Gå til innhold
Hundesonen.no

Alle må visst ha brukshund...


tuppetroll

Recommended Posts

Det virker som om det er en trend at alle skal ha brukshund for tiden. Det dukker stadig opp nye belgere, border collie eller andre brukshunder hos folk som tidligere ikke har hatt de type hundene før. For min del er det egentlig det samme hvaslags rase folk vil ha, så lenge de har kapasitet til å gi dem det de trenger.

Det negative med dette plutselige brukshundbehovet er jo at endel ikke har det. Via blogger, hjemmesider og forum kan man lese om folk som skal satse heftig med den nye hunden, men stortsett oppbevarer hunden i bur, og/eller generelt gir dem mye mindre enn de trenger..

Da er det noe som sier klikk oppe i hodet mitt - hvorfor kjøper folk seg en hund med behov de ikke har mulighet eller planer om å gi dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der skrev du akkurat hva jeg har gått og tenkt på i det siste.. Folk vil plutselig bli "verdensmestere" og kjøper seg hund av bruksrase, og gjerne fra tøffe, krevende linjer. De er tydeligvis ikke forbredt på å få et krapyl som har energi og arbidslyst døgnet rundt, hva blir løsningen? Bur 20 timer i døgnet, og omplassering ved 16 mnd alder. Min første hund var omplasseringshund. Ni mnd gammel var han ødelagt av stress, eieren kjøpte seg BC, men hadde ikke tid eller kapasitet. Han fikk joggeturer og pinnekasting, og lå i bur ca 10 timer hver dag. Jeg skjønner ikke hva folk TENKER på, jeg, når de skaffer seg sånne hunder? Man TRENGER ikke Border Collie eller malle for å konkurrere i lydighet og agility, man kan komme like langt og kanskje på enklere måter, med en annen rase. Jeg vet jeg kaster stein i glasshus her, jeg har jo Border Collie selv. Men for min del kan folk gjerne få den hunden de vil, men jeg blir sjokkert av grunnene til at de faktisk vil ha den eller den rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om det er en trend at alle skal ha brukshund for tiden. Det dukker stadig opp nye belgere, border collie eller andre brukshunder hos folk som tidligere ikke har hatt de type hundene før. For min del er det egentlig det samme hvaslags rase folk vil ha, så lenge de har kapasitet til å gi dem det de trenger.

Det negative med dette plutselige brukshundbehovet er jo at endel ikke har det. Via blogger, hjemmesider og forum kan man lese om folk som skal satse heftig med den nye hunden, men stortsett oppbevarer hunden i bur, og/eller generelt gir dem mye mindre enn de trenger..

Da er det noe som sier klikk oppe i hodet mitt - hvorfor kjøper folk seg en hund med behov de ikke har mulighet eller planer om å gi dem?

Men tuppe da... det er inn i tiden nå, også er jo alle disse brukstypene ferdig lydige, kommer med pokalhylle og video. Jeg som er gammel i gamet, gjennkjenner denne greia som en ren mote sak. På den ene siden har vi de som på død og liv skal ha småtasser, og på den andre siden de som skal ha tøffe barske brukshunder. Noen har glemt alt arbeidet som ligger bak hundene som kommer til topps uannsett gren. Ingen vet hvor mye svette, blod, tårer og latter det er. Det ser enkelt ut der schæferen fyker ut i skogen og kommer like blid tilbake igjen med runderingsbittet og påviser slag på slag på slag. Eller mallen som går fri ved fot som er bare til å grine av misunnelse for. Eller bc som går og går og går som ei klokke så lenge mor sier så. Har noen egentlig tenkt på prisen som har blitt betalt for å få dette til? Det er ytterst få som faktisk får til disse hundene og kommer noen vei. Dette er folk som legger hele sin sjel i dyra sine og som bruker tid og krefter på å finne ut av problemene og ikke kjøper ny hund av den grunn.

Desverre kan vi alt nå se visse bivirkninger av denne populariteten... Noen oppdrettere har begynt å gi f i oppdrettet og tenker penger, og hvor bærer det da? Jo dit høna sparker og schæferen alt er. Det dukker opp sykdommer og dårlig gemytt hist og her. Skummelt... Det burde vært så ekstremt mye mer vansklig å få tak i brukshunder av det gode gamle slaget, slik at ikke folk uten mål og mening fikk tak i dem. De aller fleste oppdrettere burde være like ille til å forhøre som en oppdretter jeg var borti for ett par år siden. I år kunne jeg ikke se betonggulvet på hamar for bare grå schæfere, bruksgolden, og bc... lurer på hvor mange av de jeg ser igjen til neste år i bruks, lp eller ag jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare fortelle en historie jeg ikke vet om jeg burde le eller grine av.

Jeg jobber for tiden på ikea kundesenter og det ringte n dag en dame som lurte på om vi solgte sånn valpe grind på ikea. jeg fortalte at vi ikke gjorde det men at plantasjen og visse dyrebutikker hadde sånne "grinder". Vel vi kom i samtale på en måte og snakket relativt lenge. Hun skulle hente den nye brukschefer valpen sin om en uke! den hadde hun kjøpt til sin sønn som da blir ti år! (auuuuu bare det)

Så leste hun meg opp hva alt foreldrene kunde bland annet var faren ipoIII i tyskland , med andre ord virkelige brukshunder.

Og så kom det sjokerende! Hun sa at hunden ikke kommer til å tisse inne for den var jo så lydig og smart siden mammaen hadde vunnet så mye så var valpen sååå lydig. Dette gjenntok hun maange ganger.

Det vil si at dette kvinne menneske trodde at siden hun kjøpte valp av meriterte foreldre at valpen automatisk blir lydig uten noe som helst form for trening. Videre sa hun at hun egentlig syntes at schafer valper var veldig stygge men siden den var så lydig så gikk det jo greit!!

Hvem F****** oppdretter selger slike hunder til sånne mennesker?? Hva er det de tenker på egentlig?? For å være helt ærlig må jeg jo innrømme at dette var enn av mine verste samtaler om hund noensinne hun lot seg ikke overbevise i det hele tatt og jeg snakket med henne over en time. Jeg fikk henne i alle fall til å ringe norsk schafer klubb og spørre om det kullet var godkjent eller ikke, så det var ho noe kanskje de kunne "hjelpe" henne lit på vei..... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja det kan man gjerne spørre om! Tror mange folk velger hund ut fra utseende og status, og ikke tenker over hvor mye tid og energi de egentlig vil legge inn i det arbeidet det dreier seg om å ha en krevende rase. Og ja jeg tror også at flere tenker at så lenge stamtavlem er bra så kommer denne hunden også til å bli bra.. Synd for både hund og eier..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme har jeg tenkt på. Hannhunden min overtok jeg fra noen som skulle ha borer collie, for de er jo så lydige :lol: Han sto ute i bånd hele dagen, og lå i garasjen om natten. Når han var 5 år ville de ikke ha han lengre, for han var jo så krevende (han fikk jo 2 turer i uken, så jeg kan ikke forstå dette :rolleyes: ). Jeg tok han til meg, og gjett om; jeg har sett en ødelagt border collie! Etter å ha hatt han i 1,5 år, og brukt ja gud vet hvor mange timer. Så har jeg faktisk klart og begynt på programmet for klasset 1 i lydighet denne mnd. Dette er 1,5 år med treing!

Jeg venter selv malle, men det er langt i fra "fordi det er populært". Det er nøye i gjennomtenkt. Neste år er jeg på skole 9 timer i uken. Skal jobbe i tillegg, men har hundene med på jobb. Jeg hadde aldri hatt belger, og i tillegg vært på jobb 8 timer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg hadde aldri hatt belger, og i tillegg vært på jobb 8 timer daglig.

Nei for all del, det går jo ikke det - skal man ha belger så må man for all del ikke være ett vanlig menneske med vanlig jobb - da er det dømt til å gå rett til *******. Skal man ha belger så bør man være tilgjengelig 24 timer i døgnet og være klar til å aktivisere hunden hele tiden - den må for all del ikke lære seg å slappe av å ikke gjøre noen ting det kan den dø av.... :unsure:

Stakkars mine belgere......... :lol: - de må bo sammen med ett vanlig menneske som ikke gir dem noe mer enn det en gjennomsnittlig hund (hva nå enn det mått være) hos en gjennomsnittlig aktiv eier får - og det må jo være feil om jeg skal lese her.

Skal jeg trekke noen konklusjon ut ifra hva dere skriver her så burde i alle fall ikke jeg hatt brukshundrase - for nei, jeg er ikke på trening 10 timer i uka og driver ellers 40 timer egentrening pr. uke - det har jeg aldri gjort og kommer nok heller aldri til å gjøre - i tillegg så har jeg jo jobb - og er gjennomsnittlig borte hjemmefra 10 timer hver dag. Rett nok så fikk hundene være med på jobb når jeg bodde alene - men dog - de måtte jo holde seg i ro de timene jeg jobbet (8 timer som normale mennesker) de ble hverken aktivisert eller gått tur med på dagen - de lå å sov under pulten på kontoret ........... Usj.... slemme meg liksom.

Trening - vel, jeg trener jo bittebittlitt hver dag - kanskje 3-4 minutter pr. hund - pluss fellestrening en time i uka...... ja, og så vanlige turer da...

Tross dette relativt labre aktivitetsnivået tross rase - så tør jeg påstå at mine belgere har vært særdeles om jeg ikke skal si ekstremt gode representanter for rasen - de har ikke fremstått som hverken understimulert, stressa eller rævva mentalt.

Mon tro hvorfor? For ut ifra innleggene her så burde det ha gått rett til ******* med alle sammen egentlig - for ikke søren om jeg er hyperaktiv på noen måte.

Hunden det gikk til ******* med og som da ikke funka i vårt system var ikke noen klassisk brukshund - det var en springer spaniel liksom...................

Margrete sier noe om at det er "mote" å skaffe seg brukshund, og det er nok helt riktig. Eller om det ikke er mote så er det i alle fall fokus på enkelte raser og når folk blir f.eks. imponert over å se en BC gjøre triks på TV - ja, så vil jo familien Hansen ha BC som gjør sånn. Eller man ser Rex og ønsker seg schæfer.

Men etter min mening så er ikke det største problemet at familien Hansen vil ha BC, det største problemet er at fordi rasene er så populære så dukker det opp oppdrettere som paddehatter og familien Hansen kjøper lett og greit fra første og billigste - det være seg om det gjelder schæfer eller BC eller Belger eller annen bruksrase. Og siden produksjonen av disse rasene er økende - ja, så er også lista for hvem man selger til blitt lavere - man vil jo ikke sitte igjen med valper må vite.......

Jeg har forøvrig - som de fleste (og da mener jeg seriøst de aller aller fleste) oppdrettere solgt flesteparten av våre valper til helt vanlige familier som ikke har hatt planer om å gjøre noe annet med hunden enn å ha den som turkamerat og familiehund. Og det har fungert bra hos de aller fleste det, og det funker bra for de aller fleste andre oppdrettere jeg kjenner også liksom. Og ser vi på antall aktive folk innen hundesporten så skal det vel ikke mye fantasi til for å skjønne at sånn er det med alle raser - tross alt, det finnes mange hundre tusen hunder i Norge - og gjennomsnittlig deltar 100 på stevner rundt omkring, litt flere på utstillingssiden............... Og ser vi så på antall hunder til omplassering - ja, så er majoriteten blandingshunder, med schæfer tror jeg på en god andreplass - og da klarer ikke jeg å se at dette er så galt jeg.

Det jeg imidlertid ikke liker er trenden om at folk skal ha hund fra "brukslinjer" - det er det kuleste nå - man skal ha det råeste av det råe - og det kan lett gå galt.

Jeg heller imidlertid mot å bli mer imponert over førere som får resultater på helt normale utgaver av variantene jeg - og kanskje også de som ikke er så bra også - DET er de gode hundeførerne etter min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars mine belgere......... :lol: - de må bo sammen med ett vanlig menneske som ikke gir dem noe mer enn det en gjennomsnittlig hund (hva nå enn det mått være) hos en gjennomsnittlig aktiv eier får - og det må jo være feil om jeg skal lese her.

Deg om det, det står ingen steder i denne diskusjonen at alle brukshunder bør ha uendelige treningsmuligheter og timer på tur (selv om de ikke lider noen nød av å få litt mer enn en gjennomsnittelig chihuahua). Det jeg var på jakt etter å diskutere er at det på liv og død må være brukshunder - uansett om man oppbevarer hunden i bur 85% av døgnet, og/eller at man ikke har fysisk evne selv til å gi hunden det den trenger. Der jeg bodde før var det f.eks. ikke abnormalt at endel av hundene i bruksgruppa aldri fikk tur (flere fordi eierene ikke kunne gå lange turer pga arbeidsmengde, skader i ledd osv), men likevel ble forventet til å fungere fullt på brukstrening i skogen to dager i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det er folk her på sonen som har tendenser til å behandle hunden som en hamster utenom trening, og en super brukshund på - hvorfor tør dere ikke forsvare dere?

Så det er greit å ha en puddel i bur 85% av døgnet men ikke en brukshund?

Nå bruker jeg bur jeg da - til tre av våre om natten - hvorav to er av brukshundrase - den siste bruksvarianten - som da også forøvrig er ekstremvarianten vi har i heimen, bruksbelger fra for det meste brukslinjer - ligger i sengen og ellers hvor det måtte passe.

Jeg forventer - tross burbruk og ikke mer enn gjennomsnittlig mosjon (som består av tur i skogen og/eller sykling alt ettersom) - også at mine hunder skal være i stand til å jobbe når jeg trener liksom....... - men klart - jeg trener ikke bruks da - det går i lydighet liksom og det teller kanskje ikke i like stor grad.

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil henne med diskusjonen - skal det være en diskusjon om burbruk eller skal det være en diskusjon om valg av feil rase, eller om hvor mye en brukshund trenger eller hva? Det er derfor jeg kanskje virker litt sær her.

Tror ingen her er uenig med deg at en hund ikke bør sitte i bur 23 timer i døgnet - men det gjelder da alle raser og ikke bare brukshundrasene. Men som sagt - hva er det du vil diskutere? Burbruk eller valg av rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å ha en puddel i bur 85% av døgnet men ikke en brukshund?

Selvfølgelig ikke! Ser at det var litt uheldig formulert...

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil henne med diskusjonen - skal det være en diskusjon om burbruk eller skal det være en diskusjon om valg av feil rase, eller om hvor mye en brukshund trenger eller hva? Det er derfor jeg kanskje virker litt sær her.

Jeg ville gjerne at det skulle være en diskusjon om at folk velger brukshundrase selv om det absolutt ikke passer til deres livsstil - der faller overdrevent burbruk også inn. Så, nytt og bedre formulert spørsmål - hvorfor velger folk brukshunder (evt. bruksvarianter av andre raser) uten å gi dem det de trenger (snakker da altså om de som heller ikke får de turene og sykkelturene du nevner, Belgerpia) - og hvorfor i all verden selger oppdrettere til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes uansett dette er gammelt nytt jeg; de mest populære rasene i Norge er BC og Schäfer og har vel vært det i årevis.

Det at den gjengse hundeeier kjøper hund basert på utseende eller tilgjengelighet er vel heller vanlig. "Far" vil ha Rottweiler fordi de er så tøffe og "mor" vil ha en hund som ikke er så stor og da er BC akkurat passe. Hundens opprinnelige bruksområde vet man lite om og ikke bryr man seg om det heller.

I forhold til oppdrettere av reinspikka brukslinjer, vil jeg jo tro at disse har som mål å selge valper til erfarne hundefolk som har kunnskap og ønsker om å bruke hunden til noe mer enn en turkamerat. Brukslinjene blir vel ikke akkurat produsert av folk som synes hunden sin er så pen og grei og fin, og parrer den med nabohunden fordi valper er gøy. Det krever tross alt kunnskap å få frem gode brukshunder.

Og så er det nå sånn at det finnes nok av hunder i de tusen hjem som trives godt i rollen som familiehund og turkamerat, selv om rasens opprinnelige formål var å gjete sau eller vokte gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg får litt følelsen her at meninga er å diskutere hvor dumme alle andre er jeg, som kjøper "brukshund" men ikke er like flinke som "oss" til å trene..

Jeg har ikke hatt annet enn "brukshunder" jeg - belgerene er rett nok fra noe så forkastelig som utstillingslinjer, og samtlige har vært først og fremst familiehunder! Som jeg rett nok har trent LITT med, men ikke i sånne voldsomme mengder resten av verden syns jeg burde gjøre - jeg som har belger, tross alt..

Syns det har blitt en motesak å snakke om hvor "mye" alle disse "brukshundene" trenger jeg.. Why? For å skremme folk fra å kjøpe? Sto på stand for belgerklubben sjøl i sommer, og samtlige fikk behørig info om at DETTE ikke var hunder for "normale familier", de trenger jo så innmari mye! Man kan ikke ha belger BARE som familiehund, må vite.. Merkelig, jeg som trodde at de aller fleste belgerene i Norge var nettopp det, familiehunder..

Samtidig så er det blitt veldig lettvint med bur - det og kastrering er universalløsningen for alle "atferdsproblemer", samme hva. Jeg ble anbefalt det selv til AH'en fordi han i unghundperioden var en lettstressa sak, og han ville selvsagt bli mye roligere om jeg bare kastrerte han! Til tross for at stresset hans ikke var hormonrelatert i det hele tatt. Bur var ikke på moten enda da - hadde man bur så hadde man det i bil - så det ble ikke anbefalt.. Men "binde-trening", DET var flotte greier det! At AH'en har et større behov for fysisk aktivitet enn psykisk aktivitet, tenkte ingen på (inkludert meg akkurat da), for så lenge han fikk sin "anbefalte" mengde hjernetrim, så burde hunden vært fornøyd.. Njaaa.. AH'en er avlet for å jobbe med kroppen den, så når vi bare fant den riktige balansen DER, så ble han omtrent usynelig inne..

Hvorfor folk velger brukshunder uten å kunne gi hundene det de trenger?

Fordi at når det skal være, så skal det være.. Da kjøper vi ikke den normale varianten, hverken av schäfer, belger eller noe annet! Nehehei! Bruksschäfer må det være.. Eller malle.. Eller i det minste bruksoppdretta langhårsbelgere! Selv folk her inne - som har svart i denne tråden - har lurt på å gå i den fella.. Det er jo ingen vits i å lære å krype før man kan gå, sant? Skal det være, så skal det ikke være noe pinglegreier nei! Til tross for at "vanlig" schäfer og "utstillingsbelger" er mer enn nok hund å jobbe med for de fleste gale amatører..

Og når vi har fiksa det sånn nogenlunde bra, da kjøper vi BC, for DET, det er arbeidsjern som "leverer" varene, i motsetning til "vanlig schäfer" og "utstillingsbelger".. Og DA skal vi satse da, for da har vi noe ordentlig å jobbe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er folk her på sonen som har tendenser til å behandle hunden som en hamster utenom trening, og en super brukshund på - hvorfor tør dere ikke forsvare dere?

Vet egentlig ikke hvem du henvender deg til her eller hva meningen med uttalelsen er! Hvem er det som "ikke tør" å forsvare seg og hva skal de forsvare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det virker som om denne diskusjonen er myntet på spesielle personer jeg, som Lizzie nevner i innlegget over meg..

Men ja. Det er vel mange som tror det at bare de skaffer seg en aktiv rase, så er det bare å trene den, så blir den bra. Er vel mange som har kjørt i den grøfta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, men jeg får litt følelsen her at meninga er å diskutere hvor dumme alle andre er jeg, som kjøper "brukshund" men ikke er like flinke som "oss" til å trene..

Signerer den.

Synes det er utrolig mange "flinkinger" her inne. Sier ikke at det ikke er det, men dog...

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det virker som man er ute etter å ta noen spesielle med denne diskusjonen. Det første jeg tenkte var om jeg var en av disse siden jeg har sett en del på Groenendael i det siste, og spesielt siden jeg har vært på forumet her og spurt om utstillingsgronnisene holdt til det jeg hadde tenkt å bruke dem til. Har fått tenkt meg litt om, og føler meg ikke sånn kjempetruffet siden jeg vet at jeg er nokså aktiv med hundene og kommer til å være enda mer aktiv når det bare blir kurs i klubben min så jeg kan få begynne på treningene de kjører. Likevel lurer jeg litt på om jeg har bidratt til at denne tråden ble startet og føler nesten jeg må forsvare at jeg vil ha hund av bruksrase.. :unsure:

Det er sikkert mange som tar seg vann over hodet når de kjøper slike hunder, men jeg føler at de her på forumet som ønsker sånne hunder (som jeg har fått med meg) er folk som gjerne vil satse på forskjellige ting og som er aktive med hundene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også det virker som man er ute etter å ta noen spesielle med denne diskusjonen. Det første jeg tenkte var om jeg var en av disse siden jeg har sett en del på Groenendael i det siste, og spesielt siden jeg har vært på forumet her og spurt om utstillingsgronnisene holdt til det jeg hadde tenkt å bruke dem til. Har fått tenkt meg litt om, og føler meg ikke sånn kjempetruffet siden jeg vet at jeg er nokså aktiv med hundene og kommer til å være enda mer aktiv når det bare blir kurs i klubben min så jeg kan få begynne på treningene de kjører. Likevel lurer jeg litt på om jeg har bidratt til at denne tråden ble startet og føler nesten jeg må forsvare at jeg vil ha hund av bruksrase.. :unsure:

Samme føler jeg... Men du og jeg vet best selv hvordan hundene våre har det, og hvor mye trening vi gir dem. Er det noen som sikter til noen spesielle personer her, så får de heller skrive det :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor folk velger brukshunder uten å kunne gi hundene det de trenger?

Fordi at når det skal være, så skal det være.. Da kjøper vi ikke den normale varianten, hverken av schäfer, belger eller noe annet! Nehehei! Bruksschäfer må det være.. Eller malle.. Eller i det minste bruksoppdretta langhårsbelgere! Selv folk her inne - som har svart i denne tråden - har lurt på å gå i den fella.. Det er jo ingen vits i å lære å krype før man kan gå, sant? Skal det være, så skal det ikke være noe pinglegreier nei! Til tross for at "vanlig" schäfer og "utstillingsbelger" er mer enn nok hund å jobbe med for de fleste gale amatører..

Og når vi har fiksa det sånn nogenlunde bra, da kjøper vi BC, for DET, det er arbeidsjern som "leverer" varene, i motsetning til "vanlig schäfer" og "utstillingsbelger".. Og DA skal vi satse da, for da har vi noe ordentlig å jobbe med!

Dette er det samme inntrykket jeg har, 2ne. Det ser så lettvindt ut, og man tror at veien til målet er kortere, og at trappetrinnet ble kortere. Sannheten er vel snarere omvendt. Lære å krabbe før man går, lære å gå før man løper osv.

Personlig er jeg glad jeg gikk fra "normal" schæfer, videre til "dual purpose" schæfer for så å kaste meg ut i det store intet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må tilføye at jeg ikke synes dette bare gjelder bruksrasene.. Hva med alle de som skaffer seg setter fordi de er så pene? Det er krevende hunder det og- på en litt annen måte. Jeg jobber i dyrebutikk, og omtrent hver dag kommer det noen inn og skal kjøpe alt av nødvendig utstyr til valp (også bur). De skal somregel hente seg en BC, eller eventuelt en BCblandingsvalp. Foreldre ukjent, spør ikke om helsetilstand hos slekta til hunden- ingen ting. Valpen er søt, og den koster bare 1500 kr, siden det er uten registrerte foreldre. Og hey- hvem gidder å bruke fra 5000 og oppover når de kan få en hund til 1500? Rasevalget er relativt tilfeldig, og familien har gjerne aldri hatt hund før. Joda, i de fleste tilfeller så går det helt sikkert bra, det tror jeg. Men jeg er enig med deg Belgerpia, at hovedproblemet vel egentlig er at økt popularitet fører til at en haug med oppdrettere setter kull på sin umeritterte BC tispe med naboens hann fra ekstreme gjeterlinjer, og da gjerne selger ukritisk for å slippe å sitte igjen med noen selv. Og gjett hva? Alle valpene blir solgt- de er billige, passe størrelse, søte og født lydige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definer brukshund da...? Jeg mener at selfølgelig er enkelte raser fødte brukshunder, men man former jo hunden selv. Jeg kaller Ask brukshund, fordi jeg bruker han til mye, og mye forskjellig, uten at vi konkurerer innen noen som helst form for hundesport eller bruks.

men har jeg rett når vi i dette tilfellet snakker om brukshunder som svært krevnde hunder? Virker slik, siden både belger, BC og schæfer kom opp her, det er også raser som hevder seg i konkuranser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et svare strev med å "overtale" - kanskje man heller skulle skrive AVtale <_< - noen bekjente fra å skaffe seg bruksschäfer. De er dødelig imponert over "den grå schäferen" de har sett på trening, og tror at deres utstillingsschäfer ikke kan gjøre maken, de tror liksom det er mest hunden det kommer an på. Men hvordan tror de at de skal lykkes bedre med en bruksvariant, når de sliter med utstillingsvarianten - med å få den lydig? Det er JEG fascinert av... dette "selvbedraget".

Det er jo ikke det at bruksvarianter av ulike raser er mer "umulige" eller "vanskelige", eller rettere sagt... det kan de bli, dersom de har eiere som ikke kan det å sette grenser. Tror, helt ærlig, det har mindre med hva du faktisk BRUKER dem til - og mer med HVORDAN du har dem, om du er en kapabel hundeeier i så måte. Kanskje det er derfor Belgerpia kan tillate seg å "blåse" litt i dette - men da snakker hun jo også ut fra seg selv, mens også jeg har sett den samme greia som andre her beskriver... hvordan folk skaffer seg hund over evne, uten å tenke på konsekvensene.

Det er hverdager også, og skaffer man seg en hund man ikke helt klarer å hanskes med, vil både hund og eier kunne bli riktig så frustrerte. Og det er jo nettopp den ukuelige arbeidslysten som gjør hundene så godt egnet til jobb, som da blir det som er "galt" med dem. Uerfarne eiere kan lett gi for mye oppmerksomhet til hundens "krav" til aktivitet, det er visst ikke så lett å lære hunder at "nå er det nok, nå er det RO". Ser det rundt om, kanskje i takt med alt pratet om bur og hvor "bra" det er - at folk ikke takler det å få hundene til å slappe av når det trengs, eller har hunder som er for oppskrudd (kan være i avlen også).

Og så er det ulikheter mellom ulike rasers bruksvarianter. En bruksschäfer kan være en riktig trivelig familie- og hverdagshund også, der en bruksmalle... helt ærlig... ikke akkurat er dét. Å ha skarpe hunder som hele tiden er "på"... det krever sitt i hverdagen, ikke bare på trening.

Men disse evige drømmene om å lykkes... om å ha de beste resultatene, det er greit - men jeg føler meg tryggere når det eiere som har prøvd å jobbe med "tyngre" og mer normale hunder først, og greid det, enn de som knapt har rukket å konstatere at førstehunden ikke er "bra nok" - og så fyker videre og skal ha "det beste" på no time. For dette ER moro - det SKAL dreie seg om hund - og ikke bare om prestasjoner og hund som egner seg til de ville drømmene om å bli verdensmester eller hva det måtte være, før man knapt har startet i lavere klasser og klart det noenlunde med "normalhunden"......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Men alvorlig talt...........

Jeg er dønn enig med deg Akela - enkelte skaffer seg hund over evne, men mitt argument blir da at man kanskje bør vurdere å sparke en del av de aktive ut av klubbene, instruktører og de som lykkes osv. - For dersom instruktører og aktive i diverse hundeklubber rundt omkring ikke promoterte disse ekstremvariantene som det eneste rett men klarte å motivere folk til å jobbe med det de har - ja, så ville dette neppe vært den helt store problemstillingen - eller?

Man kan gjerne skyte både oppdrettere og dustete hundeeiere, men seriøst - de får sine ideer fra ett eller annet sted, og der jeg vanker er det klubbmiljøet helt alene som står for pushingen av ekstremvariantene. Det er bruksvarianten man må ha ellers er man ikke noe nemlig.

At Hvermansen fint ville nådd sitt nivå og litt til med sin helt vanlige hund er ikke godt nok for gutta med pigger under arma - har man ikke bruksvarianten så har man ikke hund. Er det rart folk handler hund over evne? At Hvermansen sliter med lydigheten på sin helt normale schæfer kommer jo ikke som noen bombe akkurat - at en bruksvariant vil bli katastrofal hos samme person er det ingen tvil om - men da mener jeg dypt, inderlig og seriøst at "de store kara" i klubbene rundt omkring bør gjøre en jobb for å fortelle vedkommede at de bør vente.........

Man kan ikke skyve dette over på oppdrettere, det er faktisk ikke så enkelt å gjennomskue folk faktisk - med mindre man skal begynne å be om inngående referanser osv. - hvilket antagelig ikke vil avsløre noe siden de ofte vil bruke kjøtthuet som anbefalte bruksvarianten i første omgang som referanse - hva skal en stakkars oppdretter gjøre da.

Nå har ikke jeg bruksvarianter jeg da, men når jeg selger valper så forsøker jeg i alle fall å finne vettuge mennesker, og når folk ringer å sier de har hatt hund før, har planer om å gå kurs, kanskje prøve litt agility og de svarer fornuftig på spørsmål - ja, så får de hund da.

Jeg vet heldigvis ikke om bruksoppdrettere av min rase som selger til kreti og pleti - de jeg kjenner til er svært nøye med å påpeke at det ikke er leketøy man kjøper - og jeg må også seriøst innrømme at jeg nok ikke vanker i klubber der det er noe superproblem med feil hund hos feil eier sånn generelt - de aller fleste jobber med det de har for hånden liksom.

Og sånn seriøst - det er da ikke sånn at de hundene som florerer på diverse omplasseringslister er problematiske brukshunder? Så så veldig stort problem kan da ikke dette være eller?

Det ikke spesielt mange bruksmaller, grå schæfere, rottiser eller riesen som skal omplasseres - en del schæfere ja, en og annen retriever og jakthund, men de fleste er jo blandingshunder..........

Hvor er dette ett problem?

Er det ett problem fordi man "vet" (vet i gåsetegn for i de fleste tilfeller er det vel secondhand info antar jeg akkurat som veldig mye annet slarv i hundemiljøet) at noen hunder står mye i bur?

Er det ett problem fordi mange avlives?

Som sagt, jeg har liksom ikke truffet noen jeg, rett nok ett par tre som har levert bikkja tilbake til en bruksoppdretter jeg kjenner - men jeg tror ikke det er noe stort problem der heller liksom......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror, som andre, dette er en gammel diskusjon. "Same shit, different wrapping"! Om Belgerpia føler seg støtt over det hun tolker som angrep på henne fordi hun har belger uten å kunne sette BCh eller LCh forran utstillingstittlene, så tror jeg det nok er en overreaksjon. Problemet er, som alltid, at eieren ikke klarer å håndtere hunden i hverdagen. Jeg har truffet folk som takler maller på en utmerket måte, mens en annen sukker høylydt fordi han "måtte ta" en rodhesianhanne i stedet for en tispe og dermed får trøbbel. Det handler ikke om tittler, pokaler eller om man aktivt trener med hunden. Det handler om å stimulere hunden og takle den på en måte som hunden forstår! Hunden gir blanke i om den vinner sløyfer, om den søker etter sporpinner eller slitte babysokker, om den lærer å vinke eller å gå på fot, om den lærer å hoppe over hinder eller lærer å ikke gå inn på kjøkkenet når far lager mat. Det handler om at eieren SER BEHOVET til hunden, uansett om den har behov for fysisk mosjon eller mental trim.

Poenget mitt er at enhver rase kan være for krevende. De har alle forskjellige behov, som akkurat dens eier kanskje ikke klarer å dekke. Det kan dreie seg om alt fra separasjonsangst til gjeting av biler. Det kan være en leonberger eller border collie!

At det nå er mote å skaffe seg bruksschäfer er en naturlig konsekvens av at denne varianten nå er blitt mer tilgjengelig og at de som faktisk gjør det bra har disse hundene. Det samme gjalt for malle for noen år siden. Popularitet drar med seg masse negative ting, og oppdrett av bruksschäfer har også tatt helt av de siste to årene. Valpekull fra kreti og pleti spruter ut og markedet er nå mettet her i landet. Spør du meg så er det en klatastrofe for en variant som kanskje kunne bevart noe av potensialet denne rasen har som brukshund. Det samme gjelder for de fleste andre bruksvariantene også, men nok om det!

Dette problemet er ikke nytt, og det kommer nok alltid til å være et tema. Jeg tror fullt og helt at her hviler det mye ansvar på oppdretterne, rett og slett fordi det er de som skal sitte på kompetansen og at man ikke skal forvente at valpekjøpere er mer enn flinke til å presentere seg selv og sine høytflyvende drømmer for valpen. Hadde det blitt en tradisjon for å presentere referanser i stedet, så hadde man kanskje kommet opp på et annet nivå av seriøsitet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette problemet er ikke nytt, og det kommer nok alltid til å være et tema. Jeg tror fullt og helt at her hviler det mye ansvar på oppdretterne, rett og slett fordi det er de som skal sitte på kompetansen og at man ikke skal forvente at valpekjøpere er mer enn flinke til å presentere seg selv og sine høytflyvende drømmer for valpen. Hadde det blitt en tradisjon for å presentere referanser i stedet, så hadde man kanskje kommet opp på et annet nivå av seriøsitet!

Unnskyld? Uansett rase, bruksegenskaper, ambisjoner og seriøsitet: HVORDAN (nøyaktig) mener du en oppdretter skal kunne garantere at valpekjøperen ikke lurer ham (og seg selv) trill rundt? (Og ja, jeg er av dem som både vil ha referanser, møte valpekjøpere, snakke med naboer, se bilder av huset og vite hva som har skjedd med alle de tidligere hundene - jeg er dog ikke synsk - og kan følgelig heller ikke garantere at alle valpespekulanter er ærlige, redelige og har nok selvinnsikt til å velge rett rase - eller oppdretter...Kan du?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...