Gå til innhold
Hundesonen.no

Hushjelp.


Tiv

Recommended Posts

Driver med klikkertrening, og skulle gjerne hatt ideer til hvilke hus-ting en hund kan gjøre uten å ødelegge noe. Han tømmer vaskemaskinen, kan hente tøfler og sko, plukker opp alt som ligger på gulvet og som ikke hører hjemme der, henter ting som faller ut vinduet, lukker skuffer og skapdører. Slå på lys går ikke an her.

Hva annet kan passe? Han er matgal, så å åpne kjøleskapet blir ikke aktuelt. Funderte på å legge matskåla hans i ei skuff, så kan han hente den der når det er mattid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det går jo godt an å gjøre det motsatt. Vi får trene på det også, er vel kanskje lettere for ham å putte inn tørre klær enn å ta ut våte! Fargesortering får han vel neppe til, men det gjør ikke gubben heller :lol:

Vi har ikke avis i postkassen, og den står nok for høyt uansett. Gubben er postbud og kommer med avisa direkte på kjøkkenbordet, men jeg kunne kanskje lære hunden å legge lest avis i dunken. Det skal vi jammen øve på! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan lære han å hente posten. Ellers kunne min forrige hund bære søppelposen fra kjøkkenet til ytterdøren. Han hjalp også til med å bære bordskånere til og fra bordet, levere tomme melkekartonger, kanel, smørbokser osv fra bordet til kjøkkenet og andre veien, bære ost eller andre ting hjem fra butikken osv. Alt som kunne bæres (og litt til), hjalp han til med å bære. Den siste tiden holdt jeg også på å lære han å legge sokker i sokkeskuffen (som stod åpen, men det går vel også an å lære de å åpne denne, hvis det er mulig). Jeg la sammen sokker, kastet de på gulvet eller gav de til han, så la han de oppi skuffen. Han hentet også tøflene mine når jeg kom hjem, og røyken når jeg skulle ut og røyke, eller på tur. Mat skålen hentet han også når han fikk beskjed om det. Han la også ting i søpla på kommando (og med litt hjelp, ble ikke helt utlært der).

Dette med å åpne kjøleskapet; fest et tau med knute på dørhåndtaket, og lær hunden å åpne med denne. Når dere fjerner snoren, kan ikke hunden åpne kjøleskapet, og dere har kontroll på når hunden kan stjele mat og ikke. :) Dette kunne også forrige hunden min en periode, men så fikk vi nytt kjøleskap hvos vi ikke kunne feste snor i dørhåndtaket. Holder på å lære Tulla å skru av og på lyset, bruker laser for å peke på lysbryter, som target. Føler jeg har lettere kontroll over stimuliet da. Prøvde også å lære henne å skru på tv (trykke snuten mot knappen), men det tok jeg en pause fra av en eller annen grunn.

Du kan også lære hunden å hente diverse ting på kommando (forutsatt at han ikke sikler alt for mye), fx mobil, fjernkontroll til tv, avisen.

Ellers høres det ut som om du har en veldig flink hund! :lol: Applaus!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kunne også forrige hunden min en periode, men så fikk vi nytt kjøleskap hvos vi ikke kunne feste snor i dørhåndtaket.

Sett en 1.5 liters brusflaske helt ytterst i døra i kjøleskapet. Fest tauet rundt den, og la den henge ut av kjøleskapet. Så er det fult mulig for de å åpne døra med snor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett en 1.5 liters brusflaske helt ytterst i døra i kjøleskapet. Fest tauet rundt den, og la den henge ut av kjøleskapet. Så er det fult mulig for de å åpne døra med snor.

aha, det var lurt. Jeg tenkte jeg skulle lære bikkja det for noen dager siden, helt til jeg oppdaget at vi ikke hadde håndtak. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Siden du skriver at dere snart har hatt valpen i snart 4 uker ,går jeg ut fra at den er 11-12 uker gammel? Dere begynte å stenge valpen inne i valpegrind da den var omtrent 10 uker gammel, altså mens den fremdeles er for en liten baby å regne.  Selvfølgelig gråter og hyler den, noe annet ville vært rart. Hvalpen ble tatt fra sin mor og søsken , der den hadde tilgang til både trøst  og lekekamerater hele tiden, til å bli plassert på et fremmed sted uten denne trygghetsfaktoren og ikke minst muligheten til å herje og leke/få utløp for energi på en normal måte.    En normalt valp har MYE energi og har behov for å få utløp for den på en god måte. Faktisk mye mer energi enn de fleste tror, hvis man ikke er vant til hvalper/har sett hvordan hvalper forholder seg til hverandre. Å stenge hvalpen /hunden inne i grind/bur er IKKE god dyrevelferd.  Ikke oppnår man noe positivt heller, med mindre man anser tvangspasifisering for et gode..  Når det kommer til renslighet, så lan faktisk en slik fremgangsmåte forsinke eventuellt hindre framgang, da hunden lærer at det nytter ikke å si ifra ( pipe, hyle , gråte), den er tvunget til å gjøre fra seg der den er.  Å få en valp renslig er som regel MYE arbeid, man må ha øyne både i nakken og på siden av hodet og følge med HELE tiden, så lenge hvalpen er våken . Apropos våken..nei, normale hvalper sover ikke 20 timer i døgnet, da er den enten ikke frisk eller så ‘sover’ den av tvang. Noen hvalper/hunder sier tydelig ifra hvis de må ut og gjøre fra seg, andre gir vag/utydelig beskjed, dette gjelder både voksne og hvalper. Hverken hvalper eller voksne hunder gjør fra seg ‘på trass’ inne, uansett hva enkelte påstår.  Selv om hvalpen nettopp gjorde fra seg ute, så kan den godt ha behov like etterpå. Forøvrig er ofte stress og frykt en utløsende faktor når det kommer til tømming, akkurat som hos folk. Så når hvalpen blir stengt inne i denne grinda, så kan stresset være med på å utløse trang til tømming. Kvitt dere med grinda og behandle hvalpen som et familiemedlem og som den babyen den er. Det vil komme både dere og ikke minst hvalpen til gode 🙂 For tidlig igangsetting av  ‘hjemmealene’ trening kan trigge seperasjonsangst, så her vil jeg ha gått veldig forsiktig frem med tanke på starten denne hvalpen har fått.        
    • Vi har lå hatt valpen i 3, snart 4 uker, og har for et par uker siden begynt med litt trening på å være i valpegrind.  Rasen er Brasiliansk terrier.  Valpen begynner å bli stueren, men vi må følge godt med enda siden den ikke gir lyd fra seg når den skal ut. Regner med dette går seg til. Valpegrinda står på stua, og etter råd fra noen andre krympet vi den inn til å ha plass til bare senga.  Men, valpen hyler og piper og bjeffer med en gang den lokkes dit. Slenger inn noen godbiter og sier «på plass», og stenger grinda. Etter 20-30 min roer den seg og sovner. Vi er innen synsrekkevidde for den, og vi har valgt å ikke gi den noe oppmerksomhet når den driver på slik. MEN, han både tisser og bæsjer inni der, selv om han like før var ute og gjorde ifra seg!  Jeg har også sittet utenfor grinda uten at han når tak i meg, men hyler fortsatt, men kanskje ikke like lenge.  Målet til slutt er jo at han på sikt skal kunne være hjemme alene mens gutten er på skolen fra høsten av, 6 timer ca.  Men slik det ser ut nå virker det som at vi kan glemme dette🙄 Noen råd? Spør hvis jeg har glemt å informere om noe😊
    • 🤣🤣🤣 det er minst 5 år til 🤣
    • Du får si fra når han er voksen og veloppdragen.
    • Tja, finnes det egentlig et rett tidspunkt? Jeg har fått valp både som student, i full jobb, og nå i 80% jobb kombinert med deltidsstudie. Det har gått fin-fint hver gang. Har vært heldig og fått lov til å ha med meg valp på jobb frem til den kunne være alene hjemme. Synes det høres ut som et fint tidspunkt for dere. De som sier at det ikke er rett tidspunkt fordi du er student. Hva begrunner de det med?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...