Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva slags 'grener' går under bruks?

Carina

Recommended Posts

Skrevet

Ja, her sier vel emnet ganske mye. Hva legger man under kategorien bruks? Er det 'bare' IPO og spor eller finnes det andre ting også som defineres som bruks? Er litt lost, men vil gjerne vite mer og dette før jeg får min neste hund. Willis kan jeg ikke bruke til feks spor, for mange fuglehundfolk sier at det kan føre til at han går for mye med nesa i bakken på jakt.

Mulig det er dumme spørsmål, jeg er litt lost når det gjelder akkurat dette... :D

Er det noen som kan fortelle litt og kanskje henvise til sider hvor det står litt detaljert om disse tingene?

Skrevet

Hovedgrenene i bruks er Spor og Rundering (her går hunden med nesa høyt ;) ) - og dersom man konkurrerer er både feltsøk og en lydighetsdel med i totalvurderingen. Så er det noe som heter Rapport, men det tror jeg ikke er så vanlig?

Og IPO står vel litt på siden av den "vanlige" brukshundsporten - virker i alle fall ikke som den er organisert under Norsk Brukshundsports Forbund

Les mer på Norsk Brukshundsports Forbund

Skrevet

Hovedgrenene i bruks er Spor og Rundering (her går hunden med nesa høyt ;) ) - og dersom man konkurrerer er både feltsøk og en lydighetsdel med i totalvurderingen.Så er det noe som heter Rapport, men det tror jeg ikke er så vanlig?

Det er ikke så vanlig nei ;) Men du glemte budføring ;)

Skrevet

"Bruks" i Norge kan vel egentlig deles i to:

- Nordisk bruks som sorterer under Norsk Brukshundsports Forbund

- RIK som administreres av Norsk Schäferhund Klubb (så vidt jeg vet...).

Nordisk bruks inneholder tre spesialgrener i tillegg til lydighetsøvelser og feltsøk, evt budføring i de to laveste klassene:

- spor

- rundering

- rapport

RIK er samlebegrepet på flere internasjonale konkurransegrener, der IPO er en av dem. Det finnes mange ulike konkurranser, og man TRENGER ikke å drive med bitearbeid for å konkurrere innen disse heller. I Norge har de laget seg en avart av den nordiske brukskonkurransen som de kaller R-RP og R-SP. Her inngår IPO lydighet samt feltsøk, og enten rundering eller spor i skogen. Det skal nevnes at de i høyeste klasse i denne konkurranseformen kun går 1000 m spor, mens det til sammenligning er 2000 m spor i nordisk bruks høyeste klasse. 1000 m spor får man allerede i klasse C (nest laveste) i nordisk bruks ;). Og her skinner det sikker gjennom hva jeg mener om dette... hehehehhe.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...