Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Heia!

Jeg har planer om å venne min lille valp til bur,hvor den skal sove om natten. Hvordan skal jeg gå frem i tilvenningsprosessen? Buret skal jeg ha stående i en valpegård/innhegning som står i stua, slik at burdøren kan være åpen og valpen kan gå fritt inn og ut av buret. Når kan jeg begynne å lukke igjen døren for noen få minutter? Valpen min er 8 uker nå.

Takker og bukker og neier for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar

har du planer om å stenge burdøra? Ellers er det jo bare å la buret stå med døra åpen (noe jeg er mer tilhenger av hvis det absolutt må brukes bur) og hunden vil vel raskt finne ut om dette er en god liggeplass eller ikke.

Hva jeg mener personlig om burbruk og hunder som skal ligge der flere timer i strekk er en annen historie, og jeg skal være lydig og holde meg til tema :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt IKKE du skal bruke bur til valpen din annet enn til transport! (Hva synes oppdretteren din om dette, forresten?)...

Lå våken og grublet over alle disse "tilvenne bur"-trådene og hvorfor de dukker opp til stadighet - og endelig ramla poletten ned... Grunnen til at valper må "vennes til bur" er at burbrukerne innerst inne vet at å legge en liten valp i bur i lange perioder i strekk med døra igjen er det verste man kan gjøre mot et en liten flokkdyr-baby...

Hunder er flokkdyr, det de aller helst vil er å være med flokken sin og det siste man gjør (og det slemmeste!) er å stenge den borte fra det gode selskap. En liten valp, rett fra valpekassen, søsken og mamma har ingen mulighet til å forstå hvorfor den i sin nye flokk blir utestengt og "straffet" (og det spiller faktisk ingen rolle for valpen om du ikke stenger den borte som "straff" - det oppleves som straff uansett!)...

Beklager at jeg ikke er lydig, men nå orker jeg snart ikke flere slike spørsmål fra folk som ikke engang har fått den pittelille valpen sin i hus... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber man for å få en trygg og god valp uten bur, som læres opp til å være hjemme alene og som føler seg trygg med det, så vil den ikke trenge noe bur i hverdagen - og samtidig også tåle å sitte i bur der den må, som hos veterinæren, i bilen, på reise.

Gamlehunden hadde aldri prøvd et bur, men det gikk alltid greit å låne et hvis vi var på en utstilling eller de gangene han måtte ta fly. Han var trygg, og da gikk alt greit uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunden i bur om natten de første årene, noe jeg ikke angrer på. Det jeg gjorde var å ha buret i stuen ved siden av sofaen. Så la vi hunden inn der uten å lukke igjen døren. Hvis hunden gikk ut fikk den lov til det. Det var ingen tvang. Så hunden ble vant til at buret ble sin plass i stuen. Om natten bar vi buret ned i gangen og lot hunden ligge der. Hadde døren igjen om natten, men de første dagene sov vi ved siden av buret i gangen. Og så lå vi på soverrommet med døren åpen det første halve året. Da hørte vi hvis hunden måtte på do. Og når hunden ble eldre, hadde vi burdøren åpen permanent. (men hadde barnegrind i trappen opp til stuen)

Nå har vi ikke bur lengere. Byttet den ut med en hundekurv. Det er fordi buret tok mye plass i gangen, og det samlet seg mye hår og skitt der. Så kurven tar seg mye bedre ut. Men jeg kommer til å tilvenne alle hunder bur i fremtiden. Det er lønnsomt både for veterinær, transport osv. At hunden er vandt og trygg i bur. Og man har også mer kontroll på hunden feks. om natten at den ikke vandrer omkring og gjør ugang og lærer seg å si ifra når den vil ut.

Men å bruke buret til å ha hunden der når du drar bort og om natten blir alt for mye. Det går greit om natten, eller korte turer ut, men ikke over lengere tid.. Bur skal ikke misbrukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt IKKE du skal bruke bur til valpen din annet enn til transport! (Hva synes oppdretteren din om dette, forresten?)...

Lå våken og grublet over alle disse "tilvenne bur"-trådene og hvorfor de dukker opp til stadighet - og endelig ramla poletten ned... Grunnen til at valper må "vennes til bur" er at burbrukerne innerst inne vet at å legge en liten valp i bur i lange perioder i strekk med døra igjen er det verste man kan gjøre mot et en liten flokkdyr-baby...

Hunder er flokkdyr, det de aller helst vil er å være med flokken sin og det siste man gjør (og det slemmeste!) er å stenge den borte fra det gode selskap. En liten valp, rett fra valpekassen, søsken og mamma har ingen mulighet til å forstå hvorfor den i sin nye flokk blir utestengt og "straffet" (og det spiller faktisk ingen rolle for valpen om du ikke stenger den borte som "straff" - det oppleves som straff uansett!)...

Beklager at jeg ikke er lydig, men nå orker jeg snart ikke flere slike spørsmål fra folk som ikke engang har fått den pittelille valpen sin i hus... .

Hvorfor MÅ du svare om du ikke orker det? Det er ganske mange som er for bruk av bur også.

Nei jeg syns du bare kan begynne med å legge maten der, ha døren åpen og se om den vil gå inn.

Jeg har egentlig bare (ja jeg vet jeg får refs nå) lagt han i buret og gitt han en belønning. Og jeg stengte burdøren fra første stund (noen turer inn var det jo først), ga han noe han kunne jobbe med, og jorde det til noe positivt. Og så ba jeg han gå å legge seg der, og lukket døra. Begynte med 5 minutter og økte sakte men sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor MÅ du svare om du ikke orker det? Det er ganske mange som er for bruk av bur også.

Jeg svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer til DOMMEDAG at burbruk til små og uskyldige valper er noe herk fordi jeg synes det er enormt viktig å fortelle dette ENKLE FAKTUM til nye hundeeiere som blir lurt til å tro at de må ha bur for å ha hund.

- Ja, jeg vet noen av dere er "for bruk av bur også" - det forandrer ikke mitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg syns du bare kan begynne med å legge maten der, ha døren åpen og se om den vil gå inn.

Jeg har egentlig bare (ja jeg vet jeg får refs nå) lagt han i buret og gitt han en belønning. Og jeg stengte burdøren fra første stund (noen turer inn var det jo først), ga han noe han kunne jobbe med, og jorde det til noe positivt. Og så ba jeg han gå å legge seg der, og lukket døra. Begynte med 5 minutter og økte sakte men sikkert.

jeg gjorde akkurat det samme som Monica.. mine elsker buret sitt og går inn i buret nesten hver gang de skal sove.. da er bur døren åpen!

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer til DOMMEDAG at burbruk til små og uskyldige valper er noe herk fordi jeg synes det er enormt viktig å fortelle dette ENKLE FAKTUM til nye hundeeiere som blir lurt til å tro at de må ha bur for å ha hund.

- Ja, jeg vet noen av dere er "for bruk av bur også" - det forandrer ikke mitt standpunkt.

du skrev

Beklager at jeg ikke er lydig, men nå orker jeg snart ikke flere slike spørsmål fra folk som ikke engang har fått den pittelille valpen sin i hus... .

Og om du ikke orker det, så trenger du ikke svare. Men virker som du elsker å kverulere. Og bare MÅ kverulere med noen! eller om NOE!

og Tine: ser jo at den metoden har funket for deg ;) Hundene dine har det rett og slett ikke fælt når de sitter litt i buret ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo en av de store hunde- og atferdsekspertene forlengst fastslått at bur passiviserer hunder, og fører til innlært hjelpeløshet... så dette er ikke noen synsing og personlig smak.

Bur er heller ikke nødvendig, slik noen later å tro, så jeg er enig i Lottas kampanje - selv om noen er uenige.

Men siden det er en fersk valpekjøper det er snakk om: Nei, bur er ikke nødvendig. Tror du at du i visse situasjoner kan få bruk for bur i fremtiden, kan du jo jobbe for å få hunden til å føle seg trygg i et bur som står åpent - og heller ha en valpegrind rundt buret, som gir hunden tiltrengte bevegelsesmuligheter og tilstrekkelig plass. Den begrenser valpens tilgang til ting, samtidig som det gir den bedre plass enn et lite bur vil. Ser du at den bruker buret som "hus" eller soveplass, slik den ville gjort en trivelig kurv eller pute, så er jo det greit.

Når den så er trygg på å være i "rommet" sitt, og trygg på å gå inn i buret, så vil den takle ting helt greit senere - når du i en annen setting, med en eldre, hjemme alene-trygg hund virkelig TRENGER å ha døren igjen. Men å trene på det nå, når du SAMTIDIG skal trene på hjemme alene, mener jeg ikke er nødvendig. Det kan du eventuelt ta i neste omgang, når hunden er trygg på å være hjemme, er blitt eldre og ikke så valpetullete, og på den måten ta en om gangen.

Som sagt - når det virkelig trengs, så vil en trygg og fin hund tåle en stengt burdør i fremtiden, når den uansett har lært å roe seg. Å "lære" en valp å tvangsroe seg gjennom å putte den i bur - som ikke er REELL innlæring, bare passivisering - synes jeg er dumt og egentlig litt nytteløst. For målet må jo være at den ikke SKAL ligge i bur resten av livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du skrev

Beklager at jeg ikke er lydig, men nå orker jeg snart ikke flere slike spørsmål fra folk som ikke engang har fått den pittelille valpen sin i hus... .

Og om du ikke orker det, så trenger du ikke svare. Men virker som du elsker å kverulere. Og bare MÅ kverulere med noen! eller om NOE!

og Tine: ser jo at den metoden har funket for deg ;) Hundene dine har det rett og slett ikke fælt når de sitter litt i buret ;)

Helt ot BC-rex:

Å ikke orke noe - betyr flere ting:

a: at man ikke har overskudd/krefter til noe

b: at man blir oppgitt og frustrert og lei seg av noe

I innlegget mitt som du siterer over så er det betydning b jeg bruker. Jeg er ikke så barnslig at jeg gidder å kverulere om uvesentligheter - men burmisbruken i Norge er ingen uvesentlighet - og jeg kverulerer IKKE - jeg sier ifra om stor urett som begås mot små og vergeløse dyr over det ganske land. Liker du det ikke?

Too bad.

EOD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ot BC-rex:

Å ikke orke noe - betyr flere ting:

a: at man ikke har overskudd/krefter til noe

b: at man blir oppgitt og frustrert og lei seg av noe

I innlegget mitt som du siterer over så er det betydning b jeg bruker. Jeg er ikke så barnslig at jeg gidder å kverulere om uvesentligheter - men burmisbruken i Norge er ingen uvesentlighet - og jeg kverulerer IKKE - jeg sier ifra om stor urett som begås mot små og vergeløse dyr over det ganske land. Liker du det ikke?

Too bad.

EOD.

Dette blir jo helt OT. men hvorfor gidde å si det :rolleyes:

Men tilbake til saken: Jeg syns det er greit å tilvende hunden bur, også med døren igjen. Jeg vet godt at om jeg aldri brukte et lukket bur, og måtte puttet min hund i den fordi den måtte holdes i ro, så ville han ikke "taklet" det.

Det vil alltid være folk for og imot. Det samme gjelder treningsmetoder ;) Så gidder ikke diskutere mer. Respekterer at du har den meningen, men vi har forskjellige synspunkter. Og kommer nok alltid til å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bur ja.

Min villbass går på kurs nå. Han er blitt mye roligere.

Men alle på kurset sier at bur er redningen.

Da vil ha ha en plass hvor han kan ligge i fred. (Han har sengen sin da)

At mange vimsete hunder roer seg lettere i bur, siden de da har vegger og tak, blir en rolig hule.

Og jeg skal lukke døren for å venne han til det, målet er at når det ringer på døra skal han gå inn i buret. (kaste inn godbiter) og når han er rolig, gjestene er kommet i hus, så kan han komme ut og hilse.

Men ikke ha døra lukket under hele besøket.

Er dette helt feil av meg?

Har dere andre måter jeg kan gjøre dette på?

Jeg har vært frem og tilbake siden dag en. Følt at denne hunden KANSKJE burde hatt bur...

Siden han er så vimsete og urolig.

Men det er ikke aktuelt å lukke han i bur når han er hjemme alene, (i alle fall ikke på sikt, men kanskje noen få ganger for å vise at det går an å sove og slappe av, ikke tygge ting)

Han skal heller ikke bli låst inne om natta.

Da er han uansett grei, men han kan ha muligheten til å legge seg der om han vil, skal i periode ta bort alle andre senger.

Er det ok måte å gjøre det på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en interessant ting du trekker frem, netteliten: Det at instruktører går ut og anbefaler bur på den måten. Kanskje det er fordi at det å snakke til nye hundeeiere kan innebære å "måtte" svare på spørsmål som kan være "vanskelige" - men gode!

Mange instruktører er relativt uerfarne selv, kanskje med erfaring fra én-to hunder i eget eie, og så naturligvis en eller annen instruktørskole da. Da er det vanskelig å skulle snakke helhet - om dette med å lære hunden ro på en annen måte enn det enkle, som er å sperre den inne.

Det er en enkel "oppskrift", som mange går rett ut og anbefaler brukt - fordi det jo er enklere å si, med et smil: "Å bruke bur er fint, der føler hunden seg trygg", enn det er å forklare at "ja, hunder er valper i begynnelsen, valper er urolige og krever at man rydder bort litt, som eier må du gå inn og lære den å roe seg inne, det kan kreve mange gjentakelser og mye styr, men det vil føre frem og føre til en trygg og likevel initiativrik hund".....

Men du tenker jo litt rundt dette selv - tenk litt på dette:

Hva vil du at hunden din skal LÆRE?

Å roe seg ned?

Eller å måtte ligge stille i bur, fordi han ikke har noe valg? De "LÆRER ikke å være rolige" - de lærer å gi opp, og ikke protestere. Å være rolige lærer de UTENFOR buret, hvor de er bevisst på det.

Jeg kjenner nok av hunder som "gir opp" når de kommer i buret, som ligger rolig der, men som er like ville og ustyrlige når de kommer ut i "virkeligheten". De lærer ingenting annet enn å være rolig INNI buret, og så oppbevares de der i år ut og år inn når noe skjer - fordi det er den enkleste løsningen både å lære bort såvel som å praktisere dessverre.

Og før eller siden så roer normale hunder seg, med eller uten burbruk.

Og de hundene som ikke roer seg, de blir i hvert fall ikke noe bedre av burbruk - jeg tror de før eller siden vil "boble" over. Ser det på en bullehund som eieren fortalte lå i bur både natt og dag, men den var jo på tur to timer daglig da... Sju måneder gammel har den bitt sin første hund, den er så stresset og overstadig over å måtte leve livet sitt på to timer - den "kan" ingenting heller, så dette løser bare det ene LILLE problemet, og fører til de større - ut av ren frustrasjon og manglende "selvbeherskelse".

Hva er en "vimsete" hund? Du har en blanding av irsk setter og flatcoated retriever, som også er en ung hund - året gammel - og omplassert. Og kastrert, ser jeg? Da må du ta tiden til hjelp, du sier at kurset hjelper - les også gode, forståelsesfulle bøker om hundehold, som hjelper deg til å se at ja, ting tar tid, ikke minst med en omplassert hund av to "hypre" raser blandet sammen til noe som kanskje blir enda mindre "målrettet" enn de to renrasede variantene - du kan risikere å få en like entusiastisk hund som en flat men med setterens evige løpe løpe løpe :)

BRUK det til noe - tren ham, jobb med ham, og lær ham også å koble av og på. Ja, det er lurt å "ta tak" når det kommer gjester, men du vil kunne ha like stort utbytte av å jobbe med en dekk, eller ved å ta ham inn i et annet rom til gjestene har satt seg ned og roet seg, for så å ta ham ut i en kontrollert setting - kanskje ikke la ham fly "all over" gjestene, men la dem si hei på rolig vis, og så ber du ham om å ligge stille og roe seg.

Får du ikke det til, så jobb mer - gå mer kurs, lær å beherske hunden din selv - det får du UTROLIG mye igjen for i andre situasjoner. For får du dette til i heimen, med fristende festlige gjester, så vil du kanskje også få mer styring på ham ute - rundt andre hunder. Alt henger sammen. Bur er bare innestenging - det er IKKE læring, ifølge blant andre Anders Hallgren, som antagelig har glemt mer om hunder enn vi andre her inne har klart å lære oss....

Bur har lett for å bli FRYKTELIG beleilig, så blir det gradvis litt mer i bruk og litt mer... når du har mer lyst til å snakke med gjestene.... Jeg mener, vi hadde hauger av bikkjer i en ikke veldig stor leilighet - men det fantes dører, så var det noe som ble overmåte styrete, så var det bare å stenge en dør, det var ikke nødvendig å bure hunden inne på et bittelite område.

Jeg tror du har litt høye forventninger - ut fra "rasen" du har valgt; en hund på et år VIL FORTSETTE Å VÆRE vilter, hvis den har vært vilter hittil. To år... da begynner det å nærme seg. Sånn er det å ha en slik hund, til gjengjeld vil han antagelig være like aktiv og morsom til han er gammel av elde, så du "får igjen" i den andre enden! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det siste spørsmålet ditt. Min første hund var en Gordon Setter, omplassert. Hun var kjempevimsete, kjempeurolig inne. Vi trente på samme måte som andre trener bur, men med seng istedet. Senga var hennes friplass. Alle visste at hun var forbudt område når hun lå der (og det er merkelig hvor lett det er å få barn til å skjønne det, alle har vel hatt leker hvor de har vært "trygge" og ingen kan ta de, hvis de f.eks står på en bestemt stol). Vi trente masse, masse, med belønninger og faktisk også krav om at hun skulle gå og legge seg på plassen sin, og bli der. Det gikk kjempegreit, etter noen mnd med trening lå hun som regel alltid der når hun var inne, så sant hun fikk brukt seg nok i løpet av dagen. Din hund er ung, han vil fremdeles (som Akela sier) være vilter i minst ett år til, men den treningen du legger ned nå vil betale seg senere, definitivt. Og det ER faktisk mulig å trene "burtrening" (som er så populært, og ikke minst livsnødvendig nå) uten bur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia!

Jeg har planer om å venne min lille valp til bur,hvor den skal sove om natten. Hvordan skal jeg gå frem i tilvenningsprosessen? Buret skal jeg ha stående i en valpegård/innhegning som står i stua, slik at burdøren kan være åpen og valpen kan gå fritt inn og ut av buret. Når kan jeg begynne å lukke igjen døren for noen få minutter? Valpen min er 8 uker nå.

Takker og bukker og neier for alle svar :)

Sier bare en ting: :wallbash:

For nærmere forklaring om hva jeg mener om saken: Se Lotta`s kommentar, som jeg er helt enig i :D

(Lei av å gjenta meg selv gang på gang...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan mene akkurat hva de vil, for det er uansett DU som velger det du vil gjøre og ditt syn på det. Syns du bur høres ut som ei grei løsning så sats på det. (som jeg regner med at du gjør siden du skrev etter råd) hvis du har fått andre tanker etter å ha lest innlegg her, så finner du sikkert en annen løsning. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære snille Aya! Det er ikke så lett å gi gode råd om tilvenning av bur, når man ikke syns burbruk annet enn ved transport, utstillinger eller veterinærbehandling er noe lurt i det hele tatt. Vi må vel få lov til å si at man fint kan klare seg uten og at det av de aller aller fleste ansees som best for hunden også! Dette var jo en som ventet på valp som spurte om råd. Trådstarten bar preg av planer om å bygge et hjem i hjemmet for hunden og det blir jo litt feil. Hunden skal jo være en del av hjemmet og ikke puttes i lekegrind og bur i stua som en høne! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Wow detta ble jammen en oppheta diskusjon, :)

og jeg tror jeg må forklare mer om mitt grunnlag for valg av burbruk. For det første leier jeg en leilighet hvor det i utgangspunktet ikke er lov til å ha hund. Vi skulle egentlig ha flyttet til jul (hus), men det er forsinkelser i byggeprosessen, så det blir ikke flytting før i jan/feb. Jeg prøver allikevel å legge forholdene best mulig til rette for hund i en liten leilighet hvor jeg må sørge for minimal slitasje av gulv og inventar ellers. Derfor velger jeg å bruke valpegård hvor jeg kan plassere valpen de få øyeblikkene jeg ikke kan følge med på den. Stue, gang, kjøkken er en åpen løsning, så det er heller ikke mulig at valpen får et rom for seg selv. Buret er bare ment som å bruke som en seng både dag og natt såfremt valpen liker seg der. Da vi flytter til huset, vil valpen være på kjøkken om natta med buret stående der og døren vil være åpen slik at valpen kan tusle rundt på kjøkkenet som den vil. Hvis den har noen tisse uhell inne, er det heller ikke så farlig da det er vårt eget hus.

Jeg er heller ikke noen naiv og uvitende hundeier som vil sperre sin hund inne på livstid, noe som ble antydet i diverse tilbakemeldinger.... :D

Men jeg håper fortsatt på flere konstruktive tilbakemeldinger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter her. Wow detta ble jammen en oppheta diskusjon, :)

og jeg tror jeg må forklare mer om mitt grunnlag for valg av burbruk. For det første leier jeg en leilighet hvor det i utgangspunktet ikke er lov til å ha hund. Vi skulle egentlig ha flyttet til jul (hus), men det er forsinkelser i byggeprosessen, så det blir ikke flytting før i jan/feb. Jeg prøver allikevel å legge forholdene best mulig til rette for hund i en liten leilighet hvor jeg må sørge for minimal slitasje av gulv og inventar ellers. Derfor velger jeg å bruke valpegård hvor jeg kan plassere valpen de få øyeblikkene jeg ikke kan følge med på den. Stue, gang, kjøkken er en åpen løsning, så det er heller ikke mulig at valpen får et rom for seg selv. Buret er bare ment som å bruke som en seng både dag og natt såfremt valpen liker seg der. Da vi flytter til huset, vil valpen være på kjøkken om natta med buret stående der og døren vil være åpen slik at valpen kan tusle rundt på kjøkkenet som den vil. Hvis den har noen tisse uhell inne, er det heller ikke så farlig da det er vårt eget hus.

Jeg er heller ikke noen naiv og uvitende hundeier som vil sperre sin hund inne på livstid, noe som ble antydet i diverse tilbakemeldinger.... :D

Men jeg håper fortsatt på flere konstruktive tilbakemeldinger :P

Syns det er litt feil at du må forklare deg :/ Det er jo ditt valg, og føles det riktig så syns jeg at du skal stå på det. Men som sagt, bare gi mat der, ros om h*n går inn frivillig, la det bli noe positivt. SKla du stenge døren, så gi noe den kan kose seg med (griseøre, margbein el. den kan jobbe med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære snille Aya! Det er ikke så lett å gi gode råd om tilvenning av bur, når man ikke syns burbruk annet enn ved transport, utstillinger eller veterinærbehandling er noe lurt i det hele tatt. Vi må vel få lov til å si at man fint kan klare seg uten og at det av de aller aller fleste ansees som best for hunden også! Dette var jo en som ventet på valp som spurte om råd. Trådstarten bar preg av planer om å bygge et hjem i hjemmet for hunden og det blir jo litt feil. Hunden skal jo være en del av hjemmet og ikke puttes i lekegrind og bur i stua som en høne! :)

Selvsagt, men vi har hatt maange burdiskusjoner, og før trådstarter spurte om bur egentlig var noen god idè (spørsmål nr. to) så går det ann å prøøve å holde seg litt til topic. Dvs. Helt OK å komme med personlige synspunkter, men når de samme aktørene diskuterer det samme som er blitt diskutert tjue ganger før;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg står klar som snart ny valpe eier, og faktisk har bestemt meg for å lære inn bur, så tenkte jeg "ou, dette er en tråd for meg", helt til jeg åpnet den.. Kan dere ikke bare svare på spørsmålet uten å diskutere hvor bra dette er?

Jeg har vært motstander av bur hele tida, men etter å ha hatt bikkje, kjent folk med bikkje osv osv osv, så har jeg sett ikke NØDVENDIGHETEN, men det PRAKTISKE å ha lært hunden til å sove i bur med lukket dør, å roe seg i bur med lukket dør osv... Jeg vil lære inn min valp at den kan sove i bur om natta, gjerne med døra lukket. at den KAN være i buret noen timer om jeg er borte med lukket dør, at den skal TAKLE det rett og slett.

Ikke at jeg skal bruke det aktivt, for jeg vil først og fremst ha hunden med meg, og være sammen med den, bruke tid på den. Men for meg nå så vil "burbruk" bli like vanlig å lære inn som "kom", fordi det er PRAKTISK!

Hva om jeg er på hyttetur med andre hunder? Hundene ikke roer seg sammen om natta fordi den ene eller den andre hele tiden vil leke, da er det praktisk at minst en av dem roer seg ned og sover om den blir stengt i buret...

Hva om jeg er på samme hytte, MÅ vekk i en time og kanskje er usikke rpå om bikkja kan tygge på sofa puta? da er det veldig praktisk at den sover og roer seg i et bur....

Hva md om natta? Om jeg plutselig ligger med en nyfødt liten en i senga, bikkja er av den overglade typen som kommer hoppende fordi den er glad da den merker jeg våkner, da er det greit å ha kontroll på når den kommer..

Jeg kan komme med 1000 alternativer, motstandere kan sikkert komme med 1000 motsvar... Ikke gidd... Jeg ser det positive og praktiske med å lære inn bur, jeg antar trådstarter gjør det samme. Slutt å diskuter og gi råd. Har dere ikke det så hold munn...

Sorry, syns dette ble for dumt å ta opp for 100ede gang. :rolleyes::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå som jeg står klar som snart ny valpe eier, og faktisk har bestemt meg for å lære inn bur, så tenkte jeg "ou, dette er en tråd for meg", helt til jeg åpnet den.. Kan dere ikke bare svare på spørsmålet uten å diskutere hvor bra dette er?

Jeg har vært motstander av bur hele tida, men etter å ha hatt bikkje, kjent folk med bikkje osv osv osv, så har jeg sett ikke NØDVENDIGHETEN, men det PRAKTISKE å ha lært hunden til å sove i bur med lukket dør, å roe seg i bur med lukket dør osv... Jeg vil lære inn min valp at den kan sove i bur om natta, gjerne med døra lukket. at den KAN være i buret noen timer om jeg er borte med lukket dør, at den skal TAKLE det rett og slett.

Ikke at jeg skal bruke det aktivt, for jeg vil først og fremst ha hunden med meg, og være sammen med den, bruke tid på den. Men for meg nå så vil "burbruk" bli like vanlig å lære inn som "kom", fordi det er PRAKTISK!

Hva om jeg er på hyttetur med andre hunder? Hundene ikke roer seg sammen om natta fordi den ene eller den andre hele tiden vil leke, da er det praktisk at minst en av dem roer seg ned og sover om den blir stengt i buret...

Hva om jeg er på samme hytte, MÅ vekk i en time og kanskje er usikke rpå om bikkja kan tygge på sofa puta? da er det veldig praktisk at den sover og roer seg i et bur....

Hva md om natta? Om jeg plutselig ligger med en nyfødt liten en i senga, bikkja er av den overglade typen som kommer hoppende fordi den er glad da den merker jeg våkner, da er det greit å ha kontroll på når den kommer..

Jeg kan komme med 1000 alternativer, motstandere kan sikkert komme med 1000 motsvar... Ikke gidd... Jeg ser det positive og praktiske med å lære inn bur, jeg antar trådstarter gjør det samme. Slutt å diskuter og gi råd. Har dere ikke det så hold munn...

Sorry, syns dette ble for dumt å ta opp for 100ede gang. :rolleyes::P

Unnskyld at jeg sier det, men det må være vanvittig mange svært tungnemme hunder rundt omkring i Norges land ? Jeg mener - dersom hundene må være i bur DAG og NATT fordi de skal LÆRE at det er greit å være i bur når man er på tur, hos veterinæren, på hytta med andre etc etc... ? Som nevnt noen ganger tidligere, så har mine hunder aldri lært å være i bur - de bare ER der de, på utstilling eller i bilen. De har aldri hatt behov for å trene på dette de få gangene de MÅ være innestengt. Men så har vel jeg usedvanlig mentalt gode hunder da... :).

Jeg har forøvrig merket meg at i løpet av den siste måneden har jeg hørt om (direkte fortalt av eier) 4 hunder som har ligget i sin egen avføring når eier har funnet dem I BURET ! I tillegg greide en liten valp av noen bekjent av meg nå nettopp å brekke beinet da den satt fast i buret sitt... TRYGGE saker det, tenker jeg :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
×
×
  • Opprett ny...