Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Jeg synes argumentet med knuste skaller i frontruta er ganske lamt for bruk av sikkerhetsseler i bil også jeg, tatt i betraktning hvor FÅ det faktisk skjer med i forhold til hvor mange som kjører bil hver eneste dag. Og bilstoler til barn er sterkt oppskrytt - statistisk sett er det minimalt med unger som blir utsatt for skader i bil på en vanlig dag...

Nehei... (Jeg synes kanskje "skadefrekvensen" burde vært 0 - tatt i betraktning at det er favorittunnskyldningen til de fleste burbrukere - at valpen er så "trygg" i buret sitt...

Godt poeng.

Dessverre har jeg ikke lykkes i å få noen av dem som har fått hundene sine ødelagt av "ukollapsbare bur" til å stå fram, de som har hatt valper av storvokste raser liggende uten mulighet til bevegelse og aktivitet natt og dag i uker og måneder, til å stå fram - jeg vet heller ikke om 2nes eller Susannes hunder satt i nettingbur eller "vari"-modeller når ulykkene inntraff - men vi får sikkert svar på det hvis vi spør? For min del betyr det faktisk ingenting i den store sammenhengen, som jo er at hundebur brukt som oppbevaringsplass for bikkjer er en uting og burde vært forbudt...
Det jeg mente var at de sammenleggbare burde forbys, punktum. Altså forbudt å selge i Norge.

Og det er jo ikke DET man prøver å få til når det gjelder burbruk, det er å få folk til å slutte å ha bikkjene sine i bur fordi "det passer seg sånn", og helst få DET forbudt. Klart, det hadde ikke gjort meg noe om det ble lisensbelagt å kjøpe bur (for veterinærer, for eksempel), men hva skulle da utstillingsfolket gjort?

Det plager ikke meg at de ikke får tak i bur, for jeg synes strengt tatt det ikke skal være nødvendig å ha bikkja stående i bur hele utstillingsdagen, med så mye styr og ståk rundt, men du ville kanskje ikke like det? Vet ikke om du bruker bur på utstilling jeg, men du lister det opp som "lovlig" årsak, såvidt jeg kan huske.

Men valpegård blir anbefalt av burmotstandere?

Ikke av meg.

Men det er selvsagt et bedre alternativ, med tanke på bevegelsesfrihet og denslags. Bortsett fra det ser jeg ikke helt forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar
Men valpegård blir anbefalt av burmotstandere?

På de få ukene vi hadde Luna klarte hun å sette fast først hele labben og så den ene tåa i overkant på valpegården i de å sekundene jeg var ute på kjøkkenet for å hente noe i kjøleskapet og hu skrek seg vill fordi jeg gikk ut av syne! Heldigvis satt jeg ikke på dass eller noe annet som tok lenger tid da, for da hadde nok iallefall tåa gått på den siste runden... Der var det bare å slippe alt man hadde og løpe ut til bikkja for å hjelpe henne løs...

Jeg synes i prinsippet at valpegårder er langt å foretrekke framfor bur - fordi de kan gjøres større og nødvendigvis er høye nok til at hunden skal kunne stå oppreist. Jeg pleier dog oftest å anbefale at man bruker valpegjerdene til å stenge bort det man er redd for (sofaen, ledninger, bokhylla, f eks) - og ikke valpen... Hvorfor noen skulle ha behov for å sette bikkja bak lås og slå for å selv gå på toalettet er for meg en gåte...

Valpegården ble sikret annerledes etter første gang hu satte seg fast.. Men allikevel klarte hu å feste tåa der neste gang.
Da er den altså ikke sikret ordentlig - så enkelt er det...

Etter dette var hu aldri i valpegården når vi ikke var ved siden av for å passe på henne... De to gangene jeg satte henne i buret og stengte døra så var iallefall det eneste hu gjorde å ule... skrike, hyle, bråke.

Så idyllisk! Må jo være drømmetilværelsen for enhver valp... Eller?

I valpegården så hu at hu kunne komme seg ut OPPE, og prøvde det hu kunne for å klare det...

Nå har jeg en hund i huset som er "vokst opp i bur". Hos oss bruker vi ikke bur på dagtid, og hu må venne seg til å roe seg uten bur. Så, jeg sier som Belgerpia.. "Det er lov å bruke huet". Alt med måte.

Nå er det en kjennsgjerning at valper er aktive, travle og "brysomme" dyr som krever det meste av sine eiere - slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være... Den jobben du nå må gjøre med å lære hunden din å fungere uten bur kunne du sluppet om du hadde gjort en litt større innsats når den var valp - slik alle med valp må gjøre... Passe på tingene sine så ikke valpen biter dem i stykker, følge med så valpen ikke har "uhell" inne, passe på potteplanter og sofahjørner, lære hunden å ikke tigge ved bordet, etc etc...

Det jeg mente var at de sammenleggbare burde forbys, punktum. Altså forbudt å selge i Norge.

Og det er jo ikke DET man prøver å få til når det gjelder burbruk, det er å få folk til å slutte å ha bikkjene sine i bur fordi "det passer seg sånn", og helst få DET forbudt.

Ja - sammenleggbare NETTINGBUR burde vært forbudt - men jeg ser ingen grunn for å forby folk å ha tekstilbur til bruk på utstillinger f eks?

Klart, det hadde ikke gjort meg noe om det ble lisensbelagt å kjøpe bur (for veterinærer, for eksempel), men hva skulle da utstillingsfolket gjort?
Jeg tilhører vel "utstillingsfolket" og var i "høstsemesteret" på 7 utstillinger med 2 av hundene mine, uten bur. Nå har jeg imidlertid planer om å gå til anskaffelse av ordentlige grinder (til å ha i utstillingsteltet til sommeren), ev et tekstilbur eller to slik at jeg ikke blir så avhengig av velvillig hjelp fra medutstillere til å holde den ene hunden mens jeg er i ringen med den andre... Foreløpig går det veldig greit, men jeg synes det er litt flaut å spørre...

Det plager ikke meg at de ikke får tak i bur, for jeg synes strengt tatt det ikke skal være nødvendig å ha bikkja stående i bur hele utstillingsdagen, med så mye styr og ståk rundt, men du ville kanskje ikke like det? Vet ikke om du bruker bur på utstilling jeg, men du lister det opp som "lovlig" årsak, såvidt jeg kan huske.

Dessverre tror jeg ikke veterinærene er de rette til å betros et ev lisenssalg - de anbefaler jo bur i hytt og pine helt ukritisk hver eneste dag - antagelig fordi de vet for lite om misbrukets omfang og hunders atferd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
De færreste mennesker som går gjennom glassruter overlever, kan ikke skjønne at det skal være annerledes. Og så forstår jeg ikke hvordan en liten valp kan knuse et vindu bare ved å skli eller snuble, det er faktisk ikke så "enkelt" å knuse ruter som en skulle tro.

Forestiller meg at man må KASTE den mot ruta for å få til akkurat det, og det er jo ikke en særlig hyggelig tanke.

Ehhh...... *rekker opp hånda* - jeg har gått igjennom glassrute jeg, uten å få så mye som en flenge - rettnok var det ikke to etasjer ned til bakken, men det er fullt mulig liksom............ og det var ikke noe vanskelig å gå gjennom ruta heller, tror ikke jeg hadde hverken stor fart eller noe annet *ler* - dog en smule på snurr........

............ Nå var vel forøvrig omtalte valp 6-7 måneder gammel om jeg ikke erindrer feil, den var akkurat liten nok til å slippe å gå på vanlig nybegynner kurs hvilket skulle tilsi 6-7 måneder gammel, og de er jo ikke akkurat små. Hva som har skjedd aner jeg ikke - men den klarte det nå i alle fall - og overlevde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så er det pyreneeren i Haugesund, den led jo ikke så veldig lenge - og eieren har jo dårlig samvittighet (om ikke for burbruken, så for at hun ikke kunne kjøre den til veterinær...) - og var det ikke 2ne som i denne tråden fortalte om belgeren som satt fast med tennene i gitteret på burdøra og måtte "skjæres løs"?

Dessverre har jeg ikke lykkes i å få noen av dem som har fått hundene sine ødelagt av "ukollapsbare bur" til å stå fram, de som har hatt valper av storvokste raser liggende uten mulighet til bevegelse og aktivitet natt og dag i uker og måneder, til å stå fram - jeg vet heller ikke om 2nes eller Susannes hunder satt i nettingbur eller "vari"-modeller når ulykkene inntraff - men vi får sikkert svar på det hvis vi spør? For min del betyr det faktisk ingenting i den store sammenhengen, som jo er at hundebur brukt som oppbevaringsplass for bikkjer er en uting og burde vært forbudt...

La oss nå ikke overdramatisere? Valpen hekta tenna i et vanlig sammenleggbart bur i metall, og måtte ha hjelp til å hektes løs igjen.. Det er dramatisk nok i seg selv, buret er like helt det, og fortsatt i bruk..

Det er nå jeg ikke burde fortelle at vi HAR burtrent, eller?

Nei, hun sitter ikke mye i bur, hun får servert maten sin og tyggebein der, for å lære henne at det kan faktisk være koselig å sitte i bur.. Hvorfor jeg fant ut at det var nødvendig? Vel, det hender selv at selv jeg er nødt til å forlate dyrene mine, og til tross for at jeg ryddet unna, så fant den lille frøkna allikevel ting hun kunne makulere i all sin kjedsomhet..

Det ene rommet jeg har som er tomt for ting og derfor "valpesikkert", er tett. Det blir for varmt og for dårlig luft til at hundene kan være der over tid, jeg har prøvd. Det er ingen vinduer i rommet, og de tre dørene som går inn dit er til badet, et barnerom og stua - altså ingen rom det er "greit" at hun er kreativ på.

Uansett, jeg har kapitulert og mishandler derfor dyret mitt ved å ha det i buret en times tid daglig.. Jeg burde selvsagt levere henne tilbake til oppdretter, jeg er nok ikke klar for å ha en valp, og hun er nok psykisk syk som kan finne på sånt når hun må være alene en sjelden gang i blant.. Jeg kunne jo selvsagt trent på dette og, hadde det ikke vært for at hun ikke herper ting, går på stuebordet mitt, klatrer i bokhylla mi osv når jeg ER her..

Jeg skulle virkelig ønske at hun kunne ligge løs uten å ødelegge ting, eller at jeg hadde et helt rom å sperre de inne på, men sånn er det ikke.. Så når jeg da er nødt til å dra fra de en gang i blant, må hun ligge i bur, og jeg syns det er greit å vite på forhånd at hun nå klarer å roe seg der inne..

EDIT: Den gangen jeg var ung og bodde på internat, var det en som hoppet gjennom vinduet ved siden av døra der. De er vel forholdsvis tjukke, sånne vinduer?

Hvorfor han kom på tanken, aner jeg ikke, jeg syns jo det at når du finner ut at du skal hoppe over en ovn, så bør du skjønne at den ovnen står INNE, selv om du kanskje ikke ser vinduet? Men han hoppa igjennom ruta ihvertfall, og skar seg opp både her og der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå ikke overdramatisere? Valpen hekta tenna i et vanlig sammenleggbart bur i metall, og måtte ha hjelp til å hektes løs igjen.. Det er dramatisk nok i seg selv, buret er like helt det, og fortsatt i bruk..

Gratulerer!

Nei, hun sitter ikke mye i bur, hun får servert maten sin og tyggebein der, for å lære henne at det kan faktisk være koselig å sitte i bur.. Hvorfor jeg fant ut at det var nødvendig? Vel, det hender selv at selv jeg er nødt til å forlate dyrene mine, og til tross for at jeg ryddet unna, så fant den lille frøkna allikevel ting hun kunne makulere i all sin kjedsomhet..
Ja - valper makulerer - og det er fortsatt ingen grunn for å sette dem i bur... (jeg antar at det ikke er den voksne tispa di du snakker om? I så fall kan en kanskje fundere over om hun har et temperament som burde gå videre i avlen...?)

Det ene rommet jeg har som er tomt for ting og derfor "valpesikkert", er tett. Det blir for varmt og for dårlig luft til at hundene kan være der over tid, jeg har prøvd. Det er ingen vinduer i rommet, og de tre dørene som går inn dit er til badet, et barnerom og stua - altså ingen rom det er "greit" at hun er kreativ på.

Nehei...

Uansett, jeg har kapitulert og mishandler derfor dyret mitt ved å ha det i buret en times tid daglig.. Jeg burde selvsagt levere henne tilbake til oppdretter, jeg er nok ikke klar for å ha en valp, og hun er nok psykisk syk som kan finne på sånt når hun må være alene en sjelden gang i blant.. Jeg kunne jo selvsagt trent på dette og, hadde det ikke vært for at hun ikke herper ting, går på stuebordet mitt, klatrer i bokhylla mi osv når jeg ER her..
Neida - jeg aksepterer fullt ut at denne unnskyldningen fungerer like godt for deg som for alle andre valpeeiere som løser problemet med å putte dyret i bur.

Jeg skulle virkelig ønske at hun kunne ligge løs uten å ødelegge ting, eller at jeg hadde et helt rom å sperre de inne på, men sånn er det ikke.. Så når jeg da er nødt til å dra fra de en gang i blant, må hun ligge i bur, og jeg syns det er greit å vite på forhånd at hun nå klarer å roe seg der inne..

Jada, selvsagt helt suveren løsning uten praktisk gjennomførbare alternativer. ALLE må ha bur til valpene sine, hvordan ville ellers de 1000 norske hjem sett ut etter en vanlig lørdagshandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehhh...... *rekker opp hånda* - jeg har gått igjennom glassrute jeg, uten å få så mye som en flenge - rettnok var det ikke to etasjer ned til bakken, men det er fullt mulig liksom............ og det var ikke noe vanskelig å gå gjennom ruta heller, tror ikke jeg hadde hverken stor fart eller noe annet *ler* - dog en smule på snurr........

Det forklarer det meste (for du gikk vel med hue først?) ...

............ Nå var vel forøvrig omtalte valp 6-7 måneder gammel om jeg ikke erindrer feil, den var akkurat liten nok til å slippe å gå på vanlig nybegynner kurs hvilket skulle tilsi 6-7 måneder gammel, og de er jo ikke akkurat små. Hva som har skjedd aner jeg ikke - men den klarte det nå i alle fall - og overlevde...

Tenk hvilken traumatisk opplevelse denne valpen (eller er det blitt unghund, nå?) kunne unngått om den bare hadde vært så heldig å få ligge i bur mens eieren tok en dusj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - valper makulerer - og det er fortsatt ingen grunn for å sette dem i bur... (jeg antar at det ikke er den voksne tispa di du snakker om? I så fall kan en kanskje fundere over om hun har et temperament som burde gå videre i avlen...?)

Nei, det er ikke den voksne tispa vi snakker om :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Det forklarer det meste (for du gikk vel med hue først?) ...

Nope, kneet...........

Tenk hvilken traumatisk opplevelse denne valpen (eller er det blitt unghund, nå?) kunne unngått om den bare hadde vært så heldig å få ligge i bur mens eieren tok en dusj!

Det var ikke mitt poeng med disse to eksemplene å promotere burets fortreffelighet, mitt poeng var at skader skjer også utenfor bur - og iht. til skadde tær så vil jeg påstå at å bli "grilla" i vannskåle kanskje ikke særlig hyggelig - kanskje ikke så traumatisk som å ha vondt i beinet noen dager grunnet enn tå, tross alt - valpen led neppe lenge - men dog...............

Forøvrig så blir det for dumt å hevde at eier er uansvarlig - noen bor i hus hvor det ikke er skjult elektrisk anlegg - så ledninger er fremme i dagen i alle rom - men klart det kan jo løses ved å sette blomstergrinder langs alle vegger i alle rom (dumt av meg å ikke tenke på det liksom).

....for labradoren tror jeg livet gikk helt greit videre uten bur tror jeg..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en kjennsgjerning at valper er aktive, travle og "brysomme" dyr som krever det meste av sine eiere - slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være... Den jobben du nå må gjøre med å lære hunden din å fungere uten bur kunne du sluppet om du hadde gjort en litt større innsats når den var valp - slik alle med valp må gjøre... Passe på tingene sine så ikke valpen biter dem i stykker, følge med så valpen ikke har "uhell" inne, passe på potteplanter og sofahjørner, lære hunden å ikke tigge ved bordet, etc etc...

Neida, hun løste problemet elegant ved å omplassere uhyret (og gå til anskaffelse av en voksen hund i stedet, noe som var svært lurt).

Jeg tilhører vel "utstillingsfolket" og var i "høstsemesteret" på 7 utstillinger med 2 av hundene mine, uten bur. Nå har jeg imidlertid planer om å gå til anskaffelse av ordentlige grinder (til å ha i utstillingsteltet til sommeren), ev et tekstilbur eller to slik at jeg ikke blir så avhengig av velvillig hjelp fra medutstillere til å holde den ene hunden mens jeg er i ringen med den andre... Foreløpig går det veldig greit, men jeg synes det er litt flaut å spørre...
Nei, nettopp. :hyper:

Dessverre tror jeg ikke veterinærene er de rette til å betros et ev lisenssalg - de anbefaler jo bur i hytt og pine helt ukritisk hver eneste dag - antagelig fordi de vet for lite om misbrukets omfang og hunders atferd?

Sant nok, jeg tenkte på "buropphold på veterinærens ordre", men det ville vel bare blitt til at folk ville gått til vetten og kjøpt bur.. Salg av bur ulovlig, veterinærer har tillatelse til utleie, men får kun lov å kjøpe et begrenset antall, slik at de ikke kan drive helårsutleie av 200 bur. Jeg er genial! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valp skal ikke trenge bur for å kunne føle seg trygg nok til å sove i sitt eget hjem vel?

Sånn sover min valp:

aCIMG3255.jpg

På rygg, midt på gulvet her.. Ja, jeg har bur stående, begge hundene kan gå og legge seg der om de vil, men stort sett så foretrekker de sofaen, hundesenga eller som dere ser, midt på stuegulvet.

Burtilvenning har vi i bilen vi.. Om jeg absolutt må legge valpen i bur hjemme, putter jeg henne inn, gir henne noe å tygge på og lukker igjen døra.. Det er ingen big deal, det er ikke noe vi øver på, det skal ikke bli en dagligdags greie å ligge i bur inne - OM jeg kan slippe det..

Når valp og mor må være hjemme alene, så går jeg en lengre tur så begge får gjort sitt fornødne før jeg drar, finner frem ting det er lov å herje med og heller forkuler utover gulvet før jeg drar. Til nå så har det gått bra, og da ser ikke jeg noen grunn til å legge valpen i bur selv om jeg ikke er hjemme..

Om natta ligger vesla på soveromsgulvet, og bortsett fra at hun "rydder" i klærne mine (drar de ned fra stolen) og tygger litt på slippersene mine om hun får tak i de, så har hun ikke spist på noe. Ledninger, gulvlister og vegger har fått være i fred..

OM jeg bruker bur til daglig en gang, så er det fordi hundene HAR ødelagt noe, ER syke eller skadd, eller MÅ sperres unna noe jeg ikke kan rydde unna. Inntil da får de gå fritt..

La oss nå ikke overdramatisere? Valpen hekta tenna i et vanlig sammenleggbart bur i metall, og måtte ha hjelp til å hektes løs igjen.. Det er dramatisk nok i seg selv, buret er like helt det, og fortsatt i bruk..

Det er nå jeg ikke burde fortelle at vi HAR burtrent, eller?

Nei, hun sitter ikke mye i bur, hun får servert maten sin og tyggebein der, for å lære henne at det kan faktisk være koselig å sitte i bur.. Hvorfor jeg fant ut at det var nødvendig? Vel, det hender selv at selv jeg er nødt til å forlate dyrene mine, og til tross for at jeg ryddet unna, så fant den lille frøkna allikevel ting hun kunne makulere i all sin kjedsomhet..

Det ene rommet jeg har som er tomt for ting og derfor "valpesikkert", er tett. Det blir for varmt og for dårlig luft til at hundene kan være der over tid, jeg har prøvd. Det er ingen vinduer i rommet, og de tre dørene som går inn dit er til badet, et barnerom og stua - altså ingen rom det er "greit" at hun er kreativ på.

Uansett, jeg har kapitulert og mishandler derfor dyret mitt ved å ha det i buret en times tid daglig.. Jeg burde selvsagt levere henne tilbake til oppdretter, jeg er nok ikke klar for å ha en valp, og hun er nok psykisk syk som kan finne på sånt når hun må være alene en sjelden gang i blant.. Jeg kunne jo selvsagt trent på dette og, hadde det ikke vært for at hun ikke herper ting, går på stuebordet mitt, klatrer i bokhylla mi osv når jeg ER her..

Jeg skulle virkelig ønske at hun kunne ligge løs uten å ødelegge ting, eller at jeg hadde et helt rom å sperre de inne på, men sånn er det ikke.. Så når jeg da er nødt til å dra fra de en gang i blant, må hun ligge i bur, og jeg syns det er greit å vite på forhånd at hun nå klarer å roe seg der inne..

EDIT: Den gangen jeg var ung og bodde på internat, var det en som hoppet gjennom vinduet ved siden av døra der. De er vel forholdsvis tjukke, sånne vinduer?

Hvorfor han kom på tanken, aner jeg ikke, jeg syns jo det at når du finner ut at du skal hoppe over en ovn, så bør du skjønne at den ovnen står INNE, selv om du kanskje ikke ser vinduet? Men han hoppa igjennom ruta ihvertfall, og skar seg opp både her og der..

Nei, det er ikke den voksne tispa vi snakker om :hyper:

Jeg må innrømme at jeg er VANVITTIG nysgjerrig på hvilke uerstattelige (og ikke flyttbare...) verdier som har gått tapt mellom det første og siste innlegget ditt her...

Neida, hun løste problemet elegant ved å omplassere uhyret (og gå til anskaffelse av en voksen hund i stedet, noe som var svært lurt).

Ja - det er ingen dum ide å kjenne sin egen begrensning og å skaffe seg en hund som man faktisk ORKER å leve med...

Nei, nettopp. :lol:
Hæ?

Sant nok, jeg tenkte på "buropphold på veterinærens ordre", men det ville vel bare blitt til at folk ville gått til vetten og kjøpt bur.. Salg av bur ulovlig, veterinærer har tillatelse til utleie, men får kun lov å kjøpe et begrenset antall, slik at de ikke kan drive helårsutleie av 200 bur. Jeg er genial! :)

Helt til man er den ulykkelige eier av hund nr 201 som må ligge helt i ro etter en stor operasjon...

*dobbeltpost. Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Ja - valper makulerer - og det er fortsatt ingen grunn for å sette dem i bur... (jeg antar at det ikke er den voksne tispa di du snakker om? I så fall kan en kanskje fundere over om hun har et temperament som burde gå videre i avlen...?)

Nei, for måtte gud forby at man avler på hunder med en smule tiltakslyst og kreativitet. Ett avlsdyr bør være så hjernedødt som mulig og aller helst sitte dønn stille å stirre i veggen mens eier er borte og bare vise moderat ønske om å bevege seg når båndet tas frem............

Sånn til info............. en belger skal ikke oppføre seg som ett plysjdyr fra IKEA - så at en hund blir kreativ når den er alene er ikke noen indikasjon på at den ikke bør gå i avl.......... - med mindre det er bakenforliggende grunner som fører til at bikkjedyret graver seg gjennom dører for å komme ut osv. Det kalles seperasjonsangst - ryddig i søppel, makulering av lommebøker, matraid osv. handler mer om tiltakslyst og utnyttelse av muligheter enn noe annet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, for måtte gud forby at man avler på hunder med en smule tiltakslyst og kreativitet. Ett avlsdyr bør være så hjernedødt som mulig og aller helst sitte dønn stille å stirre i veggen mens eier er borte og bare vise moderat ønske om å bevege seg når båndet tas frem............

Sånn til info............. en belger skal ikke oppføre seg som ett plysjdyr fra IKEA - så at en hund blir kreativ når den er alene er ikke noen indikasjon på at den ikke bør gå i avl.......... - med mindre det er bakenforliggende grunner som fører til at bikkjedyret graver seg gjennom dører for å komme ut osv. Det kalles seperasjonsangst - ryddig i søppel, makulering av lommebøker, matraid osv. handler mer om tiltakslyst og utnyttelse av muligheter enn noe annet........

Jeg ser at du er veldig opptatt av hjernedøde ting, BP - personlig mener jeg det er både hjernedødt og egoisisk hinsides tilgivelse å oppdrette og anskaffe seg dyr med så stor tiltakslyst og aktivitetsbehov at man er nødt til å legge det i bur for å overleve med det. Personlig mener jeg da at man burde skifte til en hunderase som man orket å leve med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja - det er ingen dum ide å kjenne sin egen begrensning og å skaffe seg en hund som man faktisk ORKER å leve med...

Det hadde bare vært flott om man kunne forstå det på forhånd. Men, spist er spist, og forhåptenligvis ingen skade skjedd.

Hæ?
Nå husker jeg ikke hva poenget var lenger (har ikke sovet i natt), men du misforstod meg i et innlegg, og gikk hardt ut og sa at bur var stygt, sånn i generelle vendinger. "For min del betyr det faktisk ingenting i den store sammenhengen, som jo er at hundebur brukt som oppbevaringsplass for bikkjer er en uting og burde vært forbudt..." var det vel.

Derfor mitt svar om at du mener jo ikke det, du mener jo det er greit å ha dem der på utstilling.

Bare rot egentlig, du misforstod meg bare tror jeg. Ikke noe å bry seg om.

Helt til man er den ulykkelige eier av hund nr 201 som må ligge helt i ro etter en stor operasjon...

Jeg tror du skjønte hva jeg mente, og jeg tror også du skjønte at jeg var ironisk når jeg skrev at jeg var genial...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde bare vært flott om man kunne forstå det på forhånd. Men, spist er spist, og forhåptenligvis ingen skade skjedd.

Rent sponant ville jeg mene at det må være bedre for en hund å bli omplassert en gang og komme til et hjem hvor den slipper å ligge i bur daglig resten av livet, framfor å bli værende hos en eier som nekter å innse sin begrensning og låser den inne hele tiden fordi det synes uoverkommelig å ta de forholdsregler som trengs for et trygt hundehold...

Nå husker jeg ikke hva poenget var lenger (har ikke sovet i natt), men du misforstod meg i et innlegg, og gikk hardt ut og sa at bur var stygt, sånn i generelle vendinger. "For min del betyr det faktisk ingenting i den store sammenhengen, som jo er at hundebur brukt som oppbevaringsplass for bikkjer er en uting og burde vært forbudt..." var det vel.

Derfor mitt svar om at du mener jo ikke det, du mener jo det er greit å ha dem der på utstilling.

Mmmneeei... Har sikkert uttalt minst nittitittitusen ganger bare her på Sonen at jeg synes bur er greit i disse tre tilfellene:

1) Til transport (fly/tog/bil/båt, etc)

2) På veterinærens ordre når hund må holdes helt i ro etter skade/sykdom

3) På prøver/utstillinger/stevner

Jeg tror du skjønte hva jeg mente, og jeg tror også du skjønte at jeg var ironisk når jeg skrev at jeg var genial...

Neida, syns du er ganske smart jeg :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Jeg ser at du er veldig opptatt av hjernedøde ting, BP - personlig mener jeg det er både hjernedødt og egoisisk hinsides tilgivelse å oppdrette og anskaffe seg dyr med så stor tiltakslyst og aktivitetsbehov at man er nødt til å legge det i bur for å overleve med det. Personlig mener jeg da at man burde skifte til en hunderase som man orket å leve med...

Igjen, jeg er heller ikke for overdrevent burbruk - og har stor tro på trening - og som sagt, jeg selger ikke valper til folk som f.eks. jobber full tid eller ikke kan ha den med seg........... men spør folk meg om bruk av bur, så blir jeg ikke rabiat - men poengterer at det kanskje ikke bør brukes som varig løsning på ett problem - og må man i en periode bruke bur så synes jeg det er helt greit - men ikke om det gjelder både dagtid og natterstid - helger som hverdag. Der er jeg enig med deg, orker man ikke ha bikkjene rundt seg så får man skaffe seg andre raser.

Joda, jeg bruker bur jeg - på de yngste - men det er en periode og så er det slutt liksom, med mindre noen har løpetid osv. Det blir hunder utav de også faktisk, og jeg tror ikke de synes det er spesielt traumatisk, ei heller har jeg hatt hunder med varige skjelettskader heller ......... og jeg tror at både rottisen og terven vår faktisk hadde det mindre traumatisk siste halve året fordi de i utgangspunktet var vant til å være i bur når de ble skada og måtte ligge i bur 23 timer i døgnet ............... i tre måneder liksom...... - en 4 år gammel hund som aldri har vært i bur før ville neppe syntes at det var noe greit - med mindre den da er fullstendig tiltaks- og viljeløs liksom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent sponant ville jeg mene at det må være bedre for en hund å bli omplassert en gang og komme til et hjem hvor den slipper å ligge i bur daglig resten av livet, framfor å bli værende hos en eier som nekter å innse sin begrensning og låser den inne hele tiden fordi det synes uoverkommelig å ta de forholdsregler som trengs for et trygt hundehold...

Ja, nettopp! Det var det jeg mente også.

Er jeg fryktelig uklar nå (har som sagt ikke sovet) eller er det du som gjentar meg? :hyper:

Mmmneeei... Har sikkert uttalt minst nittitittitusen ganger bare her på Sonen at jeg synes bur er greit i disse tre tilfellene:

1) Til transport (fly/tog/bil/båt, etc)

2) På veterinærens ordre når hund må holdes helt i ro etter skade/sykdom

3) På prøver/utstillinger/stevner

Igjen.. Nettopp det jeg sa. Begynner å lure på om det ikke er du som har problemer med å forstå meg altså, for SÅ uklar er jeg da ikke!

Neida, syns du er ganske smart jeg :lol:

Det synes jeg også! Smart, pen, morsom og flink, men mest av alt beskjeden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg er heller ikke for overdrevent burbruk - og har stor tro på trening - og som sagt, jeg selger ikke valper til folk som f.eks. jobber full tid eller ikke kan ha den med seg........... men spør folk meg om bruk av bur, så blir jeg ikke rabiat - men poengterer at det kanskje ikke bør brukes som varig løsning på ett problem - og må man i en periode bruke bur så synes jeg det er helt greit - men ikke om det gjelder både dagtid og natterstid - helger som hverdag. Der er jeg enig med deg, orker man ikke ha bikkjene rundt seg så får man skaffe seg andre raser.

Fint.

Joda, jeg bruker bur jeg - på de yngste - men det er en periode og så er det slutt liksom, med mindre noen har løpetid osv. Det blir hunder utav de også faktisk, og jeg tror ikke de synes det er spesielt traumatisk, ei heller har jeg hatt hunder med varige skjelettskader heller ......... og jeg tror at både rottisen og terven vår faktisk hadde det mindre traumatisk siste halve året fordi de i utgangspunktet var vant til å være i bur når de ble skada og måtte ligge i bur 23 timer i døgnet ............... i tre måneder liksom...... - en 4 år gammel hund som aldri har vært i bur før ville neppe syntes at det var noe greit - med mindre den da er fullstendig tiltaks- og viljeløs liksom

En gang i blant hører man om hunder som skader seg alvorlig og må ligge i bur i lange tider - det er ALLTID slitsomt for både hund og eier - uansett hva de er "vant med"... (Jeg mener - man kan ikke TRENE på 3 måneders inaktivitet og stilleligging, uansett!...)

Og selv om du aldri har hatt hunder med varige skjelettskader - så har du på kort tid hatt to stk med avslitt korsbånd (om jeg har forstått deg rett) - av uforklarlig årsak... Og så sitter jeg her og funderer da, og lurer på om det bare er tilfeldig? (KAN det f eks tenkes at flere timer i døgnet (hele natta hvis jeg har fått med meg det du forteller om ditt hundehold) i bur har noe med sakene å gjøre?

Jeg vet nemlig om flere tilfeller av storvokste raser (både i egen rasegruppe og hos molosserne) som har blitt svekket og hemmet av "burligging" over tid...

*Grubler*...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Og selv om du aldri har hatt hunder med varige skjelettskader - så har du på kort tid hatt to stk med avslitt korsbånd (om jeg har forstått deg rett) - av uforklarlig årsak... Og så sitter jeg her og funderer da, og lurer på om det bare er tilfeldig? (KAN det f eks tenkes at flere timer i døgnet (hele natta hvis jeg har fått med meg det du forteller om ditt hundehold) i bur har noe med sakene å gjøre?

Jeg vet nemlig om flere tilfeller av storvokste raser (både i egen rasegruppe og hos molosserne) som har blitt svekket og hemmet av "burligging" over tid...

*Grubler*...

*ler høyt* - ja, du må gjerne gruble over det - rottisen var 13 måneder da hun ødela korsbåndet - og hadde før den tid kun ligget i bur bur i bilen - med unntak av noen få netter - hun sov i kennelen hvor hun delte binge på 8kvm med en jamngammel terv. - og jeg tviler sterkt på at 8kvm kan karakteriseres som ett for lite bur...........

Terv-tispa som da er snart 5 - bodde også i kennelen frem til hun var 3 år - da flyttet hun faktisk inn på soverommet og der har hun vært mer eller mindre siden, men ligget perioder i bur natterstid grunnet løpetid..

Så den teorien holder nok ikke mål tror jeg ikke.............

....sorry........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg er VANVITTIG nysgjerrig på hvilke uerstattelige (og ikke flyttbare...) verdier som har gått tapt mellom det første og siste innlegget ditt her...

Det er vel ikke først og fremst verdiene hun har makulert jeg puttet henne i buret for - sånn bortsett fra lommeboka mi med innhold og en leireskulptur av en hund datteren min har laget til meg (bursdagspresang, datterbarnet var lei seg), så er det ingenting jeg savner veldig. Problemet er utslagsområdet hennes.. Lommeboka lå i øverste hylla i bokhylla mi, leireskulpturen sto i øverste hylle i seksjonen. Dvs at hun har fått tak i ting selv om jeg trodde jeg hadde ryddet de i sikkerhet..

Lommeboka og skulpturhunden ble drept en dag jeg var hos min mor i etasjen over i et helt kvarter.. Vi hørte ikke en lyd - og her er det så lytt at jeg hører de hoste oppe - så det er ikke seperasjonsangst eller det at hun er alene for lenge som gjør at hun finner på sånt.. Og det er sånn i utgangspunktet ikke tingene mine jeg er mest redd for - selv om akkurat det med lommeboka og skulpturen irriterer meg - det er mer hva annet hun kan finne på å klatre i og på når hun er alene hjemme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*ler høyt* - ja, du må gjerne gruble over det - rottisen var 13 måneder da hun ødela korsbåndet - og hadde før den tid kun ligget i bur bur i bilen - med unntak av noen få netter - hun sov i kennelen hvor hun delte binge på 8kvm med en jamngammel terv. - og jeg tviler sterkt på at 8kvm kan karakteriseres som ett for lite bur...........

Terv-tispa som da er snart 5 - bodde også i kennelen frem til hun var 3 år - da flyttet hun faktisk inn på soverommet og der har hun vært mer eller mindre siden, men ligget perioder i bur natterstid grunnet løpetid..

Så den teorien holder nok ikke mål tror jeg ikke.............

....sorry........

Blir ikke skuffa jeg, priser meg lykkelig så lenge egne hunder er friske og kan bo i hus med folk uten bur... Så, hvem er disse hundene dine da som ligger i bur om natta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Blir ikke skuffa jeg, priser meg lykkelig så lenge egne hunder er friske og kan bo i hus med folk uten bur... Så, hvem er disse hundene dine da som ligger i bur om natta?

Pr. i dag? Rottisen - i påvente av at vi skal få preparert soveromsgangen slik at hun kan gå der sammen med terven. Men burbruken hennes inne har bare blitt en forlengelse av skadeoppholdet - dog redusert til natten ikke 23 timer i døgnet. Hun er akkurat friskmeldt 100%

Terrierdyret og Tjukken (valpen) er i bur natterstid. Men de blir nok innvilget soveplass i soveromsgangen de også bare vi blir ferdige med oppussingsprosjektet - og får laget kattedør til vaskerommet sånn at kattedo og mat kan flytte dit i sikkerhet fra kattebæsjspisende galninger....... Det er i alle fall målet...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarer på start-innlegg:

Sette hunden i bur: putt hunden inn i buret, lukk døren og gå i fra. Hunden liker ofte at det er noe spiselig i buret, feks tyggebein.

Dette er min erfaring. Har aldri opplevd noen som helst problemer med de 4 hundene jeg har hatt for å trene eller som jeg eier. Dt har bare vært å f.eks kaste en godbit inn i buret - hunden går inn samtidig som jeg sier "gå og legg deg" - hunden er inne og jeg lukker døren og gir kanskje hunden et tyggebein de første gangene. Når det har passet for meg, har jeg slippet hunden ut igjen.

Idag har jeg ingen hunder i bur. Ingen spesiell grunn til at de ikke er i bur, men fant ut at ingen av de egentlig ødela noe og alle hundene var rolige inne... Sier jeg gå i buret nå, går/løper hunden inn i buret og legger seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det jaggu mye rart! Først til LOTTA: Du nevnte noe om bilstoler til barn, at det var oppskrytt? Du mente vel IKKE det håper jeg? Og får det andre om at det ikke skjedde så mye ulykker med folk som stanger hodet i frontruta? Hvordan kan du sitte og mene det? har du oversikt over alle ulykkene som skjer i Norge på en dag? :glare: Og det kan ikke være noe spes. å være nykommer eller være førstegangs hundeeier her! her blir de jo regelrett kappet hodet av når de spørr om noe de lurer på. Hadde det ikke heller vært en IDE for dere mestre å komme med sakelige svar!!!! jeg har sittet i mange timer og sett på svarene dere gir dem, og jeg vet ikke jeg hvem som burde snakke om det å ha hund. Her sendes det trusler om at hadde noe av de som skriver her, bodd i sverige så hadde de blitt anmeldt!!! Det får da være grenser. Og det sendes bilder av hoder som stanger i veggen pga burbruk! Det får da være grenser. Skal ikke neste generasjon få lov til å ha hund? TA DERE SAMMEN OG HJELP DE NYE HUNDE EIERNE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det jaggu mye rart! Først til LOTTA: Du nevnte noe om bilstoler til barn, at det var oppskrytt? Du mente vel IKKE det håper jeg? Og får det andre om at det ikke skjedde så mye ulykker med folk som stanger hodet i frontruta? Hvordan kan du sitte og mene det? har du oversikt over alle ulykkene som skjer i Norge på en dag? :glare: Og det kan ikke være noe spes. å være nykommer eller være førstegangs hundeeier her! her blir de jo regelrett kappet hodet av når de spørr om noe de lurer på. Hadde det ikke heller vært en IDE for dere mestre å komme med sakelige svar!! jeg har sittet i mange timer og sett på svarene dere gir dem, og jeg vet ikke jeg hvem som burde snakke om det å ha hund. Her sendes det trusler om at hadde noe av de som skriver her, bodd i sverige så hadde de blitt anmeldt!! Det får da være grenser. Og det sendes bilder av hoder som stanger i veggen pga burbruk! Det får da være grenser. Skal ikke neste generasjon få lov til å ha hund? TA DERE SAMMEN OG HJELP DE NYE HUNDE EIERNE!

ååå så herlig det er å lese et sånt svar :hyper: Jeg er så enig med deg som jeg kan bli.

Og jeg har prøvd å si ifra før, men er nyttesløst, desverre. Vi vet alle hvem som er imot burbruk her, men de kjefter alltid like mye for hver gang noen spør noe om bur. Håpløst :rolleyes:

Men man må nok bare overse det, selvom det er utrolig synd at det skjer, ettersom mange blir skremt. Og mange er faktisk egnet som hundeeiere selvom de velger å bruke bur.

Syns noen overdriver veldig med å si at man bruker bur HELE tiden, og ja selvfølgelig, men om man bruker det fornuftig så er det vel ikke galt?

Og at noen sier man bruker bur fordi man er redd for det man eier, og ikke valpen, der kan jeg ikke si meg enig, for det er akkurat det JEG tenker på, og tror at mange andre tenker på. Om valpen ødelegger ting bryr jeg meg ikke noe om. Den vet ikke hva som er lov eller ikke. Men skadene på VALPEN kan bli store. Og å begrunne det å ikke bruke bur ved å si at det kan skje skader inne i bur, ja da kan man svare imot med å si at det skjer like mange skader utenfor bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...