Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på for?

Djervekvinnen

Recommended Posts

Stort sett når en oppdretter setter bort hundene på for, betyr det at oppdretteren eier hunden, men du har den og steller den! Men det fines ulike typer for avtaler da. Alt etersom hva oppdretter ønsker selv.

Grunnen til dette er at de gjerne vil bruke de i avl, men har ikke plass til å ha de hjemme. Ofte overtar du hunden etter 1-2 valpekull hvis det gjelder en tispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ei bulle tispe på for..

Avtalen var at jeg skulle overta henne etter de hadde hatt 1 kull på henne.

Ja, du kan sette hunden din bort på for.. Men da overtar de vel henne etter en stund?

kanskje Silje kan svare bedre på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan sette bort hunden din på for hvis du vil ha kontakt med den, og se hvordan den utvikler seg for eksempel. Eller hvis du skal bruke den i avl senere.

Det er jo stort sett en grunn til at du setter den ut på for, eller så kan du jo selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man feks. for en periode må studere eller blir meget opptatt la oss si 3-4 mnd og dette gjør det vanskelig iforhold til hunden. Så istedet for å omplassere hunden helt, kan man ikke da sette den bort på for til perioden er over? (dette var bare et eksempel) Forventer forvertene at de skal overta hunden tilslutt? (at å ha hunden først, er bare sånn prøvetid for å se om hunden er bra nok for dem?) Eller feks.at det er sånn at man er slitne og er usikker på sitt eget hundehold og trenger en pause for å få litt avstand til ting og et pusterom. (nok et eksempel) Er enda litt usikker på kriteriene for å sette hunden på for. Det er ikke snakk om noe avel.

Som feks. jeg har hatt hest på for noen ganger, og det var rett og slett fordi jeg ønsket å ha en hest jeg kunne ha "for meg selv" for noen måneder.(fordi jeg ikke har hest selv) Men det var alikevel eieren sin, og hun hentet den etter noen måneder. Kan dette sammenlignes? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes forskjellige forvertavtaler, og derfor forskjellige forverter. Du kan sette din hund på for ja, men da ikke med en vanlig forvertavtale. Du bestemmer selv kriteriene i avtalen, men husk å være svært nøye på formuleringen slik at det ikke blir noen missforståelser!

Mine forvertavtaler er at forverten betaler ikke kjøpsprisen, jeg står som eier av hunden til hunden har fått to kull (eller ved annen avtale, jeg avler ikke 2 kull uansett om hunden er bra eller ikke :cry: ) Etter to kull skrives hunden over på forverten. Forverten betaler forsikring og vanlig dyrlegesjekker. Jeg betaler øyelysing og røntging. Jeg betaler alle utstillinger, og kan ta hunden med på alle utstillinger. Hvis forverten selv vil stille hunden er jo det absolutt det beste!

Jeg setter hunder på for fordi jeg ikke har mulighet til selv å ha alle hundene hjemme. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alså forverten tar over hunden etter at du har hatt 2 kull på den?

Ja, da skrives hunden fullstendig på forverten. I mine kontrakter står det også at forverten ikke kan avle på hunden uten at jeg informeres om det (altså etter at hunden har mine to kull :cry: ) det er fordi jeg ikke vil at hunder som har vært mine skal ha kull i hyttog vær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være veldig treig ikveld for jeg skjønner det ikke helt. :cry: Hehe.

Så du lar noen andre ta hånd om hunden din. Så får hunden din valper hos forvertene og de passer valpene/føder opp dem, og så får du dem til deg etterhvert. Og så får de enda et kull senere og du får de valpene også. Når du har fått de to kullene, da får de hunden de har passet? Som takk for hjelpen liksom? Så de aller fleste forverter vil ha den hunden de passer tilslutt da?

Er det unormalt å få noen til å bare passe hunden min i 2-3 måneders tid, og så får jeg den tilbake? Et litt lengere hundepass kan man si? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du lar noen andre ta hånd om hunden din. Så får hunden din valper hos forvertene og de passer valpene/føder opp dem, og så får du dem til deg etterhvert. Og så får de enda et kull senere og du får de valpene også. Når du har fått de to kullene, da får de hunden de har passet? Som takk for hjelpen liksom?  Så de aller fleste forverter vil ha den hunden de passer tilslutt da?  

Er det unormalt å få noen til å bare passe hunden min i 2-3 måneders tid, og så får jeg den tilbake? Et litt lengere hundepass kan man si? :?

De to valpekullene er det oppdretteren som tar seg av! Tispa er da hos oppdretter den perioden.

Hvis du trenger pass i et par mnd går det bra, men pass på at dere begge er enige om det. Så den andre parten ikke tror at de skal ha hunden for alltid liksom.

Hvis man er forvert får man den hunden man har passet på for oppdretter ja. Dette kan jo være for de som ikke har råd til å kjøpe en hund, men som har tid og penger til å stelle den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må være veldig treig ikveld for jeg skjønner det ikke helt. :P  Hehe.

Så du lar noen andre ta hånd om hunden din. Så får hunden din valper hos forvertene og de passer valpene/føder opp dem, og så får du dem til deg etterhvert. Og så får de enda et kull senere og du får de valpene også. Når du har fått de to kullene, da får de hunden de har passet? Som takk for hjelpen liksom?  Så de aller fleste forverter vil ha den hunden de passer tilslutt da?  

Jeg har forverthundne hjemme hos meg når de har kull. Valpene får mitt kennel navn, og forverten har egentlig ikke noe med valpene i det hele tatt :cry: Etter at hunden har hatt to kull får forverten den, og jeg har ingenting eierskap i den.

Det er nok mange som låner bort hunden sin i perioder også. Hunden er mer som på ferie da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mange som låner bort hunden sin i perioder også. Hunden er mer som på ferie da  

Ja det er vel det kanskje jeg er ute etter da. Hørtes litt lettere ut å forstå for mitt trøtte hode. :cry: Men tror dere at det er mange som kunne tenke seg en hund på ferie da? For noen måneder? Eller er det få i hundemiljøet som gjør sånnt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg syns for avtaler er veldig greie :cry: Oppdretter lar noen ha hunden, så får den tilbake når den skal ha valper to ganger, så får eieren hunden gratis! Oppdretter betaler all røndking, og vaksinering.. kunne gjerne tenkt meg hund på for i fremtiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vennina mi har en hanhund på for, hennes avtale er at hun bare skal ha hunden 1.5år så skal eieren ha den tilbake. Men ingen bør få tak i hunder med den oppdreteren hun har ikke peiling på hunder og vet ikke hva hun holder på med, ingen har heller tid til og ha 50hunder og holda alle stabile i hodene. Jeg vet ikke om det er samme damen vi fikk tak i hund med for 15år siden, vertfall vi fikk tak i hund fra samme plas og den var innhavel. [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de kan gi den tilbake til oppdretter hvis de ikke er fornøyde likevel ja...

Ja, men jeg tenkte på det hun snakket om. At hun bare ville sette bort hunden noen måneder eller så. Så tenkte jeg at det kanskje kunne være aktuelt for noen som ville prøve hvordan det er å ha hund før de kjøper en selv. Tror ikke så mange andre vil ha en hund bare i noen få måneder liksom, det må man som regel betale for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en dobermann tispe (4 år gammel) i ett år, på såkalt fôravtale. Det var vel egentlig mere pass enn det var fôravtale, for jeg fikk ingenting ut av det som fôrvert, hunden ble jo aldri min, men ble hentet igjen etter et år. Det er absolutt mange som tar til seg hund på pass, jeg gjorde dette nettopp for å se om dobermann var rasen for meg, og fikk veldig godt innblikk i rasen etter det ene året.

Kjør på du!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var akkurat det jeg lurte på ! På den måten! :P Kan jo kanskje være noen som vurderer en rase, som kan ha den rasen hos seg en stund for å se. Det er ihvertfall en lur måte å gøre det på. Skulle ha gjort det selv :cry:

Hadde noen passere selv som vurderte en dobermann, og som fikk passe min hund litt innimellom (for noen timer,en dag eller over natten) Da fikk de god innsikt i rasen. Det endte opp med at de syns dobermann ble litt for stor for dem, så da valgte de en dalmis istedet. SÅ det kan være lurt å prøve først. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...