Gå til innhold
Hundesonen.no

Jack russell terrier


Guest Gråtass

Recommended Posts

Guest Gråtass

*Jeg legger innlegget her, vet ikke om dette blir riktig kategori, men mod får flytte det i såfall*

Jeg har fått veldig sansen for JRT etter å ha hatt flere på kurs og noen i bekjentskapskretsen. Så sambo og jeg vurderer å kjøpe en hannvalp. Har kikket litt rundt og oppdaget at det er en del "muffens" rundt salg av valper. Vi har bl.a fått beskjed om at valper selges med stamtavle, men når jeg spør direkte om registrering i NKK, så er det ikke tilfelle. Vi har drevet med hund i ganske mange tiår og det er uaktuellt for oss å kjøpe en uregistrert hund. Spørsmålet mitt blir: Hvorfor avles det så mye på ureg hunder (Ja, jeg er klar over tibud og etterspørsel) og hvorfor er ikke disse blitt registrert. Det jeg syns er så forunderlig er at prisforskjellen er på knappe 2000kr og under det i enkelte tilfeller. Hvordan stiller terrier klubben seg til alt dette?

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er jo inne på det da, med tilbud/etterspørsel. Det er nok dette som er hele årsaken da JRT har blitt ganske populære. Vil tro at f eks cairn terrier vil komme i samme situasjon om den ikke allerede er det.

Nå har jeg ikke terrier selv så kan ikke si konkret hvordan terrierklubben stiller seg til dette, men jeg vil anta at de ikke liker det spesielt godt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at så mange jrt er uregistrert er ganske enkelt for at rasen bare nylig er godkjent. Jeg har en ureg jrt hanne som sannsynligvis er noe av det beste man kan få av jrt gemyttmessig..han bjeffer ikke, bråker ikke med andre hanner, tar enhver utfordring på strak arm og er i det hele tatt av et helt annet kaliber enn de du ser i dag. Han er 9 (snart 10! :icon_redface: ) år nå og ble kjøpt i en tid da det så ut til å være lite sannsynlig at FCI ville godkjenne rasen og i en tid hvor ingen hadde hørt om rasen..utrolig mye har skjedd på kort tid hos den rasen..på godt og vondt..Grunnen til at han fortsatt er uregistrert er ganske enkelt at oppdretteren hans har flyttet tilbake til utlandet så vi ikke fikk ikke surret oss til å få tak i papirene hans (vi rotet bort de forrige) så vi fikk stilt han ut innen fristen gikk ut og stamboken ble lukket. (det må forøvrig være tidenes korteste innskriving men greit nok).

Jonas er ikke brukt i avl fordi han ikke har papirer og ikke er stilt ut..men helt ærlig..jeg ville langt heller ha hatt et avkom etter han enn noen av de små gneldrete (unnskyld utrykket) drittbikkjene jeg ser går rundt og kaller seg jack russel terrier <_<

Skulle jeg hatt en ny JRT så ville jeg først og fremst ha møtt begge foreldredyrene og gjort meg godt kjent med de. Og registrert hadde vært en fordel ja :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Loke har allerede svart deg på mye. Rasen ble godkjent i FCI 2002. Frem til for et år siden (?) var det mulig å mønstre inn uregistrerte Jacker. Husk på at det rører seg forskjellig typer Jacker. De registrerte, og dermed iht rasestandard, skal være kortbeinte. I Sverige, og Norge, er det mange høybente Jack Russell terrier - til forveksling veldig lik Parson Russell terriere, men det er to forskjellige raser. Uregistrerte Jacker har ofte høye ben uten at de av den grunn kan kalle seg Parson.

Det er stor etterspørsel eller Jack Russell terrier. For mye, spør du meg - det begynner å sette sine negative spor i avlen både i Norge og Sverige. På standen til Norsk Terrierklubb på Hundelivsmessa gikk man tom for brosjyrer om Jack fordi det var maaange innom for å spørre om rasen.

Det er fullt mulig å få tak i registrerte Jacker, men ventelisten er ofte lang. Uansett så ville jeg heller vente på den riktige valpen, avlet med riktige intensjoner, fremfor å kjøpe fra en useriøs oppdretter som surfer på populariteten. Og en uregistrert valp kan ha en like seriøs/useriøs oppdretter som en registrert en.

Og for orden skyld. Mange Jacker bjeffer, eller gneldrer slik Loke sier. Men det er ikke bare negativt. Jack er en rase som er skapt for jakt. Og avlet for å halse i jaktsituasjoner. Får man en hund som har gode jaktinstinkter, vil man naturligvis oppleve at hunden kan bjeffe i situasjoner som trigger jaktinstinktet - à la agility, lek med andre hunder, løp etter ball etc. Så lenge bjeffingen avgrenses til disse typer aktiviteter, syns ikke jeg at det gjør noe - det er snarere et bevis på at hunden fortsatt har de naturlige driftene en jakthund skal ha. Med litt erfaring klarer man å skille stress-/jaktbjeffing og bjeffing som følge av andre ting.

Jeg VIL at Jacken skal bevare jaktinstinktet selv om de færreste bruker den aktivt for oppgaven. Det er en jakthund, og jeg ville ikke kjøpt av noen som bevisst avler bort alt for å få en sofahund. Litt er greit for å kunne kombinere jakt og familiehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg takker for svar!

Men jeg tror jeg formulerte meg litt dårlig, jeg kjenner rasen og rasens historie også ifht godkjenningen. Det jeg reagerer på er at en del av de aktørene som er i markedet også via jack russell klubben i Norge, viser seg å leve i en litt annen virkelighet enn andre.. Eks som annonseres med; selges med stamtavle. Så viser det seg at de er uregistrert,men prisen tilsier ikke det. Som oppdretteren så fint sa det: "De er jo renraset så det er ikke noen forskjell på reg og ureg valp."

Nå har jeg heldigvis vært i gamet en stund og kan sile ut en del, men hva med de som er ferske og uvitende. Jeg er enig at man bør skaffe seg informasjon selv også, men når oppdrettere selger hunder med "alle papirer"(bortsett fra NKK reg) til full pris, da begynner det å lukte svidd, spør du meg.

Loke: Så kult at du har en skikkelig JRT uten "gneldre-hund" syndrom. Mye underlig temperament og store variasjoner i rasen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta full pris hører ingen steds hjemme... Når jeg kjøpte Jonas var det laaaaang venteliste fordi det var så ekstremt få oppdrettere, men allikevel fikk vi han til "blandingshundpris" fordi han faktisk per definisjon var/er en blanding. Hjelper lite at de er renraset genetisk hvis de ikke er registrert! Jeg var faktisk ikke klar over at dette ble gjort og jeg håper ikke det er mange som går på limpinnen...

Joda, alle JRT kan bjeffe når de blir ophhisset. Jonasen kan tilmed komme med lyd når det kommer besøk hvis det er en annen hund som drar han i gang. Men det er stor forskjell på den type bjeffing og den maniske gneldringen 3/4 av alle jeg møter nå driver med. Et annet tankekors er at rasen skal være tøff og trygg mentalt, det ser jeg desverre altfor ofte at det skorter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før var det mer en "selvfølge" at man kjøpte registrert hund - nå er det jo bare å legge tykt nok på, så går valpekjøperne rett på limpinnen, enten det er "eksklusive designerblandingshunder" til 22.000 kroner, vaskekte chihuahuavalper (overlevert på en parkeringsplass, med beskjed om "stamtavle er vel ikke så farlig, dere skal jo ha den til kos", og så er alt bare lureri og nok en blanding), eller det er tilhengere av rasevarianter som ser sitt eget lys - og lager egne registere.

Jeg snakket nylig med en kar med jack, han sa det samme - joda, det er mye rart som selger OG det er mye rart som kjøper! Mange unge, urbane par eller unge alene som skal ha en "kul hund", og som ikke skjønner hva de skaffer seg i hus - og da går det lett galt...

Enten overdikker de, og får vemmelige små jacker som ikke har en grense i verden og heller ingen trygghet, eller de tror valpen er "kjempetøff". Har sett pittesmå jackvalper bli utsatt for altfor mye, de er helt tydelig redde - for deretter, typisk terrier, å tørre å prøve å svare mot trusselen heller enn å gi seg "og dø". Da ler eierne stolt over "tøffe hunden", og det er ikke noe trivelig å se - det er dårlig informasjon fra oppdretters side, og dårlig forberedelse fra valpekjøpernes side.

Så har du de som "registrerer" for eksempel i Jack Russell Terrier Club of Great Britain, som jo teknisk sett - ifølge de normale hunderegisterne - ikke gjelder. Men de hevder at DE har rett... og at DE er de eneste som arbeider for den ekte arbeidsterrieren. De tar da avstand fra de etablerte og offentlige godkjente hunderegistrene, som NKK, DKK, SKK som igjen samarbeider innunder FCI etc.

"Dansk Jack Russell Terrier Klub tager, sammen med en række ligesindede Jack Russell Terrier klubber verden over, afstand fra kennelklubbernes FCI- eller Kennelklub-standarder, som indenfor kennelklubberne har opdelt den oprindelige Jack Russell Terrier i to adskilte racer."

Er dette noe "bedre" enn å lage Norsk Labradoodle Klubb, lage et register og hevde at dette er renraset - det er alle andre som vet dårligere enn oss? Og så kreve full pris, av valpekjøpere som ikke har satt seg inn i forskjellen?

Interessant greie...

For hvor mange jacker brukes EGENTLIG til jakt, uansett hvem som eier dem? Har vel knapt vært noen, de kom hit som "hestebikkjer" i sin tid, så hvor vil man hen? I Storbritannia myldrer det jo av varianter av hvite terriere med ymse hårlag og beinlengder og størrelse.... så hva er "riktig"?

Og når det nå engang finnes Parsons? Hva da med den australske jacken, med sine korte bein, som jo er den malen som NKK godkjenner? Og jaktinstinkt der? Og gemyttet er jo en egen skål, der har det vel vært ganske så ymse - kanskje fordi man både godkjenner så mye og mangt, som også det at man kanskje lar jackene strekke det litt, "det er jo en terrier"? Eller?

Det er synd for enhver rase som blir motehund, det må jeg si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...