Gå til innhold
Hundesonen.no

Narkomane med hund


Wicked Sister

Recommended Posts

Hva synes dere? Bør narkomane få ha hund?

Personelig mener jeg nei! Jeg har ikke noe imot narkomaner, og jeg skjærer alle over en kam nå. Er det et verdig liv for en hund på gata, letene etter neste skudd :D (eller hva man kaller det..) De fleste narkomaner har økonomiske problemer, de som IKKE kan ta være på seg selv en gang, skal de få ansvar for et uskyldig dyr? Det er noe av det samme som adoptering av barn, ingen ville jo adoptert bort et barn til en narkoman? Selvfølgelig kan en hund gi dem mye glede, og de kan elske og beahndle dyret som alle andre. Men kan de ikke heller vente med å anskaffe seg hund til de er rusfrie`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå finnes det vel flere typer narkomane enn de som bor på gata da... Såkallte vellykka forretningsfolk som har et lekkert ytre er jo en av typene. De skjuler det godt, har ofte familie og hund... Har den hunden som bor i en sånn familie det noe verre enn en familie der det ikke er narkomane tro? :unsure:

Den hunden vil jo få mat og stell, som i en "normal" familie.

Men joda, ser poenget med narkomane som bor på gata. Tror nok at de ikke prioriterer å gi hunden sin mat foran å skaffe seg et skudd da. Og det er fryktelig synd. Da bør de nok ikke ha hund. Første bud ved å eie en hund er- mener jeg da- å kunne ta vare på hunden og gi den mat og omsorg. Kan man ikke gjøre dette for hunden, så skal man ikke ha hund - uansett om man er narkoman eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er de så mye dårligere hundeeiere enn "normale" folk? Fordi de ikke kan gi hunden sin det dyreste hundefôret på markedet? At den ikke er forsikret for x antall kroner et eller annet sted? At de ikke legger igjen masse penger i hundekurs?

Rusavhengige personer finner man i alle samfunnslag. Fra de som vanker på "plata", til de som "vanker" på Stortinget. De finnes i alle type yrker og sosiale lag. At man er rusavhengig, er ikke synonymt med at man ikke klarer å ta vare på seg selv, ei heller at man ikke har et sted å bo. Og ikke betyr det at man ikke behandler hunden pent. Det er forskjell på hvilke typer stoff man er avhengig av. Oppfølging av venner og famile etc etc. Det er altså mye mer enn å bare si at narkoman = dårlig hundeeier...

Vi har en i hundeklubben som er narkoman faktisk. Han er og trener hunden i sine gode perioder. I sine dårlige perioder bor hunden hos foreldrene. Han er vel ikke helt oppdatert på klikkertrening, læringsfilosofi og fine ord og uttrykk, men hunden har det faktisk veldig festlig sammen med ham.

En del av de som bor på gata i Oslo, har faktisk tatt et valg om å gjøre det. Hunder er sjeldent velkommen på hospitsene, og da bor de heller ute sammen med hunden, enn å kvitte seg med den. Og mange av de er veldig opptatt av at hundene skal få mat og det de trenger. For mange er hunden det eneste faste holdepunktet de har.

Treffer narkomane med jamne mellomrom i jobben, og de har ganske mange historier å fortelle. Og jeg skjønner virkelig at de velger å bo på gata enn hospits.

Jo da. Det finnes mange av de som ikke skulle hatt hund, men det finnes mange aktive hundefolk som ikke skulle hatt hund også. Det er individet som avgjør om man er en god hundeeier eller ikke. Ikke den veien livet har tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da. Det finnes mange av de som ikke skulle hatt hund, men det finnes mange aktive hundefolk som ikke skulle hatt hund også. Det er individet som avgjør om man er en god hundeeier eller ikke. Ikke den veien livet har tatt.

Hmfr, hvorfor får du til å forklare ting så mye bedre enn meg? <_< :D Jeg er så enig, så enig med deg, Mikkel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Nirm. Man bør se an situasjonen til den vær enkelte, og se på nettverket til personen. En rusavhengighet kan være så mangt, og det finnes i alle sosiale sjikter.

Men jeg må si jeg er mer skeptisk til at alkoholikere skal ha hund da de oftere er aggressive/utagerende enn narkomane. Dette har flere som har jobbet med både narkomane og alkoholikere fortalt om, og sagt at det er en gjennomgående "standard". Av samme grunn så har de, iallefall her i Bodø, avskilte "hjem" for narkomane og alkoholikere, for de to gruppene kan være problematisk å ha sammen. Alkoholikerene er ofte bråkete og slåssete, mens narkomane helst ser at de får være ifred. Men dette varierer jo helt sikkert, jeg har ikke vært ute i det feltet selv så jeg skal ikke være så bastant. Æsj ble mest vås her jo. Men bottom line er at man må se an situasjonen, og ikke gjøre som du gjør. skjære alle over en kam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mangen narkomaner har hund pga de får ekstra penger som de bruker på stoff...

Mangen narkomaner som har hund gjør hva de kan for at den skal leve beste mulig!

syns det blir liksom litt merkelig å diskutere siden vi ikke kan utale oss om hver enkelt... hva med phsykisk syke da? alkoholikere ikke minst...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

De får ikke ekstra penger av sosialen pga hund ihvertfall.

Joda, de gjør det - men ikke alle. En del får ekstra penger fordi de har hund, dette er personer som man mener på en måte er "avhengig" av hunden. Det gjelder ikke alle tror jeg, men jeg kjenner til en fire fem stykker - alle med tilholdssted på plata.

Etter x-antall år i arbeid midt i sentrum av Oslo - hvor jeg har mått passere narkomane på plata hver dag så har jeg sett en del med hund. Mest fordi jeg selv har hatt med hund på jobben og tenkt at det ikke er kult å møte disse med hundene sine - men det var aldri noe problem, de har god kontroll på sine hunder - de er velfødde, velstelte og utrolig trivelige hunder. Langt triveligere enn mangen andre hunder man møter som eies av folk som ikke er narkomane.

Det jeg synes er litt morsomt er at folk her - som helt tydelig kanskje ikke helt aner hva de snakker om - ofte trekker slutningen om at narkomane har am.staff eller pit bull.......... har vel sett det i flere tråder.

I løpet av mine 15 år med pendling til Oslo og jobbing ca 30 meter fra Plata - har jeg aldri sett en am.staff eller noe som ligner hos de narkomane........ En og annen rottis ja, og en del scæfere eller schæferblandinger, men mest bladninger, en flat, en collie osv. - ja, og en chihuahua faktisk. Men ingen am.staff - de am.staffene jeg har sett i området jernbanetorget har vært ledsaget av ungdommer med etnisk opphav i asia ett eller annet sted...............

Nei, jeg ville nok ikke solgt hund til en narkoman, men jeg tror de hundene de har har det helt ok - de blir tatt vare på samtidig som jeg tror de er til stor nytte for sine eiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk forbi kirka i Stavanger en dag, og så det var ei som hadde en rottis nedforbi seg mens hun sov faktisk... Syns ikke det er ett fint syn nei.. Sikker mangen av dem som kan ta vare på hunden sin og mangen ikke.. Men syns bare ikke at det passer seg at de sitter/ligger full dopa med en hund nedforbi seg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de gjør det - men ikke alle. En del får ekstra penger fordi de har hund, dette er personer som man mener på en måte er "avhengig" av hunden. Det gjelder ikke alle tror jeg, men jeg kjenner til en fire fem stykker - alle med tilholdssted på plata.

Etter x-antall år i arbeid midt i sentrum av Oslo - hvor jeg har mått passere narkomane på plata hver dag så har jeg sett en del med hund. Mest fordi jeg selv har hatt med hund på jobben og tenkt at det ikke er kult å møte disse med hundene sine - men det var aldri noe problem, de har god kontroll på sine hunder - de er velfødde, velstelte og utrolig trivelige hunder. Langt triveligere enn mangen andre hunder man møter som eies av folk som ikke er narkomane.

Det jeg synes er litt morsomt er at folk her - som helt tydelig kanskje ikke helt aner hva de snakker om - ofte trekker slutningen om at narkomane har am.staff eller pit bull.......... har vel sett det i flere tråder.

I løpet av mine 15 år med pendling til Oslo og jobbing ca 30 meter fra Plata - har jeg aldri sett en am.staff eller noe som ligner hos de narkomane........ En og annen rottis ja, og en del scæfere eller schæferblandinger, men mest bladninger, en flat, en collie osv. - ja, og en chihuahua faktisk. Men ingen am.staff - de am.staffene jeg har sett i området jernbanetorget har vært ledsaget av ungdommer med etnisk opphav i asia ett eller annet sted...............

Nei, jeg ville nok ikke solgt hund til en narkoman, men jeg tror de hundene de har har det helt ok - de blir tatt vare på samtidig som jeg tror de er til stor nytte for sine eiere.

Ja.. De fleste ville ikke solgt en hund til en narkoman. Det finnes sikkert mange narkomane hundeeiere, som har hunder som har det helt bra. Men det er mange hunder som også ikke har det så bra heller. Noen er veldig tynne osv. Men må så at det er utrolig bra sosialisering på gata hehe..

Jeg er enig med Nirm. Man bør se an situasjonen til den vær enkelte, og se på nettverket til personen. En rusavhengighet kan være så mangt, og det finnes i alle sosiale sjikter.

Men jeg må si jeg er mer skeptisk til at alkoholikere skal ha hund da de oftere er aggressive/utagerende enn narkomane. Dette har flere som har jobbet med både narkomane og alkoholikere fortalt om, og sagt at det er en gjennomgående "standard". Av samme grunn så har de, iallefall her i Bodø, avskilte "hjem" for narkomane og alkoholikere, for de to gruppene kan være problematisk å ha sammen. Alkoholikerene er ofte bråkete og slåssete, mens narkomane helst ser at de får være ifred. Men dette varierer jo helt sikkert, jeg har ikke vært ute i det feltet selv så jeg skal ikke være så bastant. Æsj ble mest vås her jo. Men bottom line er at man må se an situasjonen, og ikke gjøre som du gjør. skjære alle over en kam.

Det er ikke det at jeg mener at de er dårligere hundeeiere. Men for å sette det på kanten : Hvis du hadde vært oppdretter, ville du solgt en valp til en narkoman? Uansett hvordan situasjonen var?

Det finnes mange dårlige hundeeiere blant "de vanlige" folka eller hva man skal kalle det :D

*Dobbeltpost. Bruk siterknappen. Slått sammen av mod Nirm*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste av oss hadde vel solgt en hund til en som er av de tyngste narkomane.

Men mange av oppdrettere i landet har solgt til rusavhengige personer fordi dette er noe som ikke alltid vises på yttersiden. Det er ikke så enkelt at man hører eller ser på en person om de er rusavhengige. Og ikke trur jeg det er så vanlig å spørre om dette når man får valpekjøpere på døra. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De færreste av oss hadde vel solgt en hund til en som er av de tyngste narkomane.

Men mange av oppdrettere i landet har solgt til rusavhengige personer fordi dette er noe som ikke alltid vises på yttersiden. Det er ikke så enkelt at man hører eller ser på en person om de er rusavhengige. Og ikke trur jeg det er så vanlig å spørre om dette når man får valpekjøpere på døra. :D

hehe.., ja det kan jo være mannen i gata også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er narkoman eller ikkje har veldig lite med om man kan ta vare på en hund.

Om narkomane vil ha hund så synes jeg ikke det gjør noe i det hele tatt, om de da kan ta vare på den, gi den mat og omsorg, så ser jeg heller det enn at hunden kommer til et "rusfritt" hjem og ikke blir passet på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mange typer narkomane. Men de som doper seg tydelig og kanskje ikke har penger eller hus, burde definitivt ikke skaffe seg hund! Selv om de er snille i den ene tilstanden, forandres den etterhvert som de doper seg. <_<

Det der er jeg kjempe enig i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo det er lett å se at det er noe gale med personen...Jeg ser det hverfall."

Dette ble nevnt lengre opp. Og det stemmer ikke. Du må gjerne tro at du kan se det, men det er slett ikke alle man kan se det på. Da er du naiv hvis du tror det.

Det fins så mange med rusproblemer som er ren og pen , med jobb og familie. Hvis man ikke vet det, er det bortimot umulig å oppdage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo mange typer narkomane. Men de som doper seg tydelig og kanskje ikke har penger eller hus, burde definitivt ikke skaffe seg hund! Selv om de er snille i den ene tilstanden, forandres den etterhvert som de doper seg. <_<

Ja, men også "vanlige" folk kan være snill i det ene øyblikket, og verre i et annet.. som f.eks folk med psykiske problemer. Vi kan ikke nekte folk å skaffe seg hund, hvert individ er forskjellig, to narkomane er ikke like heller ikke vanlige folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jo det er lett å se at det er noe gale med personen...Jeg ser det hverfall."

Dette ble nevnt lengre opp. Og det stemmer ikke. Du må gjerne tro at du kan se det, men det er slett ikke alle man kan se det på. Da er du naiv hvis du tror det.

Det fins så mange med rusproblemer som er ren og pen , med jobb og familie. Hvis man ikke vet det, er det bortimot umulig å oppdage.

Det er mange man kan se det på... men ikke alle selvfølgelig! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva har psykisk sykdom med narkomane å gjøre?

uberegnelige begge to egentlig..

jeg tror nok det er kun de "tyngste" narkomaner som lever dårlig du ser om er narkoman.. og man vet aldri men det er vel bare å gjøre så godt du kan og finne en kjøper du liker godt og tror valpen får det godt hos.. jeg tror det er vanskeligere enn hva vi tror når vi ikke er oppdrettere selv.. må kanskje være en liten menneske kjenner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det ufattelig mye generalisering og "båssetting" egentlig, uten å legge vekt på enkelt individets evne til å ta seg av en hund.

Som en har påpekt, så er det veldig naivt å tru at man ser på alle at de er rusavhengige. At man er avhengig av narkostiske stoffer / medisiner / alkohol vises ikke alltid på utsiden. Det vi ser av narkotikamissbruket i dag er de helt nederst i "grøfta". De som er så langt ute å kjøre at de ofte hverken har jobb eller hjem.

Men narkotikamissbruk omfatter så ufattelig mye mer enn akkurat det som er synlig i gatene i Norge.

Vi hadde en debatt for litt siden ang psykisk syke og det å ha hund. Flere av sonen brukere fortalte om sin bakgrunn og sitt hundehold der, og det var vel ingen her som mente at de ikke egnet seg til å ha hund? Du kan ikke generalisere psykisk syke. Det er mange forskjellige diagnoser, og det er veldig forskjell fra person til person. For enkelte vi faktisk det å ha en hund være ufattelig til hjelp.

Er "friske" personer så mye bedre egnet til å ha hund egentlig? Er alle aktive hundefolk flotte hundeeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...