Gå til innhold
Hundesonen.no

Klør


sussa85

Recommended Posts

Hei, Vi fikk igår en liten tibetansk spaniel. Han er verdens skjønneste. Men jeg lurer litt på når man skal begynne å klippe klørne på hvalpen? Jeg har kjøpt klippesaks, men er fortsatt litt usikker på hvordan det gjøres. Har sett tanten min gjøre det flere ganger, men når man må gjøre det selv blir man liksom så usikker. Noen som har noen gode råd og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og grattis med liten valp - den må jo være alldeles utrolig søt!

Punkt nummer EN når man har valp - "Få se-trening"

Det aller aller viktigste man skal venne valpen sin (fra dag nummer en) er at du får SE og TA på den - overalt.

Dette gjøres i fred og ro, gjerne når du likevel kanskje har den på fanget og koser, kikke litt i ørene, pirke litt på tennene, ta på føttene og klørne. Gjør det i kose-modus, ikke krev noen total lydighet, men noen sekunder her og der gjør underverker. Jeg kaller det "Få se" når jeg skal sjekke noe på mine, og når jeg sier dette blir de heeeelt rolige og står/sitter/ligger helt stille til man fri'er ut dette med et "sånnn ja, da er det greit".

Når du har en valp som er fortrolig med å bli "klådd" på er det ingen problemer å klippe klør, ta vekk øyegufs, fjerne en flått, stelle pelsen, kontrollere tenner, fjerne kvist og kvast, etc..

Klørne på den lille behøver neppe å klippes på noen uker sånn helt i begynnelsen, men hvis man vet at valpen er helt rolig og forholder seg rolig - så vil også dette foreløpe totalt udramatisk.

Det er VI eiere som gjør kloklipping til et stort dilemma - ikke valpen. DEN vet jo ikke at det kan bli blod, vondt etc hvis "mor" gjør feil.

En annen viktig ting er jo å være forberedt selv på at man KAN klippe feil, valpen rykker til, etc. Hvis man er forberedt på dette, og det faktisk skjer - så skal man helt enkelt bare fortsette å klippe litt til og ikke gjøre noen stor sak utav det.

Tenk hvis hunden har en skikkelig rose-kvist (med pigger) under magen - denne fjerner man jo så fort som mulig, selvsagt. Det er sikkert ikke spes. deilig for valpen, men dette er jo bare noe man MÅ, så det gjøres uansett.

Sammenligning med kloklipping - HVIS man klipper feil (det KAN skje) - så blir ofte eieren stresset og redd (det kan blø noe enormt!).

Det gjør LITT vondt for valpen i et tiendedels sekund, men likevel greier mange eiere å lage et så stort drama om akkurat dette, at valpen har motforestillinger mot kloklipping resten av livet.

De samme eierne gjør helt sikkert ting (som fjerning av denne piggkvasten) langt, langt oftere - men da uten drama fra eierens side - og DET går helt greit (selv om det nok gjør klart vondere, og under lengre tid)...

Så først og fremst - TA på valpen, "få se" på alt, ikke lure den (i starten) med at "få se" ender opp i noe som gjør vondt eller den skvetter av, etc..

Gjør du denne grunntreningen skikkelig er du bespart enorm jobb i fremtiden på så mange områder.

Lykke til!

Susanne

(Tisp - hvis du synes klosaksen er stor og "umulig" sånn i begynnelsen - prøv en slik neglklippe-tang til mennesker. En slik som koster en tier eller to på butikken. En ny slik er sylskarp, og man har 110% kontroll på hvor den faktisk klipper. Jeg bruker alltid en slik på valper - fra 2-3 ukers alder og til klørne blir så store at de ikke får plass i tangen lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

grattis med valp! Han må jo være helt nydelig :P

det kan være lurt å klemme litt på klørene til valpen, pga når du skal begynne å klippe dem, så kommer det et lite trykk på neglen som er uvant for dem.

dette hjalp meg veldig da jeg skulle begynne å klippe klørene til Mike når han var liten!

Lykke til!!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...