Gå til innhold
Hundesonen.no

Konsentrasjon


Nirm

Recommended Posts

Prøver meg med et par tips:

En lettvint samarbeidsøvelse som jeg har brukt (og fortsatt bruker en del) er å legge en godbit på bakken foran hunden. Jeg har på forhånd lært den til å vente på "værsågod" før den får ta biten. Denne øvelsen bruker jeg i alle slags rare settinger når jeg ser at hunden koker i hodet sitt, og varierer vanskelighetsgraden ettersom hvor kraftige forstyrrelser hunden har rundt seg. Kall det gjerne "trening i selvbeherskelse". En enkel variant kan f.eks være å legge en tørr frolic to meter foran hunden, og få hunden til å sitte og ha kontakt før den får "værsågod". Et C-moment kan f.eks være å få hunden i flat dekk og legge en saftig fleskebit rett under nesa dens, og la den vente et par minutter på "værsågod" :D

Å la hunden jobbe selvstendig i f.eks et sporsøk er også mental kondisjonsfremmende. Man kan gradvis jobbe opp hundens evne til å jobbe ganske lenge og konsentrert om en oppgave. Toppers lystbetont trening for unge hormonelle jyplinger, mener nå jeg :P

Og, ulike balanseøvelser er selvsagt konsentrasjonskrevende og mestringsskapende! Er man likesågodt ute på tur i skogen, så hvorfor ikke oppfordre hunden til å balansere, klatre og hoppe over naturlige hindre istedet for å la den ruse avgårde uten mål og mening? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En lettvint samarbeidsøvelse som jeg har brukt (og fortsatt bruker en del) er å legge en godbit på bakken foran hunden. Jeg har på forhånd lært den til å vente på "værsågod" før den får ta biten. Denne øvelsen bruker jeg i alle slags rare settinger når jeg ser at hunden koker i hodet sitt, og varierer vanskelighetsgraden ettersom hvor kraftige forstyrrelser hunden har rundt seg. Kall det gjerne "trening i selvbeherskelse".

Ja det er lurt å trene på den måten. Det du beskriver er "doggie zen". Rett og slett selvbeherskelse.

Å lære seg å være rolig..er dermed en lært atferd den tilbyr for å oppnå noe. Det hele dreier seg i starten om å lære hunden å lære.

Å la hunden jobbe selvstendig i f.eks et sporsøk er også mental kondisjonsfremmende. Man kan gradvis jobbe opp hundens evne til å jobbe ganske lenge og konsentrert om en oppgave. Toppers lystbetont trening for unge hormonelle jyplinger, mener nå jeg :)

Og, ulike balanseøvelser er selvsagt konsentrasjonskrevende og mestringsskapende! Er man likesågodt ute på tur i skogen, så hvorfor ikke oppfordre hunden til å balansere, klatre og hoppe over naturlige hindre istedet for å la den ruse avgårde uten mål og mening? :)

Fint innlegg av deg. Mange tenker ikke på at kondisjon..er ikke bare den fysiske. De ivrigste "turgåere" får ofte en hund med god fysisk kondisjon mens den mentale står på stedet vil og den vil lett ende opp i stress om den møter mentale hindringer den ikke er trent til å takle.

Selv bruker jeg doggie zen. Learn to earn på en måte. Et fint mål er som du sier å legge det inn i øvelser. mange klikkertrenere bruker noe av dette:Mål: Sitte i front med full kontakt i minimum 20 sekunder. Det samme med ligge og stå.

Sitte på plass med full kontakt i minimum 20 sekunder. Samme med stå og dekk. Sitte..stå og dekke med full kontakt mens fører går bakover. Lære hunden å gå bakover sammtidig som fører gjør det og med full kontakt. Ellers er target trening en fin variant. Mental oppgave hjemme luktdiskriminering: Postit lapper på kjøleskapsdøren og hunden skal dytte snuten på den du har tatt på. Fanny viser denne på hjemmesiden sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver meg med et par tips:

En lettvint samarbeidsøvelse som jeg har brukt (og fortsatt bruker en del) er å legge en godbit på bakken foran hunden. Jeg har på forhånd lært den til å vente på "værsågod" før den får ta biten. Denne øvelsen bruker jeg i alle slags rare settinger når jeg ser at hunden koker i hodet sitt, og varierer vanskelighetsgraden ettersom hvor kraftige forstyrrelser hunden har rundt seg. Kall det gjerne "trening i selvbeherskelse". En enkel variant kan f.eks være å legge en tørr frolic to meter foran hunden, og få hunden til å sitte og ha kontakt før den får "værsågod". Et C-moment kan f.eks være å få hunden i flat dekk og legge en saftig fleskebit rett under nesa dens, og la den vente et par minutter på "værsågod" :)

Å la hunden jobbe selvstendig i f.eks et sporsøk er også mental kondisjonsfremmende. Man kan gradvis jobbe opp hundens evne til å jobbe ganske lenge og konsentrert om en oppgave. Toppers lystbetont trening for unge hormonelle jyplinger, mener nå jeg :P

Og, ulike balanseøvelser er selvsagt konsentrasjonskrevende og mestringsskapende! Er man likesågodt ute på tur i skogen, så hvorfor ikke oppfordre hunden til å balansere, klatre og hoppe over naturlige hindre istedet for å la den ruse avgårde uten mål og mening? :)

Men ingen av disse øvelsene, slik jeg ser det, vil hjelpe hunden særlig i å bli utholdende i en lang fri ved fot. Når det gjelder hunder som lett mister konsentrasjonen, kanskje fordi de er ukonsentrerte fra naturens side, så tror jeg de har vankskelig for å overføre slike øvelser til øvelsene i konkurranseprogrammene. Jeg tror man blir skuffet om man tror at man kan lære en hund til å vente med å ta en godbit fordi den da vil gå en bedre fri ved fot. Det samme gjelder for sporoppsøket. Den vil bli bedre i å opprettholde kosentrasjonen i selve sporoppsøket, men det er ikke dermed sagt at den blir en bedre sporhund, eller lydighetshund.

Å trene opp konsentrasjonen til en hund kommer særlig av to faktorer, mener jeg: belønningens verdi for hunden (det er bare ikke til å komme unna!) og hvor tydlige signaler den får fra fører. Man må altså ha en forsterker som øker intensiteten hos hunden, og man må gi signaler så klare og like fra forrige gang at hunden lett forstår hva den skal gjøre. En delt andreplass må kanskje gå til "variasjon", altså at man f.eks. i fri ved fot ikke går laaaaaange strekker, men vender høyre og venstre og aldri lar hunden falle ut, og om den gjør det, så vender man for å "vekke" den. Hunden skal følge fører, ikke omvendt. Har man da en god nok forsterkning, så vil hunden ville konsentrere seg og yte ekstra for å følge med.

Jeg tror ikke det bare er noen "enkle øvelser i konsentrasjon" som gjør susen. Det er flere faktorer som spiller inn, og den viktigste er fører. Det er fører som deler ut belønning og som sender signalene/kommanoene. Dersom disse er for dårlige, så faller hunden ut og vi tolker det som dårlig konsentrasjon. Noen hunder er selvfølgelig verre enn andre, men man kommer fortsatt ingen steder med mindre man selv gjør en innsats med sin egen konsentrasjon og "attityd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ingen av disse øvelsene, slik jeg ser det, vil hjelpe hunden særlig i å bli utholdende i en lang fri ved fot. Når det gjelder hunder som lett mister konsentrasjonen, kanskje fordi de er ukonsentrerte fra naturens side, så tror jeg de har vankskelig for å overføre slike øvelser til øvelsene i konkurranseprogrammene.

Sånn generellt...jo det vil det fordi man lærer hunden å lære. Så må man ta det med seg inn i de øvelsene man vil ha økt konsentrasjon på. Du har rett i at hunden ikke automatisk går en perfekt fri ved fot med full kontakt selv om den mestrer å stirre på godbiten i 20 sekunder hjemme..men det er trenerens oppgave å overføre prinsippene for læring der de ønskes. Igjen..får man det ikke til..så gjør man det galt, så det er etter min mening ingen grunn til å være kritisk til læringsprinsippene. De er som de er uten at vi kan gjøre noe hverken fra eller til..vi kan bare benytte oss av dem, og da havner vi igjen på kompetanse og hva vi mestrer og klarer å legge tilrette i forhold til det individet vi har (målsetting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generellt...jo det vil det fordi man lærer hunden å lære. Så må man ta det med seg inn i de øvelsene man vil ha økt konsentrasjon på. Du har rett i at hunden ikke automatisk går en perfekt fri ved fot med full kontakt selv om den mestrer å stirre på godbiten i 20 sekunder hjemme..men det er trenerens oppgave å overføre prinsippene for læring der de ønskes. Igjen..får man det ikke til..så gjør man det galt, så det er etter min mening ingen grunn til å være kritisk til læringsprinsippene. De er som de er uten at vi kan gjøre noe hverken fra eller til..vi kan bare benytte oss av dem, og da havner vi igjen på kompetanse og hva vi mestrer og klarer å legge tilrette i forhold til det individet vi har (målsetting)

Å lære en hund å lære gjør man ved å trene uansett hva man trener på! Men hvorfor lære unyttige ting (som å stirre på en godbit i 20 sekunder) når man kan trene konkret på en øvelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lære en hund å lære gjør man ved å trene uansett hva man trener på! Men hvorfor lære unyttige ting (som å stirre på en godbit i 20 sekunder) når man kan trene konkret på en øvelse?

he he ja du har et poeng..min feil. Man skal selvsagt overføre til øyekontakt med føreren.Spørre om lov.. Det er der cluet ligger. Om hunden har lært seg det biten..overfører man "kontaktbiten" til andre øvelser hvor den trengs. Mestrer hunden kontaktbiten over tid..kan man plukke på øverste hylle hva man ønsker å lære den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innendørs er hunden min superkonsentrert og veldig kontaktsøkende. Da gjør vi mange øvelser som belgerac beskrev (godbit på gulvet, vente, ligge veldig nært den ute å ta den før kommando etc etc.) Da er kontakten også veldig bra. Hun kan se på meg lenge og holde kontakten, for å få godbiten/leken.

Men så snart vi kommer utendørs blir hun så lett distrahert av lyder osv. Jeg kan få ho til å gå fot ved siden av meg i maks 10 sekunder før hun snur seg bort og skifter fokus. (virker utålmodig) Godbiten/leken er ikke såå interessang utendørs som innendørs. Og kaster jeg godbiter eller legger ut, så skynter hun seg avsted lukter i full fart, og finner hun ikke alle innen en kort tid, løper hun heller bort en anne plass, eller stopper og å snuse i lufta og se på utsikten.

Kontak ute går greit, men like fort som hun ser på meg, snur hun seg og ser en annen vei, og jeg må hele tiden be om oppmerksomhet (og da føler jeg at jeg maser) , og da snur hun seg plutselig litt sånn: åhja! var du der ja! :)

Er det jeg som er for dårlig til å gjøre meg interresang? At jeg må ha bedre forsterkere? For innedørs er hun helt annerledes enn ute. Ute blir hun fort ganske fjern..

Sliter litt med at når vi går i bånd med ho, så må vi hele tiden si, fot fot, fot, du.. du.. etc. for at hun skal gå uten å trekke. Så sier vi kommandoen, hun går fint, og jeg roser og etter 5 sekunder er hun der og gir motstand i båndet. Så jeg føler at jeg må gå hele tidenå mase på ho for få ho tilå konesentrere seg som å ikke dra. Noen ganger piper hun syter, på en slik måte at det virker som at hun ikke vil høre og syns d er kjedelig :) "Åh kom igjeeeen da! kan vi ikke barè gå? "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det jeg som er for dårlig til å gjøre meg interresang? At jeg må ha bedre forsterkere? For innedørs er hun helt annerledes enn ute. Ute blir hun fort ganske fjern..

Sliter litt med at når vi går i bånd med ho, så må vi hele tiden si, fot fot, fot, du.. du.. etc. for at hun skal gå uten å trekke. Så sier vi kommandoen, hun går fint, og jeg roser og etter 5 sekunder er hun der og gir motstand i båndet. Så jeg føler at jeg må gå hele tidenå mase på ho for få ho tilå konesentrere seg som å ikke dra. Noen ganger piper hun syter, på en slik måte at det virker som at hun ikke vil høre og syns d er kjedelig :) "Åh kom igjeeeen da! kan vi ikke barè gå? "

Ja, det bunner vel i forsterkningskvalitet - hunden finner ting i miljøet mer forsterkende enn det du har å tilby. Det høres jo ut som om det er du som tigger hunden om oppmerksomhet, ikke omvendt, og da er man inne i en dårlig sirkel. Hun lærer på en måte at dersom hun er uoppmerksom, vil du mase, og dersom hun DA gir deg oppmerksomhet vil hun belønnes. Du vil jo ha frivillig kontakt, ikke sant? Da er det bedre å holde munn og heller vente ut hunden (ja, det er gørr kjedelig og krever tålmodighet) - for så å belønne skikkelig når den tar kontakt frivillig.

En annen ting kan jo f.eks. være å øke forsterkningsfrekvensen ("maskingeværbelønne" tidlig i treningen) i miljøer du vet er vanskelige for hunden? Belønn OFTE for den minste kontakt, og ikke strekk tidsrommet så langt at hunden rekker å dette ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rambo er egentlig ganske flink (til tider)! Jeg var ute på sånn hundetrening i går på bankgata. Der var det mange hunder som trente, han oppførte seg som en helt, og klarte faktisk å gjøre noe vi har trent på en stund nå, men aldri fått til :)

Men jeg synes det var noen flotte tips her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det bunner vel i forsterkningskvalitet - hunden finner ting i miljøet mer forsterkende enn det du har å tilby. Det høres jo ut som om det er du som tigger hunden om oppmerksomhet, ikke omvendt, og da er man inne i en dårlig sirkel. Hun lærer på en måte at dersom hun er uoppmerksom, vil du mase, og dersom hun DA gir deg oppmerksomhet vil hun belønnes. Du vil jo ha frivillig kontakt, ikke sant? Da er det bedre å holde munn og heller vente ut hunden (ja, det er gørr kjedelig og krever tålmodighet) - for så å belønne skikkelig når den tar kontakt frivillig.

En annen ting kan jo f.eks. være å øke forsterkningsfrekvensen ("maskingeværbelønne" tidlig i treningen) i miljøer du vet er vanskelige for hunden? Belønn OFTE for den minste kontakt, og ikke strekk tidsrommet så langt at hunden rekker å dette ut...

Fint innlegg Flash og det illustrerer fint de fire grunnmomentene i læring.

Timing

Forsterkningskvalitet

Frekvens og

kriterium.

De sitter konstant på skulderen vår de fire.

Uansett hva man har for problemer man vil ha løst...eller som et svar på hvorfor ting fungerer som det gjør..så finns svaret der .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja flash og yngvil, har nok tenkt at det var grunnen. Enig i at det er feil at hunden skal få belønning fordi jeg maser. Skal ta ibruk tipsene fra deg flash! Belønne ved frivillig kontakt, og slutte å mase om det! :)

Men husk at om du ikke gjør noe med selve belønningen, så vil ikke kontakten bli noe bedre, selv om du venter hunden ut. Det er mest sansynlig belønningen som ikke er bra nok, og du vil fremdeles ikke kunne konkurrere med forstyrrelser om du ikke har en belønning som er en bedre forsterker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja og akkurat der sliter jeg litt, for jeg har ikke funnet den forsterkeren som er god nok. Det er isåfall veldig variabelt. En dag er hun kjempegira på tauleken jeg har med, eller en fotball, og andre dager er ikke de fullt så interessante. Samme med godbit. Noen godbiter kan hun nesten fly av, men det går fort over, hvis det er noe annet forstyrrende.

Et eksempel: Men jeg har en godbit/leke, hunden ser på meg, jeg belønner. Så kommer det en mann gående mot oss, hunden fokusert på mannen. Jeg prøver å få kontakt (noen ganger prøvd å holdt godbiten foran nesen for å prøve å få kontakt, ja vet det er veldig lokking men.. ) eller leke bajas og skal leke, men hunden bryr seg ikke. Bare ser på mannen. Jeg gjør ikke noe mer /gir opp, så etter at mannen har gått forbi, da ser hunden på meg.

Skal jeg belønne da? blir ikke dette det da litt sånn på hundens premisser? At hunden ser på meg når hun selv føler for det? og får belønning?

Ja jeg spør og spør, hehe. håper dere ikke blir lei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer du belønner en adferd, dess oftere vil adferden oppstå. Ta Puma, forrige hund, som eksempel. Da jeg fikk han hadde han ALDRI kontakt. Han dro og dro. Jeg begynte med å belønne de to og et halvt sekundene han kikket opp, og ga kjempebelønning. Byttet belønning ofte, hadde med draleke, ball og godbit på samme tur. Jo mer jeg belønte disse tilfeldige kikkene, dess oftere kikket han opp. I begynnelsen ga han kun kontakt på øde veier. Så etterhvert kunne jeg få kontakt med et menneske 200 meter unna. Til slutt kunne han gå med full kontakt midt i en menneskemengde. Det er viktig å jobbe mye med det, og i begynnelsen ville jeg ALDRI lokket for kontakt, kun belønt den frivillige kontakten. Drit i om hun ikke kan gi deg kontakt når det er et annet menneske der, da har hun bare ikke kommet så langt enda. Etter en stund med intens jobbing på dette kan jeg nesten garantere at hun vil kunne tilby kontakt over alt. (og når dere har kommet så langt kan du lære inn at hun f.eks skal kikke opp og touche hånda di når det kommer mennesker eller sykler eller biler eller...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i om hun ikke kan gi deg kontakt når det er et annet menneske der, da har hun bare ikke kommet så langt enda.

Det er vel en sannhet med visse modifikasjoner? Hunder finner seg lett egne forsterkere der den er og det er om å gjøre å ta kontroll over dem.

Hunder lærer av konsekvensene (4) kriteriet kan være for vanskelig. Jeg vil vel heller si, generellt, at får du ikke kontakt med et annet menneske i nærheten, så unngå den situasjonen og senk kriteriet til man får mestring og gradvis heve det igjen til dit man var

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Intressant diskusjon dette! Jeg har vel mye det samme problemet som Djervekvinnen (mye dobbermann i hunden :)) Når det gjelder det å gå og holde/söke fokus så begynnte jeg med å nekte hunden å snuse, når han kikket opp på meg så fikk han (klikk) "värsegod". Det var lti trögt for han de förste gangene, men så har han lärt seg riktig fort. Nå kan han (på gode dager) gå å se på meg i 15 skritt med en gang vi kommer utenfor dören. I tillegg til å bruke snusing som belönning råder jeg vel også til å bruke andre belönninger ganske fort, og snusingen som en "jackpot". Vär også litt forsiktig med at hunden får lov til å stikke til sidene for å snuse, min har begynnt med å "falle ut" til venstre når han går å ser på meg :0. Jeg har nå begynnt å gå mot fx ett tre, og også vekk fra ett tre...

Dette har ihvertfall hjulpet meg, nå söker han frivillig kontakt når han får lov til å vimse rundt på egen hånd i båndet, det skjedde aldri for 4 uker siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg roter med definisjoner og slikt. Men slik jeg definerer konsentrasjon, så er det evnen til å holde fokus over lengre tid. Det går litt på psykisk utholdenhet også, slik jeg ser det.

Fokus er jo ikke alltid rettet mot fører i alle øvelser. Eks i spor, så skal jo ikke bikkja gå og glo på fører akkurat. Men den skal jo klare å holde fokuset mot sporet, konsentrere seg om oppgaven.

Nei. Det er nok ikke så enkelt som å lære å glo på godis i 20 sekunder, og vips, så er alt løst.

Men, jeg tenkte kanskje at det var måter å trene hunden til å bli mer psykisk utholdene, enn å bare trene si eks LP øvelser. Eks småting man kan gjøre hjemme i sin egen stue, på tur, i hagen, midt i gågata og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei nei... at en hund sliter med å holde konsentrasjonen på en ting over tid trenger da ikke ha noe med forsterkningen å gjøre! Den løsningen der blir alt for enkel.. Loke blir lett satt ut av forstyrrelser på fellestreningen og der kan jeg innrømme at forsterkningskvaliteten (sammen med manglende miljøtrening, for det er vel ikke så enkelt at hvis bikkja bare liker pølser godt nok så kan man hoppe over alt som heter miljøtrening er det vel?Med mindre man har labrador) vi kan slite med. Men når forstyrrelsen er minimal og belønning dypt ønsket opplever vi allikevel enkelte ganger at Lokeliten sliter med å holde en tanke. Selv på leting etter den dyrbare kongen på jordet her kan han glemme hva han dreiv med...

Konsentrasjon må trenes på mennesker og det er ikke så enkelt som at bare vi har lyst nok så kan vi glatt konsentrere oss om krevende oppgaver over tid. Jeg synes dere forenkler ting veldig her??

Så vidt jeg vet tester politiet konsetrasjonsevnen allerede på små valper for å luke ut hvem av de som er mest intressante da det faktisk er en vesentlig egenskap å ha når man skal jobbe over tid... uansett hvor mye lekelyst eller matlyst man måtte ha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Furte* Yngvil fikk godis-øvelsen min til å høres helt teit ut jo! :)

:P

Nirm, jeg tenkte det samme som deg rundt dette med konsentrasjon. Nemlig å øve opp evnen til å holde fokuset på en oppgave litt lenger enn ett sekund av gangen. At man da trener variert med tanke på mental utholdenhet skulle en tro var noe man fikk igjen i full monn når en f.eks befinner seg i LP-ringen... Helt sikkert smart å trene i mange slags situasjoner :) Og da selvsagt tilpasse oppgavens vanskelighetsgrad til situasjon og hundens nivå. Mestringsfølelse hos hunden er jo det viktigste. Men så må man heller ikke glemme å strekke strikken litt og litt lenger etterhvert :P

Håper du får flere konkrete tips til mentale øvelser (selv er jeg litt tom for ideer akkurat nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...