Gå til innhold
Hundesonen.no

Får hunden din i seg nok vann?


Renate A

Recommended Posts

Uten mat og drikke duger helten ikke. B)

Skjekker du etter at hunden din får i seg nok vann?

Hvordan får den i seg nok vann?

Og hvordan kan du være sikker på at netopp din hund har nok vann % i seg?

Her i huset har hun to vannskåler med rent friskt vann hele tiden, og jeg ser etter hvor mye som forsvinner (øyemål).

Skal jeg på tur eller trening som jeg vet krever mye av hun så "vanner" jeg hun.

Dette gjør jeg ved å ta en klump vom&hundemat og blander det i en liter lunket vann, og voila borte vekk på null komma niks og jeg vet at hun har fått i seg vann før anstrengelsen.

(veldig lurt å ta med på termos også og gi hunden i løpet av turen, treningen)

Jeg "vanner" hun ca 1time før turen, noen ganger 1 1/2time, da må hun som regel tisse med en gang vi kommer ut.

Jeg passer på at hun får en vanning i løpet av dagen, hun ELSKER det, for det blir som en ekstra godbit som hun bruker litt tid på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hund som elsker vann jeg, så er mer problemet at hun drikker for mye enn for lite :)

Men seriøst, det virker som om hun opprettholder balansen fint selv.

På turer der det ikke er vann lett tilgjengelig så må jeg jo ha med da, men det er jo naturlig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drikker når den drikker. :) altså eg regner med han vet når han trenger vann og ikke. Han har da alltid urin i blæren sin så vann er det nok av. Han går på v&m også da.

Forresten han drakk mer før når han gikk på tørrfor enn idag som han spiser v&m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid frisk vann i skåla, men må ærlig innrømme at jeg ikke følger med hvor mye hun drikker hjemme.

På normal tur ute ( 1-3 timer ) i skogen har jeg ikke med drikke. Da regner jeg med at hun drikker der vi finner vann.

Men når vi er på jakt/trening ( ute hele dagen ) så har jeg med vann og frysetørket vom. Da får hunden veske + næring. Helt supert.

Det med nok veske er utrolig viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Grunnen til at jeg lagde post om dette er for vi er så mange aktive her inne og mange tar de som en selvfølge at hunden regulerer det selv, men ide fleste tilfeller så gjør de faktisk ikke det. :)

Hvordan vet du det?

Jeg mener, jeg nekter å tro at hundene mine er så tilbakestående at de ikke drikker når de er tørste - sorry.

Her i huset har hundene tilgang på vann 24 timer i døgnet - og jeg fyller vannskålen inne en gang pr. dag - ellers drikker de i øvrige vannskåler rundt på eiendommen og i hundegårder.

Hva er nok vann?

Å "tvangsvanne" hunden ville aldri falle meg inn - med mindre den av en eller annen grunn plutselig skulle få det for seg at den ikke vil drikke liksom - men en sunn og frisk hund som har tilgang på vann drikker det den må drikke - og får i seg nok.

Man skal imidlertid alltid følge med på hundens vanninntak - men ikke for å forsikre seg om at den får i seg nok - men fordi økt vanninntak faktisk kan være tegn på alvorlig sykdom.

Hvordan dere som "tvangsvanner" skal kunne få med dere slike tidlige tegn på nyresvikt, livmorbetennelse osv. vet jeg ikke - det må jo bli vanskelig når dere dytter innpå vann flere ganger for dagen slik at hunden aldri får regulerere det selv.

Litt morsomt det der med vann - for man har jo alltid sagt at vi tobeinte må drikke MYE vann i løpet av en dag - 2 liter eller noe - og så viser det seg at ooooooops - det kan faktisk være livsfarlig for noen å true i seg absurde mengder væske..............

Nei - vanninntaket hos en frisk hund er selvregulerende - for noen er det normalt å drikke mye for andre mindre - akkurat som med folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra Belgerpia! Jeg lurte på når dette innlegget skulle komme! Om hunden er tørst og har tilgang på vann, så klarer den jo resten selv?? Bira deler vann med to katter, og jeg aner ikke hvem som drikker hva! Og jeg har kun en vannskål stående i leiligheten...

Jeg vet at Bira ikke drikker så mye, så derfor får hun alltid en del vann over maten. Men jeg har aldri vært spesielt bekymret for om hun får i seg nok vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en normalsituasjon vil hunder drikke det de trenger, er min erfaring.

I visse andre situasjoner, som under trening, kan de kanskje drikke mindre enn de bør - den ene jeg har gleder seg så voldsomt og har det så travelt med å tenke på det morsomme den snart skal gjøre, at den "ikke har tid" til å drikke, eller har ro til det.

Og i varme sommerdager eller under lange økter hvor den tar seg mye ut ER det et poeng at den får i seg nok vann, så da har vi "drikke"-kommando og vann med litt godis i. Da får jeg også i henne litt vann med endel mellomrom, heller enn et voldsomt vanninntak iblant - noe jeg synes det er greit å være forsiktig med rundt voldsom aktivitet.

Men det er vel blant de få gangene jeg ser noen nødvendighet av dette, og selv det var relativt sjeldent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

I en normalsituasjon vil hunder drikke det de trenger, er min erfaring.

I visse andre situasjoner, som under trening, kan de kanskje drikke mindre enn de bør - den ene jeg har gleder seg så voldsomt og har det så travelt med å tenke på det morsomme den snart skal gjøre, at den "ikke har tid" til å drikke, eller har ro til det.

Og i varme sommerdager eller under lange økter hvor den tar seg mye ut ER det et poeng at den får i seg nok vann, så da har vi "drikke"-kommando og vann med litt godis i. Da får jeg også i henne litt vann med endel mellomrom, heller enn et voldsomt vanninntak iblant - noe jeg synes det er greit å være forsiktig med rundt voldsom aktivitet.

Men det er vel blant de få gangene jeg ser noen nødvendighet av dette, og selv det var relativt sjeldent.

Selvsagt - om det er prekære situasjoner - som for eksempel når jeg har med unghund på utstilling på varme dager hvor action rundt omkring gjør at dyret ikke har "tid" til å drikke - da trår jeg til også - men det er ikke spesielt ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var enda godt å høre Belgerpia og akela, leste nedover tråden nå og kjente jeg ble varm/nervøs i nøtta. Jeg har da aldri fulgt så med på det at jeg har dem til å drikke mer enn de egentlig vil.. Jeg registrerer at jeg må fylle i nytt vann et visst antall ganger i løpet av dagen, og jeg registrerer at begge av og til går til skåla og slurper i seg vann. På turer pleier jeg å stoppe opp litt dersom vi går forbi en bekk eller elv eller noe, så får de selv sørge for å drikke. Eneste gangene jeg tar med vann er dersom vi skal gå et sted hvor jeg ikke vet om det finnes bekker og slikt, og til utstillinger.

Har aldri hørt om eller falt meg inn at noe annet skulle være nødvendig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en normalsituasjon vil hunder drikke det de trenger, er min erfaring.

I visse andre situasjoner, som under trening, kan de kanskje drikke mindre enn de bør

Enig med Akela og Belgerpia. Normal sett drikker vel hunden det den trenger, men noen ganger er det viktig å sørge for at hunden får i seg nok veske.

Vi som driver med jakthunder blir ofte peset på dette. Nettopp fordi en hund som jakter hele dagen ofte ikke får i seg nok veske selv, enten fordi hunden selv ikke tar seg tid til å drikke underveis eller at det er lite vann der ( eks vinter ).

Da er det viktig at man har med vann/tar pauser i nærheten av vann slik at hunden får drikke.

Dette er det forsket på og det finnes artikler skrevet i ulike bladet som omhandler dette. Samme med næring. En jakthund trenger også næring i løpet av en hard dag.

Men dette er jo litt utenom den vanlig hunds hverdag :) Så jeg føyer meg til Belgerpia og Akela

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er sant Monica. Det er derfor jeg stopper ved vann/bekker, da skjønner hundene at vi skal ha en liten pause også tar de seg bedre tid til å drikke. Går jeg bare forbi kan du banne på at Willis driter i hele drikkepausen.. Vi pleier også ha med frysetørret vom, næring er jo også veldig viktig i en sånn 'ekstrem' situasjon som jakt.

Men som du sier til slutt, og som jeg tenkte mest på da jeg skrev mitt innlegg, dette kan vel ikke være nødvendig på en vanlig hverdag liksom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En normal hund som er frisk får som regel i seg nok vann, men det er vel ikke dumt å være på den sikkre siden heller og sjekke det en gang i blandt?

Jeg vet bare at de fleste som har god greie på ernæring anbefaler å holde øye med vanninntaket til hundene spesiellt de som er i fra middels til hard trening.

Jeg passer på at Chicka får i seg nok vann, om andre ikke gjør det med sine hunder så er det dumt av dem iallefall om den er i hard trening. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...