Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket kamera har du for å ta bilder av vovven din?


Hanne Marit

Recommended Posts

Heisann!

Jeg vurderer å kjøpe meg nytt kamera, og vurderer et speilreflekskamera. Er det noen som har noe erfaring med det her inne.

Jeg har tatt bilder av flere tollere (skal ha tollervalp til våren), og når jeg tar bilder inne så blir alltid øynene så "røde". Hvordan gjør dere dette? Ellers er jo det å ta bilder av hund i fart en nokså vanskelig jobb, så derfor har jeg lyst til å kjøpe noe som kan hjelpe meg med dette.. =) Men jeg er jo student, så jeg har ikke råd til allverdens, særlig nå som jeg sparer til en liten tollervalp og kurs til den..

Om det er noen som har noen tips, så tar jeg gjerne i mot!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamera, du TRENGER ikke Speilreflex...

Ta bilder inne uten blits så slipper du røde/grønne/blå selvlysende øyne... Men uten blits trenger du lengre lukkertid og høyere iso, så bildene blir fort uskarpe og kornete...

Bilder av hund i fart må ha mye lys, raske lukkertider og gjerne kamera som kan ta kjappe bildeserier...

Snus litt på Canon powerShot S3 IS foreksempel

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=319941

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et finepix S 5600 digital camera med 10x optisk zoom. Meget godt fornøyd, kan ikke å bruke innstillingene enda, så det har hittil gårr på auto. Skal lære meg å bruke det, og da blir det vell litt mer avanserte og korrekte innstillinger for hvert bilde. Tar mest naturfotoer, men de deler plass med hundefotoene.

Om du vil se noen av bildene jeg har tatt med dette kameraet, kan du sjekke www.naturfotoet.moo.no :icon_redface:

Han jeg kjøpte dette kameraet av mente man kan få like gode bilder med et slikt, som med et speilrefleks, så lenge man kan å bruke det. :D Man skal jo ikke tru blindt på slikt, men jeg har sett bilder og sammenligninger som styrker den teorien hans hvertfall! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et helt ordinært Panasonic digitalt kompaktkamera med hele 3 ganger optisk zoom. :D

Det ligger en del bilder på hjemmesiden, så det er bare å kikke hvis du vil.

Ønsker meg speilrefleks, meeen det er så mye hundekurs og hundeutstyr jeg også har lyst på at jeg har følelsen av at det er lenge til det kommer et nytt kamera i hus.. :rolleyes::wub:

Edit: Fullt navn er Panasonic DMC-FX9.. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

bruker canon ixus 800i tror jeg... kjempe fornøyd!

IMG_0420.jpg

kanskje ikke det beste bildet men...

jeg har jo svart hund og de er ofte vanskelige å ta bilde av. han blir ofte grå med blits:

IMG_0355.jpg

jeg bruker å ta bilde uten blits og da hjelper det når jeg har innebygget stabilistator. jeg er ikke noe flink fotograf og kan ikke stille inn kamera på best mulig måte, men det er et bra kamera! kan nok ta bedre bilder enn jeg kan :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser Tore (scorp.) har lagt ut kameraforslag, og det er nok ikke så dumt. Vi har "lillebroren" til det og jeg er veldig fornøyd. Jeg syns bildene blir veldig bra, og det er et enkelt kamera og forstå. Kan legge ut bildeeksempler:

Løpende hunder

Dråpe vann på et strå

Hoppende hund

Flere bilder kan du se her

Det er ikke store forskjeller på det kameraet Tore foreslo og vårt. Ikke når det gjelder bildekvaliteten. Men det har litt større lcd skjerm og slike ting. Men ellers er det ikke store forskjellene. Men det nytter ikke å ha et bra kamera hvis man ikke kan å bruke det. Så det er viktig å sette seg inn i innstillingene. Det er ikke så veldig vanskelig når man først kommer inn i det. Kameraet koster heller ikke så mye. Tror det kommer litt billigere nå etter jul :icon_redface: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Canon Powershot A95. Et slikt et. Det er et kompaktkamera med god brukervennlighet og mange valgmuligheter, syns jeg. Du har stor valgfrihet når det gjelder ISO, lukkertid, blender osv. Den vridbare skjermen gjør det mulig å ta bilder fra litt annerledes vinkler og samtidig ha full kontroll over hvordan bildet blir.

Her er noen eksempler på bilder av hund(er) jeg har tatt med kameraet mitt, i forskjellige sammenhenger - makro, portrett, aktivitet osv:

Tinka titter inn i kamera

Milo ved sjøen

Lunah og Tinka i leik

Tinka sin pote i svarthvitt

Tinka i innkalling

Å få fram trekkene til en svart hund som ferdes i snøen er ikke bare lett - men det kan faktisk gå an.

Så. Kameraet mitt veit jeg ikke om er noe særlig i salg lenger, siden det er nesten to år siden jeg kjøpte det, men det er mange kamera av lignende typer som er billigere nå enn hva de var da jeg kjøpte.

Man trenger ikke speilrefleks for å få gode bilder, er min mening. Selvsagt kan det bli lettere, men om man ikke kan å bruke det så er det ikke noen vits i å kjøpe det, liksom. Jeg syns det er unødvendig å ha et speilrefleks om man ikke klarer å bruke de manuelle innstillingene og enorme mulighetene som fins på det. Man kommer langt med et kompaktkamera som har makrofunksjon og mulighet til å endre litt på blender, lukkertid og ISO - og det har de fleste kompaktkamera som koster litt mer enn tusen kroner. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Uhm..Jeg vet ærlig talt om jeg ikke ar noe kamera mer jeg :icon_redface:

Smart å gå på isen med kameraet ytterst i magebeltet...Jupp, landet rett på kameraet:P

Hadde iallefall et Acer kamera.. Ikke perfekte kamera om man skal ta bilder av hunder..Tregt og dumt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Vel, nå er det ikke bare til å ta bilde av bikkja da, men jeg har et canon poweshoot S3IS. Har bare hatt det i to dager, så jeg kan ikke si så mye om hvordan det er enda. Spesielt fordi jeg er helt i prøve/feile-fasen med manuelle instillinger. Men ut i fra de bildene jeg har tatt virker det veldig bra. Lett å få gode klare bilder med auto-innstillingen ihvertfall. Og når det gjelder det manuelle er det vel heller jeg som er begrensningen og ikke kamera... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...