Gå til innhold
Hundesonen.no

Bjeffing mot besøkende


Minadachs

Recommended Posts

Jeg har alltid hatt dette problemet, eller det vil si fra hun var ett år og til nå har hun bjeffet på alt som går utenfor huset når hun er inne. Om hun hører noen kommer på trappa, så sier hun ifra med å bjeffe så høyt og uavbrutt, at man får lyst til å tuppe henne bak avogtil. Dette er slitsomt for oss, og de som kommer på besøk. Jeg har prøvd absolutt alt, uten resultater, men når hun var valp, og frem til hun var litt over ett år, var hun flink og sa ingenting, hun bare lå der og ventet på å få kos. Dette er utrolig slitsomt.

Hva kan jeg bruke? Kan jeg trene dette inn med klikker? Det er faktisk noe jeg ikke har prødv før, men hun hører litt på klikkeren, bortsett fra at jeg ikke er så god på klikkeren selv enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør finne ut er hvorfor hun bjeffer. Er det fordi hun vokter, er usikker mot fremmde eller er glad fordi det kommer folk?

Jeg regner med at hun bjeffer fordi hun har lyst å hilse siden det var det hun ville før hun var 1 år. Da er en mulighet og kun la henne få hilse når hun er stille. Da åpner du ikke døren en gang eller viser tegn til å i det hele tatt gå mot døren før hun er stille. Hvis hun har blitt stille, men bjeffer med en gang du går mot døren, snur du bare igjen og overser henne totalt.

Du bør kanskje få noen som har litt tålmodighet til å trene med deg og være den som ringer på fordi det kommer sikkert til å ta litt tid de første gangene før hun fatter pointet, men hva gjør vi ikke for hundeholdet. :lol:

Jeg tror ikke klikkertrening vil hjelpe særlig hvis det er de som ringer på som er den beste forsterkeren, for da vil hun jo heller hilse på de enn å spise godbiter, og det er ikke alltid like lett å ha klikkeren og godbitene klare hver gang det ringer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første du bør finne ut er hvorfor hun bjeffer. Er det fordi hun vokter, er usikker mot fremmde eller er glad fordi det kommer folk?

Jeg regner med at hun bjeffer fordi hun har lyst å hilse siden det var det hun ville før hun var 1 år. Da er en mulighet og kun la henne få hilse når hun er stille. Da åpner du ikke døren en gang eller viser tegn til å i det hele tatt gå mot døren før hun er stille. Hvis hun har blitt stille, men bjeffer med en gang du går mot døren, snur du bare igjen og overser henne totalt.

Du bør kanskje få noen som har litt tålmodighet til å trene med deg og være den som ringer på fordi det kommer sikkert til å ta litt tid de første gangene før hun fatter pointet, men hva gjør vi ikke for hundeholdet. :P

Jeg tror ikke klikkertrening vil hjelpe særlig hvis det er de som ringer på som er den beste forsterkeren, for da vil hun jo heller hilse på de enn å spise godbiter, og det er ikke alltid like lett å ha klikkeren og godbitene klare hver gang det ringer på.

Jepp, denne skal jeg prøve altså :) takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...