Gå til innhold
Hundesonen.no

Har en hund (3 år gammel) som misliker tørrfór.


Hønefar

Recommended Posts

Shakira har egentlig aldri vært så begeistret for tørrfór men jeg har variert en god del, så hun har spist det i 3 år nå. Men hva er det beste alternativet rent helsemessig for Shakira om jeg velger å gi henne noe annet?

På forhånd takk!

Mvh Hønefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shakira har egentlig aldri vært så begeistret for tørrfór men jeg har variert en god del, så hun har spist det i 3 år nå. Men hva er det beste alternativet rent helsemessig for Shakira om jeg velger å gi henne noe annet?

På forhånd takk!

Mvh Hønefar

Vom og Hundemat er nå støtt og stadig nevnt her inne, så om man har frysekapasitet er jo det et alternativ kanskje :)

Vet ikke hva slags tørrfôr du har brukt, men ett stalltips er å gå opp litt på fettprosenten og heller fôre litt mindre porsjoner (mer smakelighet dess mer fett det er i foret :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en på 2.5 år og han har heller aldri vært noe begeistret for tørrfôr, vi har prøvd Precept, Royal Canin og nå Oliver's, Olivers er helt klart det fôret han blir finest av. Men etter å ha prøvd Royal Canin og Precept begynte jeg å BARF'e han, dette fungerte kjempe bra, bortsett fra at det er en del jobb. Jeg sluttet fordi jeg ikke fant nok kjøtt til ham og fordi jeg gikk rundt og var usikker på om han fikk i seg nok bein f.eks...

Har også erfaring med at fôr med høyere fettinnhold er mer populært :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er nå snart tre år gammel, og jeg gikk nettopp over til å fore med Vom og Hundemat + Proplan. Han får ca 250 gram tørrfor (Proplan) på ettermiddagen og 1 kg Vom og Hundemat om kvelden. Dette fungerer veldig bra så langt, og han hiver i seg den kiloen med VoH. Valpen vår fikk også VoH en liten periode da gubben gikk tom for tørrfor til henne, og hun likte det minst like godt som den andre. Veldig populært med andre ord. :) Vom og Hundemat er vitaminisert, så det er 'fullverdig' fôr. Jeg bruker kilospølser siden han trenger såpass, men vet at de selges i halvkilospølser også + 20 kgs blokker hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen nevnt, ingen glemt. Takk for hjelpen til alle sammen, så skal jeg prøve meg litt frem. Må være litt forsiktig mtp vom da hun er litt smålubben :P

Men nå er det ikke noe mer matrester da Hønefar ikke spiser opp middagen. Så nå må jeg bli streng´!! :)

Mvh Hønefar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det burde ikke være noe problem å fôre med vom, ettersom du skal gi hunden ca. 2% av ønsket kroppsvekt, det er bare å tilpasse fôrmengden :)

Med andre ord skal Shakira ha 100g (ønsket vekt 5kg) med vom. Hun dør ikke av sult da? :)

Mvh Hønefar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det burde ikke være noe problem å fôre med vom, ettersom du skal gi hunden ca. 2% av ønsket kroppsvekt, det er bare å tilpasse fôrmengden :)

Det stemmer nok ikke helt det der ettersom jeg må gi min hund på 24-25 kilo 1 kilo VoH + 250 gram tørrfor.. Jeg begynte med 500 gram til min siden det er 2% av 25 kilo, da gikk han synlig ned i vekt i løpet av 4 dager. Nå gir jeg altså 4% + 250 gram tørrfor som sagt. Man må bare prøve seg frem og finne ut hvor mye hunden trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer nok ikke helt det der ettersom jeg må gi min hund på 24-25 kilo 1 kilo VoH + 250 gram tørrfor.. Jeg begynte med 500 gram til min siden det er 2% av 25 kilo, da gikk han synlig ned i vekt i løpet av 4 dager. Nå gir jeg altså 4% + 250 gram tørrfor som sagt. Man må bare prøve seg frem og finne ut hvor mye hunden trenger.

Handler vel litt om aktivitets nivå her også vel..? En Pointer er jo relativt hyper og bruker mer energi enn en mini dachs regner jeg med...? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...