Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Har ikke giddet å lese hele tråden siden det var en del OT, fikk med meg litt om at det var en lettvint måte, Flere som er uenig og det respekterer jeg. Men jeg ser ingen grunn til å ikke bruke den lettvinte løsningen på en vakthund som ikke klarer å roe seg skikkelig ned i huset (sover ikke om natten om han er løs), og en border collie valp som spiser alt hun finner. Høflige spørsmål svarer jeg på, men etter utallige slike tråder gidder jeg ikke diskutere dette noe mer.

Da spør jeg høflig: Du kategoriserer den japanske spisshunden som "vakthund" da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar

Da spør jeg høflig: Du kategoriserer den japanske spisshunden som "vakthund" da?

Er ikke helt sikker på hva du sikter til (mulig jeg er dom)?

Deco bjeffer på det som bjeffes kan. Er han løs i huset passer han på hele huset og slapper ikke 100% av. Hører han lyder spretter han med en gang opp for å se hva som skjer. Ligger han i buret så har han kun buret å passe på og slapper faktisk av hele natten (eller tiden han er hjemme alene). Har prøvd å ha han løs på natten, men da bare romsterer han rundt i hele rommet og finner ikke roen. Ble det svar på spørsmålet eller misforsto jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om Deco er en høyst utrygg hund på hjemmebane, siden han ikke tør slappe av. Tror du det blir mye bedre, når du bare sperrer ham inne? Da tvinges han bare til å roe seg, hunder som gjør det gir rett og slett opp - ifølge ekspertene - og han lærer ikke å bli tryggere. Da vil dette heller aldri bli bedre, og da blir buret bare en lettvint løsning som faktisk FORVERRER problemet han har.

Å kalle en liten slik spisshund for "vakthund" og tro det er årsaken, virker ganske corny... særlig for oss som sitter med hunder som er avlet for vakt, påpasselighet og tjeneste, og som faktisk purker og sover hele natten gjennom, selv om vi bor i leilighet med trafikk både i oppgang og ute på gata. Alt som er "vanlig", soves det gjennom - om det så er avisbudet som kaster morgenavisen i døra vår.

Ellers så sier SusanneL "alt" som skal sies til Mocci, godt sagt er det også. Lykke til, det er koselig med valp, men tenk på at alt du får inn nå - som den er liten - blir uvurderlig innlæring av. Jo flere gode ting du legger grunnlag for nå som de er små, jo bedre hund som voksen.... Spennende tider, med andre ord!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man lære valpen til å like å være i buret med døren igjen. Hvorfor kan man ikke lære valpen å være alene hjemme UTEN bur?

Tror du egentlig at det er NOEN som går inn for å ikke lære bikkja å være hjemme alene UTEN bur? Og som ikke håper at dette skal bli den permanente løsningen?

Men, hva om man gang på gang kommer hjem til halvspist sofa, drepte fjernkontroller osv, da er det ikke gøy å være hverken hund eller hundeeier... Og hva om bikkja da istedet sover og slapper av i buret sitt? Er ikke det en fin løsning for begge parter?

Må fortsatt kun snakke for meg selv, men jeg går ikke INN for at bikkja skal bo i bur om jeg er vekk fra den, eller i alle mulige andre situasjoner, men jeg veit at ikke all hundetrening kan gå som hverken planlagt eller ønsket, og da er det jo greit å ha en alternativ løsning i bakhånd som funker for alle parter...

Men, mulig det bare er meg som ikke har råd til å ofre sofaen til typen til 20.000, eller x antall fjernkontroller, mobiler (gud forby at den sku bli igjen hjemme når jeg er borte) osv... Jeg HÅPER og TROR at dette ikke vil bli noe problem, men jeg er føre var rett og slett... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du egentlig at det er NOEN som går inn for å ikke lære bikkja å være hjemme alene UTEN bur? Og som ikke håper at dette skal bli den permanente løsningen?

Det er rimelig korttenkt å tro at man trener på å være alene hjemme uten bur når man stapper valpen I BUR...

Men, hva om man gang på gang kommer hjem til halvspist sofa, drepte fjernkontroller osv, da er det ikke gøy å være hverken hund eller hundeeier... Og hva om bikkja da istedet sover og slapper av i buret sitt? Er ikke det en fin løsning for begge parter?

Nei - det er en glimrende løsning for en lat valpekjøper som ikke gidder å legge til rette for å ha en valp alene hjemme under trygge forhold. Det er IKKE en menneskerett å ha hund - og har du ikke boforhold eller tid til å ta deg av hunden på annet vis enn ved å putte den i bur, vel, da bør du la være å ha hund. HElt enkelt, det der.

Må fortsatt kun snakke for meg selv, men jeg går ikke INN for at bikkja skal bo i bur om jeg er vekk fra den, eller i alle mulige andre situasjoner, men jeg veit at ikke all hundetrening kan gå som hverken planlagt eller ønsket, og da er det jo greit å ha en alternativ løsning i bakhånd som funker for alle parter...

For ALLE parter? Deg, husverten, bankkontoen og humøret (bikkja snakker vi mindre om, kanskje?)...

Men, mulig det bare er meg som ikke har råd til å ofre sofaen til typen til 20.000, eller x antall fjernkontroller, mobiler (gud forby at den sku bli igjen hjemme når jeg er borte) osv... Jeg HÅPER og TROR at dette ikke vil bli noe problem, men jeg er føre var rett og slett... :D

Niks - du er ikke føre var i det hele tatt... (Da hadde du ryddet leiligheten, dekket sofaen, skaffet noen valpegrinder eller dørgrinder, kjøpt inn margbein, lagt mobilen øverst på hylla, og fjernkontrollen på TV'n...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som om Deco er en høyst utrygg hund på hjemmebane, siden han ikke tør slappe av. Tror du det blir mye bedre, når du bare sperrer ham inne? Da tvinges han bare til å roe seg, hunder som gjør det gir rett og slett opp - ifølge ekspertene - og han lærer ikke å bli tryggere. Da vil dette heller aldri bli bedre, og da blir buret bare en lettvint løsning som faktisk FORVERRER problemet han har.

Å kalle en liten slik spisshund for "vakthund" og tro det er årsaken, virker ganske corny... særlig for oss som sitter med hunder som er avlet for vakt, påpasselighet og tjeneste, og som faktisk purker og sover hele natten gjennom, selv om vi bor i leilighet med trafikk både i oppgang og ute på gata. Alt som er "vanlig", soves det gjennom - om det så er avisbudet som kaster morgenavisen i døra vår.

Ellers så sier SusanneL "alt" som skal sies til Mocci, godt sagt er det også. Lykke til, det er koselig med valp, men tenk på at alt du får inn nå - som den er liten - blir uvurderlig innlæring av. Jo flere gode ting du legger grunnlag for nå som de er små, jo bedre hund som voksen.... Spennende tider, med andre ord!

Om du leser mitt tidligere innlegg så står det at han selv går å legger seg der for å slappe av. ;) Jeg lukker buret om natten og når han er alene hjemme, ellers så springer han inn å ut som han vil. Det er hans friplass der han ALDRI blir forstyrret. Forverre problemet? Kom hjem hit å se, da vil du si det stikk motsatte.

Hva ekspertene sier er mangt. Har hørt at de såkalte ekspertene sier at bur er med på å roe ned en hund, og en løs hund ligger våken mens eier er på jobb og stresser seg opp. Så gi meg det svart på hvitt med en ufattelig god forklaring om jeg skal tro på noe.

Jeg dårlig å formulere meg, sorry (hater internett, for alt man skriver kan bli vridd i alle mulige retninger og poeng blir fort misforstått). :D Overdriver kanskje litt i blandt også? :rolleyes: Han klarer å legge seg ned å slappe av inne, men jeg vet at så fort han hører noen utenfor (vi bor ikke mitt i byen, så det skjer ikke hvert sekund,) så bjeffer han for å varsle oss, men han gjør det ikke hver gang. Han er ikke utrygg hjemme, men har en utrolig dårlig av og på knapp. Skjer det noe i huset, så SKAL han ha det med seg (slik rasen er, vil være med på alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rimelig korttenkt å tro at man trener på å være alene hjemme uten bur når man stapper valpen I BUR...

Nei - det er en glimrende løsning for en lat valpekjøper som ikke gidder å legge til rette for å ha en valp alene hjemme under trygge forhold. Det er IKKE en menneskerett å ha hund - og har du ikke boforhold eller tid til å ta deg av hunden på annet vis enn ved å putte den i bur, vel, da bør du la være å ha hund. HElt enkelt, det der.

For ALLE parter? Deg, husverten, bankkontoen og humøret (bikkja snakker vi mindre om, kanskje?)...

Niks - du er ikke føre var i det hele tatt... (Da hadde du ryddet leiligheten, dekket sofaen, skaffet noen valpegrinder eller dørgrinder, kjøpt inn margbein, lagt mobilen øverst på hylla, og fjernkontrollen på TV'n...)

1. Så man kan ikke trene på begge deler da Lotta? BÅDE bur og uten bur?

2. Hehe, må faktisk le av deg her. Yapp, jeg er en lat valpekjøper og ikke gidder å legge ting til rette. Tydelig at noen trenger å få ting inn med teskje her. Beklager at jeg ikke har hverken ORK, TID eller GIDDER skrive ned til minste detalj hva og hvordan jeg har tenkt å bruke bikkja, ha den da den er hjemme alene eller noe. Men, jeg trodde snart folk hadde fått med seg at JEG for min del er hjemme hele tiden, kommer til å ha bikkja med meg på det som skjer osv, men at det selvsagt er ok at bikkja KAN å være hjemme alene når det trengs. og forresten.. jeg VEIT at ei bikkje får det bra hos meg, selv om andre kan innbille seg at jeg er både lat (jada, jeg veit det) og ikke har rett på å ha hund.

3. Tror du bikkja plages noe mer av å sove rolig i et bur (selvsagt forutsatt at bikkja SLAPPER av i buret og har det bra der) fremfor å stresse rundt i huset å spise sofa og mobiler? Jeg sperres selvfølgelig IKKE ei hyper bikkje i buret fordi jeg ikke vil at sofaen skal drepes!

og 4. Forhåndsregler tar man jo, men det er faktisk ikke alle som har et hus man kan dele inn i hodet og rævva for at bikkje skal ha et rom å være på.

Og tilslutt, fortsatt så jeg må le her... Du må ha et perfekt hundehold som kan tilegne deg å si slik til andre? God råd, snill husvert, enkel sofa å tildekke med ting som bikkja ikke kan fjerne osv osv... Du er heldig. :D

Men, Yapp, har hatt bikkje som ikke raserte ting jeg også. Det var deilig. Men man vet aldri hva man får. Aldri hvilke situasjoner man kommer ut for.

Men, jeg kan jo bare sperre bikkja i hundegården da jeg er borte? Så kan den stå der å plage naboene med å gneldre, stresse og være helt balling, hvis hu ikke roer seg inne i huset.

Men du, for å være ærlig.. Jeg gidder ikke ta bekymringene på forskudd jeg. Luna er 6 uker gammel. Jeg har ikke hentet henne enda engang. Jeg ser fort åssen hu oppfører seg i huset da jeg får henne, åssen det blir å trene henne til ditt og datt. Hjemme alene, bur, kjøre bil, hilse på folk, dyr osv.

At du tror at jeg kommer til å plage bikkja mi med å LÆRE henne at bur er ok, så opp til deg. Puss dyrevernet på meg da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ALLE parter? Deg, husverten, bankkontoen og humøret (bikkja snakker vi mindre om, kanskje?)...

Niks - du er ikke føre var i det hele tatt... (Da hadde du ryddet leiligheten, dekket sofaen, skaffet noen valpegrinder eller dørgrinder, kjøpt inn margbein, lagt mobilen øverst på hylla, og fjernkontrollen på TV'n...)

Om jeg tilrettelegge for valpen jeg har nå, så må jeg ha et tomt rom uten ledninger, stikkkontakter, lister, ovner osv osv.. Og da tror jeg hun hadde klart å rive av tapeten og gnagd på veggene. :D I et "valpesikkert" rom finner hun fort noe som kan tas.

Er litt nysgjerrig, hvilken rase(blanding?) er det du har?

1. Så man kan ikke trene på begge deler da Lotta? BÅDE bur og uten bur?

2. Hehe, må faktisk le av deg her. Yapp, jeg er en lat valpekjøper og ikke gidder å legge ting til rette. Tydelig at noen trenger å få ting inn med teskje her. Beklager at jeg ikke har hverken ORK, TID eller GIDDER skrive ned til minste detalj hva og hvordan jeg har tenkt å bruke bikkja, ha den da den er hjemme alene eller noe. Men, jeg trodde snart folk hadde fått med seg at JEG for min del er hjemme hele tiden, kommer til å ha bikkja med meg på det som skjer osv, men at det selvsagt er ok at bikkja KAN å være hjemme alene når det trengs. og forresten.. jeg VEIT at ei bikkje får det bra hos meg, selv om andre kan innbille seg at jeg er både lat (jada, jeg veit det) og ikke har rett på å ha hund.

3. Tror du bikkja plages noe mer av å sove rolig i et bur (selvsagt forutsatt at bikkja SLAPPER av i buret og har det bra der) fremfor å stresse rundt i huset å spise sofa og mobiler? Jeg sperres selvfølgelig IKKE ei hyper bikkje i buret fordi jeg ikke vil at sofaen skal drepes!

og 4. Forhåndsregler tar man jo, men det er faktisk ikke alle som har et hus man kan dele inn i hodet og rævva for at bikkje skal ha et rom å være på.

Og tilslutt, fortsatt så jeg må le her... Du må ha et perfekt hundehold som kan tilegne deg å si slik til andre? God råd, snill husvert, enkel sofa å tildekke med ting som bikkja ikke kan fjerne osv osv... Du er heldig. ;)

Men, Yapp, har hatt bikkje som ikke raserte ting jeg også. Det var deilig. Men man vet aldri hva man får. Aldri hvilke situasjoner man kommer ut for.

Men, jeg kan jo bare sperre bikkja i hundegården da jeg er borte? Så kan den stå der å plage naboene med å gneldre, stresse og være helt balling, hvis hu ikke roer seg inne i huset.

Men du, for å være ærlig.. Jeg gidder ikke ta bekymringene på forskudd jeg. Luna er 6 uker gammel. Jeg har ikke hentet henne enda engang. Jeg ser fort åssen hu oppfører seg i huset da jeg får henne, åssen det blir å trene henne til ditt og datt. Hjemme alene, bur, kjøre bil, hilse på folk, dyr osv.

At du tror at jeg kommer til å plage bikkja mi med å LÆRE henne at bur er ok, så opp til deg. Puss dyrevernet på meg da. :P

Er så enig med deg som det er mulig å være. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg tilrettelegge for valpen jeg har nå, så må jeg ha et tomt rom uten ledninger, stikkkontakter, lister, ovner osv osv.. Og da tror jeg hun hadde klart å rive av tapeten og gnagd på veggene. :D I et "valpesikkert" rom finner hun fort noe som kan tas.

Er litt nysgjerrig, hvilken rase(blanding?) er det du har?

Er så enig med deg som det er mulig å være. ;)

hehe, ja.. Et rom uten vegger osv hadde jo vært fint da. :rolleyes:

Takk for at noen er enige.

Er liksom fortsatt forskjell på om bikkja bare har lært å være i bur så den kanskjekunne trenge det en gang i blandt (kanskje 1 g i mnd, man vet aldri) kontra å stå der 10 t om dagen..

Men, bur er vel bur, om bikkja står der 25 t i døgnet eller en gang i mnd... Da har den det FÆLT! (ironi, om dere ikke tok den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å pirke borti folks dårlige samvittighet, og se dem rote seg langt, langt bort...

Kanarifuglene mine "likte" også buret sitt, fordi de var tilvennet det og født i det. Men var det det beste for noe dyr? Nei. Hunder som ikke klarer å roe seg ned uten å bli sperret inne, har enten eiere som ikke takler dem helt, eller er unormale - enten som følge av dårlig avl eller som følge av ekstremt dårlige opplevelser (omplasseringshunder som har gjennomgått ting normale hunder aldri kommer borti).

Når det høres ut som folk gang på gang får hunder som ikke "kan" være alene hjemme, som hysterisk ødelegger tapeter og vegger, er det da alltid hundene det er noe med - eller folkenes måte å takle hund på?

Og hva med folk som ikke lærer, men skaffer seg lignende, stressede hunder igjen... og får de samme problemene, som gjør at bur "må" til.

Mens andre klarer å se lyset, og får til et velfungerende hundehold der bur ikke MÅ til, selv om det kan være praktisk i blant. Disses hunder fikser gjerne også det i ligge i bur når de må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig å pirke borti folks dårlige samvittighet, og se dem rote seg langt, langt bort...

Vet ikke om det er meg du hinter til her, men det er nærliggende å tro det siden jeg er en av de som "forsvarer" meg her inne.

Men, uansett.. Noen dårlig samvittighet prøver ikke jeg å lette iallefall. Aldri hatt hund i bur før, men kommer til å lære det inn denne gangen. Om jeg roter meg bort i forklaringen om dette, så er det fullt mulig. jeg suger virkelig i å forklare meg.

Og nei.. Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet om bikkja i værste fall MÅ sitte i bur engang heller. For jeg vet at mesteparten av døgnet, dagene, ukene, månedene så kommer den bikkja til å være med meg på alt jeg er ute på, eller ikke ut på, for den del... :D Akkurat det samme som Buffy var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelpe meg Deco, hvor lenge har du hatt valpen? Tre dager eller noe? Min var også ram de første dagene, men han har aldri brukt bur når han har vært alene -aldri- og veldig lite har gått med. Litt gulv, litt dørlister, noen bøker.. Men vi har vært flinke til å smøre inn med anti-bitespray, og gi han alternativer. Det er opp til folk selv om de vil bruke bur eller ikke, men hvis dere tenker dere godt om- er det for deres egen bekjemmelighet, eller av hensyn til valpen? Jeg synes det er helt på tryne at noen kan mene det er til HUNDENS beste å ligge i bur. Men det er bare meg, folk er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ekspertene sier er mangt. Har hørt at de såkalte ekspertene sier at bur er med på å roe ned en hund, og en løs hund ligger våken mens eier er på jobb og stresser seg opp. Så gi meg det svart på hvitt med en ufattelig god forklaring om jeg skal tro på noe.

Denne "eksperten" skulle jeg gjerne hatt en prat med! De som kjenner litt til oss, vet at min hund var noe av det mest stressa man kan oppleve. Men aldri har hun gjort noe som kan gi meg den minste mistanke om at hun gjør noe annet enn å sove, drikke litt vann og varsle litt ut i lufta en gang eller to når det kanskje kommer noen når hun er alene hjemme. Hun sover absolutt det meste av dagen. Hun var spik spenna gæærn som det heter på fagspråket da vi overtok henne 7-8 måneder gammel for snart halvannet år siden, men å være alene hjemme behersket hun selv da.

Det har aldri vært noe problem å la hundene våre (har hatt hund siden 1982, dvs to i et livsforløp + et valpekull før prinsessa) være alene ved å tilvenne dem det gradvis. Det eneste var et par leksikonbind og armlenet på en gammel skinnstol som ble litt herpa, da vi hadde seks valper + mor og far. Vi var jo avgårde hele dagen da også, men jeg husker neimen ikke om det skjedde mens vi var hjemme, eller ikke! Bur hadde vi i hvertfall ikke ;) . Alle gikk sammen hele tiden i hele huset! Sålenge valpene var i valpekassealder (de første tre ukene + litt til), holdt pappan seg på respektfull avstand. Etterhvert slapp han mer til og da vi etterhvert begynte med små turer, gikk pappa først og "ryddet vei", så alle valpene og til slutt mamman som samlett opp baktroppen! Veldig koselig, men helt OT! :P

Om jeg tilrettelegge for valpen jeg har nå, så må jeg ha et tomt rom uten ledninger, stikkkontakter, lister, ovner osv osv.. Og da tror jeg hun hadde klart å rive av tapeten og gnagd på veggene. :D I et "valpesikkert" rom finner hun fort noe som kan tas.

Hvor har du det fra? Det er da en valp, ikke et krakilsk udyr du skal hanskes med! Får den panikk når den er alene, er det ikke fordi den ikke ligger i bur, men fordi du har gjort noe riv ruskende galt i tilvenningsprosessen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Takk for langt svar, Akela

Jeg siterer, så svarer jeg.

Mange instruktører er relativt uerfarne selv, kanskje med erfaring fra én-to hunder i eget eie, og så naturligvis en eller annen instruktørskole da. Da er det vanskelig å skulle snakke helhet - om dette med å lære hunden ro på en annen måte enn det enkle, som er å sperre den inne.

Denne treneren har drevet med hund i 24 år. Hun har hundeskole, dyrebutikk og trener hunder, samt driver avl på ca 3 raser tror jeg. Hun tok frem et eksempel på ei som nektet bur, hunden ble så urolig at hun til slutt omplasserte den. Da den kom til denne treneren fikk hun bur og slo seg til ro med en gang.

Glansbilde historie.

Så tenkte jeg at OM det er sånn at Bajas liker å ligge i bur, få en hule, så er det dumt at jeg nekter han det.

Men han HAR jo en seng, og han har fra dag en blitt kommandert i sengen sin når vi har besøk. Han lå å pipte, han kom frem mange ganger for å stjele oppmerksomhet, men vi henviste til senga og han ble jo egentlig flink! Ikke perfekt, men sovnet til slutt.

Men da jeg sa det til treneren fikk jeg liksom ikke noe respons, bur var tingen. Og alle på kurset som sa noe var jo enig i det, de bruker bur. Mange har de i bur hele natta OG mens de er på jobb, altså er hunden mer i bur enn i det fri! Noe jeg har HELT i mot!

Hva jeg ønsker å lære Bajas.

Jeg ønsker at han skal ha et sted hvor han er trygg. Sengen sin er han glad i. Men den er mellom sofa og tv. Så det er jo ikke verken mørkt eller stille der. Så jeg HÅPTE at buret som da har tak, og teppe over, blir en trygg hule hvor han kan slappe av og ikke bli forstyrret av alle oss andre.

Han har fått buret nå. Og han slapper av der, jeg lukket døren i 5 minutter, da var han rolig og jeg satt opp døra. Han kom ut med det samme. Hver gang vi har vært på tur, da pleide han å erte kattene og vimse rund. Men nå er det rett i buret. I dag trengte jeg ikke å lukke døra. Han gikk å la seg, ble der en stund. Jeg har ikke som mål at han ikke skal lee på seg inne. Men at han sover litt i løpet av en dag. Han sover generelt lite. Selv om han får 1-2 timers tur med trening, løpe med andre hunder eller bare rusletur opp til 4 ganger om dagen.

Hva er en "vimsete" hund?

Bajas er en hund som lærer fort. Som elsker å være med på det som skjer.

Men som også sliter med stress. (Mye bedre nå, men når han først begynner, om vi ikke klarer å avlede så blir han “høy” på få sekunder, får blokkering.)

Men generelt snill nå. Vi lærer han mye, han er den på kurset som egentlig kan mest. Han kan alle øvelsene hun gikk igjennom og kan også flere øvelser. De andre på kurset er mye yngre, de som er eldre er ikke så flink og lettlært som Bajas. Så vi har en utfordring å hele tiden stimulere han.

Jeg har flere bøker, leser en del og lærer her inne og av mennesker jeg treffer.

Nå har jeg fått triks til å stoppe bjeffingen hans ute med andre hunder, får bedre kontroll for hver dag.

Er mye moro med ham! Savner bare det å komme hjem etter lang tur med sliten hund som bare går å legger seg. Det opplever vi sjeldent.

Han er hele tiden rastløs, han vimser etter oss hvor enn vi går, klarer liksom ikke helt å slappe av.

Men øver på det også.

Jeg tar gjerne i mot råd for å “koble av” Hvordan stresse ned.

Når det kommer gjester så er det lov å hilse i gangen. Men med en gang han “flyr over dem” sier jeg at han skal gå på plassen sin. Men nå er altså trenerens råd at han ikke skal hilse i døra. Siden vi ikke har dører å lukke, og han også åpner dører. (badet og soverommet har dør, men pga allergi kan han ikke inn på soverommet) så ble vi anbefalt buret. Han skal etter planen ligge der mens vi åpner. Jeg tenkte at om det går, han ikke er “hysterisk “ i buret, så kan jeg øve med buret oppe, at gjestene skal komme inn før han rolig skal få hilse.

Men pr i dag er han ikke rolig, men desperat når det ringer på døra.

Men vi øver og øver, tips tas til takke!

Jeg tror du har litt høye forventninger…

Jeg ønsker en hund som jo er aktiv ute, som går på lange turer, som jeg kan sykle med når han blir eldre, som jeg kan gå på ski med. Planen var jo også å trene agillity, men det er jeg blitt frarådet pga stresset hans. Han ER nok mer stresset enn flat og Irsk setter til vanlig.

Men når han er rolig så er han verdens beste gutt som jeg kommuniserer godt med. Han lærer fort.

Men når han er stresset er det ikke lett å få kontakt.

Jeg skal på sikt ha hjemmetrening med en trener også.

Så kan de lettere se problemet, for på kurset fins han faktisk ikke stresset, har vært snill og grei og lydig. (noe som overrasket meg)

Han er generelt sett mye roligere nå, kommer lettere fremover. Men litt tilbakefall kommer nok i fremtiden og har jeg jo sett.

Jeg ønsker en hund som er glad og leken og spretten, men som KAN slappe av hjemme. Som kan sove litt,. Jeg tror ikke jeg forlanger for mye?

Men om jeg gjør er det nok fordi jeg aldri har hatt verken jakthund før eller Flat før.

Jeg trodde hans blanding skulle være litt roligere enn bordercollie som jeg hadde før.

Men bordercollien min var slett ikke stressetJ

Men jeg gir han ikke opp, er veldig glad i Bajas og gir han den tiden han trenger. Jeg ønsker bare å gjøre ting på best mulig måte.

Og det har aldri vært snakk om å ha ham innelåst i buret verken om natta, mens en er på jobb eller over flere timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan vel gå ut å innrømme hvor dårlig hundeeier jeg er, burde aldri hatt hund :D Stakkars hunden min som sitter i bur om dagen fordi han ikke klarer å roe seg utenfor buret når han er alene, og spesielle lyder han reagerer på utenfor buret og blir spinnvill. Nei tror nok ikke det. Er nok mer synd på han om jeg tvinger han til å stå i gangen, og grave seg ned i første etasjen. Jeg kjenner MIN hund, og ser at han er tryggere i buret sitt. (han kan grave og vise at han ikke liker det der også, MEN det gjør han ikke).

Huff, så synd det er på han. Og jeg har hvertfall ikke prøvd å få det vekk heller. hvorfor bruke tid på det (*ironi*)

Er så merkelig at jeg blir anbefalt bur av MANGE trenere og hundekyndige folk, mens her blir man stemplet som dyremisshandler med engang. Tror man er litt for tøff i trynet her, virkeligheten er ikke her. For utenfor dette forumet så er det sååå mange som har et annet syn. (møter flere som bruker bur, enn ikke). men de "tør" ikke komme på et forum for de vet de får slengt dritt i trynet.

Tror hver enkelt av oss her inne vet best om hunden sin trenger bur, enn en som aldri har møtt bikkja de engang. Om DU er mot bur, så er mange andre for, og omvendt. Noen eksperter mener det er feil å ha hunden i bur, mens andre mener det er best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er meg du hinter til her, men det er nærliggende å tro det siden jeg er en av de som "forsvarer" meg her inne.

Men, uansett.. Noen dårlig samvittighet prøver ikke jeg å lette iallefall. Aldri hatt hund i bur før, men kommer til å lære det inn denne gangen. Om jeg roter meg bort i forklaringen om dette, så er det fullt mulig. jeg suger virkelig i å forklare meg.

Og nei.. Jeg kommer ikke til å ha dårlig samvittighet om bikkja i værste fall MÅ sitte i bur engang heller. For jeg vet at mesteparten av døgnet, dagene, ukene, månedene så kommer den bikkja til å være med meg på alt jeg er ute på, eller ikke ut på, for den del... :D Akkurat det samme som Buffy var.

Hadde jeg klart å få formulert det jeg prøver å sier hadde jeg kanskje ikke fått så mange rare svar tilbake. :rolleyes: Skulle ønske jeg hadde vært like flink å skrive som å snakke. Det er så mange relevante ting som ikke kommer med.

Det kommer et spørsmål om hvordan venne en hund til bur. Ja, jeg legger bikkja (valpen) min inn der når hun sover. Buret er enkelt å greit et sovested. Den sikreste kommandoen jeg har på Deco er "inn i buret", da stormer han inn der logrende! Av og til har jeg vanskelig for å få han ut og samme med lille knerta når vi skulle til veterinæren i sta. Jeg måtte låkke henne ut (og ikke våg å si hun er skeptisk å redd, har aldri møtt en bikkje som er SÅ tillitsfull.

Hjelpe meg Deco, hvor lenge har du hatt valpen? Tre dager eller noe? Min var også ram de første dagene, men han har aldri brukt bur når han har vært alene -aldri- og veldig lite har gått med. Litt gulv, litt dørlister, noen bøker.. Men vi har vært flinke til å smøre inn med anti-bitespray, og gi han alternativer. Det er opp til folk selv om de vil bruke bur eller ikke, men hvis dere tenker dere godt om- er det for deres egen bekjemmelighet, eller av hensyn til valpen? Jeg synes det er helt på tryne at noen kan mene det er til HUNDENS beste å ligge i bur. Men det er bare meg, folk er forskjellige.

Hun er ei aktivitetsbombe uten like, og at jeg har henne i bur er tilvenning til bur og tilvenning for den andre hunden som synes hun er skummel. Hun er der når hun sover og thats it. Når hun er våken er hun jo ute å romsterer osv osv.

Hvor har du det fra? Det er da en valp, ikke et krakilsk udyr du skal hanskes med! Får den panikk når den er alene, er det ikke fordi den ikke ligger i bur, men fordi du har gjort noe riv ruskende galt i tilvenningsprosessen!

Det er ingen som snakker om panikk her. Bare litt sunt fornuft om en valp som liker å utforske ting (men en spøkefull tone). Selvfølgelig går det seg til etterhvert når hun lærer seg at man ikke skal røre ALT som finnes, men jeg liker også å vite at det ikke skjer noe mens jeg er borte(at hun ikke spiser noe som virkelig farlig).

Lurer på en ting. Hvordan gjorde dere det med hundene deres da de var valper?

Bikkja som elsker å ligge bur finner seg også alternativer til hule:

KopiavDSCN2315.jpg

KopiavDSCN1180.jpg

P.s, bildene er IKKE arrangert(skulle på en måte ønske de var det, for syns det var en fantastisk idè av bikkja til et stili bilde), det er fri vilje av en som liker seg i "huler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte hva vi gjorde da jeg hadde valp (har jo forsåvidt det enda). Min er og en aktivitetsbombe, han er av samme rase som din, fra like krevende linjer vil jeg tippe. Jeg har ALDRI hatt bur når han var alene, fordi 1) jeg ville ikke at han skulle måtte ligge i sin egen avføring, om han ikke skulle klare å holde seg, 2) han skulle selv få VELGE det stedet han føler seg trygg, ikke bli påtvunget et sted fordi "han føler seg så trygg der". Jepp, Felix bruker buret masse (med døra åpen), men han ligger også i senga, under senga, på gulvet foran døra, osv. Jeg trente masse rotrening da han var liten, og fordi han var/er sånn en aktivitetsbombe som du kaller det, brukte jeg mye bånd inne. Han lå bundet i et langt bånd, fordi han (som mange andre over-aktive valper) sleit litt med å roe seg ned selv. Dette kuttet vi ut etter en mnds tid, og nå ligger han som regel og sover når vi er inne. Felix spiste og ødela det meste, men vi trente bytting, og han hadde alltid et stort lager av aviser, doruller, bein og godbiter strødd rundt. kong med leverpostei og vom ble og flittig brukt. Dessuten ER ikke bur et så trygt sted som mange sier, det finnes flere eksempler på hunder som har brekt føtter, satt seg fast o.l.

Når det gjelder burtilvenning.. En normalt trygg og god valp trenger IKKE tilvenning for å være rolig i bur. Det er BARE tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte hva vi gjorde da jeg hadde valp (har jo forsåvidt det enda). Min er og en aktivitetsbombe, han er av samme rase som din, fra like krevende linjer vil jeg tippe. Jeg har ALDRI hatt bur når han var alene, fordi 1) jeg ville ikke at han skulle måtte ligge i sin egen avføring, om han ikke skulle klare å holde seg, 2) han skulle selv få VELGE det stedet han føler seg trygg, ikke bli påtvunget et sted fordi "han føler seg så trygg der". Jepp, Felix bruker buret masse (med døra åpen), men han ligger også i senga, under senga, på gulvet foran døra, osv. Jeg trente masse rotrening da han var liten, og fordi han var/er sånn en aktivitetsbombe som du kaller det, brukte jeg mye bånd inne. Han lå bundet i et langt bånd, fordi han (som mange andre over-aktive valper) sleit litt med å roe seg ned selv. Dette kuttet vi ut etter en mnds tid, og nå ligger han som regel og sover når vi er inne. Felix spiste og ødela det meste, men vi trente bytting, og han hadde alltid et stort lager av aviser, doruller, bein og godbiter strødd rundt. kong med leverpostei og vom ble og flittig brukt. Dessuten ER ikke bur et så trygt sted som mange sier, det finnes flere eksempler på hunder som har brekt føtter, satt seg fast o.l.

Når det gjelder burtilvenning.. En normalt trygg og god valp trenger IKKE tilvenning for å være rolig i bur. Det er BARE tull.

om man skal tenke sånn også så blir det jo feil. men er det ikke viktig om hunden føler seg trygg? har du et godt råd til meg så jeg kan slippe å bruke bur når han er alene (siden det er så forferdelgi), uten at han skal stresse, bli redd, men kunne slappe av? sånn han faktisk gjør/er i buret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bajas i buret om natten. av den enkle grunn at han går å legger seg der når det er natt.. men jeg har da ikke dør på i det hele tatt. den har jeg lakt bort siden det ikke er vits så lenge han ikke MÅ ligge der. det er jo klart at det er forskjell på hva man bruker bur til, om buret er opent eller lukket, hvor mangen timer den ligger der, om det er et fristed eller et fengsel for hunden.

jeg er også enig i det bcrex sier at det er jo eieren som somoftes vet best hva som er best for sin hund. da tenker jeg ikke på ting som er en selvfølge at hunden har det vondt. bur, er ikke en selfølge.

som netteliten sier, så får hun hjelp og synspunkter. jeg er ganske sikker på at den hunden har det bra! er noen uenig i det??

men for å si det slik, så er jeg imot at hunder skal tvinges i bur! det må bare være noen tilfeller som bil, utstilling osv... så lenge hunden ikke liker seg i bur, ser jeg ingen grunn til å bruke det heller! jeg synest ikke det er de her inne som er mot burbruk som skal bestemme om en hund har det bra i bur, men hunden selv skal få velge.

når en hund vokser opp med et bur som han aldri har blitt tvungen inn i, så er det da ingen grunn til å ta det bort.

så jeg er da delvis enig i begge sider. jeg synest ingen kan si at hunden ikke har det bra, så lenge de egentlig ikke vet hvordan hunden har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man skal tenke sånn også så blir det jo feil. men er det ikke viktig om hunden føler seg trygg? har du et godt råd til meg så jeg kan slippe å bruke bur når han er alene (siden det er så forferdelgi), uten at han skal stresse, bli redd, men kunne slappe av? sånn han faktisk gjør/er i buret?

Blir han like redd hvis buret er der men med døra åpen? Isåfall vil jeg anbefale deg å starte helt på nytt med alene-treningen.. For det er ikke sånn det skal være, og det er ikke logisk at hunden er livredd om buret er der, men med døra åpen, men ikke hvis døra er igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Aya.... Bare lurer her nå... Hvor gjorde du av Felix de først gangen du gikk fra han? Har du et rom han kan være på? Eller hva? Eller kunne han spise på halve huset om han ville, du var jo ikke hjemme for å bytte til deg ulovlige ting?

Dette er ikke for å få frem mer diskusjon om ting, jeg lurer... Jeg skal ha valp og er nysgjerrig på åssen folk løser ting.

Og er det egentlig så mye bedre med bånd enn bur? Ja, skjønner tegninga, og har brukt bånd på bikkje i huset her selv jeg, rett og slett fordi hu ikke sku spise opp kattene hvis de turt å liste seg ned fra skapet i gangen (dette var på Sasha... Hu sleit seg fra båndet og tok Psycho. Hadde jeg hatt bur til henne, hadde jeg kasta henne i det tvert! For kattene sin del)

Hvilke valg har man om man 1. ikke vil ha rasert huset/leiligheta/sofa eller andre ting? En hund kan jo faktisk skade seg stygt om den får rasere et hust også.. hva med å få tv'n i hue? 2. ikke har noe "valpesikkert" rom å sette bikkja på... Jeg har ingen rom til overs jeg... Og i huset til Lars veit jeg ikke om jeg får lov til å bruke noe rom til dette. Alternativet der hadde vært badet i andre etasje, og det hadde vært "umulig" å venne bikkja til å være der, være rolig der osv, siden vi aldri bruker andre etasje i det huset. Syns liksom at bikkja skal være sammen med oss så sant hu kan det, og da er det fortsatt bedre å "stenge" hu i et bur ved beina mine, enn et helt rom i en annen etasje vi aldri bruker..

Bare lurer jeg...

Klarte dette bra med Buffy, men da hadde vi en gang vi kunne ofre, og hu beit aldri på en dritt uansett liksom... Nå er det nytt hus, leilighet, ny rase, valp osv. Man vet aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir han like redd hvis buret er der men med døra åpen? Isåfall vil jeg anbefale deg å starte helt på nytt med alene-treningen.. For det er ikke sånn det skal være, og det er ikke logisk at hunden er livredd om buret er der, men med døra åpen, men ikke hvis døra er igjen.

jeg er utrolig dårlig til å forklare meg, men er liksom ikke alltid alene. Som jeg har sagt før en gang (tror jeg), så reagerer han på lyder. Han graver, og stresser seg opp. Men kommer han i buret og døra lukkes igjen så slapper han av, og sovner. Men fra han er liten så har vi brukt buret til "time out" (på en måte). Men vet ikke, for han er litt merkelig. Er jeg hjemme så får jeg fjernet han fra situasjoner hvor han er litt sånn "gal". men er jeg ikke hjemme, så hvorfor ikke la han slippe de situasjonene?! Er det galt av meg å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spurte hva vi gjorde da jeg hadde valp (har jo forsåvidt det enda). Min er og en aktivitetsbombe, han er av samme rase som din, fra like krevende linjer vil jeg tippe. Jeg har ALDRI hatt bur når han var alene, fordi 1) jeg ville ikke at han skulle måtte ligge i sin egen avføring, om han ikke skulle klare å holde seg, 2) han skulle selv få VELGE det stedet han føler seg trygg, ikke bli påtvunget et sted fordi "han føler seg så trygg der". Jepp, Felix bruker buret masse (med døra åpen), men han ligger også i senga, under senga, på gulvet foran døra, osv. Jeg trente masse rotrening da han var liten, og fordi han var/er sånn en aktivitetsbombe som du kaller det, brukte jeg mye bånd inne. Han lå bundet i et langt bånd, fordi han (som mange andre over-aktive valper) sleit litt med å roe seg ned selv. Dette kuttet vi ut etter en mnds tid, og nå ligger han som regel og sover når vi er inne. Felix spiste og ødela det meste, men vi trente bytting, og han hadde alltid et stort lager av aviser, doruller, bein og godbiter strødd rundt. kong med leverpostei og vom ble og flittig brukt. Dessuten ER ikke bur et så trygt sted som mange sier, det finnes flere eksempler på hunder som har brekt føtter, satt seg fast o.l.

Når det gjelder burtilvenning.. En normalt trygg og god valp trenger IKKE tilvenning for å være rolig i bur. Det er BARE tull.

Er flere måter å lære ting inn på. Brukte omtrent den metoden på deco, og satser på den nye med Rajah. Har henne bestandig i samme rom som meg, så det å ligge i sin egen dritt eller skade seg klarer jeg jo å forhindre (hun sover jo bestandig inne der i og med at hun er søvnig når jeg legger henne inn der).

Bare for å sette ting på spissen for dere "bur-mislikere". Vi har trent opp hunder til å være inne i hus sammen med oss, til å lyde våre kommandoer (forskjellige treningsmetoder), vi lærer dem å GÅ I BÅND!!, spiser vår mat eller tørrfòr (fanger ikke selv). Vil ikke ha noen diskusjon på dette, men en gang i tiden var slike ting en diskusjon for folk. Noe å tenke på kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Aya.... Bare lurer her nå... Hvor gjorde du av Felix de først gangen du gikk fra han? Har du et rom han kan være på? Eller hva? Eller kunne han spise på halve huset om han ville, du var jo ikke hjemme for å bytte til deg ulovlige ting?

Dette er ikke for å få frem mer diskusjon om ting, jeg lurer... Jeg skal ha valp og er nysgjerrig på åssen folk løser ting.

Og er det egentlig så mye bedre med bånd enn bur? Ja, skjønner tegninga, og har brukt bånd på bikkje i huset her selv jeg, rett og slett fordi hu ikke sku spise opp kattene hvis de turt å liste seg ned fra skapet i gangen (dette var på Sasha... Hu sleit seg fra båndet og tok Psycho. Hadde jeg hatt bur til henne, hadde jeg kasta henne i det tvert! For kattene sin del)

Hvilke valg har man om man 1. ikke vil ha rasert huset/leiligheta/sofa eller andre ting? En hund kan jo faktisk skade seg stygt om den får rasere et hust også.. hva med å få tv'n i hue? 2. ikke har noe "valpesikkert" rom å sette bikkja på... Jeg har ingen rom til overs jeg... Og i huset til Lars veit jeg ikke om jeg får lov til å bruke noe rom til dette. Alternativet der hadde vært badet i andre etasje, og det hadde vært "umulig" å venne bikkja til å være der, være rolig der osv, siden vi aldri bruker andre etasje i det huset. Syns liksom at bikkja skal være sammen med oss så sant hu kan det, og da er det fortsatt bedre å "stenge" hu i et bur ved beina mine, enn et helt rom i en annen etasje vi aldri bruker..

Bare lurer jeg...

Klarte dette bra med Buffy, men da hadde vi en gang vi kunne ofre, og hu beit aldri på en dritt uansett liksom... Nå er det nytt hus, leilighet, ny rase, valp osv. Man vet aldri.

Jeg brukte også bånd til min hund inne. Når han hadde de verste stress-riene, eller bite-riene sine. Jeg bandt han i samme rom som meg, men unna rekkevidde. Så fort hunden hadde roet seg, slapp jeg han løs igjen, og han hadde da som regel funnet roen nok til at han fortsatte å slappe av. Etter å ha holdt på med dette en stund, var det nok at jeg tok i kobbelet (som alltid hang i benet på vedovnen) og han la seg ned der han var, og slappet av.

Jeg har aldri brukt bur til han annet enn i bilen. Han var sjelden hjemme når han var knøtt-liten, annet enn under hjemme-alene trening- 5 min- 10 min- 15min- 30 min etc.. Da fikk han som regel så mye å jobbe med før jeg gikk at han knapt nok rakk å tenke over at han var alene...

Han har aldri ødelagt noe hjemme når han har vært alene, og har lært seg til å benytte tiden til å slappe av. Litt svinn har det selvfølgelig vært, men det har vært mens jeg har vært hjemme, og ikke fulgt med. Han var rå til å finne på "bøll" for oppmerksomhetens skyld...

Jeg synes, hvis argumentet er at man ikke har mulighet til å valpesikre leiligheten, eller har "egne hunderom", at det finnes andre og bedre løsninger enn bur. Hva med valpegård/kompostbinge (fra plantasjen feks?) Disse kan i hvert fall gjøres litt større enn et bur og gir valpen valgmuligheter i forhold til hvor den vil ligge. Da kan valpen ha seng/bur der, samt litt gulvplass å ligge på, mat/vannskål, leker, samt et lite hjørne å gjøre fra seg i hvis det skulle bli nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...