Gå til innhold
Hundesonen.no

Optigen testing av hund?


Line_

Recommended Posts

Toyen min er optigen testet (PRA) Resultat A

Er litt usikker på hva du mener om erfaring??

Vetrinær tok blodprøve og så fylte vi ut skjema med info om hunden.

Det tok noen uker før vi fikk svar på prøven.

Tidligere var testen kun en markør test, men nå er det en gentest. (gjelder toy, dverg, er usikker om det gjelder alle str)

Oppdretteren min tester alle avlshundene sine. Jeg kan gjerne spørre henne om det er noe du lurer på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet heller ikke helt hva du mener med erfaring, men jeg har også testet min hund, muligheten for å teste er forholdsvis ny i rasen. Jeg stilte opp på en rasespesial der de hadde fått til å ha en vetrinær på stedet sånn at mange kunne få tatt blodprøve og få sendt samtidig. Det er visstnok billigere, men det kostet fortsatt over 1000,-. Papirarbeidet overlot jeg til eier (har fortispe) så det kan jeg ikke uttale meg om. Hunden min var forresten fri A for prcdPRA.

Har ikke gjort det, men vurderte på en av mine. Det gjaldt testing for pra. Men jeg ombestemte meg. Er noen som har testet hunder som fri, så utvikler de sykdom likevel.

DNAtesting er ganske så endelig det, da finnes det flere gener for sykdommen hos din rase også da? I min rase har de funnet en type PRAgen -prcd - men det er er ganske så sikkert at det finnes flere. Det finnes nemlig hunder som har konstatert PRA som er gentestet fri for prcdPRA. Uansett så vil jo ikke DNAtesting bety at vi skal skal slutte å øyelyse hundene, i tillegg til PRA så finnes det ofte andre øyesykdommer de kan få..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt usikker på hva jeg selv mener med erfaring, hehe. Men jeg lurte egentlig bare på om dere kunen fortelle emg mer enn det jeg vet :D

Hvilken adresse er det man skal sende de papirene og blodprøven inn til? Den som står nederst på siden (www.optigen.com)?

Faren til Felix fikk B på prøven. Moren er A. Er det ca. 50/50 sjanse for at Felix blir B?

Takk for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal snart teste Chessea for optigen-status! Det er avelskrav på Portugisisk vannhund at en av foreldrene er optigen A.

Moren til Chessea er B, og faren er A. Derfor er det, som du sier, 50/50 for Chessea sin del! Håper veldig på en A. Det gir myeflere valgmuligheter enn om hun har B, i og med at man ikke kan pare to B'er.

Bestemoren til Chessea har optigen C, og er så og si blind. Det gikk ikke an å gjøre annet enn å øyenlyse da hun skulle ha kull. Jeg er utrolig glad for at det nå finnes optigen-test så man kan unngå status C! Men desverre tar ikke alle hensyn til dette, så det fødes faktisk hunder med optigen C ennå, selv om optigen A er krav for en av foreldrene til et kull. Men optigen er i alle fall utrolig positivt for rasen, og gir oss mange flere friske hunder enn tidligere.

Papirene sender dyreklinikken inn for deg. Du tar blodprøve der, også hjelper de deg med papirene, og sender inn alt for deg, slik det skal være. Blodet må ikke ha koagulert når du sender det inn, og det skal sendes i et tett "rør", så det må gjøres hos vet. uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LBL.

På min rase, iallefall for noen få år siden, var dette en markørtest. Og jeg mener det ble sagt at det fantes flere markører, men at optigen ikke klarte å finne alle. Dermed ble hunder testet fri, øyelyst fri, avlet på for så å bli øyelyst med sykdom etter en tid.

Er veldig mange bærere på denne rasen, og det blir en litt farlig retning å ta om man stoler blint på en test som viste seg å ikke være pålitelig.

Jeg kunne testet min, men jeg visste også at hun hadde en del bærere bak seg. Om testen hadde vært a eller b, ville jeg fremdeles lurt på om hun virkelig var a eller b. Dermed testet jeg ikke, og parret ikke heller. Hun var øyelyst fri, men pra dukker ikke opp så tidlig. Jeg lot stamtavlen og ikke optigen avgjøre.

På noen raser er den kanskje mer å stole på, eller de er kommet lenger nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...