Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte med 3 fóringer om dagen?

Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!
Skrevet

Har frem til nå gitt valpen vår på 5 måneder 3 måltider om dagen. Vi har gått over fra valpefór til voksenfór, siden han ikke skulle ha valpefór lenger. Burde vi trappe ned til to måltider om dagen?

Skrevet

Har frem til nå gitt valpen vår på 5 måneder 3 måltider om dagen. Vi har gått over fra valpefór til voksenfór, siden han ikke skulle ha valpefór lenger. Burde vi trappe ned til to måltider om dagen?

Hei!

Ble litt nysgjerrig her nå, siden du sier at den ikke skal ha valpefôr lengre..hvor har du dette fra?

Trodde valpetiden på mindre raser var 8-12 mnd jeg..? :D

Uansett, har hørt at valper bør få 4 måltider per dag inntil 3 måneder gammel. Deretter 3 måltider pr. dag til ca. 9 måneder. Etter detter bør den få 2 måltider pr.dag ;)

Guest Just me!!
Skrevet

Oppdretter syns at han vokser få fort pga valpefóret, så hun mente vi burde starte på voksenfór hvis vi ville fortsette med utstilling.

Tusen takk for svar! :D

Skrevet

Oppdretter syns at han vokser få fort pga valpefóret, så hun mente vi burde starte på voksenfór hvis vi ville fortsette med utstilling.

Jeg har stort sett hørt att valpefor anbefalles brukt til hundene er ca 1 år gamle. Det er selvfølgelig ikke bra att hundene vokser for fort men det er ekstra tilsetninger i valpeforet som er bra for en valp. Det er vel først og fremst kalsium og ulike vitaminer det er mere av. Det kunne kanskje ha vært en ide å gått over til ett valpefor som er beregnet mer på de større hunderasene? Det er ett for som nettopp er tilpasset hunder som helst ikke skal vokse for fort og det inneholder som regel litt mindre fett og proteiner enn vanlig valpefor. Det er vel litt nærmere voksen foret i næringsmengde men har fremdeles det ekstra som en valp trenger av tilskudd.

Du justerer vel også litt med mengden for du gir valpen da. Det er om du forer to, tre eller kanskje fire ganger om dagen mener jeg ikke har så stor betydning, men hunden nyttergjør seg vel maten best om det deles opp litt da. Det er vel den mengden for som du sammenlagt gir i døgnet som du må tenke på.

Jeg ville uansett anbefalt deg å fortsette med en eller annen form for for tilpasset valper da. Men det er klart att for endel år siden så fantes det vel nesten ikke ferdig hundefor å få kjøpt og det var iallefall ikke ett for for om hunden var ung eller gammel, tykk eller tynn. Nå har det vel i tillegg kommet egne fortyper for ulike raser, hva blir det neste? Det ble da stort sett friske og sunne hunder før alle disse typene kom på markedet også.

Skrevet

Bare hyggelig ;)

Tror faktisk jeg seriøst ville anbefalt deg å ignorere oppdretter i dette tilfellet.

Du kan heller regulere fôrmengden litt, men husk at valpefôr inneholder en god del særdeles viktige ingredienser for å sikre hundens skjelett m.m og disse ingrediensene vil være mangelfulle, eller feilproporsjonert i et voksenfôr..

Det er mulig jeg tar feil, men jeg ville iallefall sjekket med en veterinær om det er forsvarlig å kutte ut valpefôr såpass tidlig, så får du iallefall en "kyndig" vurdering... ;)

Her kan du lese litt om noen fysiologiske stadier hos en hund:

http://www.forimport.no/Fysiologiske%20stadier.html

Skrevet

Tror ikke det er så lurt å gi valpen din voksen fòr, valpe fòret er så utrolig viktig under utviklingen, skjelett, beinbygning, alt!

jeg gir Mike 1-2 måltider om dagen nå og han er 7,5 måneder gammel, sluttet med 3 måltider når han var 5 måneder gammel... men han får valpefòr enda, og skal få det til han har fylt året!

Silje

Skrevet

Vet ikke hva fasitsvaret er, men jeg ville fortsatt med 3 måltider en stund til. yngstejenta her fikk 3 måltider fram til hun var 14 mnd,nå får hun 2 og det skal hun fortsette å få resten av livet...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kontakt raseklubben eller NKK for veiledning om dette. Det er ikke veldig vanlig, men det skjer at en oppdretter "leier" en tispe for et kull. De betaler da selvfølgelig alle utgifter i forbindelse med kullet,  men jeg er usikker på om de betaler noe mer enn det til eier, jeg mistenker det er tilsvarende prisen av en valp, evt. en av valpene. 
    • Spør for en jeg kjenner. Oppdretter ønsker at kjøper står som eier. Men vil ha ett kull på tispa. For vil ha genene videre. Hvordan foregår dette vs. forvert? Er ikke forvertavtale. Enten at kjøper har ett kull eller at oppdretter har kull der?
    • Ja, jeg «liker» jo å tro alderen har en stor rolle. Det sies jo at en bc trenger ett år på hvert bein, og ett for hode for å bli voksen. Vi gir oss ikke, men rimelig frustrende å se hvordan oppførselen hans har blitt, når jeg vet at han i bunn og grunn er helt super på alt annet.  Vi var blant annet på ferie ett par dager i sommer. Mye hunder å møte her og der, men ingen hilsing. Og det var ikke noe problem. Han lå fint ved siden av meg å så hunder og folk på 10-20 meters avstand, ingen reaksjon. Det er jo sånn sosialisering bør være. Bare se og observere, uten noe mer. Samme når han er med på jobb. Men det er vel som du sier at mye av det vil vel skinne igjennom da han får landet litt. 
    • Det høres ut som et bra hundeliv. For å svare direkte på spørsmålet så tenker jeg nok at alderen spiller en rolle for at det oppleves verre, men det kan gå begge veier avhengig av hva man gjør med det. Generelt er det greit å tanke at all adferd som hunden får erfaring med blir den bedre på. Hvis hovedregelen blir å utagere på andre hunder som passerer så vil det henge igjen når hunden modner og blir voksen. Hvis dere trener på å ha kontakt og slappe av rundt andre hunder så vil det etterhvert bryte gjennom hormontåka. Lykke til!
    • Mulig jeg formulerte meg litt feil. Men nei, han har nok ikke øvd på det i 18 mnd. Det har gått fint frem til 16-17 mnd alderen. Vi har også gått tur å kommet rett i ett hundestevne, da var det veldig mye hunder, men han brøy seg ikke merkeverdig da heller. Da gikk han bare å snuste. Mulig fordi det ikke var en enkelt hund å henge seg oppi. Han er ganske aktiv i form av søk, og vi trekker og sykler. Verken overstimulert eller understimulert vil jeg tro. Rolig og fin rundt baby på 4 mnd også.    Jeg er klar over at vi må trene passeringer med større avstand for å ha kontakt. Har lest en hel haug om det. Bare nysgjerrig på mer med tanke på alderen hans osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...