Gå til innhold
Hundesonen.no

Frustrert!!! *langt*


Wheaten terrier

Recommended Posts

Hei igjen! dette blir vel det tredje emnet som jeg skriver fordi jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med Tjorven, men ikke få inntrykk av at hun er sånn hele tiden, for det er hun ikke! Noen ganger er hun rene engelen, men det var hun altså ikke i dag.

Vi har en ganske stor hage hun pleier å løpe fritt i, men det hender en del ganger hun stikker av. Det er det første problemet. Når jeg skal få tak i henne stikker hun den andre veien, og hører ikke på innkalling enda hun er ganske flink ellers...

Mitt andre problem er at hun har sine perioder da hun blir heelt hyper. Jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få roet henne ned eller straffet henne for at hun biter. Og jeg har prøvd omtrent alt.

Problemet er at det pleier å skje ute, så jeg får ikke stengt henne inn i noe bur eller lukket henne inne på noe rom.

Jeg får ikke bært henne eller dradd henne bortover heller, for hun bare åler seg rundt og biter og herjer.

Har også prøvd å ta henne i nakken, noe som ikke hjelper, for da jeg slipper henne hogger hun til igjen. Har prøvd å holde henne nede, bare holde henne fast, noe som heller ikke hjelper.

Og jeg kan ikke gå fra henne, da biter hun enten bare mer eller stikker av igjen... :P

Og så er det jo det at hun antakelig bare vil leke, men blir altfor vill for meg og biter hardt, når jeg skal sette grenser respekterer hun det ikke, kanskje fordi jeg ikke er voksen, for hun hører mye mer på faren min.

Han er også strengere med henne enn meg.

Og går det ann at andre griper inn og tar henne for meg (faren min f.eks.), eller vil hun respektere meg mindre da? :?

Jeg blir så frustrert, for jeg vet ikke hva jeg kan gjøre med det, sånn at hun respekterer meg mer og vet at jeg er høyere på rangstigen enn henne?

Vi skal ta valpekurs til høsten, kanskje det hjelper, men skulle ønske det fantes en løsning jeg kan bruke nå... :P:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Den eneste løsningen på at hun ikke kommer på innkalling er å bruke konsekvent langline... Den MÅ være på til enhver tid, til og med hvis hunden bare skal en liten tur ut i hagen.... Dette vil gjøre at hunden lærer at den ALLTID skal komme, også vil den forstå at du ALLTID klarer å få tak i den.

Det når hun begynner å tygge/glefse/hogge er viktig at du tar en gang for alle.... For å unngå blod ville jeg brukt munnkurrv. Da har du full kontroll.... Husk å aldri ta hunden lenge, for dette vil den aldri forstå. Man må nesten være schizofren. Ta hunden hardt og være streng i stemmen, deretter slipper du hunden og roser masse :D

Det viktigste er at du bruker konsekvent ros, og like konsekvent straff... Den gyldne regel er at hunden aldri skal tas lenge, for det er ikke noe den forstår...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

du kan gjerne klype henne i øret, eller ta tak i nakkeskinnet og husk å heve stemmen sånn at hunden skjønner at dette er ikke lov. Men det er ikke alle hunder som reagerer på å bli tatt i nakken, da ville jeg klype litt i øret... men husk at når du psyker deg omm og ser sinna ut blir det akkuurat det samme som å ta i den :D jeg kombinerer stemme og straff :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lange line er en kæmpe hjælp, det kan jeg kun tilslutte mig.

Måske var det en mulighed at bruge isolation eller lignende har du prøvet dette?

Derudover er det måske en ide at lave lederskabsøvelser i haven (hvis du ikke allerede gør det)...Sådan gå med derud og tage initiativ til sjove ting og vise at du har styr på tingene også udenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

Når du overser henne og hun biter deg, gjør som valpene gjør : skrik AAAAUUUU!!!!!!!!!! og gå din vei! "Oi, det der var ikke lurt, for da vil hun ikke leke med meg mer!", tenker hunden din da. For når hun biter deg og fortsetter å gå, så forsterkes atferden fordi hun LIKER å "løpe etter beina dine". Eneste grunnen til at hun oppfører seg slik er fordi hun vil ha oppmerksomhet. Men vær konsekvent: "INGEN oppmerksomhet når du oppfører deg sånn! "

Hun vil kanskje stikke av da, men siden hun ikke biter, så kan du sitte deg ned på huk og rope på henne med en godbit i hånden.

Altså: Når hun biter etter deg, så skal du hyle AAAAUUU(!!), for hun vil forstå det, for når valper leker og noen er for voldsomme, så hyler valpen (av smerte) og går sin vei. Så hunden din har allerede i kontakt med andre hunder lært seg dette. Og når hun stikker, lokk med godbit/leke etc.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

det er klikke metoden da.... jeg mener at det å skrike AUU bare gjør saken verre... Da vil hunden se hvor mye overtak den har. Sånn hyling kan som regel føre til mer biting og tulling..... :D Hvis dette er en litt dominant hund vil den bare bli mer dominant hvis eieren synker ned å roper AUUU. Ta hunden hardt og rakst, og ros konsekvent rett etterpå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisann!

Når du overser henne og hun biter deg, gjør som valpene gjør : skrik AAAAUUUU!!!!!!!!!! og gå din vei! "Oi, det der var ikke lurt, for da vil hun ikke leke med meg mer!", tenker hunden din da. For når hun biter deg og fortsetter å gå, så forsterkes atferden fordi hun LIKER å "løpe etter beina dine". Eneste grunnen til at hun oppfører seg slik er fordi hun vil ha oppmerksomhet. Men vær konsekvent: "INGEN oppmerksomhet når du oppfører deg sånn! "

Hun vil kanskje stikke av da, men siden hun ikke biter, så kan du sitte deg ned på huk og rope på henne med en godbit i hånden.  

Altså: Når hun biter etter deg, så skal du hyle AAAAUUU(!!), for hun vil forstå det, for når valper leker og noen er for voldsomme, så hyler valpen (av smerte) og går sin vei. Så hunden din har allerede i kontakt med andre hunder lært seg dette. Og når hun stikker, lokk med godbit/leke etc.  

Lykke til!

Denne metoden funket flott på Eso! Han var rabiat de første ukene, bet og herjet hele tiden.

Nå er det nesten så han oppfører seg som en voksen hund, er snill og grei stort sett hele tiden! Hvis han blir ivrig i leken, og begynner å hoppe opp/bite, så avslutter jeg rett og slett leken, å da slutter han også (det funket ikke de første ukene, da var det "aaau" som funket, hehe..)

Må bare legge til: Alle som har hilset på Eso i det siste er så forbauset over hvor rolig og eksemplarisk han er :roll: Han har energi, ja! Men når vi går tur i bånd, så er han en gentlemann altså!:D

Energien får han ut ved å løpe løs på skogsveiene, hihi..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Borderen er ikke en rase som pleier å ha en alltfor hard psyke... Hunder med hard psyke kan være nokså sta og dominante. Hunder som er dominante vil ikke gi seg for valpe skrik kan jeg love... de fleste hunder er nokså dominante

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Borderen er ikke en rase som pleier å ha en alltfor hard psyke... Hunder med hard psyke kan være nokså sta og dominante. Hunder som er dominante vil ikke gi seg for valpe skrik kan jeg love... de fleste hunder er nokså dominante

Det skader ikke å prøve klikker metoden :D Hvis hun føler hun har prøvd alt liksom. Hadde dette vært meg, så hadde jeg i ren fortvilelse prøvd alle metoder jeg kom over :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

man skal være forsiktig med å blande trenings metoder/lærings teorier...

Dette var snakk om å få valpen til å slutte å bite under lek. Hvis hun prøver "klikkermetoden - au!" å den ikke funker, så tror jeg ikke hunden tar skade av at du prøver en hardere metode som nakketaking, klyp i øret (altså nordenstamme)

Som de fleste andre, så tror jeg de bruker den "gode gammeldagse" opplæringa! Roser hunden når den gjør noe riktig, og straffer den når den gjør noe den ikke har lov til..

Selvfølgelig, begynner du konsekvent med klikkertrening, men begynner å blande ikke Nordenstamme, DA skjønner jeg at man ikke skal blande de to treningsmetodene! Det blir jo fullstendig krasj :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden din har litt energi bare. Vet hun hva "nei" betyr? Altså stoppe med det hun gjør? Hvis hun vet hva det betyr, så ville jeg sagt det når hun blir helt rabiat. Gi henne denne ene advarselen, og hvis hun ikke slutter så snur du ryggen til og går vekk. Hun har bare litt mye energi stakkar, så jeg synes å ta henne for dette blir feil. Fjern heller deg selv og din oppmerksomhet, så skal jeg love deg at det er straff nok! En leder er ikke en som tar hunden i nakken for alt som er negativt og roser når de er flinke, eller trener lederskapsøvelser til punkt og prikke. En god leder er en som kontrollerer ressursene, som f.eks mat og leker, på en mild og konsekvent måte. Jeg tror ikke hunden din prøver å være over deg på rangstigen, det er jo allerede du som bestemmer over henne, ved at DU tar initiativ tïl å gå ut og leke, gir henne mat, leker med henne osv.

Vær rettferdig.. Hvis hunden din ikke gjør det riktig, dvs være rolig når du bestemmer det, så har den ikke lært det. Du må ikke straffe henne for noe hun ikke har lært, men hjelpe henne å forstå hva som er riktig. (Ved å fjerne deg selv når hun setter igang med rampestrekene. Eller fjern leken, det hun synes er gøy der og da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden din har litt energi bare. Vet hun hva "nei" betyr? Altså stoppe med det hun gjør? Hvis hun vet hva det betyr, så ville jeg sagt det når hun blir helt rabiat. Gi henne denne ene advarselen, og hvis hun ikke slutter så snur du ryggen til og går vekk. Hun har bare litt mye energi stakkar, så jeg synes å ta henne for dette blir feil. Fjern heller deg selv og din oppmerksomhet, så skal jeg love deg at det er straff nok! En leder er ikke en som tar hunden i nakken for alt som er negativt og roser når de er flinke, eller trener lederskapsøvelser til punkt og prikke. En god leder er en som kontrollerer ressursene, som f.eks mat og leker, på en mild og konsekvent måte. Jeg tror ikke hunden din prøver å være over deg på rangstigen, det er jo allerede du som bestemmer over henne, ved at DU tar initiativ tïl å gå ut og leke, gir henne mat, leker med henne osv.

Vær rettferdig.. Hvis hunden din ikke gjør det riktig, dvs være rolig når du bestemmer det, så har den ikke lært det. Du må ikke straffe henne for noe hun ikke har lært, men hjelpe henne å forstå hva som er riktig. (Ved å fjerne deg selv når hun setter igang med rampestrekene. Eller fjern leken, det hun synes er gøy der og da.)

=D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen tro på det med å hyle AU. Det var det tipset vi fikk, og det var det vi prøvde aller først. Skal jeg si dere hva som skjedde? Jo, hun syntes det var gøy og ville bite mer. Her i gården er det ingen kjære mor om min hund prøver å bite meg, da får hun hardt tilsnakk eller en liten tur i bakken. Jeg tolererer ikke at hun prøver seg en gang, hvorfor i all verden skal jeg det?

Hehe, høres skikkelig sinna ut nå, men det er jeg jo ikke. Jeg er respektert. Og det synes, for det er meg hun hører på av de i familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok begge måter kan funke, men jeg synes ikke noe om å straffe valper til enhver tid. De vet jo ikke at det er galt, de må lære det. Men det er jo også stor forskjell på valper. Hvis jeg reiser meg å går fra min valp, så når hun meg uansett bare til midt på leggen. Mens en stor valp kan hoppe opp å bite deg i hånda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp det gjør Tjorven også, om jeg snur meg og går tror hun at antekeligvis at jeg vil hun skal løpe etter, for det er det hun gjør, også fortsetter hun med bitingen...

Om jeg tar henne i nakken virker det ikke, ikke når jeg gjør det, bare når faren min gjør det på henne, hvis jeg prøver å holde henne fast vrir hun seg som en ål for å komme løs igjen og fortsette leken/slosskampen, for det blir nesten det etter hvert, selv om jeg ikke vil det!

Men jeg prøvde å leke med henne her om dagen, hadde en kong i hånden, og hver gang hun ville bite på meg holdt jeg den forran henne, så beit hun i den. Det gikk ganske bra og hun fikk ut energi...

Men har jo ikke alltid en leke på meg heller, og vil ikke heller alltid leke, for da blir det hun som bestemmer når vi skal leke...

Problemet er bare at jeg ikke tror hun hører så mye på meg, hun vil ikke la seg bli satt på plass av meg, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, det er det som er problemet... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette fant jeg forresten på Canis.no:

Hei Turid.

Jeg lurer veldig på hvordan jeg kan få en valp til å lære innkalling med en gang.Dette er det jeg har mest problemer med å få til med min valp.Lønner det seg å bruke langline fra starten, og tråkke på den når valpen ikke kommer?Jeg fikk det ikke til med den siste valpen jeg hadde og da måtte den gå i bånd hele tida, for det er slitsomt å ha en hund som ikke kommer på innkalling.

Svar: Innkalling er det enkleste i verden med en valp. Siden du ikke har fått det til med to stykker, så må du gjøre en del feil. Langline må du ihvertfall ikke bruke ! Og ikke være sint i stemmen eller ubehagelig mot hunden, da kommer den ihvertfall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Hun er omtrent like gammel som Mona ser jeg. Det er ikke så lett, de får jo størrelse etter hvert!

Det ejg har gjort er at når hun begynner å tulle, at det blir mer enn lek og hun tar i når hun biter, så tar jeg tak i øret hennes, hardt, og drar henne ned i bakken. Misforstå meg rett, jeg river jo ikke av henne øret :D Tar henne også i nakkeskinne og drar henne ned, for det har ingen effekt om jeg bare velter henne ned på siden. Så holder jeg henne der en bitteliten stundm til hun ligger helt rolig, så slipper jeg henne og roser henne. Tuller hun igjen med en gang, ok, ned på bakken. Du kan også prøve å utnytte noe av energien hennes til å trene lydighet med! Det gjør jeg.

Har du begynt noe med lydighet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg begynte allerede første dagen da hun fikk mat :P Men det gjør kanskje alle?

Hvertfallm det jeg har gjort er at før hun får mat må hun sitte, og se på meg. Så sier jeg vær så god, og hun spiser.

Ellers trener jeg på å vente på godbiten, det er jo "vær så god" det også, får henne til å sette seg, legger godbiten foran henne, og venter en stund før jeg sier vær så god. Det var på denne måten jeg lærte inn "nei" også, for da lærte hun seg at nei betyr at hun ikke får godbit. Hehe..

Ellers trener jeg på dekk. Trodde jeg skulle besvime her om dagen da hun faktisk la seg da jeg sa dekk uten å føre hånda nedover mot bakken :-o Vel.. det var abre den ene gangen :D Sitt kan hun ganske godt, så den bare vedlikeholder jeg. Og så driver jeg på med bli i sitt.

Jeg vil ikke lære henne å gi labb, for potene hennes er så store, tunge og med kraftige klør, og det er jævla kjipt for meg om hun bestemmer seg for å gi labb i trynet på en eller annen unge :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg har lært at hvis hun er leken skal du småløpe dne nadre veien og rope lekent og når hun kommer nærmere skal du sette deg ned og slå i bakken med henda mens du roper lekent "Tjorven" :wink:

Hadde jeg gjort det hadde jeg blitt bitt i trynet :D Hehe.. Neida, men det hadde hun gjort med broren min, som ikke har respekten hennes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...