Gå til innhold
Hundesonen.no

millis`s akvarier

millis

Recommended Posts

Corryer er de som er på det siste bildet ditt. :lol:

Og det en stimfisk bør være min. 5 stk. for å trives, dvs. du har for lite kar til de (blir ca. 6 cm. lange).

Også er grusen din for grov denne fisken.

Ja det var dagens moralpereken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir litt oppgitt jeg :lol:

Noen folk som jobber i dyrebutikker burde ha bedre greie på dyra di selger...

Dyrebutikk mannen som fant denne grusen til meg pekte jo rundt i akvariene om hva jeg kunne ha i mitt lille 20literskar. Han oppfordra meg til å kjøpe et par Corryer (se jeg har lært noe nytt :) ) fordi di rydda så bra etter di andre fiskene. Hun som henta fiskene jeg valgte, stod jo også å påstod at kampfisken hennes hadde det mye bedre i bollen sin en i det kjempestore akvariet hennes. Den følte seg jo så ensom der... :)

Grunnen til at samtalen kom inn på kampfisk var for at det stod ca 7-10stk store(drikke) plastglass der på et brett med en kampfisk-hann i hvert av dem. Jeg syns skikkelig synd på dem... Fikk lyst til å kjøpe alle sammen, men hvor skulle jeg hatt dem da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene om å bli det, men kjøp deg en bok eller to om akvarier og akvariefisker og les litt om fiskene før du bestemmer deg for å kjøpe dem. Det sparer deg for mye penger og bekymringer.

Feil veiledning og mangelfull kompetanse vedrørende akvarie er et velkjent og frustrerende problem blant erfarne akvarister - for nybegynner også som kan gi opp hobbyen fordi de får feil råd.

Et eksempel: jeg dro ned forrige uke til den lokale zoo-butikken for å kjøpe ny dame til Palettciklidehannen min. Palettciklider er den vanligste av alle dvergciklider og det finnes ingen zoo-butikk i Norge som ikke har den. Da jeg spurte om de hadde paletter fikk jeg til svar: Hva er det??? En dvergciklide sa jeg. En fisk spurte dama om da. Ja svarte jeg og fikk kontra beskjeden: hvordan ser den ut? GRØSS OG GRU!!

Corryene leter etter mat (de er ikke avfallsspisere som mange påstår/tror) i sanden med sine tentakler ("hårene" rundt munnen) og for skarp sand eller grov grus gjør at de rett og slett kan skade seg.

Kampfisker lever opprinnelig i sumper/rismarker og hannene har STORE territorier alene, hunnene er streifere og stikker innom hannens territorie når hun er rognstinn. Etter at eggene er lagt jager hannen henne bort. Så at en kampfisk trives bedre i en bolle/kopp enn i et akvarium bl.a. fordi den blir ensom er noe av det dummeste jeg har hørt. En kampfiskhann bør ikke gå i et akvarie på mindre enn 20-30 liter for å trives optimalt. At en fisk overlever er ikke det samme som at den trives...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempe flotte!

Synd med de fiskene i de glassene :) Fysj at dem kan gjøre sånt. I vår dyrebutikk bor de i små sånne veldig små kar eller glass eller hva jeg skal si...

Men de har 4 kar tror jeg som de bytter på å la kampsikene gå i. Altså det er vell 5 kampfisker der, nei 7 også er det 2 som har det smått også bytter de på hvem som får være i de andre store karene.

Er 2 kampfisker som går oppi der med plantene, i hvertsitt plante kar eller hva jeg skal kalle det også er det 3 stk som går i vanelige kar og 2 som går i de småe glass greiene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da har 60literen stått lenge nok og fiskene er kjøpt inn :)

Her er resultatet:

dsc02122rs9.jpg

dsc02156xo2.jpg

dsc02148lv6.jpg

dsc02125ng1.jpg

dsc02127bm1.jpg

Da har jeg følgende i 60literen: 2kampfisker, 1guppy (nr.2 døde), 2pansermaller, 1 Ancistrus (de hadde jeg fra før)

så har jeg kjøpt 1hannguppy og 4 hunner, 2hann platy og 2hunner, 3albino pansermaller :)

Nå er jeg på jakt etter et billig akvarie til som jeg har tenkt å ha sand i, da skal pansermallene få bo der tenkte jeg. Blir det noe yngel skal di få bo der også. Får jeg til dette så ønsker jeg meg bare en Ancistrushann. Da er jeg rå fornøyd :) Venter på flyteplanter jeg har kjøpt over nettet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
Flotte akvarier :)

Skulle bare si at det minste du har bilde av,er faktisk bare på 13 liter. Det er et akvarie fra Netthandelen,har makent selv.

Takk for at du sa det til meg, har ikke vært sikker på hvor mange liter det har vært for jeg fikk det av en venn. Vi tippa 20liter, men etter å ha fått flere akvarier så har jeg trodd det har vært 15liter. Men da er det oppklart, 13liter er notert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Oi, nå er det lenge siden jeg har oppdatert her altså!

Får se å ta noen bilder veldig snart, men kan jo fortelle hva som svømmer rundt hjemme hos meg nå ;)

13-14literen: 3guppy jenter (ei født her :P )

60 literen: Platyer, kampfisk jente og ei algespiserinne (ancistrus)

50literen= babykar :P Der er det 3platybabyer, en guppygutt (ung fisk) og 40-50 Mollyer som kom i går uten at jeg ante at det var noe på gang! Mamman er hvit. Så er det 5pansermaller og en algespiserkar (ancistrus)

40literen: her er 4voksene Mollyer 2hvite og to hvite med flekker og Kampfiskgutten min :P

Krabbe gutten min er desverre død :ahappy:

Jeg aner ikke hva som skjedde, han virket jo så fornøyd der han satt å gomla på det meste. Hadde eget platå også. En dag lå han stille, jeg trodde det bare var skallskifte, men det var det ikke :ahappy:

Han stakk av en gang under vannskiftet , fant ham igjen midt på stuegulvet inntulla i en hybelkanin. Jeg skylte den av ham å puttet ham i karet igjen. Karnsje han ikke tålte det? Blir nok en ny krabbe senre, men ikke enda.

RIP Tasselhoff :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...