Gå til innhold
Hundesonen.no

KattePRAT ja...


PsychoLynx

Recommended Posts

De fleste katter mjauer vel en gang i blandt... Noen for å komme ut/inn, andre for å få mat... Men, prater kattene deres?

Lucifer han prater.... Og svarer man han, så får man svar tilbake. Han mjauer med hele seg da han mjauer, og det er mange forskjellige lyder, fra korte "mja" til "mjaaaaaauuuuuu" osv. Han er skravlesjuk til tider, rett og slett.

Schnappi er mer typen som bare skriker når han vil oppnå noe, så kaller ikke det å prate i grunn...

Psycho er mellomtingen. Det er sjelden han sier noe, men når han først sier noe, så mener han det. Enten om det er "heeeei, lenge siden jeg så deg" eller "gi meg mat NÅ jeg sulter for f***"-

Uansett, Lucifer er den som prater her i huset, og den som virkelig har sjarm i praten sin.

Åssen er det hos dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, min pus prater og! Det er ikke vanskelig å forstå han heller... "prater" med fin forsiktig mjauing når han vil oppnå noe, f.eks: løft meg opp til matskåla er du snill for jeg orker ikke å hoppe opp...(ja, han er nok utskjemt :D )

Og om vi løfter han opp og vil kose litt uten at det helt passer han så hører vi det og, då kjem et sånt oppgitt mjau og et stygt blikk. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste pus, Satyra, skravler hele tiden! Og det er ikke mjauing, hun klarer ikke å mjaue enda, vil heller kalle det "murring", hun høres ut som en liten elektrisk tannbørste! Murringen skjer når som helst, når hun løper fort, når hun hopper opp et sted, når hun hopper ned igjen... veldig koselig lyd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her prates det :D

Særlig Pheobe!! Hun elsker jo mannen min over alt på jord så bare han sier navnet hennes eller pusejenta mi da svarer hun ham. Så driver di å prater med hverandre da :D Hun prater til meg også, men ikke så mye. Nicodemus er skravlern min. Han prater veldig godt både via kropps språk og mjauing så jeg oppfatter det meste. Av og til når han er ute og jeg kommer hjem hører jeg fra skogen mjau,mjau,mjau.... helt til han når døra der jeg står å venter på ham. Det er som å høre ham rope: "ikke lokk døra, ikke lokk døra, jeg kommer, vent på meg!!" Di andre mjauer mest når det serveres mat. Eller hvis di vil inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Kødder du eller? :D Hehe, har laange samtaler med Pus om morran og om kvelden. Hun svarer meg hvis jeg snakker, men det er alltid det samme mjauet som nesten høres ut som et ja eller et nei.

Pus sier og i fra hvis hun er sulten eller hvis hun vil inn/ut fra et rom :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg hørte Simba mjaue var da han hadde stukket av for første gang. Han var litt over ett år. HAn hadde aldri vært ute, og etter 24 timer hørte vi plutselig kontinuerlig mjauing utenfor vinduet, det var så høyt at jeg (som var ute og lette 300 meter unna) kunne høre det... :(

Andre gang han stakk av var han ikke borte lenge, og han pleier å komme når jeg roper, bare ikke denne gangen... vi ble stående og se på hverandre på 10 meters avstand. Jeg sa de vanlige tingene, navnet hans, pusen, kom da pusen osv... og for hver ting jeg sa, så mjauet han. Siiiimba - MJAUUU - komme da pusen - MJAUUU... må ha sett rimelig merkelig ut, for han kom ikke nærmere, vi bare sto og så på hverandre og snakket. Helt til jeg endelig fikk tak i ham :D

Men nå skjønner han hva mjauing skal brukes til, og nå er det standard å mjaue når man vil ha åpnet en dør, hvis man har lyst på mat eller lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, han er så innmari skravlete, og vi har hatt mang en lang samtale :lol:

Han har et enormt vokabular av forskjellige lyder, og prater oftest i lange setninger... ;)

Av til skjønner jeg hva han vil, noen ganger har jeg ikke peiling! (mi-ma-mo-mi-mao) er sånn ca det han sier til meg i forbifarten når jeg slipper han inn :P

Lille katten til søs har nettopp begynt å mjaue. Før sa han bare "iiiiiiiiii" i en høy pipelyd hele tiden :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal si deg att katto prata, spesielt Soline ho heng rundt beina mine nesten hele tiden og skravler i eitt sett, kan nesten bli lei maset hennes noen ganger. Sier jeg kom da Soline, da hører jeg en forferdelig skravling og tramping, da kommer hun i fanget i fullt firsprang over golvet. Og spiser jeg noe skal hun smake på alt jeg har i meg, jeg sier til henne ska du smake "mrrjau" noe som jeg tolker som ja, da får hun smake, hun er jo blitt voldsomt bortskjemt. Men må flire mange ganger av alle de rare lydene som kommer ut av henne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...