Gå til innhold
Hundesonen.no

Slutte med 3 fóringer om dagen?


Guest Just me!!

Recommended Posts

Guest Just me!!

Har frem til nå gitt valpen vår på 5 måneder 3 måltider om dagen. Vi har gått over fra valpefór til voksenfór, siden han ikke skulle ha valpefór lenger. Burde vi trappe ned til to måltider om dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har frem til nå gitt valpen vår på 5 måneder 3 måltider om dagen. Vi har gått over fra valpefór til voksenfór, siden han ikke skulle ha valpefór lenger. Burde vi trappe ned til to måltider om dagen?

Hei!

Ble litt nysgjerrig her nå, siden du sier at den ikke skal ha valpefôr lengre..hvor har du dette fra?

Trodde valpetiden på mindre raser var 8-12 mnd jeg..? :D

Uansett, har hørt at valper bør få 4 måltider per dag inntil 3 måneder gammel. Deretter 3 måltider pr. dag til ca. 9 måneder. Etter detter bør den få 2 måltider pr.dag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter syns at han vokser få fort pga valpefóret, så hun mente vi burde starte på voksenfór hvis vi ville fortsette med utstilling.

Tusen takk for svar! :D

Jeg har stort sett hørt att valpefor anbefalles brukt til hundene er ca 1 år gamle. Det er selvfølgelig ikke bra att hundene vokser for fort men det er ekstra tilsetninger i valpeforet som er bra for en valp. Det er vel først og fremst kalsium og ulike vitaminer det er mere av. Det kunne kanskje ha vært en ide å gått over til ett valpefor som er beregnet mer på de større hunderasene? Det er ett for som nettopp er tilpasset hunder som helst ikke skal vokse for fort og det inneholder som regel litt mindre fett og proteiner enn vanlig valpefor. Det er vel litt nærmere voksen foret i næringsmengde men har fremdeles det ekstra som en valp trenger av tilskudd.

Du justerer vel også litt med mengden for du gir valpen da. Det er om du forer to, tre eller kanskje fire ganger om dagen mener jeg ikke har så stor betydning, men hunden nyttergjør seg vel maten best om det deles opp litt da. Det er vel den mengden for som du sammenlagt gir i døgnet som du må tenke på.

Jeg ville uansett anbefalt deg å fortsette med en eller annen form for for tilpasset valper da. Men det er klart att for endel år siden så fantes det vel nesten ikke ferdig hundefor å få kjøpt og det var iallefall ikke ett for for om hunden var ung eller gammel, tykk eller tynn. Nå har det vel i tillegg kommet egne fortyper for ulike raser, hva blir det neste? Det ble da stort sett friske og sunne hunder før alle disse typene kom på markedet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter syns at han vokser få fort pga valpefóret, så hun mente vi burde starte på voksenfór hvis vi ville fortsette med utstilling.

Tusen takk for svar! :D

Bare hyggelig ;)

Tror faktisk jeg seriøst ville anbefalt deg å ignorere oppdretter i dette tilfellet.

Du kan heller regulere fôrmengden litt, men husk at valpefôr inneholder en god del særdeles viktige ingredienser for å sikre hundens skjelett m.m og disse ingrediensene vil være mangelfulle, eller feilproporsjonert i et voksenfôr..

Det er mulig jeg tar feil, men jeg ville iallefall sjekket med en veterinær om det er forsvarlig å kutte ut valpefôr såpass tidlig, så får du iallefall en "kyndig" vurdering... ;)

Her kan du lese litt om noen fysiologiske stadier hos en hund:

http://www.forimport.no/Fysiologiske%20stadier.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så lurt å gi valpen din voksen fòr, valpe fòret er så utrolig viktig under utviklingen, skjelett, beinbygning, alt!

jeg gir Mike 1-2 måltider om dagen nå og han er 7,5 måneder gammel, sluttet med 3 måltider når han var 5 måneder gammel... men han får valpefòr enda, og skal få det til han har fylt året!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...