Jump to content
Hundesonen.no

Har en hund (3 år gammel) som misliker tørrfór.

Hønefar

Recommended Posts

Posted

Shakira har egentlig aldri vært så begeistret for tørrfór men jeg har variert en god del, så hun har spist det i 3 år nå. Men hva er det beste alternativet rent helsemessig for Shakira om jeg velger å gi henne noe annet?

På forhånd takk!

Mvh Hønefar

Posted

Shakira har egentlig aldri vært så begeistret for tørrfór men jeg har variert en god del, så hun har spist det i 3 år nå. Men hva er det beste alternativet rent helsemessig for Shakira om jeg velger å gi henne noe annet?

På forhånd takk!

Mvh Hønefar

Vom og Hundemat er nå støtt og stadig nevnt her inne, så om man har frysekapasitet er jo det et alternativ kanskje :)

Vet ikke hva slags tørrfôr du har brukt, men ett stalltips er å gå opp litt på fettprosenten og heller fôre litt mindre porsjoner (mer smakelighet dess mer fett det er i foret :) )

Posted

Har en på 2.5 år og han har heller aldri vært noe begeistret for tørrfôr, vi har prøvd Precept, Royal Canin og nå Oliver's, Olivers er helt klart det fôret han blir finest av. Men etter å ha prøvd Royal Canin og Precept begynte jeg å BARF'e han, dette fungerte kjempe bra, bortsett fra at det er en del jobb. Jeg sluttet fordi jeg ikke fant nok kjøtt til ham og fordi jeg gikk rundt og var usikker på om han fikk i seg nok bein f.eks...

Har også erfaring med at fôr med høyere fettinnhold er mer populært :)

Posted

Jeg anbefaller både Norwegian Polar og Vom og hundemat, men av erfaring gir jeg det bare når vi trener hardt, siden begge er för han legger mye på seg.

Forøvrig så går han på Royal Canin blanding av høyenergi og giant för.

Posted

Min er nå snart tre år gammel, og jeg gikk nettopp over til å fore med Vom og Hundemat + Proplan. Han får ca 250 gram tørrfor (Proplan) på ettermiddagen og 1 kg Vom og Hundemat om kvelden. Dette fungerer veldig bra så langt, og han hiver i seg den kiloen med VoH. Valpen vår fikk også VoH en liten periode da gubben gikk tom for tørrfor til henne, og hun likte det minst like godt som den andre. Veldig populært med andre ord. :) Vom og Hundemat er vitaminisert, så det er 'fullverdig' fôr. Jeg bruker kilospølser siden han trenger såpass, men vet at de selges i halvkilospølser også + 20 kgs blokker hvis jeg ikke husker feil.

Posted

Jeg har og en matlei dachs. Men VH kaster han seg over. :) Så det har virket veldig bra for oss. Vi kjøper pølser fordi det er lettvint.

Posted

Ingen nevnt, ingen glemt. Takk for hjelpen til alle sammen, så skal jeg prøve meg litt frem. Må være litt forsiktig mtp vom da hun er litt smålubben :P

Men nå er det ikke noe mer matrester da Hønefar ikke spiser opp middagen. Så nå må jeg bli streng´!! :)

Mvh Hønefar :)

Posted

Men det burde ikke være noe problem å fôre med vom, ettersom du skal gi hunden ca. 2% av ønsket kroppsvekt, det er bare å tilpasse fôrmengden :)

Med andre ord skal Shakira ha 100g (ønsket vekt 5kg) med vom. Hun dør ikke av sult da? :)

Mvh Hønefar

Posted
Men det burde ikke være noe problem å fôre med vom, ettersom du skal gi hunden ca. 2% av ønsket kroppsvekt, det er bare å tilpasse fôrmengden :)

Det stemmer nok ikke helt det der ettersom jeg må gi min hund på 24-25 kilo 1 kilo VoH + 250 gram tørrfor.. Jeg begynte med 500 gram til min siden det er 2% av 25 kilo, da gikk han synlig ned i vekt i løpet av 4 dager. Nå gir jeg altså 4% + 250 gram tørrfor som sagt. Man må bare prøve seg frem og finne ut hvor mye hunden trenger.

Posted

Det stemmer nok ikke helt det der ettersom jeg må gi min hund på 24-25 kilo 1 kilo VoH + 250 gram tørrfor.. Jeg begynte med 500 gram til min siden det er 2% av 25 kilo, da gikk han synlig ned i vekt i løpet av 4 dager. Nå gir jeg altså 4% + 250 gram tørrfor som sagt. Man må bare prøve seg frem og finne ut hvor mye hunden trenger.

Handler vel litt om aktivitets nivå her også vel..? En Pointer er jo relativt hyper og bruker mer energi enn en mini dachs regner jeg med...? :)

Posted

Med andre ord skal Shakira ha 100g (ønsket vekt 5kg) med vom. Hun dør ikke av sult da? :D

Mvh Hønefar

Tviler, Kite klarte seg utmerket godt med 124 gr. om dagen, ønsket vekt ca. 6 kilo.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Korthåret collie var det første som slo meg. Gjeterhundtype men stort sett avlet som selskapshund nå. Røyter en del, men er ganske førerorientert og spennende rase. Generelt vil du se på raser som er avlet for å samarbeide med fører. Det er noen typer jakthunder som ikke skal jobbe selvstendig, men på førers kommando, f.eks, apporterende o.l., som typisk retrievere og spanieler. Og så har du gjeterhunder som er de klassiske som er forholdsvis førerorienterte og lette å trene, men som også krever en del både fysisk og mental akvitisering. Så kommer det litt an på om det spiller noen rolle med bjeffing, for eksempel. Dansk/svensk gårdshund har en del jaktinstinkt men er også ganske førerorientert og lett å trene. Finsk og svensk lapphund, mye pels, mye lyd, litt mer selvstendig enn mange gjeterhunder, men morsomme hunder. Schapendoes, pumi, tibetansk terrier, bearded collie kan være alternativer. 
    • Hvilke av de sjeldne mellomstore hundene passer best til å trene lydighet og å gå skogsturer med? Skriver sjeldne da jeg er ganske kjent med de som er mest populære. Gjerne med minst mulig jakt siden jeg ikke skal trene jakt og ønsker at hunden skal gå løs på turer hvis den blir lydig nok. Pelsstell betyr ikke noe og vakt betyr heller ikke noe da vi bor på bygda. Ønsker hunderase mellom 10-30 kilo da jeg ikke har styrke nok selv og jeg ikke ønsker altfor stor hund. Kanskje prøve agility også.
    • Min golden (jakt) røyter bare to ganger i året, men de vanlige goldene jeg vokste opp med røyta helt sykt mye😅 Ellers er de veldig fine hunder, så lenge de får brukt hodet nok. 
    • Jeg har min med på trening i all slags vær, og da kan det fort bli timer i bilen. Men ved å parkere i skyggen (hvis mulig), silvershade duk og alle vinduer åpne pluss glippe på bagasjerommet (med krok) så er det alltid behagelig i bilen, selv i 30 varmegrader. 
    • Det kan være mange grunner til at en hund ikke fungerer i hundemøter. Mye av grunnlaget legges i valpekassa, hvordan mor og søsken interagerer, og sosialisering med andre hunder i valpe- og unghundtiden. I tillegg kommer rasetypisk adferd og arvelighet. Avhengig av adferden til mor og hva slags sosialisering hunden har fått i ung alder så har hunden lært seg hvordan den skal eller kan oppføre seg rundt andre. Eller ikke lært det, forsåvidt. Det er aldri for sent å trene på sosialisering, men er viktig å lese språket til alle de involverte hundene og gå inn og avbryte adferd som ikke er greit. Hvis andre hunder sier fra og setter grenser uten at hun respekterer det er det ditt ansvar som eier å fjerne henne fra situasjonen. Om hun får fortsette lærer hun jo bare at det er greit å holde på slik.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...