Gå til innhold
Hundesonen.no

Dårlige hundeeiere


MegaMarie

Recommended Posts

Tja... kan vel begynne jeg da. Om de er dårlige hundeeiere eller har de har dårlig folkeskikk - det får dere avgjøre...

Det er slik at det er 4 hus på mitt boligfelt. Det er 5 hunder her fordelt på 3 familier (2 hanner og 3 tisper).

Det ene paret har en hannhund som alltid går løs - året rundt. Springer rundt og bruker hagene bl.a til pissing og skiting. Han har også stukket av og gjort tispa til stedatteren min drektig med 4 valper som resultat (det finnes en egen tråd om dette her i kjelleren).

I går gikk han på naboens tispe og voldtok henne mens hun stod i bånd utenfor døra. Stor ståhei og masse sinte ord mellom naboene med krav om at de betaler regningen på 1500 kroner for abortsprøyta og ser til å holde hunden under kontroll.

Men neida - ingen forståelse i det hele tatt - han SKAL gå løs! Begrunnelsen er at han må få leve ut sine instinkter - enten det er å forsyne seg av tispene i nabolaget eller å pisse i skoene når de står på trappa hos naboen (moren til naboen tråkket i søkkvåte støvler her om dagen - fulle av urin).

De nekta å betale regningen - ja faktisk ble de rasende da de fikk krav om det. For som sagt - hunden må jo få gjøre som han vil :D . Dessuten hadde de ikke gitt beskjed om at tispa hadde løpetid må vite... :P

Begge mine tisper har løpetid nå. De står i hundegård, men jeg stoler ikke ett sekund på hannbikkja. Tar jeg han på fersken så bærer det avgårde til politiet med ham.

Jeg mener dette er dårlig hundehold - det finnes ingen grenser, ingen regler - alt er fri barneoppdragelse. De går aldri tur med bikkja siden han ikke "tåler å ha bånd på seg" som de sier. Derfor lufter han seg selv - gjerne flere km dersom det er løpetisper i nærheten.

Ingen regler gjelder for dem - prøver man å si noe så bare går de sin vei.

Jeg er drittlei - hunden i seg selv er vennlig og snill - men hva skal man gjøre med slike folk????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du syns vell ikke at vi skal respektere dem som har hundene løs i hagen, store hunder også er ikke hagen skikkelig gjæret inn og eierne vet om at det er et hull i gjæret som de kan stikke av og det er mange hunder i nabolaget som går på tur.

Der kom jeg på en historie nemlig.

Jeg og en vennine var på tur med to hunder.

På veien møtte vi noen andre med 2 hunder.

Så gikk vi litt sammen og snakket.

4 jenter med 4 hunder.

Så pluttselig kommer det en diger New Foundlander(eller ossen det skrives) løpende mot oss fire i bilveien(vi gikk på fortauet men hunden kom i veien).

Jeg måtte jo stå der og holde min hund og vennina mi sin hund slik atte hun kunne få den hunden vekk.

Vi kunne jo ikke vite om den var aggresiv eller noe sånt.

Du mener vell ikke at de ikke kan så mye og at vi må respektere det vell??

De må jo være smarte nok til å kunne enten la hundene stå i en lang line ute i hagen enn å la dem gå løs i en hage med hull i gjærdet??Eller mener du at vi burde respektere det???

EDIT: Det er noen med en tispe i nabolaget også, akkuratt der som den hunden var løs var det en tispe som er ute i lang line. Vis den tispa hadde hatt løpetid kunne den løse hannhunden fått tak i denne tispa som stod i bånd.

Jaktlykke jeg ville gått til politiet alle rede jeg, ikke vente til hannhunden kommer på dine tisper :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen har ikke vært på mine tisper - jeg har mine under kontroll. En annen ting er at han på det jevne går utenfor hundegården og stresser dem opp ved å markere overalt.

Denne hannen skal dessuten ikke være i bånd - den skal alltid gå løs og få gjøre som den vil.

Vi naboene må ha et møte med disse folka og få dem til å skjønne at skal vi ha fred og fordragelighet oss i mellom så er de nødt til å gjøre noe. Enten ha ham under kontroll eller i bånd. Vi andre har våre under kontroll - hvorfor skal de ha andre regler? Dersom de ikke vil høre - så er vi nødt for å foreta oss noe. Dette er tredje gangen på noen måneder at han har gjort tisper drektige - ene gangen kom han helt inn i huset til noen og tjuvparret tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt med meg hunden til politiet/falken hver eneste gang jeg så den ute alene. Har selv gjort det med en hund i nabolaget som ofte bare blir sluppet ut alene :D

Da må di betale for å få den tilbake, så kanskje di lærer av det. Dessuten bryter di loven om båndtvang...

Blir skikkelig irritert når jeg hører om slikt! Har selv både tispe og hannhund og har ingen problemer med å passe på hvor di er til enhver tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannen har ikke vært på mine tisper - jeg har mine under kontroll. En annen ting er at han på det jevne går utenfor hundegården og stresser dem opp ved å markere overalt.

Denne hannen skal dessuten ikke være i bånd - den skal alltid gå løs og få gjøre som den vil.

Vi naboene må ha et møte med disse folka og få dem til å skjønne at skal vi ha fred og fordragelighet oss i mellom så er de nødt til å gjøre noe. Enten ha ham under kontroll eller i bånd. Vi andre har våre under kontroll - hvorfor skal de ha andre regler? Dersom de ikke vil høre - så er vi nødt for å foreta oss noe. Dette er tredje gangen på noen måneder at han har gjort tisper drektige - ene gangen kom han helt inn i huset til noen og tjuvparret tispa.

Tispeeierne hadde dørene åpne og en høyløpsk tispe gående i huset uten tilsyn? Det må i så fall være mer enn 1 dårlig hundeeier der du bor! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at døra ikke kan stå åpen i eget hus? Hun var inne i gangen - eieren var på kjøkkenet og satte fra seg matvarer. Da hun kom ut i gangen 2 minutter seinere så var det fullt kjør... det er å gå for langt dersom du mener at dette var tispeeierens feil mener nå jeg. De var de eneste med hund i det området; hannen kom langveisfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den historien jeg skal fortelle handler om misforstått snillhet.

Det var en familie med en sønn på ca 5 år som hadde en golden. Denne hunden var ca 50 kg overvektig, lam i bakparten, blind og akte sek mellom stua og kjøkkenet for mat osv. For det meste lå den bare på plassen sin på kjøkkenet. Denne hunden ble holdt i live fordi den var jo så snill og god og guttungen var jo så glad i den....

Det er mulig det, men den hadde ikke et verdig liv. Det var ingen glede igjen i hunden, jeg så den aldri logre eller at noen av familien faktisk koste med hunden. Triste greier :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den historien jeg skal fortelle handler om misforstått snillhet.

Det var en familie med en sønn på ca 5 år som hadde en golden. Denne hunden var ca 50 kg overvektig, lam i bakparten, blind og akte sek mellom stua og kjøkkenet for mat osv. For det meste lå den bare på plassen sin på kjøkkenet. Denne hunden ble holdt i live fordi den var jo så snill og god og guttungen var jo så glad i den....

Det er mulig det, men den hadde ikke et verdig liv. Det var ingen glede igjen i hunden, jeg så den aldri logre eller at noen av familien faktisk koste med hunden. Triste greier :wub:

Stakar hund :) ossen er det med den hunden nå da??er den avlivd nå eller dø av naturlige årsaker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at døra ikke kan stå åpen i eget hus? Hun var inne i gangen - eieren var på kjøkkenet og satte fra seg matvarer. Da hun kom ut i gangen 2 minutter seinere så var det fullt kjør... det er å gå for langt dersom du mener at dette var tispeeierens feil mener nå jeg. De var de eneste med hund i det området; hannen kom langveisfra.

Som sagt - har du dørene åpne og ei høyløpsk tispe i huset (uansett om du bare er inne for å sette fra deg handleposene) - så er det åpenbart forbedringspotensiale også i den hundehusholdningen synes jeg! :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine tisper har løpetid nå. De står i hundegård, men jeg stoler ikke ett sekund på hannbikkja. Tar jeg han på fersken så bærer det avgårde til politiet med ham.

En av mine tisper har løpetid nå og til vanlig står de i hundegård når vi ikke er hjemme. Nå som hun er løpsk tørr jeg ikke sette henne ute, da vi også har hannhunder i nærheten som raskt kan komme på frieri... Og det er utrolig hvordan de kan klare å parre seg!

Forøvrig hadde jeg blitt gal om jeg hadde slike naboer med dertil hundehold :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner jeg er enig med Lotta her..man lar ikke ei tispe med løpetid stå uten tilsyn..NO way! Akkurat rundt løpetid så synes jeg tispeeierene har et litt ekstra ansvar. Det er ikke noe jeg syens bare fordi jeg har hannhund, jeg har hatt tispe før og jeg lot ikke henne stå ute etc når hun løp. Jeg tok hensyn til at naboen hadde to gordensetter hannhunder som var spretne og fulle av påfunn og at shit happens. I tillegg sa jeg faktisk fra når jeg møtte naboer med hannhund om at tispen min kom til å løpe snart slik at de var forberedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er drittlei - hunden i seg selv er vennlig og snill - men hva skal man gjøre med slike folk????

Ta med bikkja til politiet og anmeld. Hver forbanna gang, få gjerne andre naboer også til å gjøre det.

Poilitiet gjør iallefall ikke noe med det før det blir anmeldelse, og selv om den blir henlagt så må de begynne å se sammenhengen når det er 30 anmeldelser på samme folka.

(kan jo eventuelt gå til lokalavisa når det har blitt henlagt en del anmeldelser, så får politiet et spark bak).

Naboene tar jo ikke hintene iallefall. Så da må du gå videre til neste trinn på stigen.

Samme hvor snill bikkja er, så vil jo folk som er livredd hunder bli redd når den kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som emnetittelen sier...

Nå skal vi diskutere dårlige hundeeiere.

Har ingen historier på lager akkurat nå, men det kommer vi tilbake så snart jeg husker noe... :wub:

Du kan få begynne...

Snakk om tanteforum! "Nå skal vi diskutere dårlige hundeeiere" ?? Hvorfor det?! Hva kan man lære av det da, bortsett fra at dette er et kvinnedominert forum (i negativ forstand)?

<_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hundeeiere som er "gode" og hvilke som er "dårlige" blir så subjektivt, at det blir bare tullete å "diskutere" det... i mine øyne.

Jeg har mine meninger, andre har sine - og hvem som har rett, vel, det nærmeste man kommer er vel om det er i strid med loven.

Derfor Jaktlykke, tror jeg at jeg hadde tatt affære - og vist til Hundeloven, at hunder skal være i bånd eller under kontroll. Punktum.

Hva man ellers synes, om en som bor i et ellers hannhundfrittområde og som lar løpetispen være i gangen sin et lite øyeblikk er en dårlig eier eller ikke... det blir bare hypotetisk synsing som man kan være enig eller uenig i. Neste punkt kan jo være å la løpsk tispe stå i hundegård... med to meter høyt gjerde. Nå finnes det hunder som forserer slike gjerder, og har man da også vært uansvarlig - eller burde man forutsett at jakthunden på nabogården en mil unna faktisk kan klatre slike gjerder? :wub:

Ting skjer, men når de skjer gang på gang på gang på gang... som med denne hannhunden, så vet jeg hvilke hundeeier jeg ville synes hadde størst forbedringspotensial.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mener du at døra ikke kan stå åpen i eget hus? Hun var inne i gangen - eieren var på kjøkkenet og satte fra seg matvarer. Da hun kom ut i gangen 2 minutter seinere så var det fullt kjør... det er å gå for langt dersom du mener at dette var tispeeierens feil mener nå jeg. De var de eneste med hund i det området; hannen kom langveisfra.

Tunga rett i munnen nå..

Vi naboene må ha et møte med disse folka og få dem til å skjønne at skal vi ha fred og fordragelighet oss i mellom så er de nødt til å gjøre noe. Enten ha ham under kontroll eller i bånd. Vi andre har våre under kontroll - hvorfor skal de ha andre regler? Dersom de ikke vil høre - så er vi nødt for å foreta oss noe. Dette er tredje gangen på noen måneder at han har gjort tisper drektige - ene gangen kom han helt inn i huset til noen og tjuvparret tispa.

Du må bestemme deg - er det en av naboens tisper som ble tjuvpara eller dro han langt avgårde for å voldta en annen tispe i en gang langsveisborte siden tispen bodde i ett området der de er den eneste som har hund? Eller var det en annen hannhund som kom langveisfra, eller er det allikevel ikke ene naboens hannhund som er syndebukken?

Datt litt av lasset - har lest det mange ganger - og kommet frem til at det må dreie seg om ei tispe som bor ett helt annet sted - laaaaaaaaaangt unna ditt lille nabolag, ett sted hvor det bare var de som hadde hund - så må hannhunden fra ditt nabolag ha vandret den laaaaaaaaaaaaaange veien til disse og passet på å smette inn i gangen når døra stod åpen? Rett?

Litt forvirret - men sånn må det være.

Som Lotta mener også jeg at det i ditt nabolag er potensiale for forbedring hos flere enn hannhundeieren, hvem søren lar løpske tisper være ute uten tilsyn eller forsvarlig innestengt i hundegård.

Nei, det er ikke trivelige med hannhunder som markerer ned døra grunnet løpetid - i så måte bør eieren skjerpe seg - men det er nesten værre å la ei tispe i løp være tilgjengelig.

Og siden det ikke er mange hus i omegn der du bor så vet man vel for søren om denne hannhunden også og da blir det enda mer åndsvakt å la tispene løpe løs eller stå i line når de løper liksom............. De må jo ha observert hannen ellers i året - eller kommer han bare når de løper?

Iht. hva du skriver så går han løs i hagene deres hele tiden så det bør jo ikke være noen overraskelse at han er der når det er løpetid liksom...........

Skjønner ikke sånne folk jeg - som bor i ett område hvor de helt klart MÅ vite at det alltid går en løs hannhund og så velger man allikevel å sette ut tispa uten tilsyn? Hvor smart er du da liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgerpia:

Skjønner jo at du blir forvirra her - det er samme hannhund og tre ulike tisper han har vært i kontakt med. Hannhunden bor på vårt felt.

Ene tispa (hun i gangen) bor mange km fra oss - og der er det ikke andre hanner. Han forsynte seg også av ei anna tispe i det området. Denne karen stakk av og var borte i flere dager uten at eierne brydde seg om det - de ble helst irriterte når de fikk ham levert på døra - for tispeeierne var sinna og kjeftet på dem. Han måtte få lov til å ha sin frihet - og null forståelse om båndtvang osv.

Den siste tispa som ble tatt nå - bor 100 m fra hannen. Og her er det flere hunder i området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener at både di med hannhunden og di med tispa i gangen var uansvarlie i dette tilfelle...

Forstår ikke problemet med å passe på tispa når hu har løpetid, har aldri hatt uønket kull på noen av tispene våre, da vi passer på di når di har løpetid(og utenom løpetid selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva man ellers synes, om en som bor i et ellers hannhundfrittområde og som lar løpetispen være i gangen sin et lite øyeblikk er en dårlig eier eller ikke... det blir bare hypotetisk synsing som man kan være enig eller uenig i. Neste punkt kan jo være å la løpsk tispe stå i hundegård... med to meter høyt gjerde. Nå finnes det hunder som forserer slike gjerder, og har man da også vært uansvarlig - eller burde man forutsett at jakthunden på nabogården en mil unna faktisk kan klatre slike gjerder? :D

Ting skjer, men når de skjer gang på gang på gang på gang... som med denne hannhunden, så vet jeg hvilke hundeeier jeg ville synes hadde størst forbedringspotensial.

Ingen med løpetisper bør ha dem ubevoktet og "tilgjengelige" noe sted noen gang uten å være forberedt på å ta konsekvensene. (Løpegård er i min verden "no dritt"... nettopp fordi så mange bruker dem som oppbevaringsplass for bikkja når de selv ikke kan holde et øye med dem...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...