasjonsøvelser (altså øvelser som kan hjelpe å øke konsetrasjonen i måten øvelsen blir gjennomført), ikke forsterkning og om hvordan man trener en hund.

Den sistnevnte delen av diskusjonen er vel mer myntet på Djervekvinnens problem og ikke Nirms?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vips og vips, fru blom...

At praksis er vanskeligere enn teori er vel noe de de fleste vel kan være enige om. Å ha "bra nok forsterkning" og "trene litt frivillig fokus" kan jo være adskillig vanskeligere i det virkelige liv enn det høres ut på papiret. Men det er vel ikke dermed et feil råd? Tar man med miljøtrening, doggie zen-øvelser og generalisering med i bildet - hva annet kan man gjøre?

Dersom noen f.eks. gir meg rådet å "strekke tiden gradvis slik at hunden ikke mislykkes - og sett kriterier etter forstyrrelsene" når det gjelder fellesdekk, er jo rådet enkelt, men gjennomføringen krevende. Men rådet er jo i seg selv helt kurant selv om det ikke er gjort på ei helg å få det til?

Den sistnevnte delen av diskusjonen er vel mer myntet på Djervekvinnens problem og ikke Nirms?

Jeg synes det blir litt goddagmannøksekaft i forhold til hva trådstarter spurte om. Spørsmålet var om man hadde råd til konsentrasjonsøvelser, og dermed hopper alle til konklusjonen at trådstarter sliter med forsterkere. :) Hittill synes jeg Belgerac har kommet med det - etter mitt hode - mest fornuftige forslaget: å trene hunden på å beherske seg over tid for å oppnå en gode. Altså: hunden må holde en eneste tanke over tid. Samme hva den tanken går ut på vil jeg tro så lenge det krever at hunden må fokusere på en ting.. men selvfølgelig, jeg ville ha valgt enn mer "mattnyttig" øvelse - som feks fokus i utgangstilling (som vi jo også som sagt har trent mye). Men allikevel, kanskje det å hele tiden måtte holde tanker en stund i dagliglivet vil ha en positiv innvirkning? :) Det er konsentrasjonsevnen i hunden trådstarter ville ha hjelp med, ikke lysten til å konsentrere seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det blir litt goddagmannøksekaft i forhold til hva trådstarter spurte om. Spørsmålet var om man hadde råd til konsentrasjonsøvelser, og dermed hopper alle til konklusjonen at trådstarter sliter med frosterkerere. :)

Nå kan jeg bare svare for meg selv, men mine svar har vært til Djervekvinnen, ikke trådstarter... :)

Skal slutte med OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar meg frihet til å sitere noe fra hjemmesida di:

Hvordan løste du dette? Var det bare å finne en enda bedre forsterker, og så løste det seg? Trente du kun konkurranseøvelser?

Det er ikke løst, ennå, men forbedringen er stor! Nei, fant ingen bedre forsterker, for det var ikke hele problemet. Problemet er nemlig meg! Jeg hadde jo ikke noen særlige ambisjoner med Nullet (som han nå går under) i lydighet før jeg virkelig ble lysten på konkurranse. Jeg hadde jo puslet litt med det og lært inn de fleste øvelsene på et vis, men når jeg kom på konkurranse, så gjørde dyret det han er best på: Løpe rundt og sjekke ting!

Da oppsøkte jeg noen som har erfaring fra brukslydighet og der var det èn ting som var i fokus, nemlig meg som hundefører! Hvordan jeg står, hvilket bein er førende, hvordan vender jeg til høyre og venstre. Hvordan jeg belønner, når jeg belønner, hva jeg faktisk belønner og hva jeg vil belønne osv osv.

En av de viktigste tingene jeg forsøker å banke inn i den litt trege skallen min er at hunden skal følge etter meg, og ikke omvendt. Det er derfor jeg nå går bedre når jeg blir kommandert motfor når jeg går uten kommandering. Nå trener jeg kun konkurranseøvelser, ja. Det er alikevel et viktig poeng at jeg gjør ting, f.eks. i fri ved fot, som jeg aldri kommer til å få på en konkurranse. Delmomenter og trene på smådetaljer altså.

Det er konsentrasjonsevnen i hunden trådstarter ville ha hjelp med, ikke lysten til å konsentrere seg.

Det er nå gjerne slik at man vil bruke konsentrasjonen til noe, og da tenkte jeg automatisk at man gjerne vil bruke den i trening. Hvis det ikke er slik, så har jeg tydelig misforstått. Ellers svarer jeg også fordi Djervekvinnen lurte, ser ikke noe galt i at en tråd utvikler seg. Skjer jo stadig uten at noen klager :)

Når det gjelder konsentrasjonsevnen, så er det hundens iboende egenskap til å konsentrere seg, noen er flinkere enn andre til dette. BC'er er f.eks. som regel flinke til å holde fokus på fører. LYST til på konsentrere seg, derimot er noe helt annet, og det er jo det man vil oppnå. Spiller ingen rolle hvor god evne man har til å konsentrere seg om man ikke har lyst til å bruker den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lære meg å skrive utfyllende førsteinnlegg, slik at alle forstår hva jeg lurer på...

Som sagt er jeg på jakt etter småting, og småøvelser jeg kan holde på med for å øke Nirms konsentrasjonsevne. Type ting jeg kan holde på med i hagen, inne og slikt. Av den enkle grunnen at jeg ikke har gode treningsmuligheter i umiddelbar nærhet, og ikke alltid har tid å kjøre noen steder for å trene i jobbukene mine. Hadde vært greit å bare kunne rusla ut i hagen og tatt en liten økt der.

Nirm er en heit hund. Til tider litt for heit. Og han har et stort behov for å få med seg det som skjer rundt. Trur ikke det mangler på lysten til å konsentrere seg, men han har enkelte ganger litt vondt for å holde en tanke i hue over lengre tid. Han skifter fokuset litt for ofte etter hva jeg synes er ønskelig i enkelte øvelser. Sikkert småpirk i forhold til hva andre sliter med, men vil jo gjøre noe med det for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lære meg å skrive utfyllende førsteinnlegg, slik at alle forstår hva jeg lurer på...

Som sagt er jeg på jakt etter småting, og småøvelser jeg kan holde på med for å øke Nirms konsentrasjonsevne. Type ting jeg kan holde på med i hagen, inne og slikt. Av den enkle grunnen at jeg ikke har gode treningsmuligheter i umiddelbar nærhet, og ikke alltid har tid å kjøre noen steder for å trene i jobbukene mine. Hadde vært greit å bare kunne rusla ut i hagen og tatt en liten økt der.

Nirm er en heit hund. Til tider litt for heit. Og han har et stort behov for å få med seg det som skjer rundt. Trur ikke det mangler på lysten til å konsentrere seg, men han har enkelte ganger litt vondt for å holde en tanke i hue over lengre tid. Han skifter fokuset litt for ofte etter hva jeg synes er ønskelig i enkelte øvelser. Sikkert småpirk i forhold til hva andre sliter med, men vil jo gjøre noe med det for det...

...men tror du det vil hjelpe på apellbanen? Med mindre du generaliserer veldig, så tror jeg ikke det vil gjøre nytten så fort du er tilbake i de settingene han vanligvis faller ut. Da er det der du må jobbe, tror jeg. Med å generalisere ekstensivt, så kan man lære en hund å holde konsentrasjonen i "alle" miljøer, men da bruker du så mye tid på dette at du liksågodt kan trene på det du har problemer med. Du vil uansett ikke få nok forstyrrelser i hagen hjemme som kan hjelpe deg særlig på vei. Det blir som alle andre øvelser. Du må ta de med ut på fremmede steder. Der er det fremmede lukter, fremmede hunder, mennesker, katter, andre som trener med ball og slike ting som du ikke klarer å gjenskape i hagen.

Synes forøvrig slettes ikke det er småpirk. Med en hund som skifter fokus fort, så må man henge på i svingene for det er en tendens til å utarte seg :D Ville forøvrig også fåt noen på trening til å se på deg som fører og sett om det er noe du kan gjøre med deg selv for å gjøre det lettere for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må lære meg å skrive utfyllende førsteinnlegg, slik at alle forstår hva jeg lurer på...

Som sagt er jeg på jakt etter småting, og småøvelser jeg kan holde på med for å øke Nirms konsentrasjonsevne. Type ting jeg kan holde på med i hagen, inne og slikt. Av den enkle grunnen at jeg ikke har gode treningsmuligheter i umiddelbar nærhet, og ikke alltid har tid å kjøre noen steder for å trene i jobbukene mine. Hadde vært greit å bare kunne rusla ut i hagen og tatt en liten økt der.

Nirm er en heit hund. Til tider litt for heit. Og han har et stort behov for å få med seg det som skjer rundt. Trur ikke det mangler på lysten til å konsentrere seg, men han har enkelte ganger litt vondt for å holde en tanke i hue over lengre tid. Han skifter fokuset litt for ofte etter hva jeg synes er ønskelig i enkelte øvelser. Sikkert småpirk i forhold til hva andre sliter med, men vil jo gjøre noe med det for det...

Jeg kjenner jo Nirm og ser samme tendens hos Birk. Kanskje ikke så rart siden de er kullsøsken. I dag fungerer Birk greit..selv om jeg har funnet ut at noe må jeg leve med. Det er jo levende vesner og ikke maskiner (snart utslitt frase). Men...det viktigste bidraget for mitt vedkommende i alle fall..var at jeg endelig lærte meg å ha en helhetlig stratgi. Til tider var det tøfft.. Ikke lett å bytte etter så mange år med andre strategier. Men heldigvis hadde jeg noen til å holde meg i ørene og si i fra i klartekst når jeg tiltet over. Så en takk til Merete Andersen for å modig tørre å sette meg på plass når jeg trengte det mest.

Jeg tror hundene våre har godt av forutsigbare spilleregler og en tydelig og konsekvent strategi. Jeg ser du har brukt klikker av og til men tror også at du ikke helt fullfører de spillereglene til punkt og prikke. Hva slags filosofi man trener etter er ikke det viktigste..men forutsigbarheten mener i alle fall jeg er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kjenner jo til hvor virrete de kan være i hue til tider. Nirm har blitt betraktlig bedre han også, men jeg har ikke gitt meg med å jobbe med det. Han har enda mange år foran seg i konkurranseringen.

Nei. Jeg trur ikke det er så lett som å trene noen øvelser her og der, og så sette det inn i en LP øvelse og alt fungerer. Tanken var å kunne trene det i forskjellige miljøer selvfølgelig, også på apellbanen. Å kunne trene på det å konsentrere seg. Og uansett om det fungerer eller ikke, så tviler jeg at jeg gjør noe galt... Fungerer det, så er jo det topp. Fungerer det ikke, vel da har vi lært oss enda et "matunyttig" trick vi sikkert kan få noe moro av.

Jobber jo med problemene, men som sagt. Det hadde vært ganske kjekt og hatt noen småting å trene på og. De dagene jeg ikke har mulighet for å kjøre avgårde for å trene, men kunne tatt en liten økt i hagen. Og er det småting man klarer å trene i en alt for lite "treningsvennlig" hage (ja til store, flate hager uten busker og trær!), så kan man lett trene det i gågata, utenfor et kjøpesenter, på et stevne, i hjørne av banen når IPOen trenes etc for å få forstyrrelsene også. Og i steden for å bare trene trick, godbitsøk og leite etter leker i busker og trær, så tenke jeg kanskje noen hadde forslag på øvelser som man kunne trene opp bedre konsentrasjon med da...

Forresten. Takk for tips Belgerac. :D Glemte å skrive det tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå sliter jo jeg b.l.a med mye av det samme selv, men her er tiltak jeg har satt igang på Loke. Vet ikke om det hjelper enda, men jeg har i motsetning til Yngvild stor tro på at hunder fungerer likt som mennesker der. Altså at det er fullt mulig å trene psykisk utholdenhet som Ingar sa det på lik linje med fysisk utholdenhet og at det selvfølgelig lar seg overføre.

Først og fremst trener folkus i utgangstilling veldig ofte, Dvs, han må holde fokus på meg over lengre tid..bryter han fokuset bryter jeg øvelsen.

Han får ikke mat i matskål lenger.. Maten blir enten gjemt rundt i huset i små posjoner eller strødd rundt i hagen/på gulv så han må gå å søke de opp. Det er vel det enste jeg jeg gjør i det daglige for å trene opp konsetrasjonsevnen hans.. håper fortsatt at andre har flere tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kjenner jo til hvor virrete de kan være i hue til tider. Nirm har blitt betraktlig bedre han også, men jeg har ikke gitt meg med å jobbe med det. Han har enda mange år foran seg i konkurranseringen.

Nei. Jeg trur ikke det er så lett som å trene noen øvelser her og der, og så sette det inn i en LP øvelse og alt fungerer. Tanken var å kunne trene det i forskjellige miljøer selvfølgelig, også på apellbanen. Å kunne trene på det å konsentrere seg. Og uansett om det fungerer eller ikke, så tviler jeg at jeg gjør noe galt... Fungerer det, så er jo det topp. Fungerer det ikke, vel da har vi lært oss enda et "matunyttig" trick vi sikkert kan få noe moro av.

Jobber jo med problemene, men som sagt. Det hadde vært ganske kjekt og hatt noen småting å trene på og. De dagene jeg ikke har mulighet for å kjøre avgårde for å trene, men kunne tatt en liten økt i hagen. Og er det småting man klarer å trene i en alt for lite "treningsvennlig" hage (ja til store, flate hager uten busker og trær!), så kan man lett trene det i gågata, utenfor et kjøpesenter, på et stevne, i hjørne av banen når IPOen trenes etc for å få forstyrrelsene også. Og i steden for å bare trene trick, godbitsøk og leite etter leker i busker og trær, så tenke jeg kanskje noen hadde forslag på øvelser som man kunne trene opp bedre konsentrasjon med da...

Forresten. Takk for tips Belgerac. :D Glemte å skrive det tidligere.

Jeg tror rett og slett det viktige er at man gjør noe sammen som engasjerer. Læring er jo bare endring av atferd og den endrimgen vil komme av seg selv om hunden er "på nett" som vi sier. Da syns jeg det er lurt å plukke ut noen få mometer å starte med og så gradis øke? jeg limer inn listen over grunnmomenter som du sikker har sett før, men kan være nyttig å se nærmere på. Og til "nye sjåarar" kan den gi noen gode tips. Artig med Pia nå forresten. Jeg henger opp postitlapper på kjøleskapsdøren 7 - 8 stykker og hun dytter snuta på den ene jeg har tatt på. Artig å se hun søker den opp etter jeg har flytten på den. Fin luktdiskriminering. Birk skjønner ikke helt tegninga og river de ned i tur og orden :rolleyes:

Men her er i alle fall listen:

Fokusere mot fører/blikkontakt:

- stående foran

- sittende i utgangsstilling

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- gradvis over lenger tid og med forstyrrelser

Targeting:

- berøre target stick med snuten

- musematte med labben

- post-it lapp med snuten

- forskjellige avstander

Sitte:

- fra stående foran fører

- fra liggende (sitte opp)

- på avstand (i bånd)

- under marsj mens fører går baklengs fra hunden

- for å be om lov/tillatelse til en fordel

Bakpartskontroll:

- rygge foran fører

- rygge ved førers venstre fot inntil en kant

- rygge ved fot uten vegg

- rygge baklengs i en firkant

Utgangsstilling:

- komme på plass fra foran fører

- komme på plass fra høyre/venstre/bakfra

- vendinger på stedet

Gallopp mot fører:

- spontan gallopp mot fører (på tur osv)

- spontan gallopp fra medhjelper

Gå ved siden av + se opp:

- når fører går baklengs

- når fører går rett fram

- i alle vinkler og gangarter

- lenger og lenger tid og med forstyrrelser

- på forskjellig underlag

Dekk:

- fra stående/sittende foran fører

- fra utgangsstilling

- fra under marsj når fører går baklengs fra hunden

- på avstand

- på forskjellig underlag

(obs.: lurt å fri shape mye hvis vanskelig med dekk!

Lurt å friste med godbit foran men fjerne den hvis hunden kryper, klikk for å tåle denne fristelsen)

Stå:

- foran fører

- under marsj når fører går baklengs fra hunden

- fra sitt og fra dekk

Bli/stadga/holde posisjonen:

- bli sittende

- bli liggende

- bli stående

- fryse labb eller nese mot et target og vente

Selvkontroll:

- se opp/blikkontakt for vær så god

- stå med ryggen til en belønning for vær så god

- komme i utgangsstilling – vær så god

- sitte i utgangsstilling mens man lokker med godbit

- holde fast på apport mens man lokker med godbit

Hold fast:

- sittende eller stående foran fører

- i utgangsstilling

- under marsj og springmarsj

- under innkalling

- med forskjellige gjenstand

Slippe:

- bytte leker frivillig

- stoppe drakamp/lek ved passiv fører

Hoppe:

- ved siden av fører

- fremad hopp (evt. til musematte)

- tilbake hopp

- forskjellige hinder

- fra forskjellige vinkler

Luktdiskriminering:

- en pinne i hver hånd

- to pinner på gulvet

- flere pinner (opp til 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...