Gå til innhold
Hundesonen.no

Være rolig inne trening


deco

Recommended Posts

Har nettopp fått meg en bc valp og har fått vite at rolig-trening er viktig for å få et harmonisk inneforhold (ikke så alt for mye stress). Hvordan har dere gjort det? Deco var liksom en aldri en villbajas, så har aldri tenkt på den delen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du startet denne tråden. Skal se om jeg kommer på noe, så kan du jo se om du vil bruke noe av det:

o All leking foregår utendørs. Inne sover, koser og spiser man.

o All tilløp til gneldring etc. blir stoppet og etterfulgt av ros, godbit, klapp ved ro.

o All tilløp til "å gire seg opp" blir stoppet og ro blir forsterket. Dvs. bra og godbit ved ro.

o Direkte rotreing er å roe hunden ved å klappe den på brystet, eller innsiden av det ene bakbeinet (f.eks) med rolige, trygge bevegelser. Er den allerede oppgira, kan du binde den i f.eks et bordbein til den er rolig (ingen kjefting eller annen oppmerksomhet!), så slipper du den etter noen sekunder med absolutt ro. Husk å fjerne alt av leker etc, slik at det ikke er noe annet å finne på enn å slappe av!

o Gjenta om nødvendig til den fortsatter å være rolig etter at den er koblet fra.

o Fjern alle bamser, dukker og andre leker den kan "drepe". Ha kun tyggebein, konger og andre tyggeting som er "døde" fra før av inne!

o Når jeg først er i gang: All jakt- eller kamplek, som ballkasting, draleker etc. bør opphøre overalt og til enhver tid til hunden har et minimum av selvkontroll (eller dvs du har kontroll) over bruken av disse.

For oss med hunder som trenger litt ekstra hjelp til å lære å være rolige, er det ekstra viktig å tenke på at vår rolle er å være trygge og rolige til enhver tid. Slik oppjaging og hoppedeiseleking er bare tull! Hunden kan leke selv, vi trener og forsterker!

Dette er vel noe av det man kan tenke på når man skal roe en valp med mye artig atferd! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at du startet denne tråden. Skal se om jeg kommer på noe, så kan du jo se om du vil bruke noe av det:

o All leking foregår utendørs. Inne sover, koser og spiser man.

o All tilløp til gneldring etc. blir stoppet og etterfulgt av ros, godbit, klapp ved ro.

o All tilløp til "å gire seg opp" blir stoppet og ro blir forsterket. Dvs. bra og godbit ved ro.

o Direkte rotreing er å roe hunden ved å klappe den på brystet, eller innsiden av det ene bakbeinet (f.eks) med rolige, trygge bevegelser. Er den allerede oppgira, kan du binde den i f.eks et bordbein til den er rolig (ingen kjefting eller annen oppmerksomhet!), så slipper du den etter noen sekunder med absolutt ro. Husk å fjerne alt av leker etc, slik at det ikke er noe annet å finne på enn å slappe av!

o Gjenta om nødvendig til den fortsatter å være rolig etter at den er koblet fra.

o Fjern alle bamser, dukker og andre leker den kan "drepe". Ha kun tyggebein, konger og andre tyggeting som er "døde" fra før av inne!

o Når jeg først er i gang: All jakt- eller kamplek, som ballkasting, draleker etc. bør opphøre overalt og til enhver tid til hunden har et minimum av selvkontroll (eller dvs du har kontroll) over bruken av disse.

For oss med hunder som trenger litt ekstra hjelp til å lære å være rolige, er det ekstra viktig å tenke på at vår rolle er å være trygge og rolige til enhver tid. Slik oppjaging og hoppedeiseleking er bare tull! Hunden kan leke selv, vi trener og forsterker!

Dette er vel noe av det man kan tenke på når man skal roe en valp med mye artig atferd! :D

Veldig enig med Ida, bortsett fra det med ball/kamplek. Jeg var alt for "flink" til å ikke gjøre dette med min hund, og fikk til slutt en hund som ikke brydde seg om en slik form for lek. Jeg skulle ønske jeg hadde en riktig så ballgal hund, og jobber i dag herdig med å finne den ultimate forsterker.

Om du ønsker en hund å jobbe med (noe jeg tror du gjør) er lek VIKTIG! Men avslutt den ute, gjerne med litt godbitsøk eller noe så hunden roer seg før den kommer inn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan stopper man gneldring og at hunden begynner gire seg opp?

Snu ryggen til, altså fjern mulighet for tilgang på sosiale forsterkere, evt. gå i fra (virkelig fysisk fjerne sosiale forsterkere) eller si strengt "kutt, eller stopp" (vær kjapp med ros når du får respons). Jeg er slett ingen fanatisk motstander av grensesetting, men ordet "nei" bruker vi i så mange sammenhenger (f.eks. nei, så søt den er) at jeg ville velge et annet som grensesettingsord!

Du kan også (ved oppgiring) roe hunden ved å binde den til et bordbein, som jeg skrev tidligere.

Du kan jo også i beste Rugaas-stil roe hunden ved å stryke/klappe den som jeg nevnte i det samme innlegget.

Den ene metoden utelukker ikke den andre, men jeg ville nok være svært forsiktig med å grensesette en liten valp. Det bør ikke være nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De första tre månaderna jag hade Shejpa använde jag faktiskt en hel del bur. Därmed fick hon hjälp att lugna ner sig och sova gott. Hon var nämnligen igång hela tiden när hon var lös och la sig aldrig ner på egen hand. Samtidigt jobbade jag med att lära henne att ligga stilla i en stol bredvid min arbetsplats. Där fick hon godbitar för att ligga. Hon behövde inte vara lugn, bara ligga stilla. Vid fem månaders ålder valde hon själv att gå dit och lägga sig, jag slängde ut buren och sedan dess har hon varit duktig på att själv slappna av inomhus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Istedet for å bruke bur kan det være greit å binde hunden inne, og løsne med en gang den roer seg. Da Felix hadde kickene sine pleide jeg å binde han, og sette meg ned sammen med han med et griseøre o.l. i hånda, så kunne han gnage samtidig som han slappet av.. Nå har jeg en BC på åtte mnd som helst ligger i en haug under bordet, stolen eller oppå oss i sofaen og slapper av. Deilig! Ellers veldig enig med Ida (men jobb med ball og drakamp ute da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

o Når jeg først er i gang: All jakt- eller kamplek, som ballkasting, draleker etc. bør opphøre overalt og til enhver tid til hunden har et minimum av selvkontroll (eller dvs du har kontroll) over bruken av disse.

Hvorfor ikke? Dette synes jeg er viktig bonding mellom eier og valp. Men klart, under kontrolerte former og ikke for å slite ut monsteret. Virker gjerne mot sin hensikt over tid.

Tatern her i huset var av typen som klatret i taklampen, sjekket mannen i tv, drepte vel minst tre telefoner, ørten tepper, sko, sokker, truser osv osv osv. Aldri i ro! Full fart og morro hele tiden. Han var en skikkelig monstervalp. Jeg har aldri hatt behov for bur. Nitidig rotrening. Var jeg opptatt og drev med andre ting fikk han tasse seg en tur i komposten, der han fikk kong med leverpostei, teppet sitt og ro. Satt jeg stille, lukket jeg rommet slik at han ikke hadde så mange "flukt"muligheter, og full ignorering av buksedreping og andre festligheter, smurte inn alt jeg kom over i Z høyde med tabasco. Ettermiddagen var rolig trening, eller feltsøk/godbitsøk i hagen. Han var vel ca 12 uker når han hadde roet seg såpass at han kunne falle i søvn ved siden av meg på dagen. Vi slett på kvelden til han var rundt 5 mnd, er som unger, totalt overstimulert og skikkelig oppskrudde :D

Personlig liker jeg ikke tvangskos, mulig valpen liker kanskje det?

Det finnes mange veier til Rom og man må finne den metoden man trives best med føler jeg, så lenge det ikke går utover valpens ved og vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Snu ryggen til, altså fjern mulighet for tilgang på sosiale forsterkere, evt. gå i fra (virkelig fysisk fjerne sosiale forsterkere) eller si strengt "kutt, eller stopp" (vær kjapp med ros når du får respons). Jeg er slett ingen fanatisk motstander av grensesetting, men ordet "nei" bruker vi i så mange sammenhenger (f.eks. nei, så søt den er) at jeg ville velge et annet som grensesettingsord!

Du kan også (ved oppgiring) roe hunden ved å binde den til et bordbein, som jeg skrev tidligere.

Du kan jo også i beste Rugaas-stil roe hunden ved å stryke/klappe den som jeg nevnte i det samme innlegget.

Den ene metoden utelukker ikke den andre, men jeg ville nok være svært forsiktig med å grensesette en liten valp. Det bør ikke være nødvendig.

Her har man ikke hatt gjeterhunder skjønner jeg........... Jeg aner ikke hvordan tollervalper er, men belgervalper behøver ikke respons fra eier for å fyre seg å være gira inne liksom, det holder med en potteplante eller ett stolbein, en bokhylle, en brusflaske eller annet morsomt - og i alle fall sliter jeg litt med å få potteplantene mine til å forstå at de må stå helt i ro og snu ryggen til. Det samme med andre bevegelige gjenstander. Eksempelvis kan en sovende katt, en sofapute o.l. være nok til at småtroll girer seg opp til uante høyder og bruker både spisestuebord og soveromsgang som autobahn i ett res for å "rømme" fra trusselen eller noe sånt.

Belger- og småterrierdyrvalper hører også mye stemmer i hodet sitt tror jeg, for de kan sette igang med sånn jaktlek helt uten grunn også hvor de løper som om de har fanden i hæla og sikkert inne i hodet sitt er overbevist om at det har de.

Uten å vite så vil jeg anta at BC valper er nogenlunde på samme nivå.

Så hva gjør jeg for å få det rolig inne?

Vel, jeg er utrolig kjapp til å belønne valpen når den legger seg ned på eget initiativ. Om de går i herjemodus er jeg snar til selv å sette meg ned på gulvet for å roe den ned med litt kos i fanget, kommer valpen inn og er oppspilt så får den bruke noen minutter på å "gå av seg" - er den da fortsatt i herjemodus tar jeg frem en kong og fyller den med litt valpefor og lager lokk av frolicringer, så legger jeg den i hundesengen og så får valpen ligge der å tygge, da går herjebyen over, eventuelt gir jeg ett griseøre eller lignende som gjør de litt passive i forhold til fysisk utfoldelse. Jeg fjerner leker som innbyr til herjing, baller, draleker osv. får de ikke ha innendørs.

Jeg herjer imidlertid mye med ball og drakamp ute.

Det finnes "leker" som krever hjernetrim, og gjemte godbiter og sånn er fint - da bruker de hodet og blir slitne og så legger de seg som regel ned og sover etterpå.

Nå høres det ut som om jeg forsøker å finne noe valpen kan gjøre hele tiden, men det gjør jeg ikke - det hender også at jeg bare fjerner alt som kan innby til aktivitet (ikke planter osv.) og valpen får være passiv og tusle rundt for seg selv, men da passer jeg gjerne til å begynne med på at valpen er fysisk sliten og gjerne også har fått en dose hjernetrim først, da blir tiltakslysten litt mindre. Da fjerner jeg også de andre hundene.........

Hmmm.. skulle til å si unntatt gamlefar, og igjen - jeg savner han i denne sammenheng for ingen var vel bedre enn han til å lære valper å slappe av inne. De vi har igjen her er mer med på notene egentlig.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige valp trengte mye ro trening. Han var generellt høyt i stress og han sov så og si aldri! Utrolig frustrerende! Jeg gjorde som Ingvild nevnte, jeg bandt han i stolbenet der jeg satt til han roet seg.

Med valpisen jeg får nå skal jeg se ann typen før jeg avgjør.. Det er en gjeterhund riktig nok, men mange av de er relativt rolige. Nå er frøkna mi visstnok veldig aktiv , men det kan forandre seg. Uansett skal hun lekes opp snarest! Hun skal også lære seg at jeg bestemmer når hun skal ligge i ro på fanget og når vi skal sitte å være rolige på tur etc..

ps. Belgerpia, slik er tollervalper og.. de skiller seg fra de andre retrieverene der visstnok <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har man ikke hatt gjeterhunder skjønner jeg........... Jeg aner ikke hvordan tollervalper er, men belgervalper behøver ikke respons fra eier for å fyre seg å være gira inne liksom, det holder med en potteplante eller ett stolbein, en bokhylle, en brusflaske eller annet morsomt - og i alle fall sliter jeg litt med å få potteplantene mine til å forstå at de må stå helt i ro og snu ryggen til. Det samme med andre bevegelige gjenstander. Eksempelvis kan en sovende katt, en sofapute o.l. være nok til at småtroll girer seg opp til uante høyder og bruker både spisestuebord og soveromsgang som autobahn i ett res for å "rømme" fra trusselen eller noe sånt.

Dette kjenner jeg så godt igjen..De første månedene måtte jeg fjerne sofaputene i den lille sofaen Fenris får lov til å ligge i, han tok fullstendig av, hoppet, rev og slet i putene, og ga seg aldri...Han tok også av av alt mulig annet merkelig, løp rundt i sirkel mens han bjeffet på tingen-- :rolleyes: Jeg har bundet han når han ikke har klart å roe seg ned, og belønnet når han la seg ned. Han har også alltid tilgang til tyggeben inne, det er tydelig at han får ut endel stress ved å tygge på dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt bur for å roe ned Kip som valp og Eira. f.eks. 1 time ute av buret og 1 time i bur for å roe de ned. De får ikke lov å leke inne (selv om det hender noen ganger) og de har ikke leker inne. Kan jo putte inn noen tyggeknuter å sånn i buret så kan valpen leke med seg selv der. Men de er mye ute å leker sammen. "legg deg" er nyttig å lære kjapt for da kan du bed den om det så går hunden å legger seg. og hvis du vil ha en hund som liker å leke med deg, burde du begynne med det. Dra og leke med henne. Dette bruker jeg bare til trening som belønning. Dette fungerer fint på mine og andre jeg kjenner som bruker samme metode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok tollere egentlig er BC undercover... Det er nok fordi jeg hadde en tollerhvalp/unghund som hadde en ekstremt lav terskel for å la stresset sitt gå utover menneskene rundt seg og dermed ble sosialt forsterket på denne atferden ved at vi hylte, spratt opp, viftet med armene etc. , at jeg rådet trådstarter til å fjerne sosiale forsterkere. Et kast med ball resulterte i en halvtime med hopping og napping i armen. Inne var hun enda verre, uten at vi trigget henne på noen måte. Men altså hun trigget seg selv og hoppet, nafset og truet oss. Særlig minstejenta. (Herregud at vi holdt ut!) Forsvant vi, var det jo ingen å plage og hun roet seg umiddelbart!

Ball og draleking har jeg introdusert smått om sen igjen som forsterker under trening, særlig når hun går spor! Finne baller er gøy! Nå kan vi leke med ball hvor lenge som helst og putte den i lomma med et, nå er det nok og prinsessa vimser videre uten å løfte på et øyelokk!

Jeg vet at jeg har hatt ekstremvarianten av stresset hund, men har nok dermed også tilegnet meg dertil erfaring. (Skulle gjerne vært den foruten!) Selvfølgelig er det forskjell på stress og stress, men det kan jo være en idè å finne både utløsende og opprettholdende faktorer og fjerne dem så godt det lar seg gjøre! :D

Det er den samme hunden som "tante" Margrete klippet klørne på uten et pip, men det var nå det og ikke da... Den dagen løste hun også sitt stress ved å prøve å krype opp i en liten tursekk som lå under stolen den samme "tanten" satt på! Da hadde hun vært på Bjerke i mange timer og tålt et hav av opplevelser hun egentlig godt kan klare seg uten og hadde fått nok! Greit nok det! Hundemessa slapp hun ;) !

Så altså, mine forslag har helt klart sine begrensninger, men kan være til nytte for noen! :P

Deco spurte hvordan vi hadde gjort det, og jeg svarte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare støtte opp om "bindetrening". Det var gjengangeren i hele valpekurset vi gikk på. (Viktig å løse opp båndet igjen når hunden er rolig slik at den forstår at "rolig" lønner seg).

Tolleren vår er 8 måneder nå. Hun kan være ekstremt hyper helt frem til dørterskelen når vi har vært ute. I det vi tråkker inn i leiligheten er det akkurat som om noen trykker på av-knappen. Alt skjer i rolig tempo.

Ikke girer hun seg opp når vi tar frem båndet for å gå ut heller. Hun setter seg rolig ned forran døren og venter til vi åpner. Når døren går opp skrur vi fra "sparebluss" til full energi igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • En C-hund kan være symptomfri, eller den kan ha plager. Det er jo veldig individuelt. En annen ting er at skjelettproblemer gjerne forplanter seg. Min hund har ikke forkalkninger, men hun har avlastet hoftene såpass mye at hun har fått subluksasjon i en skulder foran. Og hun får til stadighet låsninger i ryggen som må knekkes opp. HD er noe man må ta hensyn til hele tiden, mtp. at all aktivitet må tilrettelegges. Min hund har stort sett vært symptomfri og klart seg greit til tross for HD, men det har jo krevd en middels formue i massasje, laserbehandling, fysioterapi, svømming, injeksjoner, kosttilskudd osv. 
    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...