Gå til innhold
Hundesonen.no

Akvarium - hva trenger man å vite?

AnneE

Recommended Posts

Skrevet

Et must for å komme i gang er:

1) Grus eller sand som passer den type fisk man skal ha (vil anbefal vanlig Rådasand da den er utmerket

til de aller, aller fleste fisker)

2) Planter etter egen smak (bortsett fra om du skal ha ciklider og gullfisk - de krever planter som tåler

myyye)

3) Filterpumpe som passer størrelsen på karet du skal ha

4) Varmekolbe med rett styrke i forhold til antall liter

5) Termometer for å får sjekket at temperaturen er riktig

6) Tester for GH, KH, PH og Nitritt (slik at du vet at vannet har de rette verdiene for at fisken skal trives og

ha det bra)

7) GH+ og PH+/- for å tilpasse verdiene til den fisketypen du skal ha

8) Algeskrape

9) Håv

Kjøper man en komplett startpakke (som er oftest rimeligst) trenger man bare grus/sand, planter, tester og preparater i tillegg.

Skrevet

Et must for å komme i gang er:

1) Grus eller sand som passer den type fisk man skal ha (vil anbefal vanlig Rådasand da den er utmerket

til de aller, aller fleste fisker)

2) Planter etter egen smak (bortsett fra om du skal ha ciklider og gullfisk - de krever planter som tåler

myyye)

3) Filterpumpe som passer størrelsen på karet du skal ha

4) Varmekolbe med rett styrke i forhold til antall liter

5) Termometer for å får sjekket at temperaturen er riktig

6) Tester for GH, KH, PH og Nitritt (slik at du vet at vannet har de rette verdiene for at fisken skal trives og

ha det bra)

7) GH+ og PH+/- for å tilpasse verdiene til den fisketypen du skal ha

8) Algeskrape

9) Håv

Kjøper man en komplett startpakke (som er oftest rimeligst) trenger man bare grus/sand, planter, tester og preparater i tillegg.

Du har vel ikke noe peiling på hvor mye sånt ville kommet på hvis man skulle hatt et lite akvarie vel? :D sånt er vel ofte dyrt hvis man kjøper det nytt... Tusen takk for svar!

Skrevet

Kjøpte startpakke fra Eheim med buet front på 58 liter for ca. 900,- via den lokale dyrebutikken her og et annet startpakkekar på 83 liter av ukjent merke via Tropehagen for litt under 1000,-. Ingen av disse fulgte det med møbelbord. Det kostet ca. 900,- til 83 liter'n.

Har også et komplett kar fra Juwel på 240 liter. Det ga jeg 4200,- for inkludert møbel, men det er nok ca. 1000-lappen under hva som er vanlig pris.

Sjekket priser på kar ganske lenge og på mange steder før jeg kjøpte 240 literen og kom frem til at det koster fort 1500 - 2000 mer om du setter sammen et kar selv fremfor å kjøpe startpakker.

Grus koster ikke mange kronene, ca. 35,- pr. kg om du kjøper i smått.

Prisen på planter varierer men ligger på 50-60 kr. pr. stk.

Du kan jo selvfølgelig få brukte kar meget rimelig men da har du jo som regel ingen garanti på utstyret som følger med eller om karet skulle bli lekk.

Hvis du søker litt kan du være så heldig å få kjøpt relativt nye kar og spare en del lapper på det. Bare pass på at karet er såpass nytt at garantien fremdeles er gyldig (vanligvis 3 år) og at du får med kvitteringen/garantiseddelen.

Skrevet

Hvis du tar en titt på tråden min "hvor skal akvariet stå" så fikk jeg mange gode råd som nybegynner der :D:D:D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...