Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpefòr, type.


Tiv

Recommended Posts

Han er den største i kullet, hannhund og blir vel minst 30 kilo etterhvert. Er litt redd for osteochondrose, og funderer på dette med valpefòr. Bruker eukanuba lam&ris valp, ikke large breed siden de ikke hadde det akkurat da. Matlysten er ikke helt på topp og han er..vel..ikke mager men tynn. Det er jo ganske greit, for så vidt.

Han er 3.5 mnd og ca.11 kilo+, sekken på 15 kilo er straks tom. Hvor lenge bør han få valpefòr? Er lam&ris et like greit fòr som normaleukanuba? Kjøpte lam siden de andre har en tendens til å klø av normalfòret. Han burde egentlig hatt et mer energirikt fòr, men ikke vet jeg hva det skulle være. Må nøde i ham maten for å holde vekten, og jeg blir litt lei av alt matdilldallet 3 ganger for dagen. Måtte kutte ut 4.måltidet, han vil ikke ha. Gir fiskeolje i tillegg. Vom kan han få ei teskje av i ny og ne for å øke matlysten, men det hender han kaster opp av det.

Er det noen som har fòringsråd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er den største i kullet, hannhund og blir vel minst 30 kilo etterhvert. Er litt redd for osteochondrose, og funderer på dette med valpefòr. Bruker eukanuba lam&ris valp, ikke large breed siden de ikke hadde det akkurat da. Matlysten er ikke helt på topp og han er..vel..ikke mager men tynn. Det er jo ganske greit, for så vidt.

Han er 3.5 mnd og ca.11 kilo+, sekken på 15 kilo er straks tom. Hvor lenge bør han få valpefòr? Er lam&ris et like greit fòr som normaleukanuba? Kjøpte lam siden de andre har en tendens til å klø av normalfòret. Han burde egentlig hatt et mer energirikt fòr, men ikke vet jeg hva det skulle være. Må nøde i ham maten for å holde vekten, og jeg blir litt lei av alt matdilldallet 3 ganger for dagen. Måtte kutte ut 4.måltidet, han vil ikke ha. Gir fiskeolje i tillegg. Vom kan han få ei teskje av i ny og ne for å øke matlysten, men det hender han kaster opp av det.

Er det noen som har fòringsråd å komme med?

Hei, her er en link som du kan lese litt om fysiologiske stadier :D

http://www.forimport.no/Fysiologiske%20stadier.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikket på det, men det sto ikke så veldig mye om valper.

Gir ham som sagt valpefòr for medium store raser lam&ris. Dette har protein% på 27.6, fett% på 15.8. Kalsium/fosfor ligger noe høyere enn large breedvalpefòr.

Normalvalpefòr medium raser har protein% 29, fett% 18. Largebreed normal har protein% 26, fett% 14.

Ifølge artikkelen du linket til, skal fettprosenten ikke bli for høy på valper. Da burde vel egentlig Largebreed normalvalpefòr være det rette?? Men det betyr at han kanskje må spise litt mer enn han gjør nå...Det sto ikke noe om hvor mye energi det var i de ulike typene.

Tenker mye på leddproblemer, har 'alltid' hatt hund med hd, ad, ocd, men denne gangen håper jeg å få noe bra. Men da må jeg jo bare gjøre alt rett først :D Valget av oppdretter tror jeg ble greit, så var det bare fòring og mosjon da. Tror oppdretter har pleid å gi høyenergi eller en miks av dette og normalfòr for voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør ikke kutte ut valpefôret og du bør gi han largebreed, det inneholder mer omega 3 om jeg ikke tar helt feil.

Ellers så bør du gi han mer mat om han er tynn, bløter du opp maten? Hvis det er det han er lei så gi han tørt eller omvendt. :D

Alle valper har en periode hvor de ikke vil spise, men vær tolmidig og for på selvom han ikke spiser, plutselig er han over perioden og han spiser igjen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får så mye han orker å spise, må som oftest kaste siste rest. Bløter opp, men han får litt tørt også. Han har liksom aldri vært noen storspiser, men han kommer neppe til å sulte seg til døde. Vil ikke at han skal være småfet, men han bør jo ikke bli noe tynnere heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har fått det helt til nå, og i utgangspunktet tenkte jeg å gi ham det til han var 8-9mnd. Men jeg er ikke sikker på hva som er rett i forhold til hans rase.

Jeg burde kanskje gå over til largebreed også, syns å huske at noen snakket om kalsium/fosfor og leddsykdom..men jeg vet ikke hvorvidt han blir regnet som stor rase. Dyrlegen syns det var ok å ikke gi largebreed, men så var han nå fri for det uansett. Oppdretter har vanligvis ikke pleid å gi valpefòr, og de har nesten ikke hatt leddsykdom på hundene. Jeg husker ikke i farten hvordan høyenergi ligger i ca/ph, fett og protein. Jeg tør ikke gjøre det, er jo som du sier; at man fort kan angre på alle ting man gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fôringen i ung alder viser seg å ha masse å si når men oppdager ledd problemer på hund.

Selv har jeg ledd hund som fikk dårlig mat som ung (hun er omplasseringshund så jeg hadde hun ikke da), og jeg er mildt sagt forbanna på de som hadde hun før for at hun ikke fikk det hun trengte i ung alder.

Du vet at problemene kan komme, hvorfor da ikke fore på valpe for til han er ferdig utvokst? Det er de ofte i 12mnd alderen.

Hva skal liksom være de positive faktorene ved å gi en valp på 3,5mnd voksen for?

Grunnen til at du bør gi Large breed er at han ligger på grensen og da ville jeg gitt large breed fordi det inneholder mer til nettopp leddene som du igjen VET kan bli problemer.

Egentlig skjønnner jeg ikke hva problemet er, en valp skal ha valpefor til den er ferdig utvokst, voksen for er for VOKSNE som er ferdige med å vokse.

Jeg er sikkert krass nå, men jeg skjønner ikke at du tørr å gamble. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han har fått det helt til nå, og i utgangspunktet tenkte jeg å gi ham det til han var 8-9mnd. Men jeg er ikke sikker på hva som er rett i forhold til hans rase.

Jeg burde kanskje gå over til largebreed også, syns å huske at noen snakket om kalsium/fosfor og leddsykdom..men jeg vet ikke hvorvidt han blir regnet som stor rase. Dyrlegen syns det var ok å ikke gi largebreed, men så var han nå fri for det uansett. Oppdretter har vanligvis ikke pleid å gi valpefòr, og de har nesten ikke hatt leddsykdom på hundene. Jeg husker ikke i farten hvordan høyenergi ligger i ca/ph, fett og protein. Jeg tør ikke gjøre det, er jo som du sier; at man fort kan angre på alle ting man gjorde.

Bruk junior large breed frem til 15-16 mnd. alder. Hvis du synes hunden din er tynn, så er nok sannheten at han har en fin vekt. Din største fiende er et for energirikt fòr som gir for hurtig vekst. Din hund blir ikke ferdig utviklet før den er 1,5 år. Det er dermed helt avgjørende at den ikke når maksvekten for fort, det kan skape skjelettproblemer. Kalsium/fosformengde skal være i forhold 1-1,5.

Din hund blir regnet som stor rase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renate.

Men jeg sa jo ikke at han på død og liv må ha voksenfòr, jeg spurte hvilken type fòr som ville passe best. At oppdretter gjør noe annet enn meg, betyr jo ikke at jeg må gjøre det samme.

Det jeg lurte på, var hvor lenge han bør få valpef\or, hvilken type(medium eller large) og om lam%ris er like bra som det vanlige fòret.

Jeg gjør som artistic sier, det høres fornuftig ut. Jeg trodde ikke valpefòr var nødvendig så lenge, men jeg leste meg fram til at large breed har mindre protein/fett enn det jeg bruker nå. Om han blir regnet som stor rase tror jeg det blir bedre med dette litt lenger, enn å fòre enda noen mnd på det han har fått til nå.

Om ca/fosfor skal være 1-1,5 er det kanskje ikke så lurt å gi noe særlig med vom. Jeg tror kanskje vom er rikt på fosfor?

Mengden ca/ph er ikke så viktig, så lenge forholdet er rett? Om man tilsetter mat med mye fosfor og lite ca, betyr det i teorien at man bør tilsette kalk for å få riktig forhold.

*Dobbelposting, Mod. Aya*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Rent generelt så stoler jeg på fôrprodusentene og deres årelange erfaring, undersøkelser, testing etc.

"I gamle dager" var det mange som mente at valper av store raser burde få voksenfôr allerede fra starten av livet for å unngå at de vokser for fort, får leddproblemer etc. Dette var nok riktig DA - når valpefôret kanskje var omtrent det samme som voksenfôret men bare puttet på litt ekstra kalk og masse fett og proteiner..

Jeg er overbevist om at Nestlês barnemat faktisk også er bedre i dag - enn for 20 år siden. Det samme med hundemat. Tiden går fremover, det samme gjør forskningen.

Bruk en fôrtype av velrennomert produsent, gjerne anbefalt av andre med samme rase som deg selv, og STOL på dem. Det er helt sikkert en meget god grunn for at de har utviklet egne fôrtyper for forskjellige størrelse hunder - nettopp det at de faktisk har forskjellig behov.

Jeg har en rase som er akkurat på grensen til "large" iflg produsentene (dvs 25 kilo som voksen) - jeg bruker alltid large breed-fôret dersom det finnes. Dels for at jeg tror at det er sunnere å vokse opp litt saktere, og dels for at tørrfôrkulene i seg selv da blir av grei størrelse.

En skjed med vom litt nå og da vil helt sikkert ikke ha noen skadelig effekt på noen måte. Og ang. antall måltider så er jeg helt enig med at 4 måltider veldig ofte gir en matlei valp.

Gi den tre måltider i døgnet - og hvis man merker at den begynner å bli litt lei - varier dette. Gi den plutselig bare TO måltider den ene dagen, til høyst uventede tidspunkter. Ikke to rett etter hverandre, selvsagt - men gi det ene to timer senere enn "normalt".. La hunden få en forventing på at "Jippi - NÅ er det mat - og ingen vet når DET skjer neste gang.." Altså være litt uforutsigbar med dette, så hunden gledes over at NÅ kommer maten.

Og ja - en valp skal være sykelig tynn lenge før den tar noen varig skade av det - men den behøver ikke være så veldig tykk i oppveksten før leddproblemene kommer snikende (på hunder som har anlegg for dette).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant. Valpefòret er nok bedre i dag enn før. Syns det er intr.å ikke bare vite hvordan og hva, men hvorfor også. Noen mener jo at kalsium/fosfor hadde mye å si for kroppens opptak av kalk og leddenes utvikling, mens andre mener at proteiner og energi har like mye å si. Tidligere tilsatte man kalk til valpematen, man tenkte at et voksende skjelett hadde behov for ekstra store doser. Men på det viset blir jo forholdet ca/phosfor helt feil. Jeg synes å huske at vom er fosforrikt, men er egentlig ikke sikker. Hva fettet har å si er jeg mer usikker på. Fiskeolje inneholder ikke fettløselige vitaminer, og det er jo viktig. De har også noe å si for kalkopptaket og skjelettet. Jeg gir ham fiskeolje, og jeg tror ikke det kan være særlig skadelig. Det blir jo ofte anbefalt å gi omega til små barn pga hjernens utvikling og modning.

Leste et sted at fòr med ris gir en raskere stigning av blodsukkeret og at det ikke var så bra. Men det har vel neppe noe å gjøre med hvordan en valp vokser og ledd?? Jeg kan ikke helt tenke meg det, om ikke noen andre har en bedre forklaring. Fòr med hvete skulle gi et jevnere blodsukkernivå. Unger blir hyper av ujevnt blodsukker, men dette er jo hundemat og ikke sukkertøy..

Han er størst i kullet, men han holder samme vekt som de andre hannene selv om han er høyere. Han er lengre på beina, men er større likevel, mer kompakt å se til. Blir spennende å se hvordan han holder vekten med large breed med hvete istedefor ris. De har vel neppe lam%ris large akkurat her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo sant. Valpefòret er nok bedre i dag enn før. Syns det er intr.å ikke bare vite hvordan og hva, men hvorfor også. Noen mener jo at kalsium/fosfor hadde mye å si for kroppens opptak av kalk og leddenes utvikling, mens andre mener at proteiner og energi har like mye å si. Tidligere tilsatte man kalk til valpematen, man tenkte at et voksende skjelett hadde behov for ekstra store doser. Men på det viset blir jo forholdet ca/phosfor helt feil. Jeg synes å huske at vom er fosforrikt, men er egentlig ikke sikker. Hva fettet har å si er jeg mer usikker på. Fiskeolje inneholder ikke fettløselige vitaminer, og det er jo viktig. De har også noe å si for kalkopptaket og skjelettet. Jeg gir ham fiskeolje, og jeg tror ikke det kan være særlig skadelig. Det blir jo ofte anbefalt å gi omega til små barn pga hjernens utvikling og modning.

Leste et sted at fòr med ris gir en raskere stigning av blodsukkeret og at det ikke var så bra. Men det har vel neppe noe å gjøre med hvordan en valp vokser og ledd?? Jeg kan ikke helt tenke meg det, om ikke noen andre har en bedre forklaring. Fòr med hvete skulle gi et jevnere blodsukkernivå. Unger blir hyper av ujevnt blodsukker, men dette er jo hundemat og ikke sukkertøy..

Han er størst i kullet, men han holder samme vekt som de andre hannene selv om han er høyere. Han er lengre på beina, men er større likevel, mer kompakt å se til. Blir spennende å se hvordan han holder vekten med large breed med hvete istedefor ris. De har vel neppe lam%ris large akkurat her.

Hva din hunds totalstørrelse blir er genetisk bestemt, har ingenting med hva slags mat den får. En valp klarer ikke å skille ut kalsiumet, i motsetning til en voksen hund. Og det er riktig som du sier at balansen kalsium/ fosfor er det viktige. Mange valper er ødelagt opp gjennom årene ved at oppdrettere har fòret de opp på kjøttdeig..

Fett er kun en energikilde, den beste forøvrig. Proteiner er byggesteiner for muskler. Det er ingen hemmelighet at mange foretrekker ris fremfor hvete, og årsaken til at fòrprodusentene gikk over fra ris til hvete er jeg sikker på kun var av økonomiske grunner. Selv foretrekker jeg ris, ihvertfall på hunder med litt ømfindtlig fordøyelse. Ris/hvete har ingen betydning for valpens utvikling. Mange hundekjørere foretrekker faktisk fòr med hvete for å få en jevnere blodsukkerstigning. Det er ikke skadelig å tilsette litt fiskeolje, men det skulle strengt tatt ikke være nødvendig da disse fòrene er riktig balansert mellom Omega 3-6. Alle Eucanuba valpeprodukter, og nå mange andre, er fullstendig optimalisert for valpens intelektuelle utvikling. For 2-3 år siden publiserte Euc. forskere viktigheten av nok fiskeolje for valpens intellekt. Alle andre fòrmerker fulgte deretter opp med de samme ingrediensene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Da slipper jeg å fundere på akkurat det. Fristet med ris siden de andre klør av hvete, men det er jo ikke dermed sagt at han også gjør det. Jeg får se hva de har på lager.

Du har sikkert også rett i at fiskeolje ikke er nødvendig, men jeg har alltid pleid å tilsette det vinterstid, mest pga labber. Ikke hver dag, men i perioder. Blir dyrt å gi alle olje året rundt, og jeg vil heller benytte fiskeolje enn planteoljer. Er omega i planteolje(iallefall noen sorter) også, men enkelte mener at hunder klarer å nyttiggjøre seg omegaen i fiskeolje bedre. Jeg har aldri testet ut hva som fungerer best, bortsett fra at noen fiser av planteoljer, mens fòrømfintlige gjør det uansett type.

Takk for all info! Jeg ble noen kunnskaper rikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om fiskeolje fører til løse mellomhender, har det da noe med at oljen svekker leddbåndene, muskler eller lager skjevheter i skjelettet? Da må det jo gjøre det flere steder enn bare mellomhånden? Han tåer ut framme, og slik jeg skjønte det av en anatomibok, er det sammenheng mellom smal front, utvridde poter og svake håndledd. Har spurt oppdretter, og dette er vel noe som ligger på linjene. Når de blir eldre og får trent opp fronten, blir de normalstilt igjen.

Hva er forklaringen på fiskeolje og negativ påvirkning av skjelettets utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...