Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp spiste opptil 15 reseptbelagte sovetabletter


Yodel

Recommended Posts

Egentlig hadde jeg tenkt til å beholde vesle Duna selv, men da det dukket opp et godt för hjem ikke langt fra meg, valgte jeg å la henne bo der.

Det var et hyggelig, ungt par som fikk denne æren. Vi hadde en god tone sammen, og de ringte stadig med oppdateringer, og fr å fortelle hvilken herlig frøken de hadde fått (Noe jeg slevførgelig visste meget godt :) )

Natt til tirsdag ringte telefonen ganske nøyaktig kl 24.00. Det var Dunas förvert som fortvilet kunne fortelle at mens hun hadde tatt kveldsstellet på badet hadde Duna på et vis klart å åpne nattbordsskuffen, tatt ut en pakke med sovetabletter, og jafset i seg disse.

Hun hadde først ringt rett til vetrinærvakta, og deretter til meg. På dette tidspunktet var det ca 10 min siden pillene ble fortært, og valpen begeynnte allerede å sjangle.

De kjørte sporenstraks til vetrinærhøgskolen, og jeg og min samboer gjorde det samme. Vi ankom høgskolen etter 30 min (Denne turen tar vanligvis en time...), og Duna hadde da vært der et kvarters tid. Vetrinæren hadde gitt henne to doseringer med brekkmiddel, men ingenting kom opp.

Hun var på dette tidspunktet ved bevissthet, men klarte knapt å holde øynene åpne. Hun hadde INGEN krefter i beina, og så halvveis "borte" ut. Allikevel gikk halen som en PROPELL da hun så at jeg og min samboer kom.

Det var nå ca en time siden inntaket, og det meste av pillenes stoffer var nok allerede tatt opp i blodet.

Vi måtte prøve å få ut innholdet i magesekken for å hindre videre opptak, og vetrinæren tok derfor og stakk en slange ned i magen hennes, skyllte ned vann, og sugde innnholdet opp og ut. Dette gjentok han til magesekken var tom. Dette var virkelig tøfft å se på. Det var tydelig at valpen hadde det vondt. Hun prøvde å klynke, men hadde ikke krefter.

Hun ble deretter satt på intravenøst for å øke urinproduksjonen (Da renner giftstoffene fortere ut)

Vi satt hos henne i et par timer mens hun lå slik. Den vesle kroppen skalv, så vi pakket henne godt inn i tepper, og satt og pratet med henne.(Mens vi satt slik kom det inn en Rottweiler med stygge skader etter at en "AMstaff" hadde bitt seg fast i den, og blitt hengende en halvtime)

Vetrinæren villle ha henne der over natten, men så helst at vi ikke var der, så han la henne i et bur på overvåkningsrommet.

Vi gikk ut, og stod ved resepsjonenb og pratet litt. I det vi skulle betale, hørte vi et salig uuuuul av en brannalarm på oppvåkningsrommet. Vetrinæren sperrert øynene opp, og lurte på hva i all verden det var, og vi sa alle i kor. "Det er Duna". Ingen andre dyr enn en ulykkelig Basenji kan lage en slik låt. ;)

Ikke søren om den vesle frøkna skulle være alene, nei! Når vi kom inn på rommet der hun lå, stod hun oppreist på alle fire, og logret besatt. Hun lagde t.o.m et lite yodel! Hun prøvde å gå ut av buret selv, og vaglet avgårde. Det så ut som at hun var serdeles beruset.... Men hun var våken, og pulsen hadde stabilisert seg. Duna fikk være med förverten hjem alikevel...

Jeg snakket med henne i går kveld, og da hadde Duna sovet hele (resten av) natten, og mesteparten av dagen. Nå var hun opplagt, lekte, og var sitt samme gamle jeg.

En forferdelig opplevelse, som heldigvis endte bra.

CopyofMine_hunder_duna1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt når det skjer noe sånt.

Utrolig bra at det gikk bra!

Må bare få kommentere at jeg leste om amstaffen som hadde angrepet dobbermannen i Torshovparken i Oslo i avisa. Jeg går ofte tur der og fikk litt angst. Dobbermannen var bare 9 måneder, men klarte seg fint, etter at den ble lappet sammen. Amstaffen måtte bøte med livet - heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grusomt når det skjer noe sånt.

Utrolig bra at det gikk bra!

Må bare få kommentere at jeg leste om amstaffen som hadde angrepet dobbermannen i Torshovparken i Oslo i avisa. Jeg går ofte tur der og fikk litt angst. Dobbermannen var bare 9 måneder, men klarte seg fint, etter at den ble lappet sammen. Amstaffen måtte bøte med livet - heldigvis.

Ja, vi var nok veldig heldige!

Det var en Rottweiler hannhund på 9mnd, ikke en dobermann som ble angrepet. Og ja; Amstaffen ble avlivet av politiet. Eieren hadde visst bare hatt den i to mnd- Hadde fått den på omplassering. Tidligere hadde den visstnok stått på en gård... Tidligere kamphund var mine tanker.

Rottweileren var snill som et lam. Skrekkelig søt voffs. Den var hardt skadet i poten, men kom til å bli bra mente vetrinæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette var jo enorme mengder. Men merkelig nok så virker det som at hunder tåler laaangt mer enn mennesker. Shakira som veier i underkant av 7kg fikk noen 5mg Vival av veterinæren da hun hadde innbilt svangerskap og var superstressa. Hadde hørt om Vival før så jeg spurte om ikke dette var medisiner for mennesker, noe jeg fikk bekreftet. Hønefar som jeg er stolte jeg ikke blindt på veterinæren så vi gikk i gjennom doseringer i en bok.

Shakira som veier kun 7kg skulle ha 2 x 5mg Vival. Et vanlig voksent menneske skal ha 2mg Vival. Så en liten hund som Shakira er skal ha 5 ganger så mye som et voksent menneske. Ganske sykt.

Ga henne kun én om gangen, men jeg kunne ikke merke det på henne. Vi snakker om beroligende tabletter for mennesker men hun var like urolig.

Så om en hund spiser en pakke med sovepiller. Spesielt en stor en, så tror jeg ikke at det er noe særlig farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, dette var jo enorme mengder. Men merkelig nok så virker det som at hunder tåler laaangt mer enn mennesker. Shakira som veier i underkant av 7kg fikk noen 5mg Vival av veterinæren da hun hadde innbilt svangerskap og var superstressa. Hadde hørt om Vival før så jeg spurte om ikke dette var medisiner for mennesker, noe jeg fikk bekreftet. Hønefar som jeg er stolte jeg ikke blindt på veterinæren så vi gikk i gjennom doseringer i en bok.

Shakira som veier kun 7kg skulle ha 2 x 5mg Vival. Et vanlig voksent menneske skal ha 2mg Vival. Så en liten hund som Shakira er skal ha 5 ganger så mye som et voksent menneske. Ganske sykt.

Ga henne kun én om gangen, men jeg kunne ikke merke det på henne. Vi snakker om beroligende tabletter for mennesker men hun var like urolig.

Så om en hund spiser en pakke med sovepiller. Spesielt en stor en, så tror jeg ikke at det er noe særlig farlig.

Ja- Det er ganske utrolig. Hunder generelt har mye høyere toleranse for en del slike stoffer enn det mennesker har. Valium (VIVAL), som du nevner brukte vetrinæren faktisk som eksempel på hvor stor toleranse hunder har for enkelte kjemikalier.

Giftsentralen hadde kun to ganger tidligere (på verdensbasis) opplevd at hunder hadde fortært de sovepillene Duna spiste. Da var det i mye mindre mengder, men begge gangene hadde det gått veldig bra.

Vi var dog veldig engstlig for nyresvikt, hjertestopp eller koma grunnet den høye dosen. Hun hadde på et tidspunkt farlig høy puls, men det kan selvførgelig ha mye med stresset å gjøre også.

Jeg mener; en voksen menneske-kropp skal ha max en tablett i døgnet. Lille Duna på 5 kg spiste 15.....

Jeg fikk akuratt en MMS av Dunas förvert som viste frøkna med munnen over nattbords-knoten, på vei til å dra opp skuffen igjen. Hun lærer ikke! Nå er dog alt som ikke er bra for en valpemage flyttet til et valpe-sikkert sted :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...