Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp uten mor


:)Kine

Recommended Posts

Valpen min mistet mora når han var ca. en uke gammel i bilulykke. Han er i et kull med 5 andre, men jeg er fortsatt redd for at han ikke har blitt riktig sosialisert. Har hørt at det lett kan bli problemer med hunder uten mor som ikke har helt kontroll på bitinga. Noen som kan noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i alle fall en STOR fordel at han har kullsøsken! Det er disse som lærer hverandre mest av f.eks. bitehemming, da resultatet av at en valp biter bror - er at bror piper og går vekk.. Ergo må valpene lære seg å begrense vill lek, biting etc slik at søsken fremdeles gidder å være med på leken.

Men hundespråk lærer de selvsagt også fra mor, så det er nok veldig bra om slike valper får omgås mye med voksne hunder med tydelig språk. Kanskje oppdretter har en/flere hunder som de får "snakke" med i oppveksten?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg har hørt at det fort kan bli litt problemer med bitinga. Han er vant med andre hunder, men har ikke bodd med de. Mer sånn bare hilst på de og kanskje lekt litt med de. Han er også vant med barn og katt.

Er det noe mer som kan være et problem utenom bitinga?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff så trist historie.. Stakkar oppdretter, de vill få litt av en jobb fremover.

Har veldig lite peiling på dette. Men pregingen er jo viktig for de små uansett som de får av mamman sin fra de ble født, det er det jo hun som lærer de kropspåk osv.Men hadde jo vært fint om de fant en ekstra mamma for de 5 små. Ei tispe som er trivelig i gemytt som er falsk svanger.. Vet om ett kull Saluki som ble adoptert av ei Afghaner tispe som var falks svanger da mamman døde brått fra de.

Se på Caravan kennel. Hel fantastisk historie.

Men uansett lykke til med den lille valpen din

Klem

Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...